Bang & Olufsen BeoLab 11

Bang & Olufsen BeoLab 11

Plus
Liten och läcker. Stram och fyllig bas.
Minus
Begränsad djupbas. Få inställningar.

Den nya subbasen, som mest liknar en korsning mellan ett ägg och en blomvas, är en av de minsta vi har sett. BeoLab 11 är den senaste modellen i B&O:s högtalarensemble och lillebror till den välkända BeoLab 2. Medan storebror är byggd speciellt för att matcha B&O:s större högtalare är BeoLab 11 tänkt som ett komplement till de mindre ljudsystemen.
 
Lite teknik
De flesta B&O-produkter har ett sammanhang mellan form och funktion, och BeoLab 11 är inget undantag. Den tudelade konstruktionen låter de två 6,5-tumselementen spela rakt emot varandra i fas (en så kallad push-pull-konfiguration). På så sätt tar svängningarna som riktas mot kabinett ut varandra, vilket minskar risken för problem med egenresonans. Konstruktionen är faktiskt så stabil att B&O hävdar att hela subbasen kan hängas på väggen utan att det orsakar oönskade vibrationer.
För att få ut ordentlig bas ur det pyttelilla kabinettet har BeoLab 11 utrustats med en ICEpower-förstärkare som lämnar 200 watt. B&O har lång erfarenhet av aktiva högtalare och de flesta modeller i deras sortiment är utrustade med dessa små och supereffektiva strömförsörjningar som erbjuder optimal drift och minimala platsbehov. ICEpower-tekniken är patenterad och används också i andra kompakta subbasar, inklusive Bowers & Wilkins klotrunda PV1.
 
Anslutning och installation
Bang & Olufsen-produkter kopplas ihop med hjälp av Powerlink, vilket är danskarnas egen ljudöverföring. En fördel med denna är att det går att överföra en stereosignal genom en enda kabel, tillsammans med en styrsignal som sätter på och stänger av högtalarna.
I en vanlig stereoanläggning kopplas ljudsignalen först från anläggning till subbasen och sedan vidare ut till vänster och höger högtalare via Powerlink-utgångarna. Om du däremot ska använda subbasen i en hemmabio (tillsammans med exempelvis en BeoVision 10-46 som huvudenhet) så kopplas högtalarna och subbasen direkt till surroundprocessorn. BeoLab 11 kan även användas med annan elektronik, fast då behövs en adapter från RCA till DIN-kontakten som B&O använder. Subbasen har nämligen ingen separat RCA-ingång vilket till exempel finns på BeoLab 6000-högtalarna.
Alla anslutningar, inklusive nätkontakten, sitter på undersidan, så att man kan ha dold kabelföring. För att undvika sladdtrassel finns det en svart kabelstrumpa som går att köpa i B&O-butiker.
 
Ljudkvalitet
Man skulle inte kunna tro att en så liten ”subbas” som denna kunde leverera något särskilt bastryck, men vi blev positivt överraskade av BeoLab 11. Den här lilla krabaten har en basåtergivning som är fyllig, taktfast och ren. Det första vi kunde slå fast var att B&O:s löften om få oönskade vibrationer visade sig stämma – åtminstone för subbasens del. Vi märkte inte av några orenheter eller resonanser från kabinettet, däremot är basen tillräckligt kraftig för att sätta både omgivningen och högerfoten i rörelse.
Basåtergivningen från BeoLab 11 känns väldigt rapp och stram, och inte det minsta ”slapp” som vi ofta råkar ut för med kompakta subbasar. Trumslag är distinkta och tydliga, utan eftersläpningar, och subbasen har inga problem med att skilja på olika toner från en basgitarr. Det går inte att klaga på ”punchen” heller – pumpande elektroniska basrytmer har en övertygande tyngd.
En så liten subbas som den här har naturligtvis sina begränsningar, och inte ens Bang & Olufsen kan trotsa fysikens lagar. Begränsningarna ligger främst i mängden djupbas som levereras. BeoLab 11 återger de lägsta strängarna på en kontrabas (kring 40 Hz) med övertygande styrka, men kan inte flytta tillräckligt med luft för att återge de djupaste tonerna från en kyrkorgel, vilka kan krypa nedemot 20 Hz eller ännu lägre. I prisklassen kring 15 000 kronor finns många subbasar som går ”ända ned i avgrunden”, men de är av naturliga skäl en hel del större än BeoLab 11. Till och med den populära B&W PV1 är en bra bit större än den danska krabaten, men kan vara ett alternativ för dem som vill ha ännu mer djupbas.
Som vad den är avsedd för, nämligen att vara medhjälpare till B&O:s mindre högtalare, fungerar BeoLab 11 utmärkt. Golvhögtalarna BeoLab 6000, som vanligtvis är lite tunna i klangen, får ett fenomenalt lyft med BeoLab 11. Och inte bara i mängden bas, djupet och perspektivet i ljudbilden blir också bättre tack vare att subbasen åstadkommer ett mer tydligt fundament.
Om vi ska klaga på något så är det att BeoLab 11 har relativt begränsade inställningar. Du kan välja mellan tre olika lägen som anpassar frekvensgången efter vägg, hörn eller fristående placering. Det finns däremot ingen volymkontroll, bara en enkel gain-omkopplare som anpassar ljudnivån efter B&O:s egna högtalare, och inte heller något justerbart delningsfilter. Delningsfrekvensen är fast så länge du inte använder subbasen med en extern hemmabioprocessor.

Den nya subbasen, som mest liknar en korsning mellan ett ägg och en blomvas, är en av de minsta vi har sett. BeoLab 11 är den senaste modellen i B&O:s högtalarensemble och lillebror till den välkända BeoLab 2. Medan storebror är byggd speciellt för att matcha B&O:s större högtalare är BeoLab 11 tänkt som ett komplement till de mindre ljudsystemen.   Lite teknik De flesta B&O-produkter har ett sammanhang mellan form och funktion, och BeoLab 11 är inget undantag. Den tudelade konstruktionen låter de två 6,5-tumselementen spela rakt emot varandra i fas (en så kallad push-pull-konfiguration). På så sätt tar svängningarna som riktas mot kabinett ut varandra, vilket minskar risken för problem med egenresonans. Konstruktionen är faktiskt så stabil att B&O hävdar att hela subbasen kan hängas på väggen utan att det orsakar oönskade vibrationer. För att få ut ordentlig bas ur det pyttelilla kabinettet har BeoLab 11 utrustats med en ICEpower-förstärkare som lämnar 200 watt. B&O har lång erfarenhet av aktiva högtalare och de flesta modeller i deras sortiment är utrustade med dessa små och supereffektiva strömförsörjningar som erbjuder optimal drift och minimala platsbehov. ICEpower-tekniken är patenterad och används också i andra kompakta subbasar, inklusive Bowers & Wilkins klotrunda PV1.   Anslutning och installation Bang & Olufsen-produkter kopplas ihop med hjälp av Powerlink, vilket är danskarnas egen ljudöverföring. En fördel med denna är att det går att överföra en stereosignal genom en enda kabel, tillsammans med en styrsignal som sätter på och stänger av högtalarna. I en vanlig stereoanläggning kopplas ljudsignalen först från anläggning till subbasen och sedan vidare ut till vänster och höger högtalare via Powerlink-utgångarna. Om du däremot ska använda subbasen i en hemmabio (tillsammans med exempelvis en BeoVision 10-46 som huvudenhet) så kopplas högtalarna och subbasen direkt till surroundprocessorn. BeoLab 11 kan även användas med annan elektronik, fast då behövs en adapter från RCA till DIN-kontakten som B&O använder. Subbasen har nämligen ingen separat RCA-ingång vilket till exempel finns på BeoLab 6000-högtalarna. Alla anslutningar, inklusive nätkontakten, sitter på undersidan, så att man kan ha dold kabelföring. För att undvika sladdtrassel finns det en svart kabelstrumpa som går att köpa i B&O-butiker.   Ljudkvalitet Man skulle inte kunna tro att en så liten ”subbas” som denna kunde leverera något särskilt bastryck, men vi blev positivt överraskade av BeoLab 11. Den här lilla krabaten har en basåtergivning som är fyllig, taktfast och ren. Det första vi kunde slå fast var att B&O:s löften om få oönskade vibrationer visade sig stämma – åtminstone för subbasens del. Vi märkte inte av några orenheter eller resonanser från kabinettet, däremot är basen tillräckligt kraftig för att sätta både omgivningen och högerfoten i rörelse. Basåtergivningen från BeoLab 11 känns väldigt rapp och stram, och inte det minsta ”slapp” som vi ofta råkar ut för med kompakta subbasar. Trumslag är distinkta och tydliga, utan eftersläpningar, och subbasen har inga problem med att skilja på olika toner från en basgitarr. Det går inte att klaga på ”punchen” heller – pumpande elektroniska basrytmer har en övertygande tyngd. En så liten subbas som den här har naturligtvis sina begränsningar, och inte ens Bang & Olufsen kan trotsa fysikens lagar. Begränsningarna ligger främst i mängden djupbas som levereras. BeoLab 11 återger de lägsta strängarna på en kontrabas (kring 40 Hz) med övertygande styrka, men kan inte flytta tillräckligt med luft för att återge de djupaste tonerna från en kyrkorgel, vilka kan krypa nedemot 20 Hz eller ännu lägre. I prisklassen kring 15 000 kronor finns många subbasar som går ”ända ned i avgrunden”, men de är av naturliga skäl en hel del större än BeoLab 11. Till och med den populära B&W PV1 är en bra bit större än den danska krabaten, men kan vara ett alternativ för dem som vill ha ännu mer djupbas. Som vad den är avsedd för, nämligen att vara medhjälpare till B&O:s mindre högtalare, fungerar BeoLab 11 utmärkt. Golvhögtalarna BeoLab 6000, som vanligtvis är lite tunna i klangen, får ett fenomenalt lyft med BeoLab 11. Och inte bara i mängden bas, djupet och perspektivet i ljudbilden blir också bättre tack vare att subbasen åstadkommer ett mer tydligt fundament. Om vi ska klaga på något så är det att BeoLab 11 har relativt begränsade inställningar. Du kan välja mellan tre olika lägen som anpassar frekvensgången efter vägg, hörn eller fristående placering. Det finns däremot ingen volymkontroll, bara en enkel gain-omkopplare som anpassar ljudnivån efter B&O:s egna högtalare, och inte heller något justerbart delningsfilter. Delningsfrekvensen är fast så länge du inte använder subbasen med en extern hemmabioprocessor.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Bang & Olufsen BeoLab 11
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
Bang & Olufsen BeoLab 11 Aktiv bashögtalare Förstärkare: 200 watt ICEpower 2 x 6,5-tums baselement Omfång: 33–300 Hz 1 Powerlink in, 2 ut Linjeingång Mått: 23 x 31 x 24 cm Pris: 16 500 kr
Pris: 16500,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

test
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

test
IKEA Trådfri Set med uttag

På och av och mer

Gör dum elektronik lite smartare. Särskilt med Trådfri Gateway

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port till det smarta hemmet

Om du vill få ut det mesta ur dina Trådfri-enheter så klarar du dig inte utan en Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Set för dimning

Smart lampa för nybörjare

Det är enkelt att komma igång med de dimbara Trådfri-lamporna, men på egen hand är de inte så smarta.

MWC 2019: Nya datorer från Lenovo

MWC är inte bara en mobilmässa. Lenovo hade datorer för både lek och allvar.

test
Nikon Nikkor Z 50 mm f1.8 S

Nikons skarpaste 50 mm

Nikons bästa objektiv är en känslig 50 mm.

test
Pinell Supersound 701

Välljudande och kompetent stereo

Pinells kompakta anläggning är bäst i klassen.

Sigma släpper optik till Panasonic och Leica

11 nya Art-objektiv till fullformatkameror med L-fattning

Skarpare porträttobjektiv från Sony

Ljusstarka 135mm f1.8 är gjord för fullformatkamerorna.

10 mm ultravidvinkel för fullformat

Supervidvinkel för de största kamerorna.