Search
Generic filters
Recension

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

 itemprop
RecensionEurovision Song Contest: The Story of Fire Saga
Komedi
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Lika lite underhållande som originalet

Will Ferrells senaste film känns som rena hyllningen till världens minst inspirerande sångtävling.

Ända sedan 1957 har vi européer kunnat njuta av den årliga musiktävlingen ”Eurovision Song Contest Grand Prix”, som med sina 64 shower är världens mest seglivade – och största – sångtävling.

Med andra ord en tävling som är mycket välkänd, älskad och hatad i Europa – men fullständigt okänd i USA. Därför är det lite förvånande att Netflix, med produktionsbolag, regissör (David Dobkin) och manusförfattare (Will Ferrell) från USA, ligger bakom den här komedin om den mytomspunna tävlingen.

Beställningsjobb?

Filmen är en samproduktion mellan Ferrells eget företag, Gary Sanchez Productions, Netflix och EBU (European Broadcasting Union), som lägligt nog lanseras det enda året som melodifestivalen blivit inställd (på grund av myrkottekäkande kineser).

Men förtvivla inte, om du är ett superfan av ”Mello” kommer du säkert att uppskatta den här filmen.

Vi hade dock sett fram emot en och en halv timme crazykomedi som var en parodi av sångtävlingen som ”alla” tittar på men älskar att hata. I stället serverar Ferrell & Co mer än två sega timmar med en hyllning av Eurovision. Inget fel med det egentligen, det är bara det att filmen är så förbaskat tråkig.

Isländska knäppgökar

Historien börjar i Herrens år 1974, när ABBA tar sig hela vägen upp till toppen med landsplågan Waterloo. I ett litet eländigt hem i den vindpinade isländska småstaden Husavik sitter den unge Lars och rycks med av den fängslande svenska popmusiken – varpå han ståndaktigt förkunnar att han tänker vinna hela tävlingen när han blir stor.

Sagt och gjort. Lars Erickssong (Will Ferrell) har fått en mission här i livet och med sin stumma halvsyster (?), Sigrit Ericksdottir (Rachel McAdams) viger han sitt liv åt att vinna Eurovision. Enda problemet är att Lars och hans band suger. Det är först när de sätter igång med den ”catchy” dansbandslåten ”Ja ja, ding, dong” som den halvrabiata landsbygdsbefolkningen tar sig en svängom en fuktig lördagskväll på den lokala puben.

annons

Lars är den lokala byfånen som fortfarande bor hemma hos sin pappa, en grymtande och bitter Pierce Brosnan, som alla skrattar åt – både bakom ryggen på honom och mitt framför honom. Ändå står Sigrit vid hans sida och drömmer om att de någon gång ska bli en lycklig liten familj.

annons

Handlingen utspelas på Island i nutid, trots att det märkligt nog känns som en karikerad version av sagoön från 1970-talet. Här skojas det med fylla, vidskepelse, inavel och den senaste tidens finanskris som drabbade vikingaön hårt. Förutsägbart och lättsamt – och ack så icke-roligt.

De första fem, tio minuterna som utspelas 1974 är riktigt underhållande, men därifrån och ända till slutet är filmen en trist soppa av platta oneliners, förutsägbarheter och pinsamma skämt på samma nivå som en medioker fars.

Varför i hela friden skulle Ferrell skriva manus själv? Han har gått i samma spår de senaste 10-15 åren, utan antydan till förnyelse eller finess. Att han ligger bakom Anchorman känns smått otroligt nu för tiden.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Dra på munnen

Med Will Ferrell både framför och bakom kameran förväntar vi oss inte briljant, vass och satirisk komik, utan lite enkel och småtöntig ”kalsonghumor”. Tyvärr tar det en timme och femton minuter innan vi känner att det drar i smilbanden första gången. För en komedi går det väl knappast att komma närmare flopp än så.

annons

Filmen är alldeles för lång, och nästan en tredjedel består av scenuppträdanden, lika överdrivna och töntiga som de flesta av de riktiga Eurovision-bidragen. Fascinerande nog är uppträdandena inte tillräckligt överdrivna för att man ska kunna skilja dem från de riktiga bidragen i sångtävlingen. Så var finns då det komiska?

Talande nog har de valt att ”krydda” filmen med ett antal riktiga Eurovision-artister – i ett imponerande koreograferat nummer som kommer att glädja Eurovison-fans – samt skrivit in massor av referenser från Eurovision-historien som hardcore-fantaster kommer att känna igen.

De få skämt som finns är förutsägbara och platta, som att det inte finns några homosexuella i Ryssland och att alla amerikaner är skrävlande och okunniga. Roligast av alla är definitivt en lätt sarkastisk Graham Norton, som i princip spelar sig själv.

Vanligtvis så fantastiska Rachel McAdams faller igenom här. Förhållandet mellan henne och Ferrell känns tvångströjeaktigt konstruerat och hon känns nästan teatralisk. Brosnan är obekväm och saknar komisk timing, medan Mikael Persbrandt glimtar till i en alldeles för liten roll som cynisk finansiär.

Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_3 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_6 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_4 _JW93979.ARW
<
>
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Kopia av verkligheten

Filmen verkar vara ett rent beställningsjobb från EBU:s PR-byrå och kommer garanterat att få fina tittarsiffror från alla Eurovision-fans. Detta är också det största problemet med Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga. Filmen är inte alls någon hysteriskt rolig komedi som tittar på tävlingen utifrån med en ironisk blick, utan en direkt kärleksförklaring till Eurovision och nästan en kopia av originalet. Precis något som vi kan tänka oss att Netflix algoritmer har räknat ut.

Det finns en anledning till att vi slutade titta på Eurovision när vi lämnade barndomsåren, efter att vi slösat bort över två (!) timmar på den här filmen är vi övertygade om att vi inte har missat något. 1 usel stjärna.

Till sist ett litet tips: Trailern visar vad den här filmen kunde ha blivit – och alla bra poänger och skämt finns med i den. Så titta hellre på den!!

 

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Fakta

  • Netflix
  • Release: 26 juni 2020
  • Regi: David Dobkin
  • Med: Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Pierce Brosnan, Melissanthi Mahut, Ólafur D. Ólafsson, Mikael Persbrandt, Demi Lovato, Alexander Rybak, Graham Norton
  • Genre: Komedi
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Längd: 2:03
  • Betyg: 1

IMDB Rating

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (2020) 2h 3min | Comedy, Music | 26 June 2020 (USA) Summary: When aspiring musicians Lars and Sigrit are given the opportunity to represent their country at the world's biggest song competition, they finally have a chance to prove that any dream worth having is a dream worth fighting for.
Countries: USALanguages: English

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Läs också

EUROVISION SONG CONTEST: The Story of Fire Saga - Will Ferrell as Lars Erickssong, Rachel McAdams as Sigrit Ericksdottir. Credit Elizabeth Viggiano/NETFLIX © 2020

Ooriginell och tråååkig

Will Ferrells senaste film känns som rena hyllningen till världens minst inspirerande sångtävling.

SPACE FORCE

Space Farce!

Steve Carell är en strålande, självcentrerad stjärngeneral som fått Trumps absurda uppdrag att skicka människor till månen igen.

 data-srcset

Isdrottningen

Årets oscarsvinnare presenterar en ”remake” av sin dystopiska domedags-tågresa.

LD_D33_07508.dng

Sexbomb!

I en konservativ TV-miljö genomsyrad av sexism, manschauvinism och sextrakasserier slår ett par kvinnor tillbaka.

SWEET MAGNOLIAS

Såpopera-aktig sydstatskliché

Tre barndomsväninnor skrattar, gråter, kämpar och dricker sig igenom sina högst ordinära, men ack så konstlade, liv i den charmiga sydstatsstaden.

Jusqu'au Declin - Photo Credit: Netflix / Bertrand Calmeau

Rednecks på skogsvandring

Bakom nästa krök väntar varje tänkbar katastrof. Om du vill överleva måste du ta ansvar för din egen säkerhet och hälsa.

Schofield (George MacKay, left) with fellow soldiers in

Överväldigande krigsbrutalitet

Få krig har skildrats lika ofta på film som ”the Great War”, ändå lyckas Mendes tillföra genren något nytt och imponerande.

 data-srcset

Tvåan suger!

Det kan inte ha funnits någon annan tanke med det här tramset än förväntningar om avkastning på pengarna för produktionsbolaget.