Recension: Murder Mystery

Krim på tomgång

Klyschorna och förutsägbarheten radar upp sig när Adam Sandler och Jennifer Aniston gör parodi på Agatha Christies deckarhistorier.

Publicerad 2019-07-11 - 12:15
Murder Mystery

Om Netlix tänkte sig att Murder Mystery skulle vara något slags hyllning till Agatha Christie vet vi inte, men om så är fallet så tvivlar vi på att den gamla krim-drottningen skulle ha varit särskilt smickrad över resultatet.

Det klyschiga, helt vanliga äkta paret Spitz, Audrey (Aniston) och Nick (Sandler), åker äntligen, 15 år för sent, på en efterlängtad smekmånad till Europa. På planet blir Audrey charmad av miljardären Cavendish (Luke Evans) som bjuder in dem till sitt ex och hans farbrors (!) bröllopsfest. Under festen tar någon livet av farbrodern och de flesta av de närvarande har uppenbarligen motiv att ligga bakom mordet – men det är Spitz-paret som polisen misstänker mest …

Adam Sandler gör vad han kan bäst, spelar en enkel, gladlynt man som skulle kunna vara någons granne. Inte särskilt romantisk (köper presentkort från Amazon som present på bröllopsdagen) och inte heller någon succé på jobbet som polis. Egentligen samma sorts karaktär som han har spelat i dussintals andra komedier. Kemin med Aniston sitter däremot som den ska, det största problemet med Murder Mystery är de hopplösa replikerna, den pinsamma komiken och genomgående klyschiga karaktärer och handling.

Här finns inte en enda originell tanke eller idé, allt är fullständigt formelbaserat och förutsägbart. Men filmen är välproducerad, bitvis lite småmysigt rolig och ser blankpolerat läcker ut. Med andra ord: helt okej tidsfördriv en regnig rommarkväll. Vi delar ut 3 medelmåttiga stjärnor till en film du har glömt innan eftertexterna har rullat klart.

Netflix bjuder på sedvanlig god strömningskvalitet, fast bilden är lite för mörk.

picture1
<