Apple In-Ear Hörlurar

Uppgradera iPoden

Om man är missnöjd med öronpropparna som ingick till iPoden så är Apples nya snäckor ett bättre alternativ.
Öppen ljudbild. Detaljerad klang. Bra komfort. Handsfree.
Volymkontroll fungerar inte med iPhone. Tunn bas kräver EQ.
Mikrofon och volymkontroll 23 ohm, 109 dB 10,2 gram Pris: 695 kr

De flesta har väl insett det vid det här laget: Apples öronsnäckor är inte i närheten av att ge iPoden det ljud den förtjänar. Även om iPodar rent allmänt låter bra – ett par av dem väldigt bra – är de karaktäristiska vita öronsnäckorna varken speciellt komfortabla eller välljudande. Därför är det många som tyr sig till bättre snäckor eller lurar från AKG, Koss, Sennheiser och Sony, för att bara nämna några av de bättre. Riktiga audiofiler köper ännu tyngre saker, som ofta kostar lika mycket som iPoden – eller ännu mer.

Handsfree och mikrofon
Men det finns ett mellanting mellan de allra dyraste och de allra billigaste öronpropparna. Apples nya In-Ear-snäckor för 700 kronor är en helt ny konstruktion som bara har den vita färgen gemensamt med den förra In-Ear-modellen. Den nya är en tvåvägsmodell med handsfree-mikrofon och fjärrkontroll av exempelvis nya iPod Touch och senaste versionerna av Nano och Classic.

Mikrofon på sladden och svarsknapp betyder att man även kan använda In-Ear till en iPhone 3G. Fast för närvarande fungerar inte fjärrstyrningen av volymen på en iPhone! Detta kan dock rätta till sig med en ny programvara till iPhone 3G.

Tvåvägs
Med två element – ett till bas och ett till diskant – är det enklare att få större räckvidd i frekvensomfånget. In-Ear sträcker sig därför från 5 till ­ 21 000 Hz, ett bredare register än de flesta öronproppar kan skryta med. I synnerhet i den här prisklassen. Och ljudkvaliteten är betydligt högre än i de ursprungliga Apple-propparna. Och komforten är överlägsen.

När man valt de silikonproppar som passar örat bäst får man en mycket bra ljudisolering och de sitter fint i öronen utan att bli obekväma efter ett tag. De passar däremot inte så väl till sport och aktiv lek, eftersom de glider ur öronen. Joggare bör alltså leta efter hörlurar med byglar.

Ljudkvalitet
Apple-lurarna är inte av samma klass som våra referenser från Ultimate Ears, men jämfört med exempelvis Sennheiser MM 50 iP för 750 kronor, som vi nyligen testade, är nya In-Ear verkligen bra. Precis som Sennheisers har Apples en tunnare klangbalans än mer exklusiva snäckor, men de låter öppet, raffinerat, detaljerat och framför allt tydligt fokuserat. Jämfört med Apples originalsnäckor är In-Ear flera divisioner bättre.

Men man kan gärna experimentera sig fram med iPodens equalizer för att få en fylligare klangbalans. Med den mesta musiken fungerade Rock-inställningen riktigt fint. Den gav den i övrigt så tunna basen en ytterst välbehövd fyllighet och pondus, samtidigt som mellanregistret fick en bättre balans i förhållande till diskanten. Vilket gav ljudbilden en bättre sammanhållning. Utan EQ kan snäckorna nämligen bli lite väl vassa i kanten, särskilt när man faller för frestelsen att vrida upp volymen. Och de klarar sig utmärkt med högupp­lösta musikfiler också. Med filer lagrade i Apple Lossless-kvalitet – inte MP3 – låter snäckorna desto bättre. Då ökar detaljrikedomen betydligt och musiken låter mer raffinerad och välfokuserad.

Sammanfattning
In-Ear-lurarna är väl värda pengarna för alla som vill bli kvitt de vita propparna som ingick till iPoden. De här låter nämligen mycket bättre, tillräckligt bra för att vara ett seriöst alternativ till de etablerade märkenas påkostade öronsnäckor. Fin komfort och handsfree-mikrofon och fjärrkontroll gör att man kan använda In-Ear hela tiden, till och med med en iPhone, även om fjärrstyrningen av volymen inte fungerar med Apples egen mobil ännu. Apples nya In-Ear-snäckor är en prisvärd förbättring som ger en förträfflig ljudkvalitet och praktiska extrafunktioner.