Guide: Tesla Model 3 Premium Sound

Tesla Model 3 Premium Sound

Annons
Annons
forfatter

Tystnaden i en elbil är en perfekt miljö för en bra stereo.

Att välja ny bil kan vara tillräckligt förvirrande. Det finns så många att välja mellan. Förutom storleken på budgeten måste man bestämma sig för typen av bil, märke, storlek, färg, utrustning, service, garantier och mycket mer. Till exempel motor. Manuell eller automatisk? Bensin eller diesel? Eller kanske elektrisk?

De senaste åren har elbilarna dykt upp som trovärdiga alternativ till en bensindriven bil. Även om andelen elbilar över hela världen inte är större än 0,2 procent så är den betydligt större på vissa marknader. Till exempel i Norge, där det säljs fler elbilar än bilar med förbränningsmotorer. För norrmän handlar det nästan mest om vilken av alla olika elbilar de ska köpa. Allt beror på skattelättnader som gör att elbilen är förhållandevis billig.

Och det uppskattas av förarna när de upptäcker att de klarar sig undan med ett par tior för ett fulladdat batteri i stället för många, många hundralappar som en tank bensin kostar.

En annan fördel är att utan förbränningsmotor finns det inget motorbuller. Det ger bättre förutsättningar för en fin stereo i bilen. En som inte behöver överrösta något annat än vindbrus och vägbuller.

Men det återkommer vi till strax.

Annons

Växande marknad

Utbudet av elbilar växer, nu finns Tesla, BMW, Volkswagen, Nissan och alla möjliga, och nästan alla märken har flera olika modeller att välja mellan.

Navigering, radio, klimatanläggningen och sätesvärmare, allt styrs från samma skärm. Foto: Lasse Svendsen

Model 3

En av dem är Tesla Model 3. En renodlad elbil med fyrhjulsdrift och bra räckvidd. Och den finns naturligtvis i flera olika färger: svart, grå, röd, vit och blå metallic. Men inte fler än så.

Interiören? Svart eller vit. Valmöjligheterna är inte jättestora.

Tre batteripaket

Det finns tre varianter: en bakhjulsdriven Standard Range med 415 km räckvidd, en Long Range med fyrhjulsdrift och 560 km räckvidd, och den hetaste Performance med fyrhjulsdrift och 530 km räckvidd. Då river den av 0–100 km/h på hjärtstoppande 3,4 sekunder. Det är superbils-
prestanda. Efter en sådan raketstart får du vara beredd på att leta efter ögonen inne i skallen.

Ljudkällorna i Model 3 – här med podcast. Foto: Lasse Svendsen

Två ljudsystem

De flesta moderna bilar låter kunden välja mellan olika utrustningspaket. Även när det gäller ljudet. Hos Tesla är ett premium-ljudsystem standard i Model 3 med fyrhjulsdrift i Long Range- eller Performance-versionerna.

Annons

Tesla avslöjar väldigt få detaljer om anläggningen, annat än att den består av sammanlagt 15 högtalare. Som påstås vara interiör-
anpassade och jämförbara med en inspelningsstudio. Inte mycket detaljer, alltså.

Vi har provat premium-anläggningen och tittat närmare på vad man får om man väljer en Model 3. De femton högtalarna är i stort sett placerade där man hittar dem i andra bilar. Från förarsätet kan man se bashögtalare längst ner i framdörrarna och diskanthögtalare sitter i hörnet av A-stolpen. Men premiumanläggningen har också två så kallade HD-diskanter överst i A-stolparna. De lyfter bokstavligen ljudbilden i kupén.

Spotify är inbyggt. Foto: Lasse Svendsen

Tre fullregister sitter överst, längst fram på instrumentpanelen, med en extra diskant i mitten, och bakdörrarna och hatthyllan har sammanlagt fyra fullregisterelement.

Förstärkarna som driver allt det här, inklusive subwoofern, sitter undangömda i bagageutrymmet. Allt detta följer i princip samma recept som i Model S.

Bilstereon och allt annat i bilen, till exempel klimatanläggningen och alla inställningar, görs på den 15 tum stora pekskärmen i mittkonsolen. Det finns inga reglage framför föraren, den viktigaste informationen för föraren, till exempel hastigheten, visas längst upp till vänster på skärmen.

Annons

Fullregisterhögtalare i bakdörrar, hatthylla och instrumentpanel. Foto: Lasse Svendsen

Bashögtalare i framdörrarna. Foto: Lasse Svendsen

Pekskärm

Det fungerar faktiskt fint, så fort man har vant sig vid det. Att byta från värmeinställningar till Spotify går snabbt och smidigt, och tack vare den strategiska placeringen av skärmen har passageraren också tillgång till samma inställningar.

Premium-anläggningen har både FM- och DAB-radio, men även TuneIn-nätradio, Bluetooth och Spotify. Användaren kan logga in och komma åt sina egna spellistor eller strömma musik från mobilen via Bluetooth. Då snackar vi vanlig Bluetooth, inte med aptX eller aptX HD.

Model 3 har även en USB-kontakt. Inte för trådbunden strömning utan för de som tycker att AAC- eller MP3-filer inte ger tillräckligt bra ljud. Musik kan laddas ner till ett USB-minne med FAT 32-formatering, då kan man spela ljudfiler med mer eller mindre förlustfri komprimering, som WAV och FLAC.

Man kan navigera i musiken på USB-minnet på nästan på samma sätt som när man väljer låtar i Spotify. Bilen har två knappar på ratten och det går att styra avspelningen därifrån i stället från på skärmen. Android-användare kan också styra Spotify-strömning med röststyrning på mobilen, och iPhone-användare kan be Siri styra avspelningen från Apple Music.

Annons

Tyvärr finns det ingen aux-ingång som kan ansluta avspelningen från mobilen direkt till stereon, och USB-ingången spelar enbart musik från formaterade USB-minnen.

Ljudet

Bilstereon är däremot förbluffande bra och kan spela fruktansvärt högt, utan någon större förvrängning.

Man kan anpassa ljudbilden med en fembands equalizer på skärmen och flytta balansen i ljudet framåt-bakåt och vänster-höger genom att dra med fingret på skärmen. Det finns också en ljudinställning som heter Immersive Audio bland alternativen på ljudmenyn, som är Teslas svar på surroundljud och som flyttar mer av ljudet till högtalarna överst i A-stolpen. Det kan ge vissa inspelningar lite mer liv. Funktionen kan också stängas av helt.

Ljudet kan anpassas med equalizer. Foto: Lasse Svendsen

Bäst ljud får man om man flyttar balansen lite framåt i bilen och justerar EQ:n måttfullt mycket för att höja bas och diskant en smula. Då blir det riktigt trivsamt, med fet men inte luddig bas. Röster kommer fram bra i ljudbilden och eftersom kupén har ett helt annat bakgrundsljud än i en bil med förbränningsmotor så är det fullt möjligt att höra en hel del detaljer och nyanser i musiken.

Diskanten kan bli lite vass i kanten om man är för generös med EQ-doseringen och topplistemusik med kraftig komprimering kan lätt låta vass och grov.

Annons
Balansen ställer man in med fingret. Foto: Lasse Svendsen

Men potentialen i premium-anläggningen är tillräckligt bra för att ljudet ska bli bättre om man lyssnar på filer med högre kvalitet än MP3. Samma sak upplevde vi med Volvos Bowers & Wilkins-system och Bang & Olufsen i Audi, Dynaudio i Volvo och VW samt Harman/Kardon-anläggningarna i BMW.

Tystnad, nästan

Det är inte bara den snabba accelerationen som är beroendeframkallande i en Model 3. Premium-bilstereon är faktiskt riktigt välgjord och det är fullt möjligt att njuta av musiken i nästan tystnad i den sportiga kupén. Det är bara vindsuset och filkvaliteten som kan förminska musikupplevelsen. Och däcken. De hårda lågprofildäcken från Hankook väsnades så mycket på den ena Teslan vi provade – med god hjälp av den grova asfalten på vägarna vi körde – att de lade till sin egen klang till de lägsta frekvenserna i musiken.

Hur som helst så skulle vi aldrig välja en Tesla utan en premium-stereo. Köper man en elbil så får man en tystare förarmiljö, som definitivt förtjänar en anläggning med bästa möjliga ljud.

picture8
<
>
Spartansk förarmiljö, alla inställningarna görs på en 15-tums pekskärm. Foto: Lasse Svendsen
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
  1. Vad är det för märke, modell på den inbyggda stereon? Storlek på bashögtalare I tum? . Finns tillval av subbas under sätet tex. Borde finnas aux ingång. Det finns det på marknadsstereo typ Kenwood, jvc. Mfl

Kommentarer är stängda.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också

Det trådlösa headsetet med ANC är gjort för Xbox, men kan användas med andra plattformar också – och med musik.
BlueParrott M300-XT har upp till 15 timmars samtalstid och reducerar oväsen från omgivningen med 80 procent.
Beoplay HX tar upp kampen i premiumklassen mot Sony, Bose och andra.
Sound Blaster JAM V2 – billiga trådlösa hörlurar som funkar bra på hemmakontoret.
Där andra fuskar fram en 4K-bild från en HD-panel har Sony-projektorerna riktiga 4K-paneler. Nu kommer två viktiga modeller med den nya X1-processorn för högkvalitativ bildbehandling.
Den ser mycket större ut än den är, nya 4309 Studio Monitor.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Blir ny säkerhetsbil i FIA Formula E.
770 km räckvidd, självkörning på nivå 3 och ett överflöd av lyx.
Urbanista Los Angeles laddas med solceller.
Vackert och uppseendeväckande från Sony World Photography Awards 2021.
Canons nya generation skrivare har påfyllningsbara bläckbehållare.
Audis nya el-SUV blir den första bilen med Sonos-ljud. Kolla lanseringvideon här!
Här är det vi vet om Samsungs nya 2021-modeller
Canon släpper också objektiven RF 100mm f2.8L, RF 400mm f2.8L och RF 600mm f4L.
Två nya mobiler med fokus på kameran.
Sony har i dag lanserat det senaste tillskottet i Xperia 10-serien. Den nya modellen är den första i serien som har 5G.
Befintliga modeller fasas ut. Men Logitech fortsätter ge stöd ett tag till.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Lanserar bland annat nya tv-apparater med MiniLED-teknologi.