Att hörlurar blir en allt mer lukrativ sysselsättning märks tydligt på alla traditionella hifi-märken som givit sig in i branschen. Högtalartillverkare som Focal, B&W, Klipsch och PSB är bara några av alla storheter som har försökt – många av dem med stor framgång.
Brittiska Musical Fidelity är kända för sin lysande elektronik, i synnerhet förstärkare men även digitalomvandlare och nätverksspelare. Och hörlursförstärkare. Nu har alltså sortimentet utökats med hörlurar, närmare bestämt tre modeller: två in-ear-varianter och en sluten hörlur av fullstorlek.
Musical Fidelity har aldrig gillat stora prislappar, MF-100 kostar bara 120 pund i hemlandet, vilket motsvarar halvannan tusenlapp här hemma. För pengarna får man enligt egen utsago ”klart och naturligt ljud” och ”samma studiokvalitet som Musical Fidelity är kända för”.
Högtalarelementen är en helt ny konstruktion från grunden och sägs ha en linjär och utsträckt frekvensrespons med låg förvrängning.
Äkta skinn runt öronen ska ge maximal komfort och för att lurarna de ska passa alla smartmobiler finns en mikrofon för handsfree-samtal. MF-100 är dessutom hopfällbara så att de är enkla att ta med sig på resan.