Recension: Störst av allt, säsong 1

Skrämmande samtidsdrama

Skrämmande drama som tar den amerikanska vapenkulturen hem till vår egen trygga värld.
Karakter
Drama
Störst av allt, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Serien bygger på Malin P. Giolitos roman och tar oss med på en resa som skakar det svenska folkhemmet genom en händelse som vi betraktar som vardagsmat i USA men som vi här i Norden (i stort sett) har varit förskonade från.

Skolskjutning

Med undantag för Finland har de nordiska länderna hittills klarat sig från skolskjutningar. Visst har det förekommit våldshandlingar, men inga masskjutningar där elever har löpt amok med skjutvapen i klassrummen.

Bara i USA skedde 37 (!) skolskjutningar 2018. Störst av allt visar hur illa det kan gå.

Rikemansbarn

I nutid möter vi sistaårseleverna på en gymnasie-
skola i den förmögna stadsdelen Djursholm i Stockholm. Maja (Hanna Ardéhn) och Amanda är som de flesta andra 17–18-åringar: de har dåligt självförtroende och problem med relationen till sina föräldrar, är ständigt på jakt efter uppmärksamhet/uppskattning från motsatta könet och experimenterar med berusning. På samma gång försöker de staka ut en kurs för framtiden. Vad som verkligen skiljer dem från de flesta andra är att de växer upp i en miljö med rika och stenrika föräldrar.

Klassens avgjort rikaste (som kan få vilken tjej han vill) är Sebastian (Felix Sandman). Sommaren före studenten uppvaktar han Maja och imponerar på henne med sin pappas (Reuben Sallmander) lyxjakt, slott och enorma fester. Det visar sig snabbt att pappan är en känslomässigt avtrubbad psykopat som gör allt han kan för att trycka ner sin yngste son – vilket Sebastian kompenserar för genom att festa och knarka.

När förhållandet mellan Sebastian och Maja gradvis börjar svalna ser invandraren och skolnörden Samir (William Spetz) sin chans att ställa sig in hos Maja …

Skräcken närmar sig – bit för bit

Stabil regi av den norske regissören Per-Olav ­Sørensen. Störst av allt använder sig av ett smart och effektivt dramaturgiskt grepp genom att gradvis, genom tillbakablickar, avslöja vad som hände och bygga upp karaktärernas förflutna. Bit för bit avslöjas mer och mer av den fasansfulla skräckupplevelsen och vad som egentligen hände i klassrummet på morddagen.

Under tiden följer vi en desperat Maja som är isolerad i häkte, anklagad för mord och mordförsök – hennes enda vän och kontakt med omvärlden är hennes sansade advokat (David Dencik). På själva morddagen frågar hon polisen, helt förvirrad: ”Får jag gå hem nu?”

Unga skådespelare imponerar

Hanna Ardéhn är ett fynd som Maja, en person som vi tror att de flesta kan relatera till, duktig i skolan och framåt men fastnar i en ond cirkel som hon inte kan ta sig ur. Hennes enda mål blir att försöka rädda Sebastian – från världen och sig själv.

Ardéhn spelar exceptionellt naturligt och får på ett elegant sätt fram de enorma kontrasterna i komplexa Majas liv, från största lycka till desperation, förtvivlan och kollaps. Hennes förhållande till bästa vännen känns äkta och naturligt.

Sandman har en mycket ”enklare” karaktär att skildra, han spelar mest en klumpig överklasskille som är van vid att andra städar upp efter honom. Han blir faktiskt för enkel att ogilla. Trots detta får vi ändå en trovärdig förklaring till varför Maja stannar kvar hos honom.

Svartvitt

Romanförfattaren har tyvärr tagit ett par grepp som försvagar handlingen, Giolito har helt enkelt gjort den lite för enkel och stereotypisk. Karaktärerna är väldigt svartvita, speciellt Sebastians far är en ren klyscha på en riktig skitstövelpappa – så överdriven att han närmar sig en karikatyr. Majas föräldrar är godtrogna och fullständigt konflikträdda mesar som helt saknar verklighetsförankring. Det gör att historien tappar den nödvändiga friktion som behövs för att den ska kännas äkta, därför känns den ibland en smula konstruerad.

Det är också för enkelt att förutsäga vad som kommer att hända, trots flera vilseledande antydningar tvivlar vi aldrig på hur det kommer att sluta. Eftersom serien bara har sex avsnitt är rättegången snabbt avklarad och lite av ett antiklimax. Men helheten är verkligen väl berättad och man har lyckats få mycket spänning och ömma relationer ur en lite väl blankpolerad roman.

Efter ett par mindre lyckade lokala serier (The Rain, The Innocents) är det glädjande att Netflix lyckas så bra med en kvalitetsserie på den nordiska hemmamarknaden. Störst av allt har blivit en väldigt bra TV-serie, den vänder sig helt klart till en ungdomlig publik men bör absolut tilltala andra åldrar också. I kölvattnet av serien Skam växer det fram en skara nya, unga skådespelartalanger – serier av den här kalibern vill vi se mer av! 4 mycket starka stjärnor.

Förträfflig bildkvalitet från Netflix. Även ljudspåret håller hög standard. Hela serien kan strömmas från 5 april.

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)

/ registrera dig för att läsa den här artikeln gratis

Var vänlig bekräfta innan du registrerar dig

Jag accepterar Ljud & Bilds villkor. Jag vill ta emot nyhetsbrev och information, som skickas ut ett par gånger i månaden. Jag kan när som helst avregistrera mig.

eller registrera dig via e-post

Glömt lösenordet? Ange din e-postadress, så får du ett mail med en länk så att du kan ange ett nytt lösenord.

Fakta
  • Release: 5/4/19 Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, Ella Rappich, Arvid Sand, Shanti Roney, Reuben Sallmander
  • Land: Sverige År: 2019 Längd: 4:50
  • FILM: 4
  • Ljud: 5
  • Bild: 6
  • Extra: 1
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Nu kan du se fram emot mer pompa och ståt, intriger och sex bland societeten på 1800-talet.
Ännu en gång flyttas premiären av den 25:e Bond-filmen fram.
Med ännu en global aktör på den nordiska marknaden hårdnar kampen om strömningsabonnenterna.
Nikolaj Coster-Waldau har huvudrollen i en dansk Netflix-film.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.