TEST AV Dynaudio Focus 340

Musiken i fokus

Flera av vÄra favorithögtalare kommer frÄn Dynaudio. Lever den nya Focus-serien upp till vÄra höga förvÀntningar?

Ljud & Bild tycker:
Tonalt korrekt. Hög upplösning. Oerhört bra bas.
KrÀver bra elektronik. Trist med svag förstÀrkare.

2010 var Dynaudio Focus 220 II vÄr favorithögtalare i den lÀgre High End-klassen. Det var en högtalare som bemÀstrade elegans, upplösning och dynamik pÄ ett övertygande sÀtt, till ett pris som var inom rÀckhÄll för mÄnga entusiaster. 30 000 kronor kostade den, och med rÀtt förstÀrkare förmedlade den klassiskt, jazz och rock pÄ ett sÀtt som bara dyra och vÀlbalanserade högtalare kan. I synnerhet sÄngröster framtrÀdde med briljant precision och baskontrollen var suverÀn sÄ lÀnge förstÀrkaren hade tillrÀckligt med kraft.

Ny Focus
Dynaudio har slĂ€ppt en ny Focus-serie. Vi Ă€lskade den förra och man kan ju alltid befara att konstruktörerna har försökt fixa nĂ„got som egentligen inte var trasigt. Men medan vissa konkurrenter brukar lansera nya modeller som bara lĂ„ter en smula annorlunda – inte nödvĂ€ndigtvis bĂ€ttre – Ă€n sina föregĂ„ngare, sĂ„ Ă€r inte Dynaudio kĂ€nda för att förhasta sig. De nya högtalarna Ă€r utrustade med helt nya element och delningsfilter, och ur den synvinkeln Ă€r de helt nya. Enligt Dynaudio sjĂ€lva Ă€r resultatet att den nya Focus-serien lĂ„ter öppnare, mer genomskinligt, detaljerat, dynamiskt och precist Ă€n nĂ„gonsin.

Utseendet har smalnat av och numera gÄr det att vÀlja svart eller vit pianolack utöver de vanliga trÀfÀrgerna. Men det Àr ingen tvekan om att Focus 340 Àr en Dynaudio-högtalare. Rent designmÀssigt har det danska mÀrket alltid varit konservativt och inte heller denna gÄng har pluggarna som hÄller tygfronterna pÄ plats ersatts av mer moderna magneter. Det gör att högtalarna har ett ganska sÄ trist och omodernt utseende om man tar av fronterna.

Mellanmodell
Focus 340 lÀgger sig mellan Focus 260 (eftertrÀdaren till Focus 220 II) och Focus 380 (som tar över efter Focus 360). TrevÀgshögtalaren Àr bestyckad med tvÄ basar och ett dedikerat mellanregister under silkesdiskanten pÄ toppen. Det gör det lÀttare att Äterge det kritiska mellanregistret frÄn varje instrument med bra dynamik, oberoende av hur mycket baselementen pumpar pÄ med krÀvande djupbas.

Elementen
Dynaudio har forskat i hur man bÀst kan utnyttja det faktum att ett konkavt membran strÄlar högre frekvenser frÄn mitten medan energin frÄn lÄga frekvenser Äterges frÄn hela membranet, Ànda ut till basarnas upphÀngning. Dynaudio har arbetat med att fullÀnda storleken pÄ domen i mitten av membranet, sÄ att bara denna Àr aktiv vid de högre frekvenserna och jobbar sÄ mycket som möjligt i takt med elementet ovanför, som ska ta över stafettpinnen frÄn just detta frekvensregister och ovanför. DÀrför Àr storleken pÄ diskantdomen inte mycket mindre Àn domen i mitten av mellanregistret. PÄ samma sÀtt Àr domen lÀngst in pÄ vart och ett av de tvÄ 7 tum stora baselementen nÀstan lika stor som hela mellanregistret. Allt för att fasövergÄngen ska bli sÄ optimal den bara kan. Viktigt för bÄde timingen och stereoperspektivet.

Bortsett frÄn silkesdiskanten Àr membranen i sann Dynaudio-anda gjorda av magnesium­silikatpolymer (MSP). AlltsÄ ett plastaktigt material som bestÄr av magnesium och silikat. Typiskt för Dynaudio Àr ocksÄ de enorma talspolarna som sitter bakom elementen, för bÀsta möjliga kontroll.

Ljudkvalitet
Trots att Focus 340 Ă€r en tĂ€mligen hög högtalare tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got problem med att sitta ganska sĂ„ nĂ€ra och lyssna. Med andra ord Ă€r inte det lĂ„nga avstĂ„ndet mellan diskantelementen överst och det nedersta baselementet en nackdel. Det finns inga hörbara fasproblem mellan elementen och ljudbilden mĂ„las upp bĂ„de sömlöst och stort. Det Ă€r med Dynaudio-högtalare som med de flesta andra, att de bör vinklas inĂ„t en aning för att fĂ„ optimalt fokus i mitten av ljudbilden. Den lysande fasresponsen bekrĂ€ftas av Telling What Is Told – Shakespeare Songs, utgiven pĂ„ Simax 2006. LĂ„t tvĂ„, ”Shall I Compare Thee to a Summer’s Day”, har en stor kör, med klangen frĂ„n en kyrka, som breder ut sig i lyssningsrummet och förvandlar det till en musikalisk storhet med lager pĂ„ lager av klanger. Och klockspelet pĂ„ nĂ€sta spĂ„r, ”Fancies”, Ă€r fylligt men har glimrande markeringar av varje klockslag.

StrÄkar
Vi hör klockrena och vĂ€lfokuserade violiner, altfioler och cellor pĂ„ öppningsspĂ„ret ”Allegro” av Marianne Thorsen och Trondheimssolisternas ”Mozart – Violin Concertos”, utgiven 2006 av 2L. Violin och altfiol Ă€r bra att lyssna pĂ„ för att avslöja svagheter i delningsfrekvensen mellan diskant- och mellanregister, eftersom de har mycket energi i just detta omrĂ„de. SĂ€rskilt violinen, som har grundtoner Ă€nda upp till över 3 kHz, medan violan strĂ€cker sig upp till 1174 Hz men ger ifrĂ„n sig övertoner lĂ„ngt över det. Finns det ett fasglapp i detta omrĂ„de kommer dessa instrument att lĂ„ta tunna och fattiga pĂ„ energi pĂ„ en del toner, medan de blir skarpa pĂ„ andra. Men Focus 340 har inga sĂ„dana problem. Det betyder ocksĂ„ att förvrĂ€ngningen Ă€r marginell i övertonerna. Dynamiken finns ocksĂ„ pĂ„ plats, sĂ„ att strĂ€nginstrumentens attack sitter som den ska.

Djup bas
Även basregistret Ă„terges djupt och med pondus. Det Ă€r dock inte problemfritt eftersom högtalarna behöver stĂ„ en bit ut frĂ„n vĂ€ggen. För nĂ€ra vĂ€ggen kan basen blir för överdimensionerad och olinjĂ€r. Drar man ut dem för lĂ„ngt kan basen uppfattas som lite tunn igen, men hellre det. Personligen tycker jag att optimal placering Ă€r runt en meter frĂ„n bakvĂ€ggen, stadigt planterad med spikes. Samma avstĂ„nd Ă€ven till sidovĂ€ggarna orsakar fĂ€rre reflektioner och dĂ€rmed ett renare ljud frĂ„n mellanregistret och uppĂ„t. Bli inte avskrĂ€ckt om du har ett mindre vardagsrum, se bara till att du provar högtalarna hemma innan du köper.

Svensk jazz
2005-utgivningen av Jan Johansson ”Jazz pĂ„ svenska” (ursprungligen frĂ„n 1964) Ă€r vĂ€ldigt bra, mixad och digitalt remastrad av Jans söner Anders och Jens Johansson. Det Ă€r Jans piano som Ă€r i fokus, men för egen del tycker jag att kontrabasen Ă€r minst lika trivsam att lyssna pĂ„. Fyllig och bra, med trevliga raspningar pĂ„ strĂ€ngarna. Dynaudio-högtalarna Ă„terger hela dess register i den lugna första lĂ„ten, ”Visa frĂ„n Utanmyra”, pĂ„ ett linjĂ€rt, fylligt och orubbligt sĂ€tt. Samtidigt som pianot klingar klart som dagen i mellanregistret och bandsuset ligger som en stilla dis över inspelningen.

Jag Ă€r oerhört fĂ€ngslad av högtalarens tonala egenskaper. Det Ă€r svĂ„rt att dela upp bas, mellanregister och diskant, ingen del sticker ut. Men om jag mĂ„ste försöka sĂ„ skulle jag sĂ€ga att det Ă€r mellanregistret som verkligen fĂ€ngslar. SĂ„ mycket att jag vill ta fram CĂŠcilie Norbys senaste CD, ”Arabesque”. Lekfull jazz med elektroniska element (bland annat med Bugge Wesseltoft) och bitvis udda rytmer. Men det Ă€r framför allt CĂŠcilies röst som Ă€r i centrum. Hon leker mycket med skillnader i styrka nĂ€r hon sjunger, vilket sĂ€tter dynamiken pĂ„ prov pĂ„ mikronivĂ„. Och ljudbildens mĂ„nga byggstenar Ă€r komplexa, med percussion, djup kontrabas, orgel, gitarr, trumpet, klarinett, flöjt och cello. Högtalarna klarar allt utan problem.

KrÀvande
Allt krĂ€ver förstĂ„s att resten av anlĂ€ggningen hĂ„ller mĂ„ttet. För i likhet med de flesta andra Dynaudio-högtalare stĂ€ller Focus 340 höga krav pĂ„ förstĂ€rkare och ljudkĂ€lla. Det mĂ€rkte jag nĂ€r jag anvĂ€nde den till testet av hemmabioförstĂ€rkare i 20 000-kronorsklassen i förra numret. NĂ€r förstĂ€rkaren inte riktigt orkar lĂ€ngre sĂ„ svarar högtalarna med att ge ifrĂ„n sig hĂ„rda övertoner och platt bas. Och en ljudbild som inte Ă€r sĂ€rskilt spĂ€nnande…

Med vĂ„r trofasta integrerade förstĂ€rkare Hegel H200 blir det helt andra bullar. NĂ€r den matas av CDP4 mk2 via D/A-omvandlaren HD20 kontrolleras elementen fint. ÄndĂ„ Ă€r detta minimum av vad jag skulle vilja rekommendera. För Ă€ven om H200 gör att man kan spela högt med god kontroll sĂ„ har högtalarna mer kvalitet att bjuda pĂ„ i mellanregistret och i övertonerna Ă€n vad förstĂ€rkaren levererar. Och det betyder inte alls att förstĂ€rkaren Ă€r dĂ„lig pĂ„ det omrĂ„det, tvĂ€rtom Ă€r den synnerligen prisvĂ€rd i sin prisklass (25 000 kr). Men med Chapter PrĂ©cis 250S, som kostar tre gĂ„nger sĂ„ mycket, öppnar sig högtalarna Ă€nnu mer. Fler lager skalas av frĂ„n musiken sĂ„ att man kommer Ă€nnu nĂ€rmare dess kĂ€rna. Och basen blir Ă€nnu luftigare.

Till skillnad frÄn mÄnga andra hÄller Dynaudio fast vid enkla terminaler i stÀllet för dubbla.

Högtalarna Àr inte alls ensamma om att lÄta bÀttre med god elektronik. Detta gÀller alla högtalare. Focus 340 sÀger dÀremot ifrÄn mer bestÀmt nÀr de inte trivs Àn mÄnga andra.

Svagheter?
Dynaudio Focus 340 Àr helt klart bra. SÄ bra att de allra flesta inte behöver nÄgot dyrare. SÄ lÀnge elektroniken hÄller mÄttet. Men observera att du inte fÄr nÄgot gratis hÀr. Och nÀr jag sÀtter pÄ pop och rock Àr det nÄgot som sÀger mig att det inte Àr bÀsta sÀttet att fÄ fram högtalarnas kvaliteter. Vissa skivor Àr pÄ grÀnsen till att lÄta trÄkiga. Det finns ingen riktig imponatorfaktor. Och med en strömsvag förstÀrkare framtrÀder inte mellanregistret bra nog.

Jag var nyss pÄ lanseringen av DALIs nya High End-högtalare Epicon 6, som skalade bort Ànnu ett lager frÄn musiken. Den hade en Ànnu kortare responstid i mellanregistret och en Ànnu mer upplöst diskant. Fast sÄ ska den kosta nÀstan dubbelt sÄ mycket ocksÄ. Men jag nÀmner Epicon 6 eftersom det annars Àr sÄ svÄrt att beskriva Dynaudioernas svagheter. Allt lÄter sÄ balanserat och sÄ rÀtt att det Àr svÄrt att lokalisera nÄgra direkta brister. Men de finns dÀr. Det nÀrmaste jag kommer Àr att sÀga att högtalarna har lite svÄrt att slÀppa loss.

Rivaler
I förra numret testade vi Naim Ovator S-400 för 35 000 kronor och Linn Majik Isobarik för       40 000. Naim-högtalarna hade en rapp, spÀnstig och bestÀmd spelstil med ett enastÄende mellanregister, men utan den djupaste basen. Linn hade dÀremot en tyngre och saftigare bas, med fler nyanser i övertonerna. De fyllde rummet med en stor ljudbild och hÀrlig bas, Àven nÀr man spelade lÄgt, men hade ett aningen tunnare mellanregister och lite mindre dynamik.

I detta hÀnseende Àr Dynaudio Focus 340 ett mellanting mellan de tvÄ. Basen Àr djup, mellanregistret stort och fokuserat, och upplösningen i diskanten gÄr det inte att klaga pÄ. Men med fel elektronik fÄr till och med Dynaudio en lite tam spelstil.

Om vi ska jÀmföra dem med undertecknades egna Gallo Reference 3.5 (63 000 kr) Àr det fortfarande en bit kvar nÀr det gÀller transparens och upplösning i övertonerna, och Gallo-högtalarna har en Ànnu mer sömlös övergÄng mellan bas- och mellanregister. Men sÄ skiljer det ju en liten slant i pris ocksÄ, som kan anvÀndas som budget till en tyngre förstÀrkare.

Slutsats
Focus 340 fyller ett efterlÀngtat glapp i Dynaudios nya Focus-serie. Priset Àr högt men om familjen bestÀmmer sig för att hoppa över semesterresan i Är sÄ Àr det kanske inte omöjligt.

För pengarna fĂ„r du en högtalare som gör ”allt” rĂ€tt. De tonala kvaliteterna Ă€r mycket goda, sĂ„ att all musik fĂ„r detaljer och upplösning som bara High End-högtalare kan fĂ„ fram. Basen Ă€r hĂ€ftig, rapp och tonalt korrekt. Oavsett om det Ă€r kvinno- eller mansröster, strĂ„kar eller gitarrer som spelas sĂ„ Ă„terger högtalarna musiken med superb precision. Hur underhĂ„llande det lĂ„ter beror dĂ€remot mycket pĂ„ elektroniken.

Har du en medioker ljudkĂ€lla och dito förstĂ€rkare sĂ„ kommer det att kĂ€nnas som att köra bil med handbromsen Ă„tdragen. Du kan spela högt, men musiken slĂ€pps aldrig riktigt loss. Ju bĂ€ttre elektronik, desto mer vĂ€cks högtalarna till liv. De Ă€r sĂ„ krĂ€vande att jag aldrig skulle koppla in en förstĂ€rkare för mindre Ă€n 20 000 kronor. Samtidigt Ă€r de bra nog för att motivera en förstĂ€rkare pĂ„ 70 000 eller   80 000 kronor. Även signalkĂ€llan mĂ„ste vara av hög kvalitet.

Fakta & Betyg:
    • TrevĂ€gs basreflex
    • 1,1-tums silkesdome
    • 6-tums mellanregister
    • 2 x 7-tums basar
    •  OmfĂ„ng: 32–25 000 Hz
    •  Impedans 4 ohm
    •  KĂ€nslighet: 87 dB
    Pris: 50,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sumiko S.10

    Elegant muskelknippe

    NÀr man ska köpa subwoofer mÄste man ofta vÀlja mellan kraft och precision, men Sumiko har massor av bÄde och.

    TEST: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

    JordbÀvning pÄ lÄda!

    NĂ€r det gĂ€ller ren och oanstrĂ€ngd djupbas har vi knappt hört nĂ„got bĂ€ttre Ă€n den hĂ€r ”domedagsmaskinen” frĂ„n Arendal.

    TEST: B&W DB4S

    Högteknologiskt under

    Om NASA skulle ha byggt en subwoofer sÄ hade de gjort sÄ hÀr.

    TEST: Monitor Audio Silver W12

    NÀr musiken Àr viktigast

    Den hÀr passar dig som framför allt behöver en kompakt subwoofer som lÄter utmÀrkt med musik.

    TEST: Yamaha NS-SW1000

    Gör vad den ska

    Yamahas subwoofer har tillrÀckligt med kraft för att trycka till, och Àr tillrÀckligt snabb med musik. Den har bara ett problem.

    TEST: M&K Sound V12

    Snabb och exakt

    Vill du ha djup, slagkraftig bas frÄn en kompakt och lÀttplacerad subwoofer Àr V12:an frÄn M&K definitivt en av de bÀsta.

    TEST: XTZ SUB 1X12

    Lika roligt för halva priset

    Subwoofern frÄn XTZ kostar hÀlften sÄ mycket som de andra med samma storlek och slagkraft. Och fÄr inte stryk av nÄgon!

    TEST: Subwoofer-stortest

    Brutala baskanoner

    Om du tycker att stereon eller hemmabion lÄter lite anemisk och livlös sÄ kan det bero pÄ akut brist pÄ BAS. Vi har testat 7 potenta subwoofrar som kan kickstarta ljudet i anlÀggningen!!

    TEST: Samsung HW-MS760/761

    Snyggt ljud till större skÀrmar

    HÀr fÄr du briljant ljud med en soundbar som passar bra ihop med skÀrmar pÄ 65 tum eller mer.

    TEST: Bowers & Wilkins 702 S2

    Omdefinierer toppklassen

    Med musikalisk elegans och dynamisk gnista slÄr B&W-toppmodellen i nya 700-serien undan benen pÄ konkurrenterna.

    TEST: Beoplay M3

    Beoplay ger Sonos One stryk

    Trots ett nÄgot högre pris Àr Beoplay M3 den seriösaste rivalen till Sonos One.

    TEST: Martin Logan Impression ESL 11A

    Magiskt mÀsterverk

    De kan se udda ut, men du har knappast hört musik Äterges med större realism

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×