Volvo C40 Recharge

0-100 km/h på mindre än 5 sek, fyrhjulsdrift och 420 km räckvidd.
Annons
Annons
forfatter

Med nya C40 Recharge visar Volvo att de menar allvar med sina ambitioner att bli helt elektriska före 2030. Den kompakta femdörrars Volvon följer i fotspåren efter den elektrifierade versionen av kompakt-SUVen XC40 och är i ungefär samma storleksklass som Tesla Model 3 och Ford Mustang Mach-E.

C40 Recharge delar plattform med Polestar 2 och XC40 Recharge Pure Electric P8. Den har ett 78 kWh-batteri som driver två elmotorer vilket ger bilen fyrhjulsdrift och riktigt pigga prestanda.

Korsning mellan coupé och SUV. Foto: Volvo

C40 Recharge är en relativt hög crossover/SUV som har lånat mycket DNA från XC40 Recharge, men har en mer sportig taklinje som slutar i en spoiler.

Färgerna är unika för C40 Recharge och säteskydden är gjorda av veganmaterial i stället för läder.

Volvo C40 Recharge vegan-skinn. Foto: Volvo

På insidan är det mesta välbekant för de som har suttit i en XC40 Recharge. Där finns en stor pekskärm med operativsystemet Android Auto i mitten och ännu en skärm framför föraren.

Annons
C40 Recharge finns i färger som är unika för den modellen. Foto: Volvo

Korta fakta om C40 Recharge Pure Electric P8:

  • Batterikapacitet 75 kWh brutto
  • Räckvidd 420 km (WLTP)
  • Snabbladdning upp till 150 kW, 80 % kapacitet på 40 min.
  • 300 kW/408 hk, 660 Nm vridmoment
  • Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 4,9 s
  • Topphastighet 180 km h
  • 1 800 kg släpvikt, 75 kg taklast
  • 413 liter bagageutrymme, 489 liter med extra utrymme under och 31 liter i frunk.
  • 443,1 cm lång, 185 cm bred och 158,2 cm hög
  • Hjulbas 270,2 meter,
  • OTA-uppdateringar (Over-The-Air) och obegränsad dataanvändning
  • Samma infotainment-system som i XC40 Recharge, med Android Automotive, Google Maps, Google Assistant och Google Play Store.
  • Harman Kardon Surround Sound System

 

Kan beställas i sommar

Sportig bak med spoiler. Foto: Volvo

C40 Recharge byggs i Gent, Belgien, tillsammans med XC40 Recharge. Produktionsstarten sker under hösten, men redan i sommar ska det gå att beställa bilen.

Läs också
Elektrisk fullträff från Volvo Volvos första elbil har allt som behövs för att bli en storsäljare, men det finns två saker man måste tänka på.

XC90 Recharge 2022

Ambitionerna är att de första bilarna ska levereras under fjärde kvartalet 2021, enligt Volvo, som också avslöjar att de redan arbetar på nästa generation XC90. Även den är helt elektrisk och en del av programmet för att helt elektrificera Volvo fram till 2030. 

 

Annons
Smal lampprofil Foto: Volvo

Köpa, hyra, leasa – allt online

Volvos elbilar ska så småningom bara finnas på nätet, där man kan konfigurera sin bil med färger, utrustning och tillbehör och välja att äga, hyra eller leasa.

Återförsäljarna ska fortfarande ha en viktig roll, som servicepunkt och showroom, men själva köpet görs online, antingen hemma eller på plats hos återförsäljaren.

Volvo C40 Recharge-panoramatak Foto: Volvo

Året runt-däck? Verkligen, Volvo?

En sak vi reagerade på under presentationen var att Volvo planerar att leverera bilen med året runt-däck, Pirelli Scorpion All Season. Vi hoppas att detta inte gäller i de nordiska länderna, där helårsdäck har visat sig vara en dålig kompromiss som varken är bra på torr eller våt asfalt och har bristande egenskaper på snö och is.

Fler bilder:

Volvo C40 2021-7 Volvo C40-11 Volvo C40-10-1 Volvo C40-7 Volvo C40-4 Volvo C40 Volvo C40-2 Volvo C40-8 Volvo C40 Recharge
<
>
Coupé-linjerna får C40 att se ut som en XC40 Coupé. Foto: Volvo
150 kW-snabbladdning. Foto: Volvo

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också

SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Tangents lilla trådlösa förstärkare är perfekt till en liten nybörjarstereo i hobbyrummet eller barnrummet.
Electrocompaniet har uppdaterat sitt phonosteg, men ändringarna är subtila.
Denon har gjort en jubileumsversion av sin legendariska pickup och visar varför den har varit en favorit ända sedan 1964.
Det har gått sju årtionden sedan de första Klipschorn-högtalarna gjordes. Men modellen byggs och säljs fortfarande.
Kompakt ministereo med strömning, radio och CD-spelare.
High-end nätverksspelare får Organik DAC.
Nu stöder flera modeller Roon.
Fujifilm lanserar instant-kamera och ny Contact Sheet- film.
De kostar nästan lika mycket, men Cambridge Evo 150 är dubbelt så stark som Evo 75. Här går retro-utseende hand i hand med modern teknik.
Rings nya kamera Floodlight Cam Wired Pro är utrustad med 3D-rörelsesensor och fågelperspektiv för att ge bättre överblick.
Med trådlösa bakhögtalare och aktiv subwoofer lovar Sony-anläggningen en häftig ljudupplevelse.
Nu går det att spela upp ljud från LG:s TV-apparater och soundbar-högtalare samtidigt.
Helt elektrisk SUV med 1000 hk och 14 Bose-högtalare.
För första gången kan du strömma video i nästan förlustfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men långt ifrån alla får tillgång till tjänsten.
Snyggare ljud hittar du ingen annanstans.
Ny actionfylld Marveltrailer är släppt
Marvel/Disney har släppt ännu en trailer till Black Widow.
Senaste läckan avslöjar nästan allt.
Kommande ”House of the Dragon” är inte den enda Game of Thrones-prequeln som HBO håller på med!