Klockan 00.30-04.30 (svensk tid) i natt är det, bokstavligen, kickoff för årets största TV-händelse: ”Super Bowl LV”.
Årets finalmatch (den 55:e i historien) spelas mellan Kansas City Chiefs och Tampa Bay Buccaneers, men nästan lika mycket uppmärksamhet som matchen får de spektakulära reklamfilmer som visas i de många pauserna.
I USA bänkar sig nästan 100 miljoner amerikaner årligen framför en TV-skärm för att titta på finalmatchen. Dessutom tillkommer ungefär 40–50 miljoner tittare runt om i världen.
På grund av den pågående coronapandemin (som hittills har tagit 475 000 liv i USA), är arenans kapacitet på 65 000 platser minskad till bara 25 000, varav 7 500 är redan vaccinerad vårdpersonal.
De som inte kommer in på arenan tittar i stor utsträckning på matchen på sin lokala bar. Även här är det brist på platser och man måste ofta förboka plats månader i förväg.
För de största amerikanska företagen är detta julafton för att marknadsföra sina produkter, och det är alltid slagsmål om de exklusiva reklamavbrotten.
Den kortaste inslagen är på bara 30 sekunder och för det måste en annonsör punga ut med cirka 50 miljoner kronor!
I år kommer en av de mest omtalade reklamfilmerna från biljätten General Motors. Här får vi se komikern Will Ferrell som trakasserar Norge, och norrmän, eftersom de är ”världsmästare” i att köpa elbilar.
Naturligtvis ska amerikanerna vara störst och bäst på allt, så Ferrell reser till Norge (han felnavigerar till Sverige!) för att lära dem en läxa.
Audi Norge missade inte denna chans / utmaning, utan kallade in Game of Thrones-skådespelaren Kristofer ”Tormund Giantsbane” Hivju för ge amerikanerna svar på tal:
Elbilen Audi e-tron var den mest sålda bilmodellen i Norge 2020.
En kanske ännu mer överraskande Super Bowl-reklam än GM kommer från ett annat bilmärke. Jeep har ingen mindre än Bruce Springsteen med sig i en mycket politisk reklamfilm där temat är att USA nu måste (åter)förenas.
Världens största rockstjärna har aldrig tidigare medverkat i en reklamfilm, men hans mångårige manager, Jon Landau, säger till Rolling Stone att:
Olivier Francois and I have been discussing ideas for the last 10 years, and when he showed us the outline for ‘The Middle,’ our immediate reaction was, ‘Let’s do it’.
Enligt Variety var det inte förrän förra månaden som Springsteen bestämde sig för att säga ja till Jeep, vilket ledde till en kort och effektiv produktionstid av den mycket ovanliga ”reklam” filmen. Musikspåret är skrivet av Springsteen och producerat av Ron Aniello.
Filmen spelades in i USA:s ”Heartland”, Kansas, Colorado och Nebraska under en femdagars-period i januari, med den sista inspelningsdagen i söndags(!). Regissören är Thom Zimny, som The Boss har samarbetat med i bland annat Hunter of Invisible Game, Springsteen on Broadway, Western Stars och nu senast Letter to You-dokumentären.
Fear has never been the best of who we are. […] We need the middle. We just have to remember the very soil we stand on is common ground. So, we can get there. We can make it to the mountaintop, through the desert, and we will cross this divide.
– Bruce Springsteen
https://youtu.be/D2XYH-IEvhI
Reklamfilmen har en omisskännlig touch av tonen och stilen i Western Stars.
The Boss har tidigare (2009) haft äran att spela i halvtids-showen i Super Bowl:
Årets match kommer att spelas i Tampa, Florida på Raymond James Stadium; för övrigt första gången i historien som ett lag får spela finalen på hemmaplan.
En av de mest speciella sakerna med kvällens match är att quarterback-legenden Tom Brady spelar sin 10:e(!) Super Bowl. I år för Tampa Bay Buccaneers.
PS! I Sverige kan du se matchen live på TV 6. Försnacket börjar redan klockan 23.30.
Play ball!