Recension: Störst av allt, säsong 1

Skrämmande samtidsdrama

Skrämmande drama som tar den amerikanska vapenkulturen hem till vår egen trygga värld.
Karakter
Drama
Störst av allt, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Serien bygger på Malin P. Giolitos roman och tar oss med på en resa som skakar det svenska folkhemmet genom en händelse som vi betraktar som vardagsmat i USA men som vi här i Norden (i stort sett) har varit förskonade från.

Skolskjutning

Med undantag för Finland har de nordiska länderna hittills klarat sig från skolskjutningar. Visst har det förekommit våldshandlingar, men inga masskjutningar där elever har löpt amok med skjutvapen i klassrummen.

Bara i USA skedde 37 (!) skolskjutningar 2018. Störst av allt visar hur illa det kan gå.

Rikemansbarn

I nutid möter vi sistaårseleverna på en gymnasie-
skola i den förmögna stadsdelen Djursholm i Stockholm. Maja (Hanna Ardéhn) och Amanda är som de flesta andra 17–18-åringar: de har dåligt självförtroende och problem med relationen till sina föräldrar, är ständigt på jakt efter uppmärksamhet/uppskattning från motsatta könet och experimenterar med berusning. På samma gång försöker de staka ut en kurs för framtiden. Vad som verkligen skiljer dem från de flesta andra är att de växer upp i en miljö med rika och stenrika föräldrar.

Klassens avgjort rikaste (som kan få vilken tjej han vill) är Sebastian (Felix Sandman). Sommaren före studenten uppvaktar han Maja och imponerar på henne med sin pappas (Reuben Sallmander) lyxjakt, slott och enorma fester. Det visar sig snabbt att pappan är en känslomässigt avtrubbad psykopat som gör allt han kan för att trycka ner sin yngste son – vilket Sebastian kompenserar för genom att festa och knarka.

Annons

När förhållandet mellan Sebastian och Maja gradvis börjar svalna ser invandraren och skolnörden Samir (William Spetz) sin chans att ställa sig in hos Maja …

Skräcken närmar sig – bit för bit

Stabil regi av den norske regissören Per-Olav ­Sørensen. Störst av allt använder sig av ett smart och effektivt dramaturgiskt grepp genom att gradvis, genom tillbakablickar, avslöja vad som hände och bygga upp karaktärernas förflutna. Bit för bit avslöjas mer och mer av den fasansfulla skräckupplevelsen och vad som egentligen hände i klassrummet på morddagen.

Under tiden följer vi en desperat Maja som är isolerad i häkte, anklagad för mord och mordförsök – hennes enda vän och kontakt med omvärlden är hennes sansade advokat (David Dencik). På själva morddagen frågar hon polisen, helt förvirrad: ”Får jag gå hem nu?”

Unga skådespelare imponerar

Hanna Ardéhn är ett fynd som Maja, en person som vi tror att de flesta kan relatera till, duktig i skolan och framåt men fastnar i en ond cirkel som hon inte kan ta sig ur. Hennes enda mål blir att försöka rädda Sebastian – från världen och sig själv.

Ardéhn spelar exceptionellt naturligt och får på ett elegant sätt fram de enorma kontrasterna i komplexa Majas liv, från största lycka till desperation, förtvivlan och kollaps. Hennes förhållande till bästa vännen känns äkta och naturligt.

Annons

Sandman har en mycket ”enklare” karaktär att skildra, han spelar mest en klumpig överklasskille som är van vid att andra städar upp efter honom. Han blir faktiskt för enkel att ogilla. Trots detta får vi ändå en trovärdig förklaring till varför Maja stannar kvar hos honom.

Svartvitt

Romanförfattaren har tyvärr tagit ett par grepp som försvagar handlingen, Giolito har helt enkelt gjort den lite för enkel och stereotypisk. Karaktärerna är väldigt svartvita, speciellt Sebastians far är en ren klyscha på en riktig skitstövelpappa – så överdriven att han närmar sig en karikatyr. Majas föräldrar är godtrogna och fullständigt konflikträdda mesar som helt saknar verklighetsförankring. Det gör att historien tappar den nödvändiga friktion som behövs för att den ska kännas äkta, därför känns den ibland en smula konstruerad.

Det är också för enkelt att förutsäga vad som kommer att hända, trots flera vilseledande antydningar tvivlar vi aldrig på hur det kommer att sluta. Eftersom serien bara har sex avsnitt är rättegången snabbt avklarad och lite av ett antiklimax. Men helheten är verkligen väl berättad och man har lyckats få mycket spänning och ömma relationer ur en lite väl blankpolerad roman.

Efter ett par mindre lyckade lokala serier (The Rain, The Innocents) är det glädjande att Netflix lyckas så bra med en kvalitetsserie på den nordiska hemmamarknaden. Störst av allt har blivit en väldigt bra TV-serie, den vänder sig helt klart till en ungdomlig publik men bör absolut tilltala andra åldrar också. I kölvattnet av serien Skam växer det fram en skara nya, unga skådespelartalanger – serier av den här kalibern vill vi se mer av! 4 mycket starka stjärnor.

Förträfflig bildkvalitet från Netflix. Även ljudspåret håller hög standard. Hela serien kan strömmas från 5 april.

Annons
picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 5/4/19 Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, Ella Rappich, Arvid Sand, Shanti Roney, Reuben Sallmander
  • Land: Sverige År: 2019 Längd: 4:50
  • FILM: 4
  • Ljud: 5
  • Bild: 6
  • Extra: 1
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Snart är det premiär för andra säsongen av Netflix moderna version av nordisk mytologi.
Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.