Recension: Sharp Objects

Familjehelvete i småstads-Amerika

För att rapportera om två mord återvänder Amy Adams motvilligt till sin hemstads fuktiga famn – vilket hon snabbt ångrar.
Karakter
Thriller
Sharp Objects
Annons
Annons
forfatter

Den lätt traumatiserade – och svårt alkoholiserade – tidningsjournalisten Camille Preaker (Amy Adams) tvingas av sin redaktör att återvända till den lilla staden hon växte upp i: Wind Gap, Missouri. En tonårsflicka har dödats och en annan är spårlöst försvunnen. Redaktören för St. Louis-tidningen vill ha en infödd på plats för att ge artikelserien en personlig prägel. Mycket motvilligt åker Camille hem – och måste konfrontera alla sina demoner från det förflutna.

Miniserien bygger på romanen med samma namn av Gillian Flyn och tar oss med på en resa till dagens småstadsamerika, med intolerans mot folk från storstaden, dolda konflikter, skvaller och en fullständigt dysfunktionell familj allra högst upp i småstadshierarkin. Camilles mamma (en strålande Patricia Clarkson) äger stadens största företag och är fullständigt känslomässigt avtrubbad, hon nästan fräser mot sin äldsta dotter när hon anländer för att rapportera om mordet – och döljer inte hur lite hon älskar henne.

Regissör Jean-Marc Vallée ger oss en mycket vacker miniserie där vi följer Camilles resa i nutid och i hennes sorgsna förflutna, vi sitter som en fluga på väggen och ser elegant och effektivt klippning mellan dagens svårigheter och alla demoner som hemsöker henne från hennes nära och avlägsna förflutna – demoner som hon har försökt tygla genom att skada sig själv och dricka enorma mängder vodka. Allt alldeles vackert filmat.

Adams är skrämmande bra som den komplexa journalisten som dränker sina sorger och inte kan relatera till sina medmänniskor, men det är faktiskt hennes halvsyster Amma (Eliza Scanlen) som gör den starkaste rollprestationen – och det säger inte lite med tanke på den imponerande treklövern med kvinnoroller. Amma är en tonårstjej som uppenbarligen har många sidor och som man inte blir riktigt klok på. Samspelet mellan systrarna är en fröjd att beskåda.

Annons
(Foto: Fox/Paramount)

Sharp Objects är en alldeles förträfflig serie med spännande thrillerelement, en genomgripande obehaglig stämning som ständigt lurar under ytan, samt ett sällan skådat familjedrama av de sällsynta. Allt toppat med enastående skådespeleri. Tyvärr blir slutet lite av ett konstruerat antiklimax, och serien hade nog kunnat klippas ner ett eller två avsnitt. Men definitivt en av årets bästa serier. 5 genomstabila stjärnor.

Sällan (aldrig?) har vi skådat en TV-serie med bättre teknisk Blu-ray-kvalitet! Det frodiga och vackra sydstatslandskapet slår gnistor mot oss i en explosion av färger och det komplexa surroundljudet (DTS 5.1), med mycket härlig musik, är en fullträff. Bonusmaterialet är bara en 5-minuters dokumentär om inspelningen i den fiktiva staden.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 10/1/19
  • Regi: Jean-Marc Vallée
  • Med: Amy Adams, Patricia Clarkson, Chris Messina, Eliza Scanlen, Matt Craven, Henry Czerny, Madison Davenport
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 8:00
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.