Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Tesla Model S Plaid

Fullständigt vanvett

Mytomspunna Model S Plaid uppmuntrar till att bryta mot lagen. Och inte bara på grund av hastigheten.

Av / 2023-01-28 - 08:00
Tesla Model S Plaid
Geir Gråbein Nordby

Där satt jag, med tillplattade inälvor klämda mot ryggmärgen och med varenda rynka i ansiktet utdragen bakåt så att man skulle kunna tro att jag hade fått en ansiktslyftning. Jag fruktade för mitt liv, men älskade varenda en av de två sekunder det tog innan jag var tvungen att lätta foten från pedalen för att inte flyga iväg i olagliga hastigheter. Tesla Model S Plaid är helt enkelt ohämmad galenskap på fyra hjul.

Tesla Model S Plaid logo
Plaid-versionen av Model S känns i första hand igen av symbolen på höger baksida. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vi hörde talas om bilen för första gången i september 2020, på Teslas årliga evenemang – som den här gången hette Battery Day. Teslas största nyhet var nämligen den nya battericellen 4680, som var tänkt att vara överlägsen allt annat på marknaden. Och nästan som en parentes, alldeles på slutet, visade de en video där en ny Model S Plaid (uttalas Pläd, inte Plejd) satte en varvtid på 1 min 30,3 sek på Laguna Seca-banan i Monterey, Kalifornien. Snabbaste någonsin för en elbil, och mindre än tre sekunder långsammare än McLaren Senna, som då hade det snabbaste varvet bland produktionsmodeller (sedan dess är varvrekordet slaget av hybriden Czinger 21C med tiden 1.26,6).

Tesla Model S Plaid yoke & infotainmen 2
Yoke-ratt. Love it or hate it? Foto: Geir Gråbein Nordby

Yoke-styrning

Så småningom när detaljerna om produktionsversionen av Plaid blev kända stod det klart att det nya vilddjuret skulle få aktiv brusreducering av kupén, vilket innebär att ljudsystemet skulle användas för att aktivt ta bort brus som plockas upp av chassit. Men också att Tesla skulle utrusta bilen med en så kallad yoke-ratt, alltså en racingratt där den övre halvcirkeln av ratten är borttagen. Jag erkänner att jag inte förväntade mig att detta skulle godkännas i Europa. Tänk så fel man kan ha.

Yoke-styrning är en bra idé på papperet. Genom att plocka bort toppen av ratten får man full sikt över instrumentpanelen, oavsett i vilken vinkel ratten är inställd på. En distraktion mindre.

(Artikeln fortsätter under videon)

VIDEO: L&B testar Tesla Model S Plaid

 

Nackdelen är att man kan tappa kontrollen över ratten när den ska vridas runt upp till ett och ett halvt varv, när man ska göra en U-sväng eller köra i en rondell. Progressiv styrning hade underlättat, men Tesla har valt helt normal mekanisk styrning i sina nya premiumbilar.

Som tur är kan man numera beställa Model S (och Model X) med vanlig rund ratt, om man inte faller för yoken.

 

Tesla Model S Plaid backseats
Det finns gott om plats i även baksätena men man sitter lite lågt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vad i helv…?

Det största problemet med ratten är dock inte själva ratten. Efter att ha kört Model S Plaid i en knapp vecka har jag blivit ganska så van vid själva yoken, som faktiskt har lyckats växa på mig lite. Det är instrumenten runt den som stör mig.

Här finns nämligen inga spakar för blinkers eller vindrutetorkare. I stället måste du trycka med tummen på taktila knappar, där det gäller att sikta noga för att pricka rätt. Blinkers når du med vänstra tummen, och den översta ”knappen” blinkar till höger, den nedre till vänster. För att avbryta blinkningen, trycker du en andra gång – eller väntar tills bilen gör det automatiskt när den har svängt färdigt.

När man ska blinka sig ut ur en rondell sitter man med ratten upp och ner i knät, och för att hitta rätt knapp som blinkar ut bilen igen – för att tala om för bilisten som väntar på att åka in att körfältet är fritt – måste man ta blicken från vägen och titta på ratten. Där är knappen, nu på höger sida av ratten och längst ned i stället för överst – och pekar åt vänster i stället för höger. Sikta, tryck – och hoppas på det bästa. Om du bara gör ett lite fel händer ingenting – och du kan riskera att få böter för att inte ha signalerat korrekt i rondellen.

Tesla Model S Plaid trunk
Enormt bagageutrymme. Och då har vi inte ens pratat om den nästan 100 liter stora ”frunken”. Foto: Geir Gråbein Nordby

Mindre problem är också problem

Styrningen av vindrutetorkarna är en annan nackdel. De aktiveras med en taktil knapp med höger tumme, som hålls nere för att spola med vätska. Intervallet ställs däremot in med ett hjul på vänster sida. Det verkar inte särskilt genomtänkt och är inte intuitivt att använda.

Tutan är det inte bättre ställt med. Ja, för när du kommer bakifrån i flera hundra knyck så måste du tuta på bromsklossarna framför. Eller åtminstone blinka med helljuset. Båda delarna görs med en liten taktil knapp på ratten. Tutan är värst, eftersom den ska sitta så att man når den som en reflex när man behöver den. Så är inte fallet här.

Tesla Model S Plaid rear
Tesla Model S Plaid. Foto: Geir Gråbein Nordby

Galenskap på fyra hjul

När irritationsmomenten är undanstökade är det dukat för fartfest. Och vilken kraft! Med bilen i Plaid-läge (nivån över Sport) skjuter bilen som en raket! Det är läskigt, det är rått – det är underbart!

För att sätta det i perspektiv: Om du tycker att en Tesla Model Y Performance med 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder är snabb så är den slö som en padda jämfört med Plaiden. Jag har nämligen en Y Performance själv och det kändes nästan som om jag skulle kunna göra samma sprint till fots. Model S Plaid är det sjukaste jag någonsin suttit i, jag kan helt enkelt inte beskriva det med ord. Även om det ju är precis det som är mitt jobb.

Normalt räcker det mer än väl med att ha bilen i Sport-läge, till och med då är den snabbare än Model Y Performance, och jag kan tänka mig att den är mer på nivå som den vanliga, nya Model S. Chill-läget är däremot mer för vardagskörning med passagerare som ska slippa att bli åksjuka för att föraren inte kan kontrollera sig själv. Bilen är tillräckligt pigg redan då, för vardagskörning och långfärder.

Tesla Model S Plaid driving height
Markfrigången kan justeras från skärmen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Adaptivt chassi

Bilen ligger väldigt bra på vägen, mycket tack vare det adaptiva chassit med justerbar dämpning. Du kan sänka chassit så mycket att bilen hotar att sjunka ner i farthinder, eller höja det så att du kan ta dig fram säkert även på de mest gropiga vägarna upp till stugan i fjällen.

De enda gångerna jag faktiskt känner mig otrygg i bilen är när jag trycker på gasen i Plaid-läge och mina ögon hotar att pressa sig in i bakhuvudet. Obs: Gör inte detta på våta eller hala vägar!

Tesla Model S Plaid rear 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Aktiv brusreducering – ingen quick fix

Från början är kupén inte särskilt ljuddämpad. Speciellt runt glastaket susar det lite, men man hör också asfalten genom golvet när man kör fortare än 80 km/h. Så har det alltid varit med Model S, även om det helt klart har blivit bättre för varje generation. Men det är fortfarande långt kvar till Porsche Taycan och Mercedes EQS. Tesla ska råda bot på detta genom aktiv brusreducering av kupén.

Innan jag påbörjade testet var jag väldigt nyfiken på den aktiva brusreduceringen som Tesla har arbetat med. Du hittar den i ljudinställningarna och när den är aktiverad måste ljudanläggningen först kalibrera sig själv. Det tar några minuter under tiden du kör.

När brusreduceringen är aktiverad dämpas en del av vägljudet i mitten av basregistret. Men det är inte speciellt radikalt och inget som inte kunde ha gjorts bättre med akustisk dämpning. Jag erkänner att jag blev lite besviken, för jag var faktiskt tvungen att växla ett par gånger fram och tillbaka innan jag var säker på att jag hörde någon skillnad alls.

Tesla Model S Plaid front speakers
22 högtalare runt bilen ger mycket underhållande ljud, inte minst med Dolby Atmos! Foto: Geir Gråbein Nordby

Magnifikt ljud i stereon

Ljudanläggningen gör inga underverk för akustiken, men det gör det med ljudet av musik – och film!

Sammanlagt 22 högtalarelement inklusive subwoofer ger ett övertygande surroundljud och här finns till och med Dolby Atmos. När bilen är parkerad får vi ett fint intryck av film och TV på Netflix och Disney Plus, och även om det inte går att jämföra med ett välkalibrerat hemmabiosystem med Atmos-högtalare monterade i taket så är det i klass med även de mest kraftfulla soundbar-högtalarna vi har hört.

Tesla Model S Plaid backseats screen
Passagerarna i baksätet har en egen skärm. Foto: Geir Gråbein Nordby

Subwoofern gör ett bättre jobb på musik än film, eftersom basen inte är den djupaste – men supertight! Musik har en rytm som få andra förinstallerade bilsystem klarar av.

Å andra sidan har du inte upplösningen och luften från Burmester-anläggningarna i Mercedes och Porsche. Men visst är ljudet i premiumklassen. Här får du Underhållning med stort U!

TV, filmer och spel

Och apropå underhållning så får du både Netflix, Disney och YouTube direkt på skärmen. Steam finns numera också på plats och du kan koppla in en trådlös Xbox-kontroll för att verkligen få fart på spelen.

Tesla Model S Plaid sound settings ANC
Aktiv brusreducering aktiveras på skärmen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Om räckvidd och förbrukning

I dagligt bruk har Model S Plaid mycket lägre förbrukning än man skulle kunna tro. Det är inga problem att hålla förbrukningen under 20 kW per 100 km, även i ett par minusgrader, vilket är lägre än både Mercedes EQS och även Ford Mustang Mach-E GT. Faktum är att det är mycket mindre än vad jag upplevde från den spinkiga Subaru Solterra (som är identisk med Toyota bZ4X).

Den specade räckvidden är på hela 600 km och jag skulle tro att den lätt närmar sig detta på sommaren och att man till och med lyckas klättra över 50 mil på vinterresan.

Snabbladdning testade jag inte under perioden, men Tesla brukar ladda väldigt snabbt – över 200 kW! – ända upp till 40 procent, innan det avtar ganska snabbt. Men från 10 till 80 % på ungefär en halvtimme på vintern är ganska vanligt för Tesla.

Tesla Model S Plaid front angle
Tesla Model S Plaid. Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Tesla Model S Plaid är en bil som definitivt ger blandade känslor. Å ena sidan är den definitivt det häftigaste jag har kört! Den blåser Porsche Taycan Turbo S av banan, samtidigt som den håller sig superstabilt på vägen. Ljudsystemet är grymt, den aktiva brusreduceringen gör lite för att förbättra akustiken i en ännu bättre dämpad kupé än tidigare generationer.

Det största problemet är de saknade spakarna för blinkers och vindrutetorkare. De taktila knapparna på ratten är rent förstörande, speciellt om du ofta kör i rondeller. Att ratten inte är riktigt hel, utan halv, vänjer man sig däremot vid. Och om inte det går så kan man numera köpa bilen med rund ratt. Det hjälper dock inte de saknade spakarna.

Kupén har en mycket finare finish än tidigare generationer av Model S, men vi ligger fortfarande en bit efter Porsche och Mercedes.

Slutsatsen är att Tesla i sin iver att ta fram den snabbaste bilen har satt prislappen i en annan kvalitetsklass än vad Model S faktiskt befinner sig i. En och en halv miljon kronor för en Model S må vara skön galenskap, men inte desto mindre galenskap.

Karakter
Tesla Model S Plaid
High End

Home tycker

Det galnaste vi har rattat. Herregud vad det går undan! Kul spelfunktion, bra ljud i stereon. Lång räckvidd! Det är trots allt bara en Model S, med en prislapp helt bortom den kvalitetsklass bilen tillhör. Att ta bort spakarna på ratten är en katastrof.

1 reaktion på ”Tesla Model S Plaid”

  1. Vem vill ens förknippad med en twitterinlägg idag (frågan är retorisk(. Jisses vilket skräp, hade min -21 model S i sex månader, det är inte alls en bra bil.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Ljud & Bild
Rulla till toppen