Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

625 hk och 1 500 watt

Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.

Skrivet av / 2020-10-23 - 08:00
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System
Lasse Svendsen

Känslan av apokalypsen är påtaglig när vrålet från den turboladdade V8:an blandar sig med Valkyrieritten som strömmar ur anläggningen i värsting-BMW:n. Med den röda M2-knappen aktiverad och lite fintrimning med equalizern reser sig håren på kroppen när hastigheten ökar.

Och det gör den snabbt. Noll till hundra på 3,8 sekunder är galet för en elbil, sinnessjukt i en 2,3-tons SUV som denna. Som är en av de allra snabbaste stadsjeeparna på marknaden.

Det fortsätter ända tills nålen pekar på 300 km/h! Men vi sitter inte i BMW X5 M Competition för att testa hur snabbt den går, utan för att ta reda på om det är värt att betala mer för att byta ut Harman Kardon mot Bowers & Wilkins för att få bättre ljud i bilen.

Engelska B&W erbjuder nämligen skräddarsydda ljudsystem till flera biltillverkare, man kan välja B&W-ljud i både Maserati och McLaren – även i Volvo som vi har testat tidigare – och i flera BMW-modeller.

Ännu så länge bara i BMW med bränslemotor eller hybrider, men det är bara att hålla tummarna för att det även blir möjligt att välja B&W i de kommande elbilarna. Ljudet är nämligen så bra att många kommer att vilka ha ljud från B&W i en tyst BMW.

Det vanliga om man vänder sig till BMW för att köpa en ny eller begagnad bil är ett ganska så standard, men inte alls dåligt ljudsystem med upp till 10 högtalare, cirka 200 watt förstärkareffekt med subwoofer gömd under sätena. Antalet högtalare och effekt varierar mellan modellerna, det gör det även om man kryssar i ljud från Harman Kardon.

Som inte kostar en förmögenhet. Då får man mycket bättre ljud oavsett vilken BMW-modell man är intresserad av. Harman Kardon finns nämligen till alla BMW-modeller, inklusive elbilen i3 och alla hybridmodeller, till exempel X5 xDrive45e. Som vi testade Harman Kardon-anläggningen i.

Harman Kardon Surround Sound System

I en X5 är systemet från Harman Kardon uppbyggt av fler högtalare än i den elektriska i3, och det finns mer kraftfulla förstärkare med totalt 464 watt som driver 16 högtalare fördelade på nio kanaler.

Som jämförelse finns det 12 högtalare och sammanlagt 360 watt effekt i Harman Kardon-systemet i en i3.

I vår testbil kostade Harman Kardon-systemet 10 000 kronor, alltså mindre än en dragkrok eller vinterdäck och ett givet val i vilken BMW som helst, tycker vi.

Väljer man H/K fördelas högtalarna runtom i kupén, med 26 mm diskantelement placerade parvis längst fram i A-stolparna, längst upp på dörrsidorna i baksätet och uppe i C-stolparna bak. En extra diskant och ett 10 cm mellanregister sitter mitt på instrumentbrädan högst upp, och de övriga mellanregisterelementen är placerade i dörrsidorna fram och bak samt i C-stolparna längst bak.

BWM Harman bak BMW X5 Harman diskant BMW X5 Harman speaker BMW Harman BMW Harman C-stolpe
<
>

Två 21,7 cm stora subwoofrar är monterade under framsätena och alltihop drivs av en DSP-styrd förstärkare med totalt 464 W effekt.

Du kan välja att använda systemet i stereo eller med Logic 7 surround, som spelar både 5.1-ljud och stereoinspelningar i surround, och det fungerar förträffligt med den allra mesta musiken.

Harman-systemet har också en 9-bands equalizer som kan användas om man vill ha en annan ljudsignatur, och basfreaks kan gotta sig åt tre frekvenser i basen som kan få det att vibrera häftigt i sätena när man vrider upp volymen.

Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

Det gör det definitivt även om man har valt B&W-systemet, som har fyra extra högtalare i taket för att ge större surroundeffekt. De fyra 40 mm-elementen är placerade ovanför framsätena och baksätet, medan de andra B&W-högtalarna sitter på precis samma ställen som Harmans i X5 xDrive45e. Fast B&W-högtalarna i X5 M Competition är mycket mer påkostade.

Om vi ​​börjar längst fram så hittar vi två 25 mm-diskanter med membran av artificiellt framställd diamant, som vi även har sett i B&W:s 800-serie med highend-högtalare. De har extremt låg självresonans och färgar ljudet marginellt även när de spelar högt. Diamantdiskanterna har en bakre kammare som dämpar resonanser från membranen, en teknik som hämtats från B&W:s Nautilus-serie.

BMW Tak baksete BMW B&W tak BMW Harman C-stolpe BMW B&W forseter BMW B&W foran BMW B&W diskant BMW B&W C-stolpe BMW B&W bakseter BMW B&W bakd
<
>

Resten av diskanterna har aluminiummembran och är placerade i mitten av instrumentbrädan, längst upp på dörrsidorna bak och i C-stolparna längst bak. Sju 10 cm mellanregister är placerade i dörrsidorna, på C-stolparna och ett av dem sitter bredvid diskanten ovanpå instrumentbrädan.

De sju mellanregistren har membran av vävd aramidfibrer, som är ett mycket lätt och starkt material, och både de och diskanterna är täckta av metallgrillar med ett Fibonacci-mönster, som påstås ge bättre spridning av ljudet. Det ser lite småspektakulärt ut också. Elementen kan även belysas inifrån – och ja, ljuset går att stänga av.

Under framsätena sitter två 21,7 cm B&W-baselement med Rohacell-membran. De är extremt styva och lätta och passar bra i subwoofrar. Den sammanlagda effekten anges till 1500 watt, men det fördelas naturligtvis på alla 20 högtalare. Det finns inte 1500 watt till var och en av de 10 kanalerna som systemet har.

Allt detta kostar 55 400 kronor extra i X5, en ansenlig summa för en uppgradering av bilstereon, men å andra sidan ligger B&W-systemet i en annan klass än det mesta annat man kan få från ljud i en bil. Och när bilen närmar sig miljonen – eller som i fallet med X5 M- Competition: en och en halv miljon – så är det småpengar för de som är intresserade av bästa möjliga ljud i bilen.

Studioljud eller surround

Om man väljer B&W-anläggningen får man fler ljudlägen än med Harman-systemet. Man kan inte bara leka med bas, diskant och EQ. Man kan välja fem helt olika sätt att presentera ljudet.

Jag föll för studio-inställningen med den allra mesta musiken, för det gav mig det klassiska rena och exakta B&W-ljudet som jag känner igen från högtalarna.

De fyra 3D-lägena använder högtalarna i taket för att skapa mer atmosfär i ljudbilden, men får inte förväxlas med Atmos som vi känner igen från bio. I stället används takhögtalarna och lite DSP-kryddning för att skapa en illusion av att man sitter i en biograf eller konsertsal, och jag tycker att det fungerar fint med Concert 3D och On Stage 3D, men med Cinema 3D och Lounge 3D tapper ljudet fokus och blir för luddigt.

Om man vill ha lite mer konsertsal i kupén så är Concert 3D bättre, men det bästa ljudet får man när man väljer Studio-inställningen.

Apple CarPlay och Android Auto

Musiken kan komma från radio eller mobilen, men man kan också använda Apple CarPlay eller Android Auto om man har en iPhone eller en Android-mobil. Då kan man använda tjänsterna på sin mobil i bilen, till exempel Apple Maps, lyssna på ljudböcker eller spela musik från Spotify, och allt styrs med pekskärmen eller knapparna på ratten.

I vår testbil gick det även att använda BMW:s geststyrning, där man pekar med fingret i luften framför skärmen och ”ritar” en cirkel för att höja eller sänka volymen, vippar handen åt höger eller vänster för att byta låt och pausa genom att flytta fingret snabbt framåt.

Det funkar bättre än man kanske skulle kunna tro, ​​och gör att man kan hålla blicken fäst på vägen hela tiden. Om bilen dessutom är utrustad med en ”head up display”, alltså skärmvisning på vindrutan framför föraren, kan man se vald artist och låt där, om man undrar vad det är som spelas.

På mittkonsolen har alla BMW-bilar en iDrive-kontroll, som är en vridbar och lutningsbar ratt med en pekplatta på toppen, vilket fungerar utmärkt för att bläddra igenom menyer och inställningar. Om man inte använder pekskärmen, alltså.

Från klubb till konsertsal

De flesta kommer att bli väldigt nöjda med Harman Kardon-anläggningen som finns till alla BMW-modeller och som är samma system i 5-serien som i vår testbil, X5 xDrive45e. En bil i 3- eller 4-serien har något färre högtalare och mindre effekt, eftersom kupén är mindre. Så såvitt vi har förstått kommer även framtida elbilar från BMW att få Harman Kardon-anläggningar som tillval, även om det inte finns till iX3 i introduktionsfasen.

Om man vill ha Bowers & Wilkins i stället får man inte chansen förrän man kommer upp till 5-serien. Därifrån och uppåt kan B&W beställas till alla bilmodeller från BMW.

Det bästa ljudet i en BMW får man med Bowers & Wilkins-anläggningen. Basen går djupare och är mer dynamisk, mellanregistret är mer öppet och bättre fokuserat, och man kan spela seriöst högt. Musiken överröstar enkelt de 625 hästkrafterna vi disponerade i X5 M Competition, det låter rent och klart även när man spelar så högt att musiken hörs nästan lika tydligt utanför bilen som inuti.

Harman-anläggningen är inte mycket sämre. Men i klassisk musiken är klangen från piano och stråkar inte lika definierad och man märker att en del nyanser drunknar lite i ljudbilden. Som för övrigt är extremt potent och har en bas som känns i kroppen. Röster låter lite mörkare med Harman, även efter lite EQ-justering, och luftigheten man upplever med diskanten i B&W-systemet är märkbart dämpad.

Man hör musiken i stort sett lika bra i baksätet, oavsett vilket system man väljer, men om man är kräsen och har en kostsam musikanläggning hemma så är skillnaderna mellan Harman och B&W tillräckligt hörbara för att man ska välja det senare.

Slutsats

Bilresor blir ofta bättre med musik i bilen. Jag vågar hävda att de blir ännu bättre med bra ljud. Alltså bör man inte välja det billigaste alternativet när man köper en ny bil. Om möjligheten finns där så bör man gå upp ett steg i kvalitet. Hos BMW betyder det ljud från Harman Kardon, och det borde vara ett självklart val för de flesta. De 16 högtalarna är väl anpassade efter kupén och ger ett fantastiskt ljud till alla i bilen så att även ljudfantaster lär nicka uppskattande till ljudkvaliteten i Harman-anläggningen. Riktiga finsmakare ska naturligtvis välja B&W:s Diamond Surround Sound System, som tar upplevelsen till en ny nivå. Med en dynamik, upplösning och klang som ger mycket bättre ljud än de flesta har hemma.

Karakter
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System
Premium

Home tycker

Kraftfull och kristallklar ljudbild för alla passagerare. Stort hopp i pris från Harman/Kardon till Bowers & Wilkins.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Förbättrad storsäljare

Kul så länge det varar

Det är inte bara namnet som är svårt att komma ihåg

Den mest galna SUV vi någonsin har testat

Ljud & Bild
Rulla till toppen