Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Känsliga tangenter från Razer

Razers nya speltangentbord reagerar olika beroende på hur hårt du trycker på tangenterna.

Av / 2021-02-06 - 09:56
Känsliga tangenter från Razer

Genom att trycka tillräckligt hårt på en tangent på tangentbordet kommer ett tecken att skrivas. Men om du trycker hårdare gör det ingen skillnad.

Det vill Razer gärna ändra på. Razer Huntsman V2 Analog är ett speltangentbord med analoga optiska kontakter. Nyckelordet är ”analog”. Tangenten registrerar inte bara om den trycks ned eller inte, utan också hur långt ner.

Och nu kommer det nördiga: Tangenterna erbjuder tre alternativ:

  • Analog ingång: Den analoga ingången emulerar en analog joystickingsingång för jämnare, mer nyanserad kontroll och manövrerbarhet.
  • Justerbar aktivering: Spelare kan ställa in och justera varje tangents aktiveringspunkt. Från en snabb aktivering på 1,5 mm till en fullständig 3,6 mm tangenttryckning.
  • Dual-step-aktivering: Tvåstegsaktivering gör att en tangenttryckning kan aktivera två programmerade funktioner som är inställda på två olika aktiveringspunkter.

De analoga tangenterna är baserade på Razers kontakter som vi såg i Razer Huntsman Elite.  De registrerar hur mycket ljus som går genom brytaren, vilket gör att tangentbordet kan mäta hur långt varje tangent trycks ned. Och till skillnad från traditionella mekaniska brytare kräver det färre rörliga delar och inga metalliska brytare. Detta innebär en utlovad livslängd på upp till 100 miljoner tangenttryckningar.

Naturligtvis måste det också finnas festliga färger, så Huntsman V2 Analog har RGB Chroma lampor överallt. Även längs kanten av handledsstödet.

Vi har inte fått något svenskt pris, men med ett officiellt pris på 270 euro landar det troligen på över 2 800 kronor inklusive moms.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Apple godkänner PC-emulator för iOS

Fortnite tillbaka på iOS

AOC: Full HD fortfarande aktuellt

Första UPS:en för spelare

Platt tangentbord kan nästan skickas som ett brev

Razers nya gamingmus väger endast 55 gram

Här är de nya Xbox-konsolerna

Spel med djup

Ge dig in i spelet med AI

Samsungs gamingskärmar med AI

En ansiktslyftning för Asus handhållna konsol

Fred i konsolkriget efter 45 år

Rulla till toppen