annons
annons
annons

Tesla Model 3 Premium Sound

Tystnaden i en elbil är en perfekt miljö för en bra stereo.

Att välja ny bil kan vara tillräckligt förvirrande. Det finns så många att välja mellan. Förutom storleken på budgeten måste man bestämma sig för typen av bil, märke, storlek, färg, utrustning, service, garantier och mycket mer. Till exempel motor. Manuell eller automatisk? Bensin eller diesel? Eller kanske elektrisk?

De senaste åren har elbilarna dykt upp som trovärdiga alternativ till en bensindriven bil. Även om andelen elbilar över hela världen inte är större än 0,2 procent så är den betydligt större på vissa marknader. Till exempel i Norge, där det säljs fler elbilar än bilar med förbränningsmotorer. För norrmän handlar det nästan mest om vilken av alla olika elbilar de ska köpa. Allt beror på skattelättnader som gör att elbilen är förhållandevis billig.

Och det uppskattas av förarna när de upptäcker att de klarar sig undan med ett par tior för ett fulladdat batteri i stället för många, många hundralappar som en tank bensin kostar.

En annan fördel är att utan förbränningsmotor finns det inget motorbuller. Det ger bättre förutsättningar för en fin stereo i bilen. En som inte behöver överrösta något annat än vindbrus och vägbuller.

Men det återkommer vi till strax.

Växande marknad

Utbudet av elbilar växer, nu finns Tesla, BMW, Volkswagen, Nissan och alla möjliga, och nästan alla märken har flera olika modeller att välja mellan.

Navigering, radio, klimatanläggningen och sätesvärmare, allt styrs från samma skärm. Foto: Lasse Svendsen

Model 3

En av dem är Tesla Model 3. En renodlad elbil med fyrhjulsdrift och bra räckvidd. Och den finns naturligtvis i flera olika färger: svart, grå, röd, vit och blå metallic. Men inte fler än så.

Interiören? Svart eller vit. Valmöjligheterna är inte jättestora.

Tre batteripaket

Det finns tre varianter: en bakhjulsdriven Standard Range med 415 km räckvidd, en Long Range med fyrhjulsdrift och 560 km räckvidd, och den hetaste Performance med fyrhjulsdrift och 530 km räckvidd. Då river den av 0–100 km/h på hjärtstoppande 3,4 sekunder. Det är superbils-
prestanda. Efter en sådan raketstart får du vara beredd på att leta efter ögonen inne i skallen.

Ljudkällorna i Model 3 – här med podcast. Foto: Lasse Svendsen

Två ljudsystem

De flesta moderna bilar låter kunden välja mellan olika utrustningspaket. Även när det gäller ljudet. Hos Tesla är ett premium-ljudsystem standard i Model 3 med fyrhjulsdrift i Long Range- eller Performance-versionerna.

Tesla avslöjar väldigt få detaljer om anläggningen, annat än att den består av sammanlagt 15 högtalare. Som påstås vara interiör-
anpassade och jämförbara med en inspelningsstudio. Inte mycket detaljer, alltså.

Vi har provat premium-anläggningen och tittat närmare på vad man får om man väljer en Model 3. De femton högtalarna är i stort sett placerade där man hittar dem i andra bilar. Från förarsätet kan man se bashögtalare längst ner i framdörrarna och diskanthögtalare sitter i hörnet av A-stolpen. Men premiumanläggningen har också två så kallade HD-diskanter överst i A-stolparna. De lyfter bokstavligen ljudbilden i kupén.

Spotify är inbyggt. Foto: Lasse Svendsen

Tre fullregister sitter överst, längst fram på instrumentpanelen, med en extra diskant i mitten, och bakdörrarna och hatthyllan har sammanlagt fyra fullregisterelement.

Förstärkarna som driver allt det här, inklusive subwoofern, sitter undangömda i bagageutrymmet. Allt detta följer i princip samma recept som i Model S.

Bilstereon och allt annat i bilen, till exempel klimatanläggningen och alla inställningar, görs på den 15 tum stora pekskärmen i mittkonsolen. Det finns inga reglage framför föraren, den viktigaste informationen för föraren, till exempel hastigheten, visas längst upp till vänster på skärmen.

Fullregisterhögtalare i bakdörrar, hatthylla och instrumentpanel. Foto: Lasse Svendsen

Bashögtalare i framdörrarna. Foto: Lasse Svendsen

Pekskärm

Det fungerar faktiskt fint, så fort man har vant sig vid det. Att byta från värmeinställningar till Spotify går snabbt och smidigt, och tack vare den strategiska placeringen av skärmen har passageraren också tillgång till samma inställningar.

Premium-anläggningen har både FM- och DAB-radio, men även TuneIn-nätradio, Bluetooth och Spotify. Användaren kan logga in och komma åt sina egna spellistor eller strömma musik från mobilen via Bluetooth. Då snackar vi vanlig Bluetooth, inte med aptX eller aptX HD.

Model 3 har även en USB-kontakt. Inte för trådbunden strömning utan för de som tycker att AAC- eller MP3-filer inte ger tillräckligt bra ljud. Musik kan laddas ner till ett USB-minne med FAT 32-formatering, då kan man spela ljudfiler med mer eller mindre förlustfri komprimering, som WAV och FLAC.

Man kan navigera i musiken på USB-minnet på nästan på samma sätt som när man väljer låtar i Spotify. Bilen har två knappar på ratten och det går att styra avspelningen därifrån i stället från på skärmen. Android-användare kan också styra Spotify-strömning med röststyrning på mobilen, och iPhone-användare kan be Siri styra avspelningen från Apple Music.

Tyvärr finns det ingen aux-ingång som kan ansluta avspelningen från mobilen direkt till stereon, och USB-ingången spelar enbart musik från formaterade USB-minnen.

Ljudet

Bilstereon är däremot förbluffande bra och kan spela fruktansvärt högt, utan någon större förvrängning.

Man kan anpassa ljudbilden med en fembands equalizer på skärmen och flytta balansen i ljudet framåt-bakåt och vänster-höger genom att dra med fingret på skärmen. Det finns också en ljudinställning som heter Immersive Audio bland alternativen på ljudmenyn, som är Teslas svar på surroundljud och som flyttar mer av ljudet till högtalarna överst i A-stolpen. Det kan ge vissa inspelningar lite mer liv. Funktionen kan också stängas av helt.

Ljudet kan anpassas med equalizer. Foto: Lasse Svendsen

Bäst ljud får man om man flyttar balansen lite framåt i bilen och justerar EQ:n måttfullt mycket för att höja bas och diskant en smula. Då blir det riktigt trivsamt, med fet men inte luddig bas. Röster kommer fram bra i ljudbilden och eftersom kupén har ett helt annat bakgrundsljud än i en bil med förbränningsmotor så är det fullt möjligt att höra en hel del detaljer och nyanser i musiken.

Diskanten kan bli lite vass i kanten om man är för generös med EQ-doseringen och topplistemusik med kraftig komprimering kan lätt låta vass och grov.

Balansen ställer man in med fingret. Foto: Lasse Svendsen

Men potentialen i premium-anläggningen är tillräckligt bra för att ljudet ska bli bättre om man lyssnar på filer med högre kvalitet än MP3. Samma sak upplevde vi med Volvos Bowers & Wilkins-system och Bang & Olufsen i Audi, Dynaudio i Volvo och VW samt Harman/Kardon-anläggningarna i BMW.

Tystnad, nästan

Det är inte bara den snabba accelerationen som är beroendeframkallande i en Model 3. Premium-bilstereon är faktiskt riktigt välgjord och det är fullt möjligt att njuta av musiken i nästan tystnad i den sportiga kupén. Det är bara vindsuset och filkvaliteten som kan förminska musikupplevelsen. Och däcken. De hårda lågprofildäcken från Hankook väsnades så mycket på den ena Teslan vi provade – med god hjälp av den grova asfalten på vägarna vi körde – att de lade till sin egen klang till de lägsta frekvenserna i musiken.

Hur som helst så skulle vi aldrig välja en Tesla utan en premium-stereo. Köper man en elbil så får man en tystare förarmiljö, som definitivt förtjänar en anläggning med bästa möjliga ljud.

<
>
Spartansk förarmiljö, alla inställningarna görs på en 15-tums pekskärm. Foto: Lasse Svendsen
Du måste varea prenumerant för att läsa vidare.
Redan prenumerant Logga in

Full tillgång till den digitala versionen


4 veckor för 0:-
Pris per månad: 49:- Ingen bindningstid.

Prova i 4 veckor för 0:-

Allt detta ingår:

  • Alla tester på ljudochbild.se
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


1 år (11 nummer) för 580:-
Välkomstgåva: KYGO E4/1000

Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • 11 nummer av Ljud & Bild hem till brevlådan
  • Välkomstpremie: KYGO E4/1000
  • Digitalversionen av tidningen
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


1 år (11 nummer) för 999:-
Välkomstgåva: KYGO A4/300 BT

Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • 11 nummer av Ljud & Bild hem till brevlådan
  • Välkomstpremie: KYGO A4/300 BT
  • Digitalversionen av tidningen
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


Halvår (6 nummer) för 349:-
Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Lämna ett svar

annons

Läs också

annons
Stäng meny