Som trogna läsare känner till är 4K eller Ultra High Definition årets stora modeord inom TV. Och vid det här laget har de extremt högupplösta skärmarna kommit ner till en prisnivå där många fler kunder har råd att handla. Hos Philips kostar inträdesbiljetten till UHD numera 13 000 kronor, i form av modellen 7909 som finns i 49 och 55 tum. Vi har berättat om 7909-serien förut, när den introducerades på IFA-mässan i september, och nu har den kommit till butikerna.
49 tum är ingen enorm TV med dagens mått mätt, men TV-skärmarna är utrustade med Philips Ambilight-system som ”förlänger” upplevelsen utanför skärmen genom att belysa väggen runt TV:n med färgat ljus som matchar innehållet på skärmen. 7909 har Ambilight-belysning på sidorna, inte på ovan- och undersidan.
TV:n har inbyggd intelligens i form av en Android-dator som ger tillgång till material och tjänster i Google Play. Dessutom finns appar med bland annat Google Play Movies, Google Play Music, YouTube, Facebook, Twitter och Skype. TV:n säljs dessutom med molnspelstjänsten Onlive.
Philips CloudTV med tillgång till bland annat TV-kanaler, Dropbox och spel finns inbyggt och dessutom Spotify Connect så att man kan streama musik från sin smartmobil eller surfplatta direkt till TV:ns högtalare. Skärmen visar 3D-material med hjälp av passiva glasögon.
TV:n har dubbla mottagare så att man kan titta på ett program samtidigt som man spelar in ett annat på hårddisk. Det finns 1,6 GB internt minne men det går att koppla in en hårddisk via USB. Det går också att spegla innehållet från skärmen på en Android-surfplatta via Wi-Fi Miracast.
Philips 49PUS7909 (123 cm diagonalt) koster 13 000 kronor och 55PUS7909 (139 cm) kostar 15 000 kronor.