Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Volvo C40 Recharge

0-100 km/h på mindre än 5 sek, fyrhjulsdrift och 420 km räckvidd.

Med nya C40 Recharge visar Volvo att de menar allvar med sina ambitioner att bli helt elektriska före 2030. Den kompakta femdörrars Volvon följer i fotspåren efter den elektrifierade versionen av kompakt-SUVen XC40 och är i ungefär samma storleksklass som Tesla Model 3 och Ford Mustang Mach-E.

C40 Recharge delar plattform med Polestar 2 och XC40 Recharge Pure Electric P8. Den har ett 78 kWh-batteri som driver två elmotorer vilket ger bilen fyrhjulsdrift och riktigt pigga prestanda.

Korsning mellan coupé och SUV. Foto: Volvo

C40 Recharge är en relativt hög crossover/SUV som har lånat mycket DNA från XC40 Recharge, men har en mer sportig taklinje som slutar i en spoiler.

Färgerna är unika för C40 Recharge och säteskydden är gjorda av veganmaterial i stället för läder.

Annons

Volvo C40 Recharge vegan-skinn. Foto: Volvo

På insidan är det mesta välbekant för de som har suttit i en XC40 Recharge. Där finns en stor pekskärm med operativsystemet Android Auto i mitten och ännu en skärm framför föraren.

C40 Recharge finns i färger som är unika för den modellen. Foto: Volvo

Korta fakta om C40 Recharge Pure Electric P8:

  • Batterikapacitet 75 kWh brutto
  • Räckvidd 420 km (WLTP)
  • Snabbladdning upp till 150 kW, 80 % kapacitet på 40 min.
  • 300 kW/408 hk, 660 Nm vridmoment
  • Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 4,9 s
  • Topphastighet 180 km h
  • 1 800 kg släpvikt, 75 kg taklast
  • 413 liter bagageutrymme, 489 liter med extra utrymme under och 31 liter i frunk.
  • 443,1 cm lång, 185 cm bred och 158,2 cm hög
  • Hjulbas 270,2 meter,
  • OTA-uppdateringar (Over-The-Air) och obegränsad dataanvändning
  • Samma infotainment-system som i XC40 Recharge, med Android Automotive, Google Maps, Google Assistant och Google Play Store.
  • Harman Kardon Surround Sound System

 

Annons

Kan beställas i sommar

Sportig bak med spoiler. Foto: Volvo

C40 Recharge byggs i Gent, Belgien, tillsammans med XC40 Recharge. Produktionsstarten sker under hösten, men redan i sommar ska det gå att beställa bilen.

Elektrisk fullträff från Volvo Volvos första elbil har allt som behövs för att bli en storsäljare, men det finns två saker man måste tänka på.

XC90 Recharge 2022

Ambitionerna är att de första bilarna ska levereras under fjärde kvartalet 2021, enligt Volvo, som också avslöjar att de redan arbetar på nästa generation XC90. Även den är helt elektrisk och en del av programmet för att helt elektrificera Volvo fram till 2030. 

 

Smal lampprofil Foto: Volvo

Annons

Köpa, hyra, leasa – allt online

Volvos elbilar ska så småningom bara finnas på nätet, där man kan konfigurera sin bil med färger, utrustning och tillbehör och välja att äga, hyra eller leasa.

Återförsäljarna ska fortfarande ha en viktig roll, som servicepunkt och showroom, men själva köpet görs online, antingen hemma eller på plats hos återförsäljaren.

Volvo C40 Recharge-panoramatak Foto: Volvo

Året runt-däck? Verkligen, Volvo?

En sak vi reagerade på under presentationen var att Volvo planerar att leverera bilen med året runt-däck, Pirelli Scorpion All Season. Vi hoppas att detta inte gäller i de nordiska länderna, där helårsdäck har visat sig vara en dålig kompromiss som varken är bra på torr eller våt asfalt och har bristande egenskaper på snö och is.

Fler bilder:

Volvo C40 2021-7 Volvo C40-11 Volvo C40-10-1 Volvo C40-7 Volvo C40-4 Volvo C40 Volvo C40-2 Volvo C40-8 Volvo C40 Recharge
<
>
Coupé-linjerna får C40 att se ut som en XC40 Coupé. Foto: Volvo

150 kW-snabbladdning. Foto: Volvo

Annons

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.