annons
annons

Hegel H300

Det svarta guldet

Hegel är tillbaka, den här gången med en förstärkare som verkligen sätter hifi-Norge på kartan!

Musikaliska muskler Transparent och ärlig
Saknar HDMI

I Norge blir norska hifi-tidningar ofta beskyllda för att favorisera inhemska produkter. Många läsare tycker till exempel att det helt enkelt borde vara omöjligt för ”hemmagjorda” norska apparater att kunna mäta sig med de stora märkena, de som har exotiska namn som Mark Levinson, Musical Fidelity, Ayre och Burmester på fronten av krom och borstat stål.

Då kan det kännas betryggande för recensenterna att de norska märkena även får lovord utanför landets gränser. För inte så länge sedan fick till exempel Hegels dyraste förstärkare, H30, ett dundertest i Absolute Sound. Vem vet, någon gång i framtiden kanske hifi-förstärkare kan bli en lika lukrativ exportvara som olja och lax?

Till skillnad från de allra dyraste High End-produkterna, som snarare riktar sig mer mot ett begränsat och förunnat fåtal än vanligt folk, lägger sig Hegel på en prisnivå som fler entusiaster kan ha råd med. Utöver de nya förstärkarna har Hegel haft stor framgång med sina D/A-omvandlare, som på ett enkelt sätt ger en markant ljudförbättring med digitala signalkällor. Nu har den norska tillverkaren samlat all teknik i en sprillans ny förstärkare med integrerad digitaldel. Resultatet är den efterlängtade H300.

Integrerad toppmodell
Hegel har tidigare lanserat förstärkarna H70 och H100 med digitala ingångar. Nu har turen alltså kommit till H300, ett rejält muskelberg som lämnar 250 watt per kanal. Hegel visade upp en prototyp av sin nya förstärkare redan hösten 2011, men det är först nu, ett år senare, som vi har lyckats lägga beslag på ett färdigt testexemplar.

Varför en sådan uppståndelse kring en stereoförstärkare? Tja, Hegels stora integrerade H200 har varit vår stora favorit i prisklassen ända sedan den släpptes 2007. Den har blivit hotad av många rivaler men aldrig överträffats när det gäller kombinationen kraft och finess för pengarna.

Den senaste tiden har dock en del konkurrenter kommit allt närmare, och somliga har lyckats med en ännu mer finstämd och högupplöst musikåtergivning. Vi har därför stora förhoppningar om att den norska efterträdaren ska kunna ta över stafettpinnen och behålla sin status som mest ”bang for the buck”.

H300
– H300 är en helt ny konstruktion, från början till slut, och representerar på många sätt och vis en generationsväxling för oss, säger Bent Holter på Hegel.

Det handlar om nya kretskortslösningar, inklusive en helt ny förförstärkardel där transistorerna mäts och matchas för hand. Denna metod, som började med High End-modellerna P30 och H30, ger enligt Holter en betydligt reducerad harmonisk förvrängning. Vilket i praktiken kan översättas med mer musik och mindre brus.

I effektdelen har det inte hänt lika mycket – förstärkaren bygger på H20 och är en Dual Mono-konstruktion där de två stereokanalerna är fullständigt separerade från varandra. Förbättrade komponenter och en kraftigare nätdel har gjort det möjligt att klämma ut hela 250 watt per kanal vid 8 ohms belastning. Det är tämligen bastanta prestanda för en integrerad förstärkare!

H300:s mest spännande del är dock varken för- eller effektförstärkaren, utan snarare den nya digitaldelen. Hegels D/A-omvandlare HD11 och HD20 har tillhört den absoluta toppen när det gäller ljudkvalitet, även om man jämfört dem med de bästa och mest exklusiva konkurrenterna – åtminstone om vi ska tro kollegan Geir Nordbys öron.

Den inbyggda D/A-omvandlaren i HD300 bygger på HD11 och har ett 32-bitars DAC-chip från Texas Instruments. Tack vare fem digitalingångar kan den förbättra ljudkvaliteten från en rad digitala signalkällor. Trots detta har Hegel inte förkastat idén om ett ännu bättre digitalljud – förutom de fem ingångarna har H300 även en digitalutgång. Den kan man använda för att förbättra ljudet från den interna digitaldelen med en extern D/A-omvandlare med hjälp av en så kallad DAC-loop.

Flexibel
Regniga semesterdagar är ett ypperligt tillfälle att njuta av musik. Förr i tiden hade det inneburit CD-skivor utspridda över hela vardagsrumsgolvet, men tack vare Hegel-förstärkarens digitala ingångar kan jag spela musikfiler direkt från datorn. Från Hegels fjärrkontroll kan man till viss grad också styra musikavspelningen. Man gör helt enkelt en spellista på datorn, sedan hoppar man fram och tillbaka mellan låtarna med fjärrkontrollen. Detta kräver dock att PC:n är inkopplad till förstärkaren via USB.

Den som ännu inte pensionerat CD-spelaren – eller som föredrar att använda en extern musikspelare som Sonos, Squeezebox eller Apple TV – bör utnyttja Hegels optiska eller koaxiala digitalingångar. Sannolikheten är stor att till och med påkostade CD- eller Blu-ray-spelare kommer att låta väsentligt bättre på det sättet än om man använder de analoga utgångarna.

Det enda vi egentligen saknar är möjligheten att koppla in Blu-ray-spelare och TV-mottagare via HDMI. HDMI har i sig inte högre ljudkvalitet än vanliga S/PDIF-signaler så länge det handlar om vanlig stereomusik, men ger ofta bättre synkronisering av ljudet i AV-sammanhang – plus att bilden kan skickas vidare till skärmen. En sådan funktion hade dock säkert bidragit till att göra digitaldelen dyrare och mer komplicerad.

Ljudet
Innan detta test hade jag gott om tid på mig att bli bekant med H300:s förfäder, duon H200/HD11 som är en synnerligen välljudande kombination. I teorin borde H300 med sin inbyggda omvandlare ligga på ungefär samma kvalitetsnivå som dessa båda, men det tog inte lång tid att konstatera att den lägger ribban högre!

H300 har ärvt föregångarens fenomenala kraft och kontroll, med råge! Den tar ett självsäkert grepp om högtalarelementen och kan tvinga även de trögaste högtalarna att bli med på noterna. Det handlar inte om att ge full gas hela tiden utan om att ha resurser nog för alla utmaningar som dyker upp, det må vara en symfoniorkester i full vigör eller en kokainpåverkad trummis som attackerar trumskinnen.

Kraftresurser är hur som helst något som Hegel H300 har plenty av. Inte ens på en volym som närmast kan beskrivas som hälsovådlig gick det att höra något tecken på stress från förstärkaren genom de stora och krävande högtalarna Elac FS509 VX Jet.

H300 har dessutom en anmärkningsvärd förmåga att få de anslutna högtalarna att låta som om de har fått sällskap av en subbas. Trummorna och basgitarren på Dream Theaters ”Lifting Shadows off a Dream” träffar med en attack som får de dubbla 8-tummarna i Elac-högtalarna att verka mer som en stor 15-tummare. Snacka om ljud-Viagra!

Men även om kraftresurserna är imponerande så är den ljudmässiga förbättringen långt mer omfattande. Den bästa beskrivningen av H300 är ”genomskinlig”. Här hämtas det fram detaljer jag knappt visste fanns! Medan H200 kan uppvisa tendenser till stress när musiken blir för svår och komplex så tacklar H300 musikaliska utmaningar på ett lekande lättsamt sätt.

Susanne Sundførs album ”The Brothel” är ett bra exempel. Vem som helst kan höra att H300 återger musiken med mycket mer av ljudinformationen intakt. Susannes ljusa röst kan lätt låta tunn och vass genom mycket hifi-utrustning, inklusive den gamla Hegel-förstärkaren, men genom H300 framstår hon i ett nytt ljus: rösten får en mer detaljerad och fyllig klang, och hennes strofer framträder mot en ännu svartare och tystare bakgrund. Intrycket är detsamma med all slags musik man utmanar Hegel-förstärkaren med, gammal som ny, bra inspelningar som dåliga. Inte ens med bra balanserade kablar mellan HD11 och H200 är det någon tvekan om att nykomlingen överträffar den gamla referensen.

Ljudet från H300 höll så hög klass att jag tyckte att det var lämpligt att jämföra den med en av de bästa integrerade förstärkarna jag har hört. Musical Fidelitys AMS35i för 74 000 kronor är med sina 2 x 30 klass A-watt en av mina absoluta favoriter – visserligen hopplöst opraktisk eftersom den är stor och tung och utvecklar lika mycket värme som en industriell varmluftsfläkt – men åh, ett sådant ljud!

Med Dire Straits ”You and Your Friend” tycker jag att AMS35i har en aningen varmare, närmare och mer organisk ljudbild än H300, och Musical Fidelity-förstärkaren låter om möjligt ännu mer musikalisk när den återger Mark Knopflers fingrar på strängarna med suverän timing. Hegel-förstärkaren har ett något grundare djupperspektiv och en smula tunnare presentation, men kan i gengäld spela mycket högre än vad den något begränsade MF-förstärkaren klarar av. Sammantaget handlar det lika mycket om skillnader i smak som i ren kvalitet när man jämför de två förstärkarna. Det säger en hel del om vilken nivå H300 befinner sig på.

DAC-loop
Men det går att få H300 att låta ännu ett snäpp bättre. Med hjälp av den så kallade DAC-loopen kan man komplettera den inbyggda digitaldelen med en extern D/A-omvandlare. Kedjan sluts genom att koppla digitalkällan till Hegel-förstärkaren på vanligt sätt, men därefter körs signalen ut via digitalutgången till en extern D/A-omvandlare, som sedan klockar om signalen innan den konverteras till analog och skickar tillbaka den till förstärkaren i de balanserade ingångarna. Enligt Hegel ger detta ett bättre resultat än om man bara använder den externa delen. Tanken är att man ska kunna använda bättre D/A-teknik i framtiden och fortfarande använda fjärrkontrollen för att styra ingångsväljaren.

Detta var vi naturligtvis tvungna att prova, eftersom vi vet av tidigare erfarenheter att förändringar i D/A-omvandlaren gör stora och ibland annorlunda förbättringar än man kanske trodde innan man provade. I det här fallet ligger vi dessutom så nära signalen att den minsta förbättring blir mer tydlig.

Med Hegel-omvandlaren HD11 inkopplad i loop börjar det låta bra på allvar om H300. Effekten kan bäst beskrivas som att lyfta en extra slöja från musiken, eller att hitta perfekt fokus med kikaren: ljudbilden blir skarpare och saker och ting faller mer på plats. Så om du är en lycklig ägare av en bra D/A-omvandlare som HD11 eller HD20 rekommenderar vi att testa den här funktionen, även om förstärkarens inbyggda omvandlare gör ett utmärkt jobb på egen hand.

Slutsats
Hegel har lyckats göra en kritikerrosad förstärkare ännu bättre, och inte bara lite grann. H300 framstår som en klar och tydlig uppgradering från H200, och med en fin digitaldel ombord är den också en oerhört flexibel förstärkare som kan kopplas till i stort sett vilken signalkälla som helst. Till musik kan det knappt bli bättre: med sin ärlighet och sina svällande muskler är Hegel H300 den bästa förstärkaren vi har hört i prisklassen kring 35 000 kronor, och en bra bit över det. För att citera en norsk kollega: ”Fram med mesosten och osthyveln och stryk folkdräkten, det är trevligt att vara norsk förstärkarkund!”

I Norge blir norska hifi-tidningar ofta beskyllda för att favorisera inhemska produkter. Många läsare tycker till exempel att det helt enkelt borde vara omöjligt för ”hemmagjorda” norska apparater att kunna mäta sig med de stora märkena, de som har exotiska namn som Mark Levinson, Musical Fidelity, Ayre och Burmester på fronten av krom och borstat stål. Då kan det kännas betryggande för recensenterna att de norska märkena även får lovord utanför landets gränser. För inte så länge sedan fick till exempel Hegels dyraste förstärkare, H30, ett dundertest i Absolute Sound. Vem vet, någon gång i framtiden kanske hifi-förstärkare kan bli en lika lukrativ exportvara som olja och lax? Till skillnad från de allra dyraste High End-produkterna, som snarare riktar sig mer mot ett begränsat och förunnat fåtal än vanligt folk, lägger sig Hegel på en prisnivå som fler entusiaster kan ha råd med. Utöver de nya förstärkarna har Hegel haft stor framgång med sina D/A-omvandlare, som på ett enkelt sätt ger en markant ljudförbättring med digitala signalkällor. Nu har den norska tillverkaren samlat all teknik i en sprillans ny förstärkare med integrerad digitaldel. Resultatet är den efterlängtade H300. Integrerad toppmodell Hegel har tidigare lanserat förstärkarna H70 och H100 med digitala ingångar. Nu har turen alltså kommit till H300, ett rejält muskelberg som lämnar 250 watt per kanal. Hegel visade upp en prototyp av sin nya förstärkare redan hösten 2011, men det är först nu, ett år senare, som vi har lyckats lägga beslag på ett färdigt testexemplar. Varför en sådan uppståndelse kring en stereoförstärkare? Tja, Hegels stora integrerade H200 har varit vår stora favorit i prisklassen ända sedan den släpptes 2007. Den har blivit hotad av många rivaler men aldrig överträffats när det gäller kombinationen kraft och finess för pengarna. Den senaste tiden har dock en del konkurrenter kommit allt närmare, och somliga har lyckats med en ännu mer finstämd och högupplöst musikåtergivning. Vi har därför stora förhoppningar om att den norska efterträdaren ska kunna ta över stafettpinnen och behålla sin status som mest ”bang for the buck”. H300 – H300 är en helt ny konstruktion, från början till slut, och representerar på många sätt och vis en generationsväxling för oss, säger Bent Holter på Hegel. Det handlar om nya kretskortslösningar, inklusive en helt ny förförstärkardel där transistorerna mäts och matchas för hand. Denna metod, som började med High End-modellerna P30 och H30, ger enligt Holter en betydligt reducerad harmonisk förvrängning. Vilket i praktiken kan översättas med mer musik och mindre brus. I effektdelen har det inte hänt lika mycket – förstärkaren bygger på H20 och är en Dual Mono-konstruktion där de två stereokanalerna är fullständigt separerade från varandra. Förbättrade komponenter och en kraftigare nätdel har gjort det möjligt att klämma ut hela 250 watt per kanal vid 8 ohms belastning. Det är tämligen bastanta prestanda för en integrerad förstärkare! H300:s mest spännande del är dock varken för- eller effektförstärkaren, utan snarare den nya digitaldelen. Hegels D/A-omvandlare HD11 och HD20 har tillhört den absoluta toppen när det gäller ljudkvalitet, även om man jämfört dem med de bästa och mest exklusiva konkurrenterna – åtminstone om vi ska tro kollegan Geir Nordbys öron. Den inbyggda D/A-omvandlaren i HD300 bygger på HD11 och har ett 32-bitars DAC-chip från Texas Instruments. Tack vare fem digitalingångar kan den förbättra ljudkvaliteten från en rad digitala signalkällor. Trots detta har Hegel inte förkastat idén om ett ännu bättre digitalljud – förutom de fem ingångarna har H300 även en digitalutgång. Den kan man använda för att förbättra ljudet från den interna digitaldelen med en extern D/A-omvandlare med hjälp av en så kallad DAC-loop. Flexibel Regniga semesterdagar är ett ypperligt tillfälle att njuta av musik. Förr i tiden hade det inneburit CD-skivor utspridda över hela vardagsrumsgolvet, men tack vare Hegel-förstärkarens digitala ingångar kan jag spela musikfiler direkt från datorn. Från Hegels fjärrkontroll kan man till viss grad också styra musikavspelningen. Man gör helt enkelt en spellista på datorn, sedan hoppar man fram och tillbaka mellan låtarna med fjärrkontrollen. Detta kräver dock att PC:n är inkopplad till förstärkaren via USB. Den som ännu inte pensionerat CD-spelaren – eller som föredrar att använda en extern musikspelare som Sonos, Squeezebox eller Apple TV – bör utnyttja Hegels optiska eller koaxiala digitalingångar. Sannolikheten är stor att till och med påkostade CD- eller Blu-ray-spelare kommer att låta väsentligt bättre på det sättet än om man använder de analoga utgångarna. Det enda vi egentligen saknar är möjligheten att koppla in Blu-ray-spelare och TV-mottagare via HDMI. HDMI har i sig inte högre ljudkvalitet än vanliga S/PDIF-signaler så länge det handlar om vanlig stereomusik, men ger ofta bättre synkronisering av ljudet i AV-sammanhang – plus att bilden kan skickas vidare till skärmen. En sådan funktion hade dock säkert bidragit till att göra digitaldelen dyrare och mer komplicerad. Ljudet Innan detta test hade jag gott om tid på mig att bli bekant med H300:s förfäder, duon H200/HD11 som är en synnerligen välljudande kombination. I teorin borde H300 med sin inbyggda omvandlare ligga på ungefär samma kvalitetsnivå som dessa båda, men det tog inte lång tid att konstatera att den lägger ribban högre! H300 har ärvt föregångarens fenomenala kraft och kontroll, med råge! Den tar ett självsäkert grepp om högtalarelementen och kan tvinga även de trögaste högtalarna att bli med på noterna. Det handlar inte om att ge full gas hela tiden utan om att ha resurser nog för alla utmaningar som dyker upp, det må vara en symfoniorkester i full vigör eller en kokainpåverkad trummis som attackerar trumskinnen. Kraftresurser är hur som helst något som Hegel H300 har plenty av. Inte ens på en volym som närmast kan beskrivas som hälsovådlig gick det att höra något tecken på stress från förstärkaren genom de stora och krävande högtalarna Elac FS509 VX Jet. H300 har dessutom en anmärkningsvärd förmåga att få de anslutna högtalarna att låta som om de har fått sällskap av en subbas. Trummorna och basgitarren på Dream Theaters ”Lifting Shadows off a Dream” träffar med en attack som får de dubbla 8-tummarna i Elac-högtalarna att verka mer som en stor 15-tummare. Snacka om ljud-Viagra! Men även om kraftresurserna är imponerande så är den ljudmässiga förbättringen långt mer omfattande. Den bästa beskrivningen av H300 är ”genomskinlig”. Här hämtas det fram detaljer jag knappt visste fanns! Medan H200 kan uppvisa tendenser till stress när musiken blir för svår och komplex så tacklar H300 musikaliska utmaningar på ett lekande lättsamt sätt. Susanne Sundførs album ”The Brothel” är ett bra exempel. Vem som helst kan höra att H300 återger musiken med mycket mer av ljudinformationen intakt. Susannes ljusa röst kan lätt låta tunn och vass genom mycket hifi-utrustning, inklusive den gamla Hegel-förstärkaren, men genom H300 framstår hon i ett nytt ljus: rösten får en mer detaljerad och fyllig klang, och hennes strofer framträder mot en ännu svartare och tystare bakgrund. Intrycket är detsamma med all slags musik man utmanar Hegel-förstärkaren med, gammal som ny, bra inspelningar som dåliga. Inte ens med bra balanserade kablar mellan HD11 och H200 är det någon tvekan om att nykomlingen överträffar den gamla referensen. Ljudet från H300 höll så hög klass att jag tyckte att det var lämpligt att jämföra den med en av de bästa integrerade förstärkarna jag har hört. Musical Fidelitys AMS35i för 74 000 kronor är med sina 2 x 30 klass A-watt en av mina absoluta favoriter – visserligen hopplöst opraktisk eftersom den är stor och tung och utvecklar lika mycket värme som en industriell varmluftsfläkt – men åh, ett sådant ljud! Med Dire Straits ”You and Your Friend” tycker jag att AMS35i har en aningen varmare, närmare och mer organisk ljudbild än H300, och Musical Fidelity-förstärkaren låter om möjligt ännu mer musikalisk när den återger Mark Knopflers fingrar på strängarna med suverän timing. Hegel-förstärkaren har ett något grundare djupperspektiv och en smula tunnare presentation, men kan i gengäld spela mycket högre än vad den något begränsade MF-förstärkaren klarar av. Sammantaget handlar det lika mycket om skillnader i smak som i ren kvalitet när man jämför de två förstärkarna. Det säger en hel del om vilken nivå H300 befinner sig på. DAC-loop Men det går att få H300 att låta ännu ett snäpp bättre. Med hjälp av den så kallade DAC-loopen kan man komplettera den inbyggda digitaldelen med en extern D/A-omvandlare. Kedjan sluts genom att koppla digitalkällan till Hegel-förstärkaren på vanligt sätt, men därefter körs signalen ut via digitalutgången till en extern D/A-omvandlare, som sedan klockar om signalen innan den konverteras till analog och skickar tillbaka den till förstärkaren i de balanserade ingångarna. Enligt Hegel ger detta ett bättre resultat än om man bara använder den externa delen. Tanken är att man ska kunna använda bättre D/A-teknik i framtiden och fortfarande använda fjärrkontrollen för att styra ingångsväljaren. Detta var vi naturligtvis tvungna att prova, eftersom vi vet av tidigare erfarenheter att förändringar i D/A-omvandlaren gör stora och ibland annorlunda förbättringar än man kanske trodde innan man provade. I det här fallet ligger vi dessutom så nära signalen att den minsta förbättring blir mer tydlig. Med Hegel-omvandlaren HD11 inkopplad i loop börjar det låta bra på allvar om H300. Effekten kan bäst beskrivas som att lyfta en extra slöja från musiken, eller att hitta perfekt fokus med kikaren: ljudbilden blir skarpare och saker och ting faller mer på plats. Så om du är en lycklig ägare av en bra D/A-omvandlare som HD11 eller HD20 rekommenderar vi att testa den här funktionen, även om förstärkarens inbyggda omvandlare gör ett utmärkt jobb på egen hand. Slutsats Hegel har lyckats göra en kritikerrosad förstärkare ännu bättre, och inte bara lite grann. H300 framstår som en klar och tydlig uppgradering från H200, och med en fin digitaldel ombord är den också en oerhört flexibel förstärkare som kan kopplas till i stort sett vilken signalkälla som helst. Till musik kan det knappt bli bättre: med sin ärlighet och sina svällande muskler är Hegel H300 den bästa förstärkaren vi har hört i prisklassen kring 35 000 kronor, och en bra bit över det. För att citera en norsk kollega: ”Fram med mesosten och osthyveln och stryk folkdräkten, det är trevligt att vara norsk förstärkarkund!”
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Hegel H300
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • 2 x 250 watt i 8 ohm
  • 5 digitalingångar (optisk, koaxial, USB)
  • Obalanserade RCA-ingångar
  • Balanserade XLR-ingångar
Pris: 37000:-


Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-