Recension: The Innocents, säsong 1

Rent nonsens!

Netflix nya brittisk-norska serie om speciella ungdomar på flykt är en stor besvikelse.
Karakter
Sci-Fi
The Innocents, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

När vi var med på Netflix årliga presslansering ”See What’s Next” i Rom i april var nykomlingen The Innocents en av serierna vi fick störst förväntningar på. Nu när vi har sett hälften av den första säsongen kan vi inte säga annat än att vi är rejält besvikna och en smula förundrade.

Rymlingar

I en liten stad i Skottland bor June (Sorcha Groundsell) med sin sjuka/invalidiserade bror och deras kontrollerande och ständigt irriterade pappa. Han har berättat för sin lilla familj att de ska flytta till isolerade Färöarna – vilket June protesterar starkt mot. Planer på att rymma hemifrån görs, hennes flyktpartner blir pojkvännen Harry (Percelle Ascott).

Med nästan inga pengar, och praktiskt taget ingen plan, ger sig sextonåringarna ut på resan i det okända, men redan första kvällen möter de två främlingar som påstår sig ha ett meddelande från Junes mamma. Det slutar med slagsmål och mordmisstankar, och Harry får förskräckt bevittna hur June flera gånger ”förvandlas” och ändrar skepnad.

Vi får veta att Junes mamma lämnade familjen för många år sedan och nu befinner sig i Norge. I det karga landskapet i det kuperade Vestlandet befinner sig kvacksalvaren Halvorsen (Guy Pearce). Han har som mål att göra den största historiens största medicinska upptäckt. På sin gudsförgätna gård behandlar han kvinnor för neuroser. Alla är från Norge men av någon mystisk anledning tvingar Halvorsen dem att prata engelska sinsemellan.

Annons

Unga och dess svårigheter

The Innocents försöker verkligen vara en serie på dagens ungas premisser, ta dem på allvar och ”prata deras språk”. Vi får se hopplösa vuxna, gryende/osäker ung kärlek, och även problemet och farorna med droger tas upp. Med serien är inte alls på samma nivå som Skam när det gäller att pricka ungdomarna i deras egen miljö.

Huvudrollsinnehavaren Sorcha Groundsell (som är slående lik Elizabeth Olsen) imponerar, hennes motpart känns däremot stel, onaturlig och teatralisk. Junes pappa (Sam Hazeldine) spelar över kolossalt som maniskt arg och frustrerad, och Guy Pearce gör en duglig roll – det är ju trots allt inte hans fel att han fått hopplösa repliker ibland.

Föga trovärdig

I Norge utspelas – självfallet! – allting i trästugor och panelklädda barer. Det kanske någon uppfattar som exotiskt, vi som vet bättre kallar det för vad det är egentligen: Kejsarens nya kläder!
The Innocents handling och manus känns så konstruerat, onaturligt och föga trovärdigt att vi är chockade över att Netflix gett klartecken till en sådan här B-serie. Det är uppenbarligen någon som har sovit på jobbet – eller låtit sig bländas av en ”spännande” mix av brittisk och norsk ”charmerande” ödemark, kryddat med övernaturliga inslag, ”elegant” anpassat för den växande (och viktiga) målgruppen unga vuxna.
Produktionen verkar förvånansvärt billigt och amatörmässig, till exempel är scenen med biljakten helt befriad från nerv och häftig filmning/klippning. Ännu värre är att karaktärerna inte lyckas engagera och/eller charmera.

Annons

Vi får inte heller någon tillfredsställande förklaring till varför Harry, som är relativt välanpassad, vill rymma hemifrån – bortsett från att ”kärleken förblindar”.

Språkliga förvecklingar

Serieskaparna har gjort lite som i Lilyhammer, de infödda norrmännen pratar norska med varandra. Men i The Innocents blir en del av de ”norska” karaktärernas tappra försök att prata norska mer parodiskt än äkta.

Trond Fausa Aurvåg upprepar i stort sett sin roll från Lilyhammer som ung, naiv och dum norrman. Han och hans medhjälpare Steinar (islänning som pratar bruten norska) är seriens komiska alibi. Tyvärr framstår de mer som hjälplösa och ofrivilliga komiska idioter.

”Innocents”? Tja, de är åtminstone skyldiga till att ha rånat den här recensenten på fem timmar som han aldrig får tillbaka. Undvik den här ofärdiga och genuint ”oäkta” serien. 2 ynka stjärnor.
Netflix levererar sin sedvanliga tillfredsställande strömningskvalitet, det gäller både bilden och ljudet. Hela första säsongen kan strömmas från 24 augusti. Recensionen bygger på de fyra första avsnitten (av åtta).

Annons
picture2 picture3
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
Release: 24/08/18 Regi: Farren Blackburn Med: Sorcha Groundsell, Percelle Ascott, Guy Pearce, Jóhannes H. Jóhannesson, Sam Hazeldine, Trond Fausa Aurvåg Land: USA År: 2018 Längd 6:40
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

För första gången kan du strömma video i nästan förlustfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men långt ifrån alla får tillgång till tjänsten.
Ny actionfylld Marveltrailer är släppt
Marvel/Disney har släppt ännu en trailer till Black Widow.
Kommande ”House of the Dragon” är inte den enda Game of Thrones-prequeln som HBO håller på med!
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.