TEST: Bentley Bentayga V8 med Naim for Bentley

Luxuös konsertsal

Om du har en Bentley på inköpslistan så se till att få med Naim-anläggningen. Du kommer inte att ångra dig.
Karakter
Bentley Bentayga V8 med Naim for Bentley
Ljud & Bild tycker
Den mest bekväma konsertupplevelsen man kan ha. Enorm kraft och dynamik i ljudet, som är kristallklart och superdetaljerat, hur högt eller låga man än spelar.
Priset på entrébiljetten.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Naim for Bentley
    Energiförbrukning, WLTP l/100 km: 13
  • Co2-utsläpp: 296 g/km
  • Motor: 3956 ccm
  • Vridmoment: 770 Nm
  • Effekt: 404 kW/550 hk
  • 0–100 km/h: 4,5 s
  • Maxhastighet: 290 km/h
  • Vikt: 2395 kg
  • Antal högtalarelement: 20
  • Förstärkare: 1920 W
  • Högtalarkonfiguration: 20 kanaler
  • Övrigt: Pekskärm, 8 ljudlägen, Apple CarPlay och Android Auto
  • Webb: bentleymotors.com
forfatter

Jag glider fram ljudlöst över slätterna på den smala vägen och de mjuka kurvorna som slingrar sig genom landskapet. Ett svagt surrande hörs när hastigheten ökar och kroppen trycks ner i de handsydda skinnsätena. Stämningen är nästan zen-aktig. Det är först när motorn under huven hämtar andan som tystnaden bryts av ett dämpat spinnande, som en stor katt – eller kanske ett lejon som dåsar nöjt i skuggan av ett träd på en savann någonstans.

Sedan exploderar allt.

Skinnsätena vibrerar olycksbådande och ögonen nästan hoppar ur skallen. Vita knogar greppar hårt om ratten, som är klädd i tvåfärgat läder, och i en bråkdel av en sekund undrar hjärnan vad i hela friden det är som pågår.

Den förbannade volymkontrollen står på max och vräker ut Iron Maidens Aces High från ”Nights of The Dead” och jag känner att det är dit jag också är på väg, men så lugnar jag ner mig, sänker farten och hittar den fördömda mute-knappen innan blodet hinner börja sippra ut ur öronen.

Axlarna sjunker ner och tystnaden, som ett par sekunder tidigare skapade den zen-liknande atmosfären, sänker sig runt mig igen. Jag sätter på Keith Jarrett i stället, trycker ner gasen igen och känner att pulsen sjunker och återgår till den normala.

Annons
Naim-anläggningen i Bentayga är en upplevelse. Precis som bilen. Foto: Lasse Svendsen

Om man sitter i en Bentley finns det inte så mycket annat som får pulsen att stiga än trycket från den silkeslena bensinmotorn och det vanvettiga ljudsystemet från brittiska Naim. En Bentley Bentayga är faktiskt något av det lyxigaste man kan köra, och så komfortabel, tyst och utsökt trivsam att det bara skulle fattas annat än att stereon också höll högsta klass.

Porsche och Mercedes-Benz har Burmester-ljudsystem och Land Rover och Jaguar har från Meridian, men Bentley har alltså bett Naim att trolla med ljudet. Det var knappast det dummaste de kunde ha gjort.

Anläggningen i Bentayga som vi lånade från Bentley Oslo är kanske den bästa vi har hört i någon bil hittills. Och den kan mer än att chocka en stackare med öronbedövande live-inspelningar med Iron Maiden.

 

Bentley Bentayga seams Bentley Bentayga roof Bentley Bentayga luggage compartement Bentley Bentayga iQ Bentley Bentayga exhaust Bentley Bentayga back Bentley Bentayga B logo i Bentley Bentayga B logo II Bentley Bentayga B logo seats
<
>
Foto: Lasse Svendsen

20 högtalare och 2 kW

Jag slår vad om att det inte är många som har lika bra ljud hemma som man kan få i en Bentley. Så länge man har tillräckligt med sinnesnärvaro för att komma ihåg att sätta ett kryss i ”Naim for Bentley”-rutan i den mycket omfattande utrustningslistan.

Annons

Standardsystemet ”Bentley Signature Audio” är inte direkt dåligt det heller. 12 högtalare är fördelade på båda sidor av den rymliga kupén, och 590 watt effekt räcker för både Iron Maiden och Mozart. Men det är Naim-systemet som klär en Bentley bäst.

Två högtalare i varje dörr. Diskanterna sitter i stolparna. Foto: Lasse Svendsen

Det finns gott om plats för fler högtalare, Naim har spridit ut 20 stycken från instrumentpanelen och hela vägen bak till bagageutrymmet där en 21 cm stor subwoofer sitter monterad. I instrumentpanelen längst fram sitter tre 8 cm stora BMR-element, som är ett påkostat fullregister med platt sandwichmembran, vilket Naim har använt i flera av sina hifi-högtalare.

I var och en av dörrsidorna fram sitter ett 8 cm mellanregister och en 16,8 cm bas, medan två 25 mm stora diskanter täcker framsätena. Inte nog med det, för att man ska känna basen ordentligt sitter det en aktiv sub under vart och ett av sätena fram.

2021-modellen har bättre benutrymme, plus vansinnigt bra ljud. Foto: Lasse Svendsen

I det mycket rymliga baksätet har det inte snålats på någonting heller. Där upprepas högtalarkonfigurationen från framdörrarna, men surroundkanalerna med BMR-element sitter bakom nackstöden.

Allt detta drivs av 1920 watt effekt, fördelat på 20 kanaler, och eftersom Naim-anläggningen sitter i en Bentley har den varit med om omfattande tester. Den har bakats i ugn, tappats i betonggolv, skakats och sprutats med sand, allt för att vara säker på att ingenting går sönder.

Annons
Högtalarna i bakdörrarna. Foto: Lasse Svendsen

Makalöst ljud

Naim for Bentley utgör en extrakostnad på 90 000 kronor, vilket måste sägas vara en beskedlig summa när man köper en bil i den här klassen. Om man inte tillhör typen som hatar musik när man kör bil så är Naim-anläggningen definitivt värd pengarna.

Jag kan inte minnas att ha hört bättre integrerad bas sedan vi testade Bowers & Wilkins-systemet i Volvo XC90 och Naim kan spela högre med lägre förvrängning än B&W-systemet i BMW X5M.

Åtta ljudprogram ger dig ljudupplevelsen du gillar bäst. Foto: Lasse Svendsen

Man kan välja mellan åtta förprogrammerade ljudinställningar – ”förbättrad” och ”klassisk” låter bäst med det mesta – och det finns nivåreglering av bas, diskant, subwoofer och de aktiva basarna under sätena. De senare behöver bara ett litet snäpp upp, annars blir det för mycket av det goda.

Med klassisk musik föredrar jag att lyfta diskanten två eller tre steg. Då blir det en riktigt fin balans i ljudet. Och om man inte diggar Iron Maiden så är det bara att välja och vraka bland musiken man gillar. Anläggningen klarar allt.

Keith Jarretts piano låter oerhört övertygande, med mäktig klang. Röster som Bryn Terfels baryton återges med kraft och fyllighet. Här finns hinkvis med nyanser och detaljrikedomen i ljudbilden är exceptionell. Samtidigt kan man spela så högt att det gör ont utan att förvrängningen blir irriterande.

Annons
De aktiva basarna i sätena kan dämpas eller höjas – var försiktig med det senare om du vill ha kvar plomberna i tänderna.
Foto: Lasse Svendsen

Ljudet är väl fokuserat, inte så diffust som många flerkanalssystem i bilar kan vara, och det är järnkoll på dynamiken.

Det är svårt att föreställa sig ett bättre ställe att sitta och njuta av musik än i en tyst Bentley som har en kombination av komfort och hastighetsresurser som man inte förknippar med en SUV.

Apple CarPlay med Tidal. Foto: Lasse Svendsen

Nytt infotainment-system

Vår testbil var en mycket välutrustad 2021-modell med 550 hästkrafter från en silkeslen V8:a. Det var den uppdaterade – eller ansiktslyfta – versionen av Bentayga, där de mest synliga förändringarna är ny front, grill, baklucka och strålkastare. Men det är på insidan som de viktigaste uppgraderingarna finns. En skarpare 10,9-tums pekskärm och nya digitala instrument framför föraren, nya säten och bättre plats för benen i baksätet, samt Apple CarPlay och Android Auto.

Detta är en otroligt bekväm bil att köra. Den tar sig helt utan ansträngning från A till B i hastigheter som man helst inte bör färdas i, och komfortinställningen av den justerbara fjädringen ger en känsla av att sitta på en magisk matta.

Ikon- och app-baserad 10,9-tums pekskärm.
Foto: Lasse Svendsen

Den har ett sportläge också, då märker man att Bentayga delar plattform med Porsche Cayenne, även om den aldrig blir lika sportig eller styv. Det finns också ett offroad-läge som ökar markfrigången och fyrhjulsdriften lär kunna transportera föraren upp för den oasfalterade backen till sommarstugan.

Annons

Hastighetsresurserna är fenomenala. Topphastigheten på 290 km/h testades av naturliga skäl inte, men även om trycket från 700 Nm vridmoment och det dämpade mullret från V8:an kanske inte är lika brutalt som i en BMW X5M Competition, så upplevs det fortfarande som en mäktig, ändlös acceleration när motorn enkelt slungar iväg både dig och den 2,4 ton tunga Bentleyn.

Slutsats

I lyxklassen är det inte fullt av alternativ till Bentley Bentayga. Range Rover, Porsche Cayenne och BMW X7 är inte direkta rivaler, åtminstone inte på samma sätt som en Rolls Royce Cullinan eller Aston Martin DBX. Vilken av dessa vi skulle välja är inte lätt att säga eftersom vi inte har kört Cullinan eller DBX – men eftersom ingen av dem kan levereras med ett Naim-ljudsystem lägger vi våra besparingar på en Bentayga. Som är en härlig bil att köra och har en magnifik anläggning, så länge man kommer ihåg att bocka för Naim for Bentley.

 

Annons

Tack til Bentley Oslo för lånet av Bentayga V8.

Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också