TEST AV Martin Logan Impression ESL 11A

Magiskt mÀsterverk

De kan se udda ut, men du har knappast hört musik Äterges med större realism

Ljud & Bild tycker:
EnastÄende egenskaper med banbrytande transparens, kristallklart fokus och massiv basdynamik. Referensklass.
KrÀvande att installera, begrÀnsat maximalt ljudtryck.

De kallar den Masterpiece-serien, och det Àr en trÀffande beskrivning. För amerikanska Martin Logan har aldrig gjort bÀttre högtalare, Ätminstone inte av den hÀr typen.

Högtalartypen vi pratar om Àr en sÀllsynt variant av tvÄ vÀldigt olika tekniker att skapa ljudvÄgor pÄ, men nÀr allt klaffar skapar det nÀstan chockerande realistiska ljudupplevelser.

En fjÀderlÀtt duk i kombination med tvÄ kraftfulla baselement lÄter som ett recept pÄ katastrof, men hÀr fungerar hybridlösningen sÄ nÀra optimalt som man kan komma.

Konventionella högtalare har ett eller flera element, dÀr en spole rör sig i ett magnetgap och förflyttar ett konformat membran, men en hybridhögtalare har olika sorters element.

I det hÀr fallet betyder det ett 112 cm lÄngt, vÀlvt elektrostatmembran som Àr utstrÀckt pÄ en ram, plus tvÄ 20 cm stora baselement med membran av aluminium som sitter i tvÄ kammare i botten av högtalarna.

De bÄda baselementen har var sin förstÀrkare pÄ 275 watt, vilket underlÀttar bördan för förstÀrkarens man kopplar in. Som bara behöver driva elektrostatelementet, inte baselementen.

Martin Logan Impression ESL11A heter den, och det finns nÀstan inga liknande högtalare. Utom de frÄn Martin Logan sjÀlva. De har flera hybridhögtalare med samma typ av teknik.

Men det Àr bara Masterpiece-serien som kombinerar aktiva basar med elektrostater och automatisk rumskorrektion. Ja, du lÀste rÀtt. Rumskorrektion. Mer om det om en liten stund.

Impression Àr av fyra modeller i serien, och den billigaste som har aktiva basar. De nÀrmaste konkurrenterna Àr kanske Dynaudio Confidence C2, System Audio SA Pandion 50, Focal Sopra No2 och Piega Coax 90.2.

Men ingen av dem liknar den hÀr.

De Àr 155 cm höga, men sÄ smala att de inte dominerar för mycket i rummet.

 

Det bÀsta av tvÄ vÀrldar

Med tvÄ aktiva baselement som tar hand om registret frÄn 29 till 300 Hz, och ett 112 x 28 cm elektrostatelement som strÀcker sig upp till 23 kHz, fÄr man bÄde en mÀktig basdynamik och en viktlöshet och extrem detaljrikedom.

Högtalarna ser inte ut som andra högtalare heller. De Àr 155 cm höga eftersom det stora elektrostatmembranet behöver en stor yta för att tÀcka ett brett frekvensomrÄde. Membranet Àr en tunn film som Àr uppspÀnd pÄ en vertikal bÄge med perforerade poler pÄ fram- och baksidan.

Membranen strĂ„lar ut musiken bakĂ„t ocksĂ„, sĂ„ det ”lĂ€cker” ljud frĂ„n baksidan. SĂ„ man mĂ„ste se till att avstĂ„ndet frĂ„n högtalarna till bakvĂ€ggen Ă€r detsamma för höger och vĂ€nster kanal.

TvÄ 20 cm aluminiumbasar, en pÄ framsidan och en pÄ baksidan, med var sin 275-watts förstÀrkare innebÀr att baslÄdan Àr aktiv.

 

Aktiv bas

Membranytan pÄ 3136 kvadratcentimeter Àr inte tillrÀckligt stor för att flytta tillrÀckligt med luft vid lÄga frekvenser. TvÄ baselement i vad som bÀst kan beskrivas som en inbyggd subwoofer tar hand om de lÀgsta frekvenserna.

De Àr byggda ganska sÄ snarlikt baselement i vanliga subwoofrar. Med lÄng slaglÀngd och 20 cm stora aluminiummembran som tÄl kraftiga tryck. Elementen spelar i var sin kammare, och en 275-watts förstÀrkare till var och en av dem gör baslÄdan till en aktiv konstruktion.

Rumskorrektion

De tvĂ„ basarna – en pĂ„ framsidan och en pĂ„ baksidan – kan regleras +/–10 dB under 75 Hz, och mellanbasen kan regleras +/–2 dB för att man ska kunna anpassa basresponsen efter placeringen i rummet.

Men det gÄr ocksÄ att anvÀnda rumskorrektion för att anpassa basen i högtalarna efter rummet.

De Àr förberedda för Anthem Room Correction, som krÀver en Windows-dator med ARC-programvara, en mÀtmikrofon pÄ stativ inkopplad till en PC och med USB till högtalarna. Allt detta Àr naturligtvis extrautrustning, men rÀkna med att butiken tar hand om kalibreringen.

Det fungerar ungefÀr som rumskorrektionen i en hemmabioförstÀrkare. En signal skickas genom högtalarna och upprepas med mikrofonen pÄ olika stÀllen. Förslagsvis i nÀrheten av dÀr man brukar sitta i soffan. Sedan laddas korrigeringarna upp till högtalarens 24-bitars DSP-krets.

En omkopplare pÄ baksidan sÀtter pÄ och stÀnger av ARC-korektionen sÄ att man inte Àr lÄst till kalibreringsresultatet.

Resultatet av kalibreringen Àr hÀpnadsvÀckande.

Basjustering och ingÄng för ARC-kalibrering av basen.

 

En fest

Med mÄttband och vattenpass stÀllde jag högtalarna i rummet exakt efter instruktionsboken. De smala elektrostaterna har ungefÀr 30 graders spridning och jag fick bÀsta balans i ljudet nÀr jag vinklade dem svagt inÄt och stÀllde dem sÄ att de stod nÀstan 90 grader ut mot sidorna frÄn lyssningsplatsen.

De tvÄ baselementen trycker till rejÀlt och jag var tvungen att dÀmpa basen en smula med potentiometrarna pÄ baksidan. DÄ lÀt det alldeles praktfullt, med hinkvis med detaljer och en sÀllsynt grad av luftig viktlöshet. Det Àr nÄgot speciellt med lÀtta elektrostatelement.

NÄgon hörbar förvrÀngning finns inte, och klangen Àr inte fÀrgad eller betonad pÄ nÄgot sÀtt.

Högtalarna sparkar ifrÄn sig seriöst i basen. Trummor och kontrabasar nÀstan kÀnns i kroppen och Àr man inte noggrann med justeringarna sÄ kan det bli för mycket av det goda. Klangen frÄn storheter som Charlie Hadens, Gary Peacocks och Arild Andersens kontrabasar fick vÀl mycket vÀrme och fyllighet. Bastonerna staplades liksom pÄ varandra.

(Foto: Tillverkare)

 

Men det var tills vi körde en ARC-kalibrering av basresponsen i rummet.

DÄ blev basen renare och balansen föll pÄ plats. Kontrabasar fick bÀttre fokus i ljudbilden, det var mycket enklare att fÄ med rumskÀnslan frÄn inspelningsstudion eller konsertlokalen. Det hjÀlpte Àven i mellanregistret.

De lÀgsta oktaverna frÄn en konsertflygel blev bÀttre definierade. Jag har hört Keith Jarretts Köln-konsert otaliga gÄnger, men aldrig sÄ levande som hÀr. Högtalarna slÀpper igenom mer information, och smÄ nyanser som precis Àr hörbara Äterges tydligt.

Den gamla Decca-inspelningen med Luciano Pavarotti och Mirella Freni i La Boheme fÄr nytt liv genom elektrostaterna. Med handen pÄ hjÀrtat kan jag sÀga att jag aldrig har hört akustiken pÄ inspelningen lika glasklart som genom ESL 11A. Helt enkelt magiskt!

Ta till exempel Leonard Cohen. Det kÀnns som att mannen har ÄteruppstÄtt och stÄr mitt pÄ golvet. Den djupa rösten ger mig gÄshud, sÄ naturtrogen lÄter den.

BasÄtergivningen hÀnger ihop mycket bÀttre hÀr Àn med nÄgon annan hybridhögtalare jag har lyssnat pÄ, och jag Àr sÀker pÄ att den gÄr mycket djupare Àn vad som specas. PÄ samma gÄng Àr djupet extremt i musiken. Det finns sÄ mycket ny information i inspelning efter inspelning, och högtalarna gör ett fenomenalt jobb med att Äterge instrument med realistisk skala.

De har egenskaper som Piega Coax 90.2 och Dynaudio Confidence C2 ocksÄ besitter, men Impression ESL 11A har bÀttre fokus, med bÀttre mikrodynamisk kontrast, lÄter mer neutralt och spelar överlÀgsen bas.

Det vÀlvda elektrostatelementet tar hand om allting över 300 Hz.

 

Slutsats

Martin Logan Impression ESL 11A glider in rakt pÄ topp-10-listan över de bÀsta högtalarna jag har hört. FÄ Àr bÀttre pÄ att Äterge musiken levande, och inte minst röster. De spelar inte högst eller tuffast, men mer levande och trovÀrdigt Àn det mesta annat jag har testat. Behöver man mer rÀckvidd i basen sÄ finns det tvÄ större versioner, men jag tror att ESL 11A Àr den gyllene mittpunkten i Masterpiece-serien. SÀllan har ett namn varit mer trÀffande.

 

Fakta & Betyg:
    • 112 x 28 cm elektrostatelement
    • TvĂ„ 20 cm baselement
    • 2 x 275 W basförstĂ€rkare
    • 91 dB/4 ohm
    • 29–23 000 Hz (±3 dB)
    • MĂ„tt: 154 x 30 x 70 cm
    • Olika fĂ€rgalternativ pĂ„ bestĂ€llning
    • Webb: hifi-agenten.se
    Pris: 140,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sumiko S.10

    Elegant muskelknippe

    NÀr man ska köpa subwoofer mÄste man ofta vÀlja mellan kraft och precision, men Sumiko har massor av bÄde och.

    TEST: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

    JordbÀvning pÄ lÄda!

    NĂ€r det gĂ€ller ren och oanstrĂ€ngd djupbas har vi knappt hört nĂ„got bĂ€ttre Ă€n den hĂ€r ”domedagsmaskinen” frĂ„n Arendal.

    TEST: B&W DB4S

    Högteknologiskt under

    Om NASA skulle ha byggt en subwoofer sÄ hade de gjort sÄ hÀr.

    TEST: Monitor Audio Silver W12

    NÀr musiken Àr viktigast

    Den hÀr passar dig som framför allt behöver en kompakt subwoofer som lÄter utmÀrkt med musik.

    TEST: Yamaha NS-SW1000

    Gör vad den ska

    Yamahas subwoofer har tillrÀckligt med kraft för att trycka till, och Àr tillrÀckligt snabb med musik. Den har bara ett problem.

    TEST: M&K Sound V12

    Snabb och exakt

    Vill du ha djup, slagkraftig bas frÄn en kompakt och lÀttplacerad subwoofer Àr V12:an frÄn M&K definitivt en av de bÀsta.

    TEST: XTZ SUB 1X12

    Lika roligt för halva priset

    Subwoofern frÄn XTZ kostar hÀlften sÄ mycket som de andra med samma storlek och slagkraft. Och fÄr inte stryk av nÄgon!

    TEST: Subwoofer-stortest

    Brutala baskanoner

    Om du tycker att stereon eller hemmabion lÄter lite anemisk och livlös sÄ kan det bero pÄ akut brist pÄ BAS. Vi har testat 7 potenta subwoofrar som kan kickstarta ljudet i anlÀggningen!!

    TEST: Samsung HW-MS760/761

    Snyggt ljud till större skÀrmar

    HÀr fÄr du briljant ljud med en soundbar som passar bra ihop med skÀrmar pÄ 65 tum eller mer.

    TEST: Bowers & Wilkins 702 S2

    Omdefinierer toppklassen

    Med musikalisk elegans och dynamisk gnista slÄr B&W-toppmodellen i nya 700-serien undan benen pÄ konkurrenterna.

    TEST: Beoplay M3

    Beoplay ger Sonos One stryk

    Trots ett nÄgot högre pris Àr Beoplay M3 den seriösaste rivalen till Sonos One.

    TEST: Jern w8000

    Columbi Àgg i gjutjÀrn

    Audioform har smÀlt ihop en högtalare som Àr sÄ billig och bra att alla kan vara med.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×