VW ID.4 GTX är lanserad

Här är den 4-hjulsdrivna varianten av ID.4. Men hur blir det med ljudanläggningen VW?
forfatter

Äntligen kommer Volkswagen ID.4 i en sportigare utgåva. Med fyrhjulsdrift, standardversionen är ju enbart bakhjulsdriven.

GTX blir Volkswagens nya undermärke för elektriska bilar med sportigare egenskaper som ”kombinerar el med prestanda”

The new Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 GTX

ID.4 GTX får råare prestanda

När det gäller ID.4 betyder detta två motorer med totalt 220 kW eller 299 hk och en acceleration från 0-100 km/h på 6,2 sekunder.

Volkswagen lovar att ID.4 GTX är roligare att köra. Du får ännu bättre respons från motorn, med en bil som ligger som klistrad mot vägbanan, med “perfekt balanserad viktfördelning”. Detta enligt Ralf Brandstätter, vd för Volkswagen, under en digital presentation av bilen igår.

Det verkar som att ID.4 GTX endast kommer att finnas med det största batteriet, det vill säga 77 kWh, och Ralf Brandstätter lovade under presentationen att detta skulle ge oss en räckvidd på upp till 480 km (WLTP). I den officiella prislistan står det 475 km, men under alla omständigheter kommer daglig användning att ge en något kortare räckvidd än så.

Annons
The new Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 GTX har en sportigare bakdel än standardutgåvan. Foto: VW

Ett sportigare yttre

GTX-versionen har nya stötdämpare och ett generellt djärvare utseende än standardversionen. En vertikal rad med tre diamantformade ljus kännetecknar luftintagen på varje sida av grillen. Dessutom får bilen 21-tums fälgar, där 20 tum är den största på standardversionen.

The new Volkswagen ID.4 GTX
Diamantformade ljus vid luftintagen på vardera sidan av grillen. Foto: Volkswagen

Precis som ID.4 laddar GTX-versionen upp till 125 kW. Inget revolutionerande på något sätt, hitta en Ionity-laddare, så kommer du att kunna ladda från 20 till 80 procent på drygt en halvtimme.

Volkswagen ID4 GTX rear
Bild: Skärmbild

Säkerhetsutrustning

Säkerhetsutrustningen liknar den som finns i standardutgåvan, som är generös. Körfältassistans, döda-vinkel-varnare, parkeringsassistans, prediktiv farthållare med hastighetsgränsassistans och mycket mer. Bilen kommer också att varna för farliga situationer kring trafikanter, i motsats till till exempel Skoda Enyaq. Framtida uppdateringar av bilens programvara görs via luften, så du behöver inte konsultera en verkstad för detta.

The new Volkswagen ID.4 GTX
Blått med röda kontrastsömmar upprepas i interiören av VW ID.4 GTX Foto: Volkswagen

Premiuminteriör

Interiören ger också en mer premiumkänsla än standardutgåvan. Här talar vi om blå interiör med röda kontrastsömmar för ett sportigt utseende.

Ljudsystemet inte uppgraderat?

Ljudsystemet nämndes inte med ett ord och tyvärr verkar det inte som om du kan beställa bilen med uppgraderat ljud. Således följer ID.4 GTX de sorgliga vägen för både ID.3 och ID.4. Lite konstigt eftersom kinaversionen av ID.4 har Harman/Kardon-anläggning, och ID.3 har Beats-anläggning, vilket tillkännagavs redan i ett tidigt stadie.

Annons

Som jämförelse har Skoda Enyaq möjlighet att välja Skoda Sound System med separat subwoofer, och Audi har Sonos-anläggning i sin Q4 e-tron.

Pris och tillgänglighet

Priset på Volkswagen ID.4 GTX börjar vid cirka 460 000 kronor och det är innan du börjar kryssa för olika tillbehör. Innan du är färdig har du antagligen snyggt gjort av med ytterligare 100 000 kronor eller mer. Bilen kan beställas från 29.04. kl 09. Inget ord om när bilen ska rullas ut.

Volkswagen ID.5 ID5 VW
Ett kort utdrag av en kamouflerad ID.5 visades. En kupé med mjukare linjer än SUV ID.4. Foto: Skärmbild

Fler IDX-modeller kommer

Vi lovades att GTX-familjen kommer att växa snabbt. I den digitala presentationen av ID.4 fick vi också veta att den kommande kupén ID.5, med mjukare linjer än ID.4, också kommer i en GTX-version.

The new Volkswagen ID.4 GTX

 

Annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Musikanläggningen i standard-modellen är verkligen inte mycket att hänga i granen. Synd!

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också