Recension: The Highwaymen

Dämpad roadmovie

En annorlunda, och stillsam, klappjakt på tidernas mest kända förbrytarpar i USA.
Karakter
Krim
The Highwaymen
Annons
Annons
forfatter

Allt är stort i Texas, det gäller uppenbarligen även brottslingarna som Lone Star State avlar fram.

De första kändisförbrytarna

I början av 1930-talet härjar kärleksparet Bonnie Elizabeth Parker och Clyde Chestnut Barrow i mellanvästern och sydstaterna i USA. De är bara 21, 22 år gamla, fotogeniska och mytomspunna och blir snabbt kändisar och betraktas nästan som rena rama Robin Hood när de rånar banker och bensinstationer mitt under den stora depressionen.

Om Instagram och Snapchat hade funnits på den tiden så hade nog Bonnie & Clyde tragiskt nog haft lika många följare som Kim Kardashian …

Vad de flesta människor valde att strunta i var att paret slaktade oskyldiga offer utan att blinka om någon stod i deras väg, både vanliga arbetare och poliser. Tretton personer, varav nio i polismakten, sköts och dödades av de unga tu – ofta inte för något mer än en tank bensin.

Romantiserad flykt

Det mytomspunna paret har filmatiserats tidigare, mest känd är Bonnie and Clyde (1967) med Warren Beatty och Faye Dunaway i huvudrollerna. En häftig historia som fokuserar på kärleksparet, deras brinnande relation och frenetiska flykt. Filmen bidrog ytterligare till den dumdristiga romantiseringen av paret.

Annons

Årets Netflix-film har en helt annan utgångspunkt, eftersom den (trogen mot titeln) handlar om lagen män som jagar mördarna: The Highwaymen.

Eftersom brottslingarna korsade delstatsgränserna fick relativt nyetablerade FBI uppdraget. Under deras starka ledare, J. Edgar Hoover, sattes alla resurser och allsköns nymodig teknisk utrustning in för att få ett slut på mordräderna.

Ändå kommer man inte igång på allvar förrän guvernören i Texas, Ma Ferguson (en utmärkt Kathy Bates), något motvillig anställer två pensionerade Texas Rangers: Frank Hamer (Kevin Costner) och Maney Gault (Woody Harrelson).

Roadmovie

Med den tysta och analytiska Hamer bakom ratten på sin hustrus nyligen införskaffade Ford åker de ut på landsägarna på jakt efter spår som kan leda dem till Bonnie & Clyde.

I de många och långa scenerna från landsvägen är Hamer den introverte som aldrig låter sig distraheras och Gault den mer lättsinnige som gärna tar ton eller kommer med en ironisk kommentar. Samspelet mellan Costner och Harrelson är utmärkt och känns naturligt. Å andra sidan måste vi medge att vi förmodligen hade blivit roade av att se Costner måla köket i cowboyhatt. Karln har en naturlig auktoritet och pondus som få andra skådespelare.

Annons

Gault är alkoholiserad och lever ett tragiskt liv och ser genast en chans att få en nystart i livet genom att följa med Hamer på förbrytarjakt. Hamer gör det däremot mest på grund av pliktkänsla.

Alla huvudpersoner bygger på riktiga personer, hur mycket som är fakta och hur mycket som är påhittat för dramatikens skull vet vi inte, men FBI-utredarna känns väl enfaldiga och lättlurade när de nästan medvetet hindrar Hamer. Det skapar välbehövlig friktion i historien, men känns lite konstlat.

Bonnie & Clyde, å andra sidan, ser vi nästan inte skymten av. De har lite tid på skärmen, och då bara som skuggor utan dialog. Ett ovanligt grepp, men här fungerar det ovanligt bra och bygger upp deras mytiska karaktär – är de riktiga eller bara påhittade?

Landskapet som huvudperson

Filmen efterlämnar inget som helst tvekan om att John Lee Hancock (regissör) älskar det gyllene slätterna i Texas och Oklahoma. Och när han får fotografen (John Schwartzman) att nästan dyrka dem så blir det många läckra scener från det torra, hårda landskapet – där människan försvinner i den oändliga horisonten.

Rent visuellt är detta en fullträff, men kombinationen med många och långa scener från bilen gör att tempot blir väl långsamt. Vi saknar lite mer bett och fart i dramaturgin.

Annons

The Highwaymen har blivit en exceptionell film om jakt på brottslingar, som går sin egen väg och fokuserar mer på relationer än på själva jakten och täta actionscener. Jakten går i ett långsamt, efter-
tänksamt tempo där det är samspelet och dialogen mellan Hamer och Gault, som är dramaturgins drivande element. Vi stortrivs i deras sällskap. 5 svaga stjärnor.

Netflix bildkvalitet är utmärkt. Inget brus, exemplarisk skärpa och ett välkomponerat ljudspår som dock faller igenom lite i ”svåra” scener.

picture1 picture3
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 49 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 29/3/19 Regi: John Lee Hancock
  • Med: Kevin Costner, Woody Harrelson, Kathy Bates, John C. Lynch, Thomas Mann, Dean Denton, Kim Dickens, William Sadler
  • Land: USA År: 2018 Längd: 2:12
  • FILM: 5
  • Ljud: 5
  • Bild: 6
  • Extra: 1
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.
Den sanna historien om en otrolig arkeologisk utgrävning har blivit en liten (brittisk) filmpärla.
Årets kortaste månad bjuder på ljusare dagar och enorma mängder nya titlar.
Omar Sy är en fransk gentlemannatjuv med finess och list, i en serie som dryper av charm och lekfullhet.
Amazon serverar oss en grov, smutsig och realistisk maffiahistoria, sedd ur en kvinnas synvinkel. En fräsch knorr på en annars lite stagnerad genre.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.