TESTPro-Ject The Classic Evo

Dynamisk och raffinerad vinylklang

Pro-Ject har uppgraderat retrospelaren The Classic och gjort ett av de bästa köpen i klassen.
Karakter
Pro-Ject The Classic Evo
Ljud & Bild tycker
Fyllig och potent bas med gnistrande dynamik. Mer raffinerad och rytmisk än standardversionen. Löstagbar kabel och elektronisk hastighetsomkopplare.
Vi gillar inte antiskating med tråd och vikter.
Specifikationer
  • Typ: Remdriven skivspelare
  • Tonarm: 9-tums Evo, kolfiber/aluminium
  • Pickup: Ortofon Quintet Red MC-pickup
  • Skivtallrik: 30 mm aluminium
  • Anslutning: Phono
  • RIAA/DAC: Nej/nej
  • Övrigt: Dammlock, RCA-kablar
  • Färg: Eukalyptus, valnöt
  • Mått/vikt: 46,2 x 13,1 x 35,1 cm/10,5 kg
  • Webb: ljudtema.se
forfatter

Man kan gå vilse i Pro-Jects stora sortiment av skivspelare. De har 10 modellserier med skivspelare i alla prisklasser. Sammanlagt gör de så många som 40 skivspelare (!) och då har vi inte ens nämnt färgvarianterna och specialmodellerna.

Bland dem finns det ett par några riktiga pärlor. Som den här, en skamlöst charmig spelare i retrodesign som vi har testat tidigare. Fast vänta lite, det stämmer inte riktigt, för det här är en evolutionsversion av The Classic, som vi har testat.

Förvirrande? Låt mig förklara.

Pro-Ject gör alltså enormt många skivspelare. The Classic fick inte sitt namn enbart för att den ser ut som om det är gjord på 70-talet, utan för att Pro-Jects-grundare Heinz Lichtenegger ville ha en spelare som liknade de han sålde på sin mammas bensinstation i sin ungdom.

Sagt och gjort, The Classic såg dagens ljus 2016.

Den är byggd på samma sätt som förr, med ett inre chassi som är dämpat med små kulor av TPE (ett slags termoplast) och ett ”flytande” yttre chassi ovanpå. TPE används också som dämpmaterial i skivtallriken av aluminium och i motvikten på tonarmen.

Tonarmen, som hänger i ett zirkonlager, är välbekant, en 9-tums konisk arm med en kärna av aluminium och en yttre mantel av kolfiber. Den kan justeras i höjdled och det går också att fintrimma azimuth med den medföljande insexnyckeln.

Tonarmen har faktiskt höjdjustering, men antiskatingen gillar vi inget vidare Foto: Lasse Svendsen

Den här versionen av The Classic heter Evo eftersom Pro-Ject har gjort några ändringar för att förbättra ljudet ytterligare.

Innerchassit har högre massa och bättre styvhet, vilket ska dämpa resonanser mer effektivt. Innertallriken och lagret som den roterar i kommer från specialmodellen 175 The Philharmonic Recordplayer och påstås ha bättre toleranser och mindre friktion, medan den elektroniska motorstyrningen med hastighetsväljare är hämtad från Super Pack-versionen av The Classic.

Innertallrik, lager och innerchassi är förbättrat i Evo-versionen. Foto: Lasse Svendsen

Ortofon MC-pickup

Där har Pro-Ject hämtat pickupen också. En vanlig Classic levereras med Ortofon 2M Silver, en mycket fin MM-pickup, men här sitter en Ortofon Quintet Red förmonterad. Det är en ytterst användbar MC-pickup som är lätt att matcha med förstärkarens inbyggda phonosteg och som växer med uppgiften om du använder ett separat phonosteg av ännu högre kvalitet.

En MC-pickup från Ortofon ger upplevelsen ett uppskattat lyft. Foto: Lasse Svendsen

Skivspelaren är väldigt enkel att installera och använda. Dämpfötterna måste sättas fast först och de kan sedan justeras för att få allting helt vågrätt. Den platta gummiremmen används för 33 och 45 varv medan den runda remmen ska sitta på om man ska spela stenkakor i 78 varv.

Det ingår en separat signalkabel av god kvalitet, med en separat jordledare, och en tunn filtmatta och ett dammlock. Man följer anvisningarna för att montera motvikten och justera trycket (2,3 gram) med den medföljande vikten, sedan är allt klart.

Elektronisk hastighetsomkopplare. Lägg märke till att man kan spela 78-varvare. Foto: Lasse Svendsen

Observera att man måste montera antiskating-tyngden själv. Det kan vara pilligt eftersom man måste skruva i en mässingspinne med tre skåror på baksidan av armrörets upphängning och sedan trä tråden som tyngden hänger i genom den mittersta skåran. När den är på plats spänner man tråden, så riskerar man inte att vikten faller av och i värsta fall försvinner om man torkar av damm eller flyttar spelaren.

Termoplast används som dämpningsmaterial, även på insidan av skivtallriken. Foto: Lasse Svendsen

Bättre precision och dynamik

Evo-versionen befinner sig i en klass där konkurrensen är hård. Den fantastiska Technics SL-1500C är billigare och har inbyggt phonosteg, men saknar lite av den varma klangen som Evo har. Rega Planar 6 har ännu bättre rytmisk kontroll och insikt, men bara om man inkluderar en Ania MC-pickup – och då blir det dyrt.

Rent prismässigt ligger Evo mitt mellan dessa två och verkar vara ett mycket bra köp. Inte bara för att den ser bra ut och är pålitligt byggd, utan för att den spelar musik med övertygelse och auktoritet.

Den har bättre dynamisk kontrast och större detaljrikedom än en vanlig The Classic, och har bland annat ett ytterst tydligt fokus på exempelvis gitarren i Dire Straits Love Over Gold, plus mer klangdjup än både den och Pro-Ject X2.

Keith Jarretts piano ligger längre fram i ljudbilden och är mer nyanserat. Tonerna har en vacker klang och spelaren får med sig den lägsta oktaven med större tyngd än Rega Planar 3 eller Pro-Ject X2.

Den rytmiska kontrollen och drivet i musiken är bättre med Evo-versionen, men ljudbilden har också bättre detaljrikedom och sång återges med en oansträngt naturlig klang och vackert djup. Evo-versionen ger lyssnaren mer av allt, men den största förbättringen är den dynamiska och att ljudbilden öppnar sig mer.

Slutsats

Classic Evo är ett av de bästa köpen i prisklassen, eftersom den lyckas ge lyssnaren mer av musikens inre på ett övertygande sätt. Rent tekniskt är förbättringarna i Evo-versionen subtila, men ljudkvaliteten har fått ett uppskattat lyft. Den här kan du spela vad som helst på, den trivs med allting från Metallica till Mozart. The Classic Evo är verkligen en av juvelerna i Pro-Jects stora urval av skivspelare.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.