annons

Recension:
Störst av allt, säsong 1

Skrämmande samtidsdrama

Skrämmande drama som tar den amerikanska vapenkulturen hem till vår egen trygga värld.

(Foto: Tillverkare)
Drama
Störst av allt, säsong 1

Serien bygger på Malin P. Giolitos roman och tar oss med på en resa som skakar det svenska folkhemmet genom en händelse som vi betraktar som vardagsmat i USA men som vi här i Norden (i stort sett) har varit förskonade från.

Skolskjutning

Med undantag för Finland har de nordiska länderna hittills klarat sig från skolskjutningar. Visst har det förekommit våldshandlingar, men inga masskjutningar där elever har löpt amok med skjutvapen i klassrummen.

Bara i USA skedde 37 (!) skolskjutningar 2018. Störst av allt visar hur illa det kan gå.

Rikemansbarn

I nutid möter vi sistaårseleverna på en gymnasie-
skola i den förmögna stadsdelen Djursholm i Stockholm. Maja (Hanna Ardéhn) och Amanda är som de flesta andra 17–18-åringar: de har dåligt självförtroende och problem med relationen till sina föräldrar, är ständigt på jakt efter uppmärksamhet/uppskattning från motsatta könet och experimenterar med berusning. På samma gång försöker de staka ut en kurs för framtiden. Vad som verkligen skiljer dem från de flesta andra är att de växer upp i en miljö med rika och stenrika föräldrar.

Klassens avgjort rikaste (som kan få vilken tjej han vill) är Sebastian (Felix Sandman). Sommaren före studenten uppvaktar han Maja och imponerar på henne med sin pappas (Reuben Sallmander) lyxjakt, slott och enorma fester. Det visar sig snabbt att pappan är en känslomässigt avtrubbad psykopat som gör allt han kan för att trycka ner sin yngste son – vilket Sebastian kompenserar för genom att festa och knarka.

När förhållandet mellan Sebastian och Maja gradvis börjar svalna ser invandraren och skolnörden Samir (William Spetz) sin chans att ställa sig in hos Maja …

Skräcken närmar sig – bit för bit

Stabil regi av den norske regissören Per-Olav ­Sørensen. Störst av allt använder sig av ett smart och effektivt dramaturgiskt grepp genom att gradvis, genom tillbakablickar, avslöja vad som hände och bygga upp karaktärernas förflutna. Bit för bit avslöjas mer och mer av den fasansfulla skräckupplevelsen och vad som egentligen hände i klassrummet på morddagen.

annons

Under tiden följer vi en desperat Maja som är isolerad i häkte, anklagad för mord och mordförsök – hennes enda vän och kontakt med omvärlden är hennes sansade advokat (David Dencik). På själva morddagen frågar hon polisen, helt förvirrad: ”Får jag gå hem nu?”

annons

Unga skådespelare imponerar

Hanna Ardéhn är ett fynd som Maja, en person som vi tror att de flesta kan relatera till, duktig i skolan och framåt men fastnar i en ond cirkel som hon inte kan ta sig ur. Hennes enda mål blir att försöka rädda Sebastian – från världen och sig själv.

Ardéhn spelar exceptionellt naturligt och får på ett elegant sätt fram de enorma kontrasterna i komplexa Majas liv, från största lycka till desperation, förtvivlan och kollaps. Hennes förhållande till bästa vännen känns äkta och naturligt.

Sandman har en mycket ”enklare” karaktär att skildra, han spelar mest en klumpig överklasskille som är van vid att andra städar upp efter honom. Han blir faktiskt för enkel att ogilla. Trots detta får vi ändå en trovärdig förklaring till varför Maja stannar kvar hos honom.

Svartvitt

Romanförfattaren har tyvärr tagit ett par grepp som försvagar handlingen, Giolito har helt enkelt gjort den lite för enkel och stereotypisk. Karaktärerna är väldigt svartvita, speciellt Sebastians far är en ren klyscha på en riktig skitstövelpappa – så överdriven att han närmar sig en karikatyr. Majas föräldrar är godtrogna och fullständigt konflikträdda mesar som helt saknar verklighetsförankring. Det gör att historien tappar den nödvändiga friktion som behövs för att den ska kännas äkta, därför känns den ibland en smula konstruerad.

annons

Det är också för enkelt att förutsäga vad som kommer att hända, trots flera vilseledande antydningar tvivlar vi aldrig på hur det kommer att sluta. Eftersom serien bara har sex avsnitt är rättegången snabbt avklarad och lite av ett antiklimax. Men helheten är verkligen väl berättad och man har lyckats få mycket spänning och ömma relationer ur en lite väl blankpolerad roman.

Efter ett par mindre lyckade lokala serier (The Rain, The Innocents) är det glädjande att Netflix lyckas så bra med en kvalitetsserie på den nordiska hemmamarknaden. Störst av allt har blivit en väldigt bra TV-serie, den vänder sig helt klart till en ungdomlig publik men bör absolut tilltala andra åldrar också. I kölvattnet av serien Skam växer det fram en skara nya, unga skådespelartalanger – serier av den här kalibern vill vi se mer av! 4 mycket starka stjärnor.

Förträfflig bildkvalitet från Netflix. Även ljudspåret håller hög standard. Hela serien kan strömmas från 5 april.

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
  • Release: 5/4/19 Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, Ella Rappich, Arvid Sand, Shanti Roney, Reuben Sallmander
  • Land: Sverige År: 2019 Längd: 4:50
  • FILM: 4
  • Ljud: 5
  • Bild: 6
  • Extra: 1

Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.