TESTSegway Ninebot eScooter E110SE

Tyst som en ninja

Segway eScooter E110SE är lika delar praktiskt transportförnuft och elektronisk leksak.
Karakter
Segway Ninebot eScooter E110SE
Ljud & Bild tycker
I stadstrafik är den snabbare än en bil. Lätt att parkera – och vansinnigt billig att använda. Rolig att köra.
I ett land där det regnar hälften av årets alla dagar är pendling på två hjul ett varierande nöje. Dyrare än en begagnad bil.
Specifikationer
  • Typ: Elektrisk skoter
  • Maxhastighet: 45 km/h (finns även en version med 25 km/h)
  • Max motoreffekt: 1,5 kW (2 hk)
  • Räckvidd: Upp till 97 km
  • Bagage: 27 liter
  • Nyttolast: Max 230 kg
  • App: Segway-Ninebot
  • Säkerhet: 4G-SIM, GPS, rörelsesensorer
  • Batteri: 1 824 Wh
  • Laddtid: ca 5 h
  • Laddare: 420 W
  • Längd/axelavstånd: 187 cm/135 cm
  • Hjul/fjädring: 12,4-tums slanglösa/hydraulisk och fjäder
  • Webb: segway.com
forfatter

Segway känner vi igen och minns för den tvåhjuliga nörd-transportören med gyro-stabilisering som var lika fascinerande som den var oanvändbar i praktiken. I dag pryder namnet ett antal produkter för persontransporter som har ett mer traditionellt utseende – och inte minst är mer praktiska. Först och främst elsparkcyklar, men numera även elskotrar.

Den första skotermodellen är Segway-Ninebot eScooter E110SE ”Launch Edition”. På utsidan ser den ut som vilken vanlig skoter som helst, men i stället för bensin drivs den av en tvåhästars elmotor.

Det finns ett antal versioner som bara skiljer sig åt genom att ha olika färger och räckvidd. Debutmodellen E110SE har ett lite större batteri än standardmodellen E110S, och är mattsvart i stället för högglansigt svart och dito rött. Det kommer också en något dyrare version, E15S med två batterier och därmed dubbelt så lång räckvidd. Alla modeller finns i versioner med topphastigheter på 25 km/h och 45 km/h (kräver körkort).

Segway E110SE
Segway E110SE liknar en vanlig skoter, men är helt tyst. (Foto: Segway-Ninebot)

Sakta mak

Precis som konventionella skotrar är Segway S110SE ett kortvuxet fordon med runda former och låg sitthöjd. Hjulen är förhållandevis små, men för stadskörning fungerar de fint och en mjuk fjädring ger åkturer utan stötar på vägen.

Sitsen är stor och bekväm, och det finns plats för två personer. Fast bara i länder där sådant är lagligt, förstås. Under sätet hittar man ett bagageutrymme på 27 liter. Det är gott om plats för hjälmen när skotern står parkerad. Och för inköp eller väska och liknande när man kör.

 

Bagageutrymmet på 27 liter har gott om plats för en hjälm eller matvaror, men är inte särskilt användbart på en tur till IKEA. (Foto: Segway-Ninebot)

Komforten är överlag bra. Efter en kort tillvänjning (jag har inte kört tvåhjuliga motorfordon sedan innan jag fick mitt körkort) tyckte jag att skotern var lätt att köra, och för stadskörning på kortare sträckor är den extremt mycket snabbare än något annat transportmedel.

Ta med dig batteriet

Litiumbatteriet på 1,845 wattimmar ligger i en låda under fotstödet, om man inte har någon möjlighet att ladda skotern där den står parkerad så kan man ta med sig batteriet och ladda det inomhus., En full laddning tar ungefär fem timmar, vilket inte precis kan kallas blixtladdning. Men det är fortfarande tillräckligt snabbt för att man ska kunna ladda ett helt urladdat batteri över natten. Eller att man tar med laddaren till jobbet och laddar innan man åker hem.

Det bästa med eldriften är ekonomin: Med ett normalt kWh-pris på ungefär två kronor kostar en full laddning mindre än fyra kronor. Vilket motsvarar ett kilometerpris på fem öre! Eller mindre än en tiondel av vad det kostar att göra samma tur i en ytterst bensinsnål bil.

Bränsleekonomin är fantastisk: ungefär fem öre per kilometer! (Foto: Segway-Ninebot)

80 km på en laddning

Räckvidden på en full laddning uppges vara ”upp till 97 kilometer”. Enligt leverantören anges avståndet ”under idealiska förhållanden”, men på en 40 kilometer lång resa – i full hastighet mycket av tiden – använde jag bara lite över hälften av batteriet (980 Wh enligt min energimätare), så 70-80 kilometer realistisk räckvidd kan beräknas med.

Segway E110SE har tre ”växlar”, eller snarare körlägen, som kan väljas med en knapp. Det första steget ger en maxhastighet på 25 km/h, det andra steget cirka 35 km/h, medan steg tre går till gränsen för EU-skotrar på 45 km/h. Till skillnad från fysiska växlar, som ger bättre acceleration på låga växlar, är accelerationen häftigast med den högsta inställningen, så för stadskörning, där man måste ta hänsyn till andra trafikanter och komma undan någorlunda snabbt från korsningar, är det lägsta steget mest bekvämt. Den långsammaste hastigheten ger dessutom den bästa batteriekonomin.

Nyckel och logg i appen

Som ett helt elektroniskt transportmedel är Segway E110SE naturligtvis app-styrd. I appen kan man se en översikt över alla turer man har kört, hur mycket energi som har använts – och på en karta kan man se rutten och hastigheten minut för minut. Och appen kan dessutom användas som nyckel, så att skotern låses upp automatiskt när man kommer tillräckligt nära – och låser sig när man går ifrån den.

Mobil-appen kan fungera som nyckel och har extrafunktioner. (Foto: Segway-Ninebot)

Stöldskyddet är i toppklass. Skotern varnar med larm och blinkande lampor om någon rör vid den utan att den är upplåst. Och skulle någon ändå lyckas köra iväg med den, för att man har glömt nyckeln i låset, kan skotern låsas från appen. Och eftersom det finns inbyggt GPS och dataanslutning kan man när som helst se på kartan var fordonet befinner sig. Dataabonnemanget är gratis de första två åren.

Screenshot_20211005_135947_com.ninebot.segway Screenshot_20211012_100003_com.ninebot.segway Screenshot_20211007_084244_com.ninebot.segway Screenshot_20211005_154210_com.ninebot.segway
<
>
I appen kan man se exakt var man har kört, hur långt, hur snabbt och hur många watt som har använts. (Skärmdump)

Ljudlös som en ninja

Förutom det löjligt låga kilometerpriset har elskotern fördelen att vara i stort sett helt ljudlös. En tur i skogen är en mycket speciell upplevelse när man glider fram genom naturen utan andra ljud än däckens kontakt med vägen! Det betyder också att cyklar och mopeder framför dig inte upptäcker dig förrän du trycker på tutan.

Segway E110ES är den första elskotern vi har testat på Ljud & Bild, och den är ett förhållandevis billigt sätt att skaffa ett grönt transportmedel. Ett transportmedel där man kan sätta sig bekvämt tillrätta och bara låta sig transporteras. Prismässigt konkurrerar den med de snabbaste elcyklarna, men man kan fortfarande köpa en traditionell skoter för hälften. Faktum är att man enkelt kan hitta en acceptabel begagnad bil för vad Segway E110ES kostar – med servostyrning, uppvärmda säten och plats för fem personer. Fast då kan man inte färdas fram för fem öre per kilometer!

Slutsats

Segway-Ninebot eScooter E110SE är en riktigt kul och charmig liten maskin som är perfekt stadskörning. Den är smidig, tar inte mycket plats i trafiken och är i stort sett gratis att använda. I storstäder är skotrar minst lika snabba som bilar (vilket jag tidigare har sett bevis på när jag besökte Taipei, där det finns minst tio gånger fler skotrar än bilar). Skotern är också ett fint transportmedel i mindre tätbebyggda områden, där kollektivtrafiken är gles och sällsynt. Maxhastigheten på 45 kilometer i timmen innebär att Segway-skotern måste köras på vägen i stället för på cykelvägen. Och man känner sig väldigt liten när man kör mellan bilarna på det lilla tvåhjuliga fordonet. Fast det har naturligtvis ingenting att göra med eldriften, utan med själva EU-skoterformatet.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.