• 2.1-högtalarsystem
  • Wi-Fi, Airplay, DLNA, USB
  • 8-tums bas, 2 x 3-tums mellanregister,
  • 2 x 0,75-tums diskant.
  • 160 watt + 4 x 80 watt
  • Pris: 18 000 kr

Ljudnivån är hög, bastrumman dundrar genom rummet och Pinks röst får håret att resa sig på armarna. Detta är inte första gången jag njuter av häftiga musikupplevelser hemma i vardagsrummet, men för ovanlighetens skull är det inte en stor hifi-anläggning som spelar. I stället kommer ljudet från den milt sagt ovanliga ljudmöbeln i hörnet …

BeoPlay A9 liknar ett slags korsning mellan ett mini-UFO och en parabolantenn, men bakom tygfronten sitter 5 högtalarelement och förstärkare som är kraftiga nog att göra om vardagsrummet till ett mini-diskotek! Musiken hämtas trådlöst från nätverket, via surfplatta, mobil eller PC. Det betyder att det är enkelt för vänner och bekanta att dela med sig av sina favoritlåtar när de kommer på besök. Efter du har förklarat för dem att den runda prylen i hörnet faktiskt kan spela musik, förstås …

En annorlunda högtalare
Den danska designern Øivind Alexander Slaatto är mannen bakom BeoPlay A9:s ovanliga form. Tanken har varit att kombinera riklig kabinettvolym (för bästa möjliga ljud) med en diskret och platsbesparande design. Till slut landade man på den platta tallriksformen som ger maximal yta för högtalarna att vältra sig i. En klass D-förstärkare på 160 watt driver ett 8-tums baselement i mitten, medan stereohögtalarna på sidorna består av 0,75-tums diskanter och 3-tums mellanregister som får liv av 80 watt var. BeoPlay A9 kan antingen hängas på väggen med fästen eller stå på golvet på tre fötter. Tygfronten finns i olika färger för att matcha inredningen och fötterna finns i tre olika träslag.

Installation och användning
Eftersom detta är en BeoPlay-produkt får du räkna med att installera den själv, till skillnad från mer exklusiva Bang & Olufsen-produkter där installation ingår i priset. Lyckligtvis är BeoPlay A9 lekande lätt att sätta igång. Öppna lådan, skruva på de tre träbenen och ställ högtalaren i närheten av ett vägguttag. Sedan är det bara att koppla in den på nätverket. Det kan du göra genom att ladda ner programmet BeoSetup till iOS, Android eller PC som hittar BeoPlay A9 och gör alla nödvändiga nätverksinställningar. Du kan också koppla in en iPhone direkt till högtalaren via USB. Volymen ställer du in enkelt från surfplattan, eller med hjälp av tryckkänsliga knappar på baksidan. Det räcker faktiskt med att svepa med handen över knapparna för att höja eller sänka ljudet, eller dämpa det helt.

När alla inställningar är gjorda kan du använda BeoPlay A9 för att återge allt ljud från bärbara enheter, inklusive Spotify, Wimp, iTunes och YouTube.

Ljudkvalitet
Om det ska vara en stor, realistisk och tredimensionell ljudbild är det inte mycket som kan mäta sig med en vanlig stereo. Men hur ofta sitter du egentligen i ”sweet-spot” och finlyssnar mitt framför högtalarna? De allra ihärdigaste hifi-fantasterna väljer naturligtvis mittenplatsen i soffan, men många gillar också att kombinera musiklyssning med andra aktiviteter, till exempel matlagning och läsning. I sådana fall kan en allt-i-ett-högtalare som BeoLab A9 ha sina praktiska och ljudmässiga fördelar. Så länge den befinner sig inom räckhåll för ett vägguttag kan den ställas nästan var som helst och ändå ge ett bra resultat rent ljudmässigt.

Efter att ha testat TV-apparater som Beo- Vision 11 vet vi att Bang & Olufsen tar det här med ljud tämligen seriöst. Och det tar inte många sekunder med ljud förrän vi hör att BeoPlay A9 är en välgjord konstruktion.

bangolufsenbeoplaya9_white
Under locket på baksidan finns USB och linjeingång för externa ljudkällor, samt en knapp med tre olika inställningar för placering nära vägg, i hörn eller ute på golvet.

Högtalaren kräver visserligen en smula mer plats än kompakta konkurrenter som Geneva och Bowers & Wilkins Zeppelin, men har också ett betydligt större och kraftfullare ljud: Ljudbilden är förvånansvärt stor för att komma från en enda högtalare och fyller rummet med stort och livligt ljud. Speciellt basåtergivningen är imponerande. Med det disko-inspirerade Daft Punk-albumet ”Random Access Memories” pumpar BeoPlay A9 ut både saftiga och kontrollerade basrytmer som omedelbart får foten att börja stampa takten. På samma gång finns det massa tryck och energi i mellanregister och diskant som ger musiken en riktigt bra ”live-känsla”.

Rent musikaliskt upplevs BeoPlay A9 som en allätande högtalare, den tacklar allt från fet hiphop-bas till mer finkänslig klassisk och akustisk musik med bravur. Det spänstiga ljudet vittnar om bra kraftresurser och den tappar inte kontrollen över de små detaljerna ens när bastrumman trycker till för fullt. B&O-högtalaren orkar dessutom spela musik på ”hemfestnivå” utan att låta ansträngt. Det bör påpekas att ljudet är ganska så livligt och präglas emellanåt av viss ”loudness”- färgning med uppiffad bas och diskant. Det medför att i synnerhet komprimerade pop-inspelningar kan låta lite tröttsamma.

Konkurrenten
Vi jämförde BeoPlay A9 med ett annat populärt trådlöst system, närmare bestämt två stycken Sonos Play:3 plus tillhörande subbas (totalpris  11 000 kronor). Även om Sonos har en bredare stereobild och lite djupare bas har Bang & Olufsen betydligt mer finess och sammanhållning i ljudet. Basen känns mer rytmiskt exakt samtidigt som diskant och mellanregister har märkbart fler detaljer än de något enklare högtalarelementen som sitter i Play:3. Sonos är absolut en värdig rival, till ett betydligt lägre pris, men du får å andra sidan tåla lite fler enheter, sladdar och en mindre iögonfallande design.

BeoPlay A9 har inte bara ett ovanligt utseende, även ljudet är förvånansvärt potent för att komma från en fristående högtalare. Mellanregistret är behagligt och basen slår både hårt och precist. Tack vare enkel tillgång till det trådlösa nätverket kan Bang & Olufsens högtalare spela upp till dans nästan var som helst och skötas av vem som helst. Den klarar alla sorters musik utan att börja vackla. Priset är inte obetydligt, men för dig som vill ha en stilig musikmöbel utöver det vanliga är detta en högtalare vi kan rekommendera. Glöm bara inte att gömma undan barnens pilbågar …

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.