annonse
annonse
annonse

Avantgarde Acoustics Zero 1

Design med kraft

Avantgarde Acoustics Zero 1 kombinerar design och historisk högtalarkonstruktion med hypermodern elektronik. Resultatet är högintressant – och det spelar högt!

Två högtalare är en hel anläggning Fin ljudkvalitet Fantastiskt ljud med bra balans Ger mycket valuta för pengarna
Fjärrkontrollen måste bli bättre Kan ibland låta lite av hornhögtalare

Man kan säga att Avantgarde Acoustics Zero 1 är en av de största anakronismer jag stött på i mitt långa hifi-liv. Man tar den äldsta typen av högtalare som finns och kombinerar det med den modernaste digitala teknik man kan tänka sig. Det har resulterat i en rätt märklig produkt som visar sig vända sig till fler kundkategorier än jag föreställt mig på förhand.

Horn, bara horn
Avantgarde Acoustics är en firma som under många år specialiserat sig på hornhögtalare. Och inte vilka hornhögtalare som helst, de är våldsamt stora, med flera horn som närmast verkar fristående svävande i rummet och dessutom finns de om man så vill i grälla färger. Det betyder att Avantgardes högtalare är sådana du lägger märke till i ett rum, vare sig du vill eller inte.

Om jag säger att WAF (Wife Acceptance Factor, numera kallas det kanske mer SAF för Spouse Acceptance Factor) genomgående är på ett närmast historiskt lågt värde ljuger jag inte direkt. Well, ja, det finns förvisso ett par (främst tyska) hornhögtalartillverkare som kanske har ännu lägre värden, för finishen på Avantgardes skulpturer är genomgående verkligt fin vilket förmildrar omständigheterna en smula. Men, har du en livspartner krävs långa och svåra förhandlingar om du skulle vilja ha in ett par Avantgarde-hornhögtalare i vardagsrummet. Och då har jag inte nämnt det ohyggligt stora bassystem som firman också har på programmet. Stort är bara förnamnet.

Design
Med Zero 1 är det emellertid annorlunda. När idén om den aktiva hornhögtalaren kom talade Avantgardes starke man Holger Fromme med sin designer och förväntade något i stil med deras övriga högtalare. Emellertid kom designern tillbaka med något helt annat – ”jag vet inte vad du tycker”, sade han till Fromme, ”men jag fick en idé”. Det tog en förvånad Fromme en bråkdel av en sekund att bestämma att den designen skulle det bara vara.

Resultatet är något som i princip lika gärna kunde varit designat av Werner Panton. För mig sänder Zero 1 precis samma signaler när den står i ett hem. Det är en skulptur, en möbel och ett bruksföremål i en och samma design. När det är sagt måste jag påpeka att det främst gäller den vita versionen av högtalaren. Den svarta tycker jag inte alls har samma appeal. Långt, långt ifrån, faktiskt.

Aktivt
Det finns en del fördelar med horn om man vill göra en aktiv högtalare. För det första är själva principen med horn att det i sig ger en förstärkning. Det gör att horn har väldigt hög känslighet och behöver därför inte så kraftig förstärkare för att kunna spela högt. Diskanten och mellanregistret har därför fått var sin klass AB-förstärkare på 50 watt.

avantgarde001

Med den dynamiska basen är det annorlunda. Ska man ha horn till basen krävs det några enorma skapelser. Det är inte praktiskt realiserbart i en bara någorlunda human högtalare. Därför har hornhögtalare ofta en dynamisk bas av något slag. Den aktiva dynamiska basen i Zero 1 har försetts med en 400-watts klass D-förstärkare. Ett dynamiskt element har en betydligt lägre känslighet och ska ha mycket mer effekt för att göra väsen av sig.

Digitalt
Men det som skiljer den här högtalaren från så många andra är att det faktiskt är en hel anläggning vi talar om. Här finns ett antal ingångar: USB, optisk, 2xS/PDIF (obalanserad digital), 1xAES/EBU (balanserad digital) samt möjlighet för analog ingång. Via den medföljande fjärrkontrollen väljer du ingång och styr volym samt sköter stand-by. Det är en rund, stor stav med fyra knappar, men inga indikatorer varken på den eller på högtalarna talar om annat än att strömmen är på när den är det. Det är inte bra, jag lärde mig snabbt att inte tycka speciellt mycket om denna fjärr.

Det blir det emellertid ändring på erfar vi, det är en ny lösning på gång som sägs ska få min kritik på den här punkten att förstumma. I nuläget fungerar det förvisso, men jag välkomnar varje förbättring.

Till den digitala biten har man tagit hjälp av danske Thomas Holm från Holm Acoustics, som nuförtiden fungerar som konsulent på det här området för en uppseendeväckande stor och välrenommerad kundkrets. Thomas Holm är en av de ledande innovatörerna inom digitalteknik på världsplan, så det är fullt förståeligt att han har mycket att göra. För Zero 1 har det betytt att digitaltekniken i högtalaren är spitzenklasse och att det är en ren fröjd att använda den.

Nej, det är inte high-end, säger Thomas, men i denna hela anläggning för 10 000 euro kommer man faktiskt ett långt stycket på vägen. Den ena högtalaren fungerar som Master och den andra som Slave (jo, jag kom naturligtvis att spela Master and Servant både med Depeche Mode och Nouvelle Vague…) och du kan välja om signalerna mellan dem ska gå trådlöst eller med kabel. Jag spelade genomgående trådlöst utan att på något sätt sakna vare sig ljudkvalitet eller stabilitet, det fungerade helt enkelt ypperligt.

Avantgarde rekommenderar att man till exempel kopplar till en Airport Express, så kan man skicka sin musik trådlöst och så kan högtalaren, eller anläggningen, i stort sett allt som en modern konsument kan kräva.

Beroende på hur man ställer den i rummet måste basnivån justeras. Det görs med en musorgel på baksidan på var högtalare som kan ställas +/–3 dB i 0,5 dB-steg. Mycket bra och nödvändigt, hos mig med högtalarna en god bit ut i mitt stora rum föll ljudbilden först ordentligt på plats med +2,5 dB för basarna. Men, då blev hela återgivningen i gengäld bra mycket bättre än i normalläge och på det hela taget överraskande bra.

Design – eller rock?
Man kunde förvänta sig att den som högtalaren vänder sig till är den designmedvetne som vill ha en statement-anläggning med lite mer personlighet än standardlösningen från B&O för den här typen av konsument. Det är nog också så den är tänkt från början. De designmedvetna jag visat den för har också tagit den till sig och sett möjligheterna att få närmast en Panton-anläggning i hemmet. Och så är det bara de två högtalarna som syns i rummet, allt är ju inbyggt i dem.

Och den fungerar fint även på låg volym med diskret musik, du hör massor med detaljer och får en finfin helhetsupplevelse av musiken. Här verkar vara fin kontroll och du upplever att det som helhet inte bara är yttre design utan en verligt kompetent anläggning till priset. Den fungerar således utmärkt till denna kategori köpare.

Men, det är inte hela sanningen om Zero1. Den här högtalaren kan också något helt annat. Till min stora överraskning, faktiskt. För: den kan spela rock och den kan spela rasande högt! Jag har inte haft något i mitt rum tidigare som kunnat spela så högt med äran i behåll. Med AC/DC på ”realistisk volym” klistrade sig persiennerna mot fönsterrutan – och då är det högt i ett rum på 48 kvadrat. Mycket högt, kan jag avslöja.

Det betyder att det också är en festanläggning av rang, den kanske bästa festanläggning jag hört på år och dag. Den spelar med en full body experience på ljudet som är absolut enastående, jag har aldrig hört något liknande från något som inte var en ren PA-anläggning. Således är Avantgarde Acoustics Zero 1 något som borde stå i pojkrummen, på studenthem eller var som helst där det finns en musikglad publik upp till 25 år. Det är den förvisso lite för dyr för, men så borde det varit. Det är lite ”släng dig i väggen, Cerwin-Vega” över det. Bas och full body, men med kvalitet!

Den danska gruppen Panamah, som spelas hela tiden på dansk radio när detta skrivs, har gjort mycket ut av att renodla sitt uttryck på sin sprillans nya skiva genom att ta mycket större hänsyn till hur det egentligen låter på riktigt det de gör. I samarbete med Interceptor Nordic har de kunnat lyssna till sin musik på ordentliga anläggningar och därmed kunnat höra mycket mer detaljer och fått möjlighet att få sin musik att låta bättre. Och i och med det låter den faktiskt bättre på allt, om man jämför med deras debutplatta.

I övrigt är ”En varm nats kølige luft” en ypperlig popplatta med både bra texter och innovativ pomusik. Skivan låter som en ren fröjd via Zero 1. Speciellt kan jag rekommendera DJ Blues och Jeg synes jeg så dig, som förlöses förnämligt av Zero 1. Panamah gillar bas, och jag tror att gruppen hade älskat att höra sin musik spelad så här. Basen är precis så massiv som jag kan förstå att gruppen vill. Det är bara inte så många högtalare som verkligen kan det.

zero1_view_exploded_assembly

Träden växer dock inte helt in i himlen. Ljudbilden är genomgående stor och riktigt väldefinierad, men utan den allra svartaste bakgrunden som high-end brukar kunna ge. Dessutom handlar det om hornhögtalare, vilket nästan alltid på ett eller annat sätt kan höras. Då och då hör jag lite drag av tratt, men det är mycket lite och för de allra, allra flesta kunder till denna högtalare varken märks det eller har någon som helst betydelse. Det är lite på samma sätt som en domediskant kan få lite för mycket energi ibland – ingenting är helt perfekt.

När dessa små invändningar är sagda, måste jag tillstå att jag inte kan komma ihåg när jag hade så roligt sist med en anläggning. Jag har spelat rock på ett sätt som jag upptäckte att jag faktiskt längtat efter att kunna göra – hur bra min normala anläggning än är. Zero 1 är rasande kul!

Slutsats
Om världen var rättvis skulle ungdomen haft tillgång till Avantgarde Zero 1. De skulle gilla den skarpt. Dessvärre är den för dyr för det. För designvännerna är den en välkommen opponent till B&O, den kan allt och låter dessutom riktigt bra – även med tanke på priset. Jag gillar den skarpt!

Bästa pris på Avantgarde Acoustics Zero 1
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Diskant: sfäriskt horn, 77 mm längd, 130 mm diameter, 25 mm element
Mellanregister: sfäriskt horn, 190 mm längd, 400 mm diameter, 125 mm element
Bas: 300 mm element
6 kanaler, 66-bit digital processing
3x24 bit DAC (Burr-Brown)
Förstärkning: 2x50 plus 1x400 watt
Ingångar: USB, optisk, 2xS/PDIF (obalanserad digital), 1xAES/EBU (balanserad digital), möjlighet för analog ingång
Finish: vit eller svart
Mått: 1040x490x318 mm
(HxBxD)
Vikt: 30 kg
Pris: 10 000 euro

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Flaggskeppet Galaxy S10 är här Vi har känt på Samsungs nya monstermobil som har alla finesser man kan tänka sig.
Recension
Pacific Rim 2 – Uprising
Skitfilm! Uppföljaren till ”jätterobotar slår ihjäl jättemonster” är en stor besvikelse.
test
Datacolor SpyderX Pro
Så får du korrekta färger

Fotografer måste kalibrera skärmen om färgerna ska bli rätt.

test
SteelSeries Stratus Duo
Gör datorn till en konsol

SteelSeries trådlösa spelkontroll är perfekt för springa-och-hoppa-spel på PC:n och mobilen.

test
Sonos Amp
Sonos dubblar

Äntligen en Sonos-förstärkare som är tillräckligt stark för att driva ordentliga högtalare med övertygelse. Naturligtvis med full multiroom-funktion.

Dyk med drönare Glöm flygande drönare, en undervattensdrönare är roligare!
Resekameror med superzoom Panasonic-kameror för fotografer på resande fot.
test
Nikon Z6
Fullträff med fullformat

Billigast är bäst i Nikons nya Z-serie med systemkameror.

High End Mässan 2019 Årets mässa bjöd på det mesta av det bästa inom ljud för kräsna öron.
2019 års Panasonic-TV får Dolby Vision och HDR10+ Det är bara den allra billigaste TV-modellen som inte får vara med när Panasonic rullar ut bättre HDR-format. Och Dolby Atmos.
grupptest
Seks 55-tums 4K med HDR-videokvalitet
En bra andra-TV

På jakt efter en billig extra-TV? Nu när butikerna tömmer sina lager på förra årets modeller kan du göra riktiga klipp!

Trådlös McIntosh-soundbar Här är en soundbar-högtalare som tror att den är en hel anläggning.
Sluten toppmodell och förstärkare från Focal Den fantastiska hörluren Utopia har fått ett slutet alternativ i form av Stellia. Och så släpper Focal hörlursförstärkaren Arche.
Recension
The Predator (2018)
Skugga från det förflutna Inte en remake, utan en misslyckad fortsättning och en trist hyllning till originalet från 1987.
Recension
The Truth Matters
Mörkläggningen om kriget i Irak Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.
annonse
Recension
Peppermint
Fullständigt ointressant Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.
Recension
BlacKkKlansman
En politisk ­knytnäve! Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.
Släpp lös musiken Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.
16x-zoom från Olympus Kompakt 12–200 mm-objektiv.
test
Nokia 5.1 Plus
Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius
Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.
Tre nya specialobjektiv från Leica Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.
Recension
Velvet Buzzsaw
Konstnärligt mord! En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.
grupptest
6 trådlösa hörlurar
Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen
Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.
test
Denon CEOL N10
Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.