TESTSegway-Ninebot KickScooter F40D

Elsparkcykel för tjocka plånböcker

Segway Ninebot KickScooter F40D är ett utmärkt transportmedel för korta sträckor i stan, men akta dig så att den dyra elskotern inte blir stulen!
Segway-Ninebot KickScooter F40D
Karakter
Segway-Ninebot KickScooter F40D
Ljud & Bild tycker
Stort batteri och stark motor som även klarar backar med en tung passagerare. Effektivt bromssystem som fungerar på båda däcken samtidigt. Däcken är slanglösa och pneumatiska, vilket förhindrar punkteringar. Vikten är bara 17 kilo, så F40D är lätt att transportera också.
Saknar inbyggd säkerhet (larm, GPS, lås) och har inte heller några stötdämpare, vilket de 10 tum stora däcken inte kompenserar tillräckligt för.
Specifikationer
  • Motor: 350 watt
  • Hastighet: 20 km/h
  • Räckvidd: 40 km
  • Batteri/laddning 367 Wh/6,5 timmar
  • App: Segway-Ninebot (Android, iOS)
  • Hjul: 10-tums däck med gel
  • Bromsar: Elektronisk + 140 mm skivbroms
  • Funktioner: LED-ljus fram och bak
  • Vikt: 17,1 kg
  • Webb: se-en.segway.com/
forfatter

Elsparkcyklar är ett transportmedel som folk har blandade känslor för. Det är ingen tvekan om att man snabbt kan ta sig runt på de lätta, elektriska fordonen. Men på grund av de många app-baserade uthyrningstjänsterna som gör att folk kan plocka en cykel på gatan och ställa undan den en liten stund senare, när de har kommit från A till B, har flera storstäder belamrats av stora högar av elsparkcyklar som legat slängda eller välta på trottoarer och torg där de var varit i vägen för allt och alla. Det har minst sagt lett till en ansträngd stämning. Och det är verkligen synd.

Trots den mer eller mindre välförtjänta impopulariteten är elsparkcykeln faktiskt ett genialt transportmedel, framför allt på kortare sträckor. Den kan inte mäta sig med elcykeln om man ska åka tvärs över hela staden, men för sträckor där man annars skulle ha promenerat är den genialisk.

Segway-Ninebot KickScooter F40D
Strax nedanför styret sitter den lilla kontrollenheten som bland annat visar hastighet och hur mycket ström som finns kvar i batteriet. Elsparkcykeln slås på och av med den lilla knappen under skärmen, som även används för att tända LED-lamporna fram och bak. (Foto: Peter Gotschalk)

Vi har redan skrivit om en rad olika elfordon, både elbilar och elcyklar – och till och med en elskoter – men hittills har vi inte haft besök av någon elsparkcykel.

Det kommer vi att ändra på framöver, eftersom de är en av hörnstenarna i framtidens elektriska mobilitet, det är vi ganska säkra på. Och den första på testbänken kommer från ett ikoniskt företag som de flesta säkert känner till: Segway!

Segway-chefen miste livet

Segway är ett företagsnamn som de flesta teknikentusiaster känner till. Framför allt är företaget känt för det speciella tvåhjuliga transportmedlet som i folkmun bara kallas för ”Segway”, men som helt korrekt heter Segway PT (där PT står för ”Personal Transporter”).

Det var den amerikanske uppfinnaren Dean Kamen, som bland annat låg bakom den allra första insulinpumpen, som lanserade Segway i december 2001. Kamens mest kända citat kommer från Time Magazine, där han förutspådde att Segway skulle innebära samma framsteg i förhållande till bilen som bilen på sin tid var i förhållande till häst och vagn.

När man vill accelerera styr man den elektroniska motorn med denna lilla ”bad boy”. Skotern kan dock bara accelerera med hjälp av motorn om den redan rör sig i minst 3 km/h, så det behövs lite benkraft. (Foto: Peter Gotschalk)

Så blev det inte, snarare nästan tvärtom. Bland annat dog den dårarande VD:n för företaget, Jimmy Heselden, 2010 när han av misstag körde ner för ett stup på en Segway – och 2015 köptes företaget upp av den kinesiska konkurrenten Ninebot, som 2020 helt stoppade produktionen av det ikoniska transportmedlet. På 20 år såldes bara totalt 140 000 exemplar över hela världen, så ur ekonomisk synvinkel var det nog ett klokt beslut.

Segway fokuserar numera på andra produkter inom elektrisk mobilitet, bland annat elektriska sparkcyklar, som nu går att köpa på den svenska marknaden. En av dem är Segway Ninebot KickScooter F40D, som alltså är föremålet för detta test.

Ninebot KickScooter F40D är utrustad med en bromsspak som styr både den elektroniska bromsen (framhjulet) och skivbromsen (bakhjulet), vilket syns på bilden. (Foto: Peter Gotschalk)

Stora däck och dubbla bromsar

Det finns tre olika modeller i KickScooter F-serien. De se likadana ut och det enda som skiljer är storleken på motorn och det inbyggda batteriet – och därmed räckvidden på en enda laddning (F20D upp till 20 km; F30D upp till 30 km och F40D upp till 40 km). Vårt testexemplar har alltså den starkaste motorn och det största batteriet, vilket var praktiskt då undertecknad har en matchvikt på 110 kilo!

Ändå kunde KickScooter F40D transportera mig runt i stan med maxhastigheten 20 km/h utan större problem. Bara om jag var tvungen att köra uppför en större backe fick elmotorn kämpa lite och hastigheten sjönk till 15–16 km/h. Men i nästan alla lägen hade elsparkcykeln en bra acceleration, så toppfarten nåddes på bara ett par sekunder.

Ninebot KickScooter F40D är utrustad med ett bromshandtag som styr både den elektroniska bromsen (framhjulet) och skivbromsen (bakhjulet). Detta är en klar fördel gentemot många andra elskotrar, som har separata fram- och bakbromsar, varav den bakre ofta manövreras med hälen på bakfoten.

För om hastigheten är hög och man drar i frambromsen är risken att störta med ansiktet före ganska så stor, och enbart bakbromsen räcker ofta inte för att stanna snabbt om man kör fort. Så de dubbla bromsarna på KickScooter F40D gör åkturen säkrare, vilket vi bara kan applådera. Batteriet sitter för övrigt under fotplattan för att ge en låg tyngdpunkt, vilket bidrar till en bättre stabilitet och därmed även säkerhet.

Elsparkcykeln är utrustad med 10 tum stora däck som är slanglösa och pneumatiska med ett extra lager gelé på insidan som ska minska risken för punkteringar. (Foto: Peter Gotschalk)

Tanken är densamma med de 10 tum stora däcken som är slanglösa och pneumatiska med ett extra lager gelé på insidan, vilket ska minska risken för punkteringar. Alltså kan man stryka ett streck över en annan punkt på listan över potentiella orsaker till vurpor.

Lätt, men kan behöva stötdämpare

Enligt tillverkaren bidrar de stora däcken till att förbättra körupplevelsen med komfort och stabilitet, men det är en sanning med modifikation. Faktum är att KickScooter F40D mycket väl kunde ha behövt ett par stötdämpare. Om underlaget inte är helt jämnt – och vi vet alla hur många hål det tyvärr finns i våra vägar och cykelvägar – så är det ett blandat nöje att åka på Segways elsparkcyklar, stora däck eller inte.

Ninebot KickScooter F40D väger bara 17 kilo och kan fällas ihop. Den är med andra ord lätt att transportera, men också lite för lätt att stjäla. (Foto: Peter Gotschalk)

Ett annat klagomål är bristen på inbyggda säkerhetslösningar. KickScooter F40D väger bara 17 kilo och kan till och med fällas ihop så att den kan bäras som en sportväska. Med andra ord är den ett lätt byte för tjuvar, därför är det synd att F40D inte har skuggan av teknik som kan förhindra detta – till exempel inbyggt larm, GPS eller till och med ett lås. I synnerhet med tanke på priset, som ligger i den högre änden.

Nej, om du vill ta väl hand om din Segway Ninebot KickScooter F40D så är du helt enkelt tvungen att köpa ett bra gammaldags lås, som dock inte får vara för stort, för då kommer det inte att passa genom ekrarna i bakhjulet. Det är inte särskilt praktiskt.

F40D kan ställas in och styras med Segways app. Där kan man bland annat hålla koll på hur många kilometer och vilka rutter man har kört. (Foto: Peter Gotschalk)

Slutsats

Segway Ninebot KickScooter F40D har många kvaliteter som gör den bättre än många av de andra elsparkcyklarna på marknaden. Men för priset, som definitivt ligger i den högre änden, hade vi förväntat oss ett minimum av inbyggd säkerhet – och ett par bra stötdämpare hade också varit på plats.

Trots det förtjänar KickScooter F40D beröm för den starka motorn, det stora batteriet samt de dubbla bromsarna och de pneumatiska däcken som tillsammans höjer säkerheten avsevärt.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.