Search
Generic filters

Recension : Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Lika lite underhållande som originalet

Will Ferrells senaste film känns som rena hyllningen till världens minst inspirerande sångtävling.

Karakter
Komedi
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Ända sedan 1957 har vi européer kunnat njuta av den årliga musiktävlingen ”Eurovision Song Contest Grand Prix”, som med sina 64 shower är världens mest seglivade – och största – sångtävling.

Med andra ord en tävling som är mycket välkänd, älskad och hatad i Europa – men fullständigt okänd i USA. Därför är det lite förvånande att Netflix, med produktionsbolag, regissör (David Dobkin) och manusförfattare (Will Ferrell) från USA, ligger bakom den här komedin om den mytomspunna tävlingen.

Beställningsjobb?

Filmen är en samproduktion mellan Ferrells eget företag, Gary Sanchez Productions, Netflix och EBU (European Broadcasting Union), som lägligt nog lanseras det enda året som melodifestivalen blivit inställd (på grund av myrkottekäkande kineser).

Men förtvivla inte, om du är ett superfan av ”Mello” kommer du säkert att uppskatta den här filmen.

Vi hade dock sett fram emot en och en halv timme crazykomedi som var en parodi av sångtävlingen som ”alla” tittar på men älskar att hata. I stället serverar Ferrell & Co mer än två sega timmar med en hyllning av Eurovision. Inget fel med det egentligen, det är bara det att filmen är så förbaskat tråkig.

Isländska knäppgökar

Historien börjar i Herrens år 1974, när ABBA tar sig hela vägen upp till toppen med landsplågan Waterloo. I ett litet eländigt hem i den vindpinade isländska småstaden Husavik sitter den unge Lars och rycks med av den fängslande svenska popmusiken – varpå han ståndaktigt förkunnar att han tänker vinna hela tävlingen när han blir stor.

Sagt och gjort. Lars Erickssong (Will Ferrell) har fått en mission här i livet och med sin stumma halvsyster (?), Sigrit Ericksdottir (Rachel McAdams) viger han sitt liv åt att vinna Eurovision. Enda problemet är att Lars och hans band suger. Det är först när de sätter igång med den ”catchy” dansbandslåten ”Ja ja, ding, dong” som den halvrabiata landsbygdsbefolkningen tar sig en svängom en fuktig lördagskväll på den lokala puben.

Lars är den lokala byfånen som fortfarande bor hemma hos sin pappa, en grymtande och bitter Pierce Brosnan, som alla skrattar åt – både bakom ryggen på honom och mitt framför honom. Ändå står Sigrit vid hans sida och drömmer om att de någon gång ska bli en lycklig liten familj.

Handlingen utspelas på Island i nutid, trots att det märkligt nog känns som en karikerad version av sagoön från 1970-talet. Här skojas det med fylla, vidskepelse, inavel och den senaste tidens finanskris som drabbade vikingaön hårt. Förutsägbart och lättsamt – och ack så icke-roligt.

De första fem, tio minuterna som utspelas 1974 är riktigt underhållande, men därifrån och ända till slutet är filmen en trist soppa av platta oneliners, förutsägbarheter och pinsamma skämt på samma nivå som en medioker fars.

Varför i hela friden skulle Ferrell skriva manus själv? Han har gått i samma spår de senaste 10-15 åren, utan antydan till förnyelse eller finess. Att han ligger bakom Anchorman känns smått otroligt nu för tiden.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Dra på munnen

Med Will Ferrell både framför och bakom kameran förväntar vi oss inte briljant, vass och satirisk komik, utan lite enkel och småtöntig ”kalsonghumor”. Tyvärr tar det en timme och femton minuter innan vi känner att det drar i smilbanden första gången. För en komedi går det väl knappast att komma närmare flopp än så.

Filmen är alldeles för lång, och nästan en tredjedel består av scenuppträdanden, lika överdrivna och töntiga som de flesta av de riktiga Eurovision-bidragen. Fascinerande nog är uppträdandena inte tillräckligt överdrivna för att man ska kunna skilja dem från de riktiga bidragen i sångtävlingen. Så var finns då det komiska?

Talande nog har de valt att ”krydda” filmen med ett antal riktiga Eurovision-artister – i ett imponerande koreograferat nummer som kommer att glädja Eurovison-fans – samt skrivit in massor av referenser från Eurovision-historien som hardcore-fantaster kommer att känna igen.

De få skämt som finns är förutsägbara och platta, som att det inte finns några homosexuella i Ryssland och att alla amerikaner är skrävlande och okunniga. Roligast av alla är definitivt en lätt sarkastisk Graham Norton, som i princip spelar sig själv.

Vanligtvis så fantastiska Rachel McAdams faller igenom här. Förhållandet mellan henne och Ferrell känns tvångströjeaktigt konstruerat och hon känns nästan teatralisk. Brosnan är obekväm och saknar komisk timing, medan Mikael Persbrandt glimtar till i en alldeles för liten roll som cynisk finansiär.

Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_3 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_6 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_4 _JW93979.ARW
<
>
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Kopia av verkligheten

Filmen verkar vara ett rent beställningsjobb från EBU:s PR-byrå och kommer garanterat att få fina tittarsiffror från alla Eurovision-fans. Detta är också det största problemet med Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga. Filmen är inte alls någon hysteriskt rolig komedi som tittar på tävlingen utifrån med en ironisk blick, utan en direkt kärleksförklaring till Eurovision och nästan en kopia av originalet. Precis något som vi kan tänka oss att Netflix algoritmer har räknat ut.

Det finns en anledning till att vi slutade titta på Eurovision när vi lämnade barndomsåren, efter att vi slösat bort över två (!) timmar på den här filmen är vi övertygade om att vi inte har missat något. 1 usel stjärna.

Till sist ett litet tips: Trailern visar vad den här filmen kunde ha blivit – och alla bra poänger och skämt finns med i den. Så titta hellre på den!!

 

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Fakta

  • Netflix
  • Release: 26 juni 2020
  • Regi: David Dobkin
  • Med: Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Pierce Brosnan, Melissanthi Mahut, Ólafur D. Ólafsson, Mikael Persbrandt, Demi Lovato, Alexander Rybak, Graham Norton
  • Genre: Komedi
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Längd: 2:03
  • Betyg: 1

IMDB Rating

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (2020) 2h 3min | Comedy, Music | 26 June 2020 (USA) Summary: When aspiring musicians Lars and Sigrit are given the opportunity to represent their country at the world's biggest song competition, they finally have a chance to prove that any dream worth having is a dream worth fighting for.
Countries: USALanguages: English
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
1 kommentar

Lämna ett svar

  1. Full of laughs, love, music, and happiness; this is a wonderfully entertaining movie! With Rom-Com styling, the movie is a ton of fun. It’s an enjoyable satire, drawing awareness to a production that most North Americans are unfamiliar with. If you’re like me, it may even bring a tear to your eye! Based on the lesser reviews, I guess some people expected an experience similar to ”Schindler’s list.” This isn’t that, nor is it trying to be. For those who simply want to kill two hours, this is definitely worth your time. Great job, Netflix!

    Läs också

    I dag har Disney+ premiär, men vad ska du titta på?
    Bakgrundshistorien om den legendariska, iskalla syster Ratched är en perfekt inramning för en ovanligt lyckad TV-serie.
    Med sin första originalserie andas Disney nytt – och klassiskt – liv i Star Wars-sagan.
    I ett ganska så genomsnittligt drama om att återhämta sig efter en familjetragedi, vilket lett till alkoholism, levererar Affleck äkta vara.
    September betyder kallare dagar och mörkare kvällar. Allt är upplagt för långa, sköna dagar framför TV:n.
    Hilary Swank styr sin internationella besättning med kurs mot Mars – men både färden och familjen där hemma råkar ut för ”grus i maskineriet”.
    Christopher Nolans senaste film är en härlig, bitvis absurd, blandning av James Bond, sci-fi och domedagsprofetia.
    Amerikanerna försöker återskapa magin från Braveheart – och kraschar.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.