TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR

TomTom GO 5200

Mogen GPS

Generationer av utveckling gör att det nu knappt finns någonting att klaga på.

forfatter
Publicerad 2017-02-27 - 11:39
L&B tyckerblank
blank Enkel att använda. Tar hänsyn till aktuell trafiksituation. Gratis uppdateringar.
blank Något lågupplöst skärm.
Specifikationerblank
  • Skärm: 5 tum, 480 x 272
  • Karta: Världskarta
  • Kartuppdatering: Gratis uppdateringar
  • Fartkameror: Gratis uppdateringar
  • Trådlöst: Bluetooth, Wifi
  • Pris: 3 400 kr
  • Webb: tomtom.com
Riktpris: 3400Pr. 2017-02-27 Produktsida

GPS-navigatorer har faktiskt utvecklats lika mycket som mobiltelefonerna. Ser vi tillbaka på de första vi testade för tio år sedan så är de nästan skrattretande dåliga jämfört med vad vi får idag. På den tiden hade de gräsliga infästningar, dåliga skärmar utan multitouch, förvirrande hantering, dålig precision och irriterande dåliga prestanda. Dessutom kostade de en smärre förmögenhet. Dagens navigatorer har förbättrats på alla punkter, men är ändå betydligt billigare.

Ett bra exempel är utvecklingen hos TomToms GO-serie. Först byggdes mjukvaran om så att den skulle bli mer modulär och göra det möjligt att uppdatera enstaka funktioner. Sedan kom datauppkoppling som gav möjlighet till minutfärsk trafikinformation. Därefter fick navigatorerna äntligen ett smidigt fäste. Sedan fick de en modernare, mer lättanvänd mjukvara, samt multitouch-skärmar. Och häromåret blev alltfler tjänster inbakade i priset.

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)

En smidig upplevelse

Även för dig som inte tidigare har använt någon av TomToms navigatorer är det föredömligt lätt att komma igång. Du skapar ett konto hos TomTom som sedan håller koll på dina uppdateringar, samt synkroniserar med dina smartmobil-appar. Anslut laddningskabeln till fästet och kläm fast det med sugproppen, samt sätt fast navigatorn med magnetfästet. Sedan är det bara att ange destination och sätta igång att köra.

Just destinationer är enklare än någonsin att ange. Till skillnad från vissa konkurrenter är det inte så petigt i vilken ordning man anger orter och gatunamn, GO 5200 gissar smart vad man menar. Det finns även ett omfattande utbud av intressepunkter, där man inte bara använder förladdade, utan sökning sker även online. Smidigast är dock appen MyDrive där man redan på väg till bilen kan ange vart man vill åka, och vilken väg, så synkroniseras det automatiskt med navigatorn.

blank
MyDrive med en förhandstitt på trafikläget (Foto: Ljud & Bild)

Bästa vägvalen

Denna generations modeller har något som TomTom kallar Priority Driving. Det är en kombination av de senaste kartorna, uppdaterad trafikinformation samt smarta förutsägelser om vart du är på väg. Just trafikinformationen är något som TomTom länge har varit riktigt bra på, med betydligt snabbare och mer detaljerad information om trafikolyckor och köbildning. Därmed kan navigatorn snabbt hitta omvägar där trafiken flyter bättre, vilket ger snabbare resor.

Informationen på skärmen är tydlig, med in- och utzoomning av kartan beroende på hur snabbt man kör. Därmed får man både bra överblick på motorvägen och detaljer när det är tvära svängar. Avfarter på motorvägar visas tydligt, både med riktiga vägskyltar och rekommendationer om i vilken fil man ska lägga sig. Högst upp på skärmen ser man nästa sväng och till höger ser man hur långt bort eventuella komplikationer är.

blank
(Foto: Tillverkare)

Äntligen full uppkoppling

Liksom tidigare kan man koppla navigatorn till mobilen. Det gör det möjligt att använda den som högtalartelefon, samt att se meddelanden. Man kan till och med få dem upplästa för sig, även om datorrösten inte direkt låter naturlig. Nytt är däremot att man inte bara kan ge röstkommandon till navigatorn, utan till och med till mobilen. Detta stöder både Siri för iPhone och Google Now för Android-mobiler. Och äntligen har de mer påkostade modellerna fått inbyggt wifi. Det innebär att man inte längre måste koppla in navigatorn till datorn med en sladd för att ladda in uppdateringar. Det räcker med att ta med den in från bilen så att den kan koppla upp sig på det trådlösa nätverket. Därmed är det sista irritationsmomentet med att använda TomTom GO borta. Vi uppskattar också att det ingår gratis uppdateringar av kartor och fartkameror under hela apparatens livstid.

Slutsats

Vi har i de senaste testerna framhållit TomToms navigatorer som de bästa på marknaden och denna senaste generation är inget undantag. De är lätta att använda, informationen på skärmen är tydlig och det är aldrig någon tvekan om var eller hur man ska svänga. Navigatorn låter dig alltid hitta snabbaste vägen tack vare minutfärsk trafikinformation. Nu kan den dessutom uppdatera sig själv via wifi. Därmed har TomTom bockat av alla våra önskemål.

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Lämna en kommentar

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.
blank
Kommer på vägen 2024 Mercedes-Benz bekräftar att den elektriska Geländewagen kan väntas i slutet av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 här Håll ögonen öppna när vi får se Polestar 3 den 12 oktober.
Mer kraft och längre räckvidd Uppdaterar DS 3 Crossback och Peugeot e-208.
Xpeng P9: På väg till Sverige Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: tämligen ordinära På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.
Ferrari med 715 hk och 1420 watt Burmester-anläggning Massiva krafter både under huven och i kupén.
Följ Ljud & Bild