annons

anmeldelse:
The Spy, säsong 1

Stilren spion­nostalgi

Sacha Baron Cohen kan minsann mer än att spela i absurda komedier.

Thriller
The Spy, säsong 1

Baserat på den israeliska Mossad-spionens Eli Cohens (Sacha Baron Cohen) extraordinära liv, tar Netflix och regissör/manusförfattare Gideon Raff oss med på en tidsresa till klassiskt spionage under kalla kriget, en tid då fiendebilden var mycket tydligare, mindre mångfasetterad och det var personer ute i fält som samlade in information om fienden.

Cohen, en invandrare från Egypten, rekryteras av Mossad för att infiltrera den syriska regeringen och militären. Han får ett täcknamn (Kamel) och en täckmantel och placeras på rekordtid ut i fält, först i Buenos Aires och sedan mitt i fientligt territorium i Damaskus. Israel vill desperat ha information om den slutna syriska regimen och vilka antagonistiska planer de har mot judarnas hemland.

Vi befinner oss i början av 1960-talet och Cohen berättar för sin fru (Hadar R. Rotem) att han arbetar som en resande möbelinköpare för det israeliska försvaret. Hon lever med bluffen i flera år, uppfostrar barnen på egen hand och har ingen aning om vilka risker hennes man utsätter sig för. Serien har en känslig balans mellan mänskligt drama och pirrande spänning – ibland blir dock Raff lite onödigt övertydlig, men i stora drag känns allt jordnära och äkta.

Raff vet in i minsta detalj hur man snickrar ihop ett spännande spionmanus, han ligger bland annat bakom den israeliska spionserien Prisoners of War och dess amerikanska avknopppning Homeland. Vi kommer nära inpå karaktärerna, deras känslor och motiv och stämningen är tät och klaustrofobisk. Förhållandet mellan herr och fru Cohen känns äkta, intimt, trovärdigt och engagerande. De spelar bra mot varandra och Cohen imponerar i en komplex roll. Noah Emmerich (The Americans) är lysande som underrättelsechef med samvetskval, och man känner verkligen israelernas rädsla för fientliga attacker mot deras unga stat.

 

(Foto: Netflix)

Färgpaletten utgörs av milda, nästan monokroma färger och ger serien den ”kyliga” känsla som historien förtjänar. Fotot är läckert, kreativt och suger in oss i handlingen och den rätta tidsandan. Regin är stram och väcker omedelbart intresse tack vare en bra dramaturgisk struktur, utan att serien på något sätt är banbrytande.

annons

The Spy är en genomarbetad kvalitetsserie på alla nivåer, en klassisk spionthriller med trovärdiga och intressanta karaktärer samt en ytterst spännande handling. Den är varken särskilt originell eller nydanande, men intelligent välskriven, oerhört spännande och historiskt intressant. En klar rekommendation som förtjänar 5 stjärnor.

annons
<
>
(Foto: Netflix)
  • Netflix
  • Release: 6/9/19
  • Regi: Gideon Raff
  • Med: Sacha Baron Cohen, Hadar Ratzon Rotem, Yael Eitan, Noah Emmerich, Nassim Si Ahmed, Mourad Zaoui, Alexander Siddig
  • Genre: Thriller
  • Land: Frankrike
  • År: 2019
  • Längd: 5:20

 


Film
Extra
Ljud
Bild
The Spy (2019)
53 min|Drama, History|06 Sep 2019
7.9Rating: 7.9 / 10 from 15,931 users
Based on the life of the Israeli spy, Eli Cohen.
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.