Tämligen högt pris. I dagsläget stöds inte så många spel.
  • Spårning av ögonrörelser
  • Spårning av huvudrörelser
  • USB
  • Mått: 1,7 cm x 1,5 cm x 33,5 cm
  • Webb: tobiigaming.com

Det finns massor av prylar där ute för PC-spelare som vill ha bättre inlevelse när de spelar. Det kan till exempel vara en ”buttkicker”, som ger dig en spark i basen när explosionerna dånar på skärmen, eller 3D-glasögon och 3D-bildskärmar som låter dig titta djupt in i spelvärlden. I samma kategori hittar vi Tobii Eye Tracker 4C, som kort och gottgör att du kan navigera runt i spel och Windows enbart genom att använda ögonen. Det låter lite konstigt, och det är det också, men det fungerar faktiskt.

Enkel installation

Själva hårdvaran ser inte mycket ut för världen och består av en avlång enhet som med hjälp av ett magnetiskt metallfäste sätts fast i underkant av skärmen. I ena änden går det en USB-kabel som förlängs och kopplas in i en ledig USB-port på din dator. I den avlånga enheten sitter sensorer, projektorer och algoritmer som tillsammans registrerar dina ögon och konstant registrerar var någonstans på skärmen du tittar. Först måste du naturligtvis kalibrera enheten med hjälp av programvaran, men det är snabbt överstökat. Tobii är främst avsett för spel, men fungerar även med Windows och kan till exempel användas för att låsa upp datorer via Hello.

Överraskande exakt

När du är i Windows kan du dessutom aktivera en funktion som gör att du med hjälp av en cirkel på skärmen kan se exakt vad Tobii har registrerat om dina ögons placering. Det är fascinerande att se cirkeln förflytta sig runt på skärmen i takt med att man flyttar blicken. Man kan sitta helt stilla med huvudet och ändå flytta på cirkeln. Det fungerar förvånansvärt bra och exakt.

För få spel stöds

Tobii är som sagt främst avsett för spel, det passar till exempel extra bra till skjutaspel. Du kan sikta med ett vapen och får hjälp med att flytta runt musen på skärmen. Vi testade det främst med det nya kapitlet i Assassin’s Creed-serien, där Tobii hjälpte till med att välja ut fiender i strider och dessutom diskret flyttade kameran när vi till exempel vi tittade upp mot ett hörn av skärmen. Det är lite svårt att förklara exakt hur det känns, men efter ett kort tag känns det naturligt. Det bör dock påpekas att Tobii fungerar bäst med bra belysning i rummet. Tyvärr är utbudet av spel som stöder Tobii fortfarande ganska begränsat.

Tobii Eye Tracker 4C är en kul pryl som förmodligen inte så många kommer att testa. Det är nog främst priset som är mest avskräckande, men även det begränsade utbudet av spel är ett problem. Det är faktiskt synd, för tekniken övertygar och hade kunnat bli en hit om den blev mer utbredd.

picture2 picture3
<
>