annons
annons
annons

Årets bästa förstärkare

Nu har de blivit moderna

Förstärkarna har hängt med i tiden, numera kan många av dem kopplas till trådlösa multiroom-system.

annons

Samtidigt som världen har blivit allt mer trådlös – även när det gäller högtalare – har förstärkarna släpat efter. Förstärkartillverkarna har vänt sig till gammaldags ljudfantaster och överlåtit åt andra att serva moderna människor. Men det var förr. Nu har även förstärkarna blivit framtidsinriktade. Digitala ingångar har blivit vanliga, en del kan fjärrstyras från mobilen, strömma musik direkt från internet och till och med kopplas in trådlöst till multiroom-musiksystem. Då kan man få tungt ljud i vardagsrummet och förlänga ljudet trådlöst till andra rum i huset.

 

Strömning

Att strömma ljud trådlöst har nästan blivit en förutsättning för många. Strömningen kom på allvar med Spotify, som numera har stött på konkurrens från bland annat Tidal och Apple Music. Många förstärkare har numera inbyggd strömning, antingen i form av nätverkskoppling till hemmets router eller trådlös anslutning till det trådlösa wifi-nätverket.

Små strömningsenheter och routrar som Apple TV och Chromecast löser problemet för dem som inte har någon förstärkare som klarar att strömma direkt. Allt fler förstärkare har dock sådant inbyggt och priserna börjar på runt 5 000 kronor för en trådlös förstärkare.

Det innebär också att kraven på användarvänlighet ökar. För vad är poängen med en förstärkare som i teorin kan ”allt” om man inte begriper hur man använder den? När det gäller enkelt skötsel är det Sonos Connect:Amp som sätter standarden, men du kommer att lägga märke till att den inte finns med i årets kavalkad. Det beror på att den har passerats när det gäller ljudkvalitet, av konkurrenter som exempelvis Bluesound och Heos.

 

Traditionella förstärkare

Vi har med ett knippe highend-förstärkare också, precis som tidigare år. De är gjorda för att lyfta ljudet till makalösa höjder. Och det är ingen av dem som inte har digitalingångar. Till och med rörförstärkaren från Audio Research har digitalingångar på baksidan – och den enorma besten Gryphona Diablo har det som extrautrustning.

 

Surround

I år har vi inte testat tillräckligt många hemmabioförstärkare för att ha med dem i egen kategori, så du hittar dem här tillsammans med stereoförstärkarna. Oavsett om det är i två, fem eller sju kanaler så handlar det ju trots allt om att blåsa musik genom högtalarna. Och även hemmabioförstärkarna ska spela musik. Samtliga kan strömma musik i nätverket och en del har multiroom-funktioner. Och alla har fler digitalingångar än du behöver.

 

Här är en lista över årets rekommenderade produkter, plus vinnarna i varje kategori:
Heos Amp
Yamaha R-N602
Hall Audio 2x8W
Denon PMA-2500NE
Pioneer A-70DA
Naim NAC-N 272 och NAP 250 DR
Denon AVR-X2300W
Audio Research GSi75
McIntosh C47 och MC152
Devialet Expert 1000 Pro

 

Årets bästa hemmabaioreceiver

aretshemmabioreceiver_yamaha_rx-v781_990

Hemmabioreceiver: Yamaha RX-V781

Det verkar som om Yamaha verkligen har knäckt hemmabiokoden. Ännu en gång kniper de guldmedaljen.

Nu för tiden ska en hemmabioreceiver också stödja alla möjliga musik- och videoformat, och det gör den här från Yamaha. Dessutom har den MusicCast, som är Yamahas multiroom-lösning – här kan du ställa massor av olika kompatibla ljudprodukter i vart sitt rum, koppla in dem till hemnätverket och sedan låta dem spela tillsammans i en enda ljudfest. MusicCast har blivit väldigt bra med tiden och finns i många Yamaha-produkter. Systemet stöder de flesta populära musikströmningstjänster, fast i skrivande stund (november 2016) ännu inte Tidal eller Apple Music.

RX-V781 är klassens enda med multikanals analogutgång så att man kan koppla in effektförstärkare om man vill ha mer effekt. Det är också den enda vi känner till som automatiskt växlar mellan Atmos-högtalarsystem och 7.1-surround. Du kan alltså ha ett 7.1-högtalarsystem och dessutom montera ett par högtalare i taket och sammanlagt använda nio högtalarutgångar. Har filmen Dolby Atmos-ljud så väljer du det, varpå receivern kopplar in takhögtalarna och kopplar ur de extra bakhögtalarna. När du lyssnar på musik och filmer med 7.1-ljud väljer du till exempel Straight-ljudläget så att ljudet blir helt vanligt 7.1 och Atmos-högtalarna kopplas ur. En fin kompromiss när det bara finns sju kanaler till förfogande.

Yamaha använder sin YPAO-rumskorrektion, som precis som Audyssey kan kalibrera ljudet för flera platser i rummet samtidigt. Skärmmenyerna är bra, men inte lika överskådliga som Denons.

Ljudkvalitet
Det märks snabbt att Yamaha har mer kraftresurser än sina rivaler. Dialogen är mer massiv, det finns mer kontroll i ljudeffekter som pistolskott och explosioner. Och där en del av konkurrenterna drar mot en smula råa dialoger så får röster en mjukare och varmare behandling av Yamaha. RX-V781 är nästan som en Denon på steroider, och det gillar vi!

Filmer med Atmos-ljudspår är extra fängslande, med en ljudbild som även kommer ovanifrån. Man hör regndroppar som faller och personer som står på byggnader och ropar nedåt, en helikopter som dundrar i luften. Det är underhållning, det! Filmmusiken är mäktigare, vapen smäller till högre – allt är tyngre än med någon av konkurrenterna i prisklassen. 10/16) GN

Pris: 8 000 kr
Webb: yamaha.se
Betyg: 6
Läs testet här

 

 

Årets bästa trådlösa förstärkare

aretstrdlforst_bluesound-powernode-2_990

Trådlös förstärkare: Bluesound Powernode 2

Glöm diffust och livlöst ljud. Här är streaming-förstärkaren som gör mos av alla andra.

Bluesound är NADs systerbolag och deras vapen i kampen mot Sonos, Samsung och de andra multiroom-märkena. De är inne på sin andra generation trådlösa högtalare och förstärkare, och det finns gott om förbättringar både när det gäller design och användarvänlighet. Jämfört med sin föregångare är Powernode 2 en kompakt krabat med runda kanter och knappar på toppen.

Tillgången på musiktjänster är god och här har man också möjligheten att spela 24-bitars hi-res-filer från USB-hårddisk eller nätverk. Bluetooth finns också, och TV:n går att koppla in via optisk ingång. Har du en skivspelare så kan den kopplas in i analogingången – med en skivspelarförstärkare mellan.

När det gäller ljud brukar vi inte vara bortskämda med toppkvalitet från sådana här produkter, åtminstone inte när det handlar om kraft. Men här briljerar Bluesound-förstärkaren med ett rejält fundament och tyngd bakom bastrumma, piano och gitarr. Här finns massor av snärt, kvinnliga sångare låter större och mer känsloladdade än med rivaler från exempelvis Sonos och HEOS. Det märks också att Powernode 2 har större upplösning och bättre skiljer på olika tonhöjder. Ljudbilden är både stor och exakt, och betydligt mer närvarande än med de närmaste utmanarna.

Hip-hop och R&B återges med fin snärt och tyngd, man kan spela förvånansvärt högt innan högtalarna eller förstärkaren går i kompression. Här finns gott om dynamiska resurser, så man ska inte hänga upp sig på att det bara står 2 x 60 watt i specifikationerna.

Även klassisk musik låter fängslande med Bluesound. Hör bara på Ann Sofie von Otters tolkning av Schuberts ”Ave Maria” som får mer tystnad mellan mellan tonerna och rösten framträder tydligt. Jazz klaras också av med lätthet. Till exempel Lars Danielssons och Mathias Eicks ”II Blå”. Här får vi höra övertonerna vi saknade hos konkurrenterna och på samma gång klingar basen stramt och precist. Det här är en kompakt förstärkare som låter som äkta hifi på hög nivå! (9/16) GN

Pris: 7 500 kr
Webb: hifiklubben.se
Betyg: 5
Läs testet här

 

 

Årets bästa förstärkare, toppklass

aretsforsttoppklass_yamaha-a-s1100-_990

Integrerad förstärkare: Yamaha A-S1100

Den här förstärkaren från Yamaha är en mästare på att gräva fram musikaliska detaljer, men kräver en hel del av resten av anläggningen!

A-S1100 är den senaste i raden av stereoförstärkare från Yamaha och tycks uppenbarligen vara inspirerad av toppmodellen A-S3000. Allting med A-S1100 andas kvalitet: den har ett tydligt retrostuk med klassiska VU-mätare och tidsriktiga omkopplare. Fronten finns i svart och silver och är gjord av borstad metall, med högglanslackade sidor av äkta trä.

Förstärkaren väger hela 23 kilo, med god hjälp från en kraftig ringkärnetrafo och symmetriska kretsar med MOSFET-transistorer. Yamaha anger effekten till 95 watt per kanal i 8 ohm och 160 watt i 4 ohm.

Musikalisk och raffinerad
– Wow! Här finns det mer klang i Adeles piano, utbrister Geir. Resten av testpanelen håller med: Yamaha-förstärkaren presenterar musiken med en helt annan skala än det övriga startfältet. Ljudet är varmt och förföriskt, mer engagerande. Adele kommer närmare och strålar ut ur högtalarna med en glasklar refräng, utan att det låter hårt eller vasst. Det är också lättare att höra vad Hozier sjunger om i ”Take Me to Church”.

Yamaha målar upp en stor och mäktig ljudbild, full av djup och detaljer, med högre grad av närvaro och engagemang än konkurrenterna i prisklassen. Bristen på digitalingångar gör dock att du måste ha en förstklassig signalkälla och/eller DAC för att utnyttja förstärkarens potential, vilket höjer totalkostnaden.

– Ingen tvekan om saken. Skulle jag ha lagt mina egna pengar på en förstärkare så måste det blir den här från Yamaha, säger chefredaktör Lasse Svendsen.

Men Pioneer A-70DA är en stark utmanare. Efter upprepade lyssningstester kom vi fram till att Yamaha A-S1100 har den största ljudmässiga potentialen, men bara om den matas med en förstklassig analog signal från en mycket bra DAC eller musikspelare. (01/16) AH

Pris: 16 000 kr
Webb: se.yamaha.com
Betyg: 5
Läs testet här

 

 

Årets bästa förstärkare, highend

aretsforsthighend_diablo_300_990

Integrerad förstärkare: Gryphon Diablo 300

Din själ kommer att lämna kroppen när den möter mörkrets furste.

Det är inte så konstigt att danska Gryphon kallar sin största integrerade förstärkare för Diablo. Eller Diablo 300, som den senaste versionen heter. En massiv best på 38 kilo som pumpar ut 300 watt med samma blixtsnabba kraft som en Formel 1-motor. Ett veritabelt kraftverk som har en förmåga att sparka igång även den tristaste högtalare.

Det är ett jobb som bara de allra mest potenta förstärkarna mäktar med. Det krävs muskler för att driva stora högtalare, framför allt i stora rum, och är det något som den här djävulskt kompetenta förstärkaren har så är det just muskler. Men den kan mer än så.

Utbytbar digitalomvandlare
Gryphon har nämligen slaktat sin 200 000-kronors-DAC Kalliope och stoppat in DAC-kretsarna från den i en modul som passar i Diablo och som monteras från baksidan. DAC-kortet stöder musikfiler i både PCM upp till 24 bit/192 kHz och DSD upp till DSD256 (DSD512 via Windows) så att man kan spela musik från streaming-tjänster som Tidal HiFi, 2L eller HDtracks som har minst 16-bitars musikfiler. Samma som vi är vana vid från CD-skivorna.

Vinyl-nostalgikerna kan köpa till Gryphons RIAA-kort till Diablo 300, då får de skivspelaringång för MM- och MC-pickuper.

Gryphon-förstärkaren lyckas med konststycket att vara kraftfull, dynamisk, luftig och raffinerad på samma gång. Precis som vi förväntar oss av dyra för- och effektförstärkarkombinationer, men sällan av integrerade förstärkare.

Skalan som musiken får genom Diablo 300 påminner också mer om dyrare förstärkarkombinationer. Presentationen av musiken trycks inte upp i ansiktet på dig, utan antar den fina tredimensionalitet och skapar den magi i vardagsrummet som bara en välbalanserad anläggning med en riktigt lyckad förstärkarkonstruktion kan ge.

Bättre än det mesta
Även utan den inbyggda DAC-sektionen är Gryphon Diablo 300 ett av de bästa köpen för den som letar efter den slutgiltiga förstärkaren. Den som ska spela musik i 20 år och klara allt. Den är inte billig, men så är de bästa sakerna här i livet antingen gratis eller kostsamma. Det finns inget mellanting. Inte här heller. Tar man med Gryphon-DACen i beräkningen så sticker priset iväg, men då får man antagligen den mest välljudande digitalomvandlaren i någon förstärkare vi känner till. Den kombinationen levererar totalupplevelser som få andra, och säkrar ägaren framtida uppgraderingar av DACen. Det blir svårt att bygga en bättre integrerad förstärkare än så här, någon sådan dröjer det nog innan vi ser. (04/16) LS

Pris: 154 000 kr
Webb: gryphon-audio.dk
Betyg: 6
Läs testet här

 

Tre tips

Watt och sånt
Effekt är som hästkrafter. Den är bara en siffra om den inte sätts i rätt sammanhang. Det är med andra ord inte så lätt att veta om man behöver 50 eller 150 watt. En bra utgångspunkt är att bestämma sig för hur högt man behöver spela, hur stort rummet är och hur hög verkningsgrad högtalaren har. Fråga i butiken. En högtalare med en känslighet på 85 dB och 4 ohms impedans suger betydligt mer kraft ur förstärkaren än en annan med 90 dB:s känslighet och 8 ohms impedans.

Behöver du DAC?
Fler och fler digitala ljudkällor innebär att behovet för digitala ingångar ökar. Många förstärkare har en inbyggd digitalomvandlare (DAC) som klarar alla digitala ljudkällor. Och stöder högupplösta ljudkällor (24 bitar och minst 96 kHz-upplösning) via någon av de digitala ingångarna. Till exempel USB-porten, som man kopplar till laptopen när man använder Spotify eller Tidal som källa i musikanläggningen. DAC går också att köpa utan förstärkare, för dem som föredrar flexibiliteten som separata komponenter innebär.

Skivspelaringång
När CD-försäljningen tog fart försvann skivspelarinkopplingen från förstärkarna. Nu är den på väg tillbaka eftersom LP-försäljningen växer. Tillhör du dem som snurrar vinyl så är det en god idé att ta reda på vilket slags skivspelaringång förstärkaren har. Det vanligaste är ingång för spelare med MM-pickup (Moving Magnet) men vissa har även för MC (Moving Coil). Garvade entusiaster föredrar separata skivspelarförstärkare men för de allra flesta räcker den inbyggda gott och väl.

annons
annons
annons
annons