Recension: Sharp Objects

Familjehelvete i småstads-Amerika

För att rapportera om två mord återvänder Amy Adams motvilligt till sin hemstads fuktiga famn – vilket hon snabbt ångrar.

Publicerad 2019-01-17 - 10:27
Sharp Objects

Den lätt traumatiserade – och svårt alkoholiserade – tidningsjournalisten Camille Preaker (Amy Adams) tvingas av sin redaktör att återvända till den lilla staden hon växte upp i: Wind Gap, Missouri. En tonårsflicka har dödats och en annan är spårlöst försvunnen. Redaktören för St. Louis-tidningen vill ha en infödd på plats för att ge artikelserien en personlig prägel. Mycket motvilligt åker Camille hem – och måste konfrontera alla sina demoner från det förflutna.

Miniserien bygger på romanen med samma namn av Gillian Flyn och tar oss med på en resa till dagens småstadsamerika, med intolerans mot folk från storstaden, dolda konflikter, skvaller och en fullständigt dysfunktionell familj allra högst upp i småstadshierarkin. Camilles mamma (en strålande Patricia Clarkson) äger stadens största företag och är fullständigt känslomässigt avtrubbad, hon nästan fräser mot sin äldsta dotter när hon anländer för att rapportera om mordet – och döljer inte hur lite hon älskar henne.

Regissör Jean-Marc Vallée ger oss en mycket vacker miniserie där vi följer Camilles resa i nutid och i hennes sorgsna förflutna, vi sitter som en fluga på väggen och ser elegant och effektivt klippning mellan dagens svårigheter och alla demoner som hemsöker henne från hennes nära och avlägsna förflutna – demoner som hon har försökt tygla genom att skada sig själv och dricka enorma mängder vodka. Allt alldeles vackert filmat.

Adams är skrämmande bra som den komplexa journalisten som dränker sina sorger och inte kan relatera till sina medmänniskor, men det är faktiskt hennes halvsyster Amma (Eliza Scanlen) som gör den starkaste rollprestationen – och det säger inte lite med tanke på den imponerande treklövern med kvinnoroller. Amma är en tonårstjej som uppenbarligen har många sidor och som man inte blir riktigt klok på. Samspelet mellan systrarna är en fröjd att beskåda.

(Foto: Fox/Paramount)

Sharp Objects är en alldeles förträfflig serie med spännande thrillerelement, en genomgripande obehaglig stämning som ständigt lurar under ytan, samt ett sällan skådat familjedrama av de sällsynta. Allt toppat med enastående skådespeleri. Tyvärr blir slutet lite av ett konstruerat antiklimax, och serien hade nog kunnat klippas ner ett eller två avsnitt. Men definitivt en av årets bästa serier. 5 genomstabila stjärnor.

Sällan (aldrig?) har vi skådat en TV-serie med bättre teknisk Blu-ray-kvalitet! Det frodiga och vackra sydstatslandskapet slår gnistor mot oss i en explosion av färger och det komplexa surroundljudet (DTS 5.1), med mycket härlig musik, är en fullträff. Bonusmaterialet är bara en 5-minuters dokumentär om inspelningen i den fiktiva staden.

Sharp Objects

• Blu-ray
  • Release: 10/1/19