TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
☀️ SOMMAR-ERBJUDANDE☀️ LB+ Total 6 veckor för bara 6 kronor!

Nyhet

Snart får VW-bilarna äntligen tillbaka fysiska knappar

Pekskärmar och touchknappar är inte alls vad bilförarna efterfrågat, så nu kommer de gamla hederliga knapparna tillbaka.

Av / 2023-12-24 - 10:00
Snart får VW-bilarna äntligen tillbaka fysiska knappar

Under flera år har Volkswagen jobbat på att uppdatera och modernisera interiören i sina bilar. En del av det har varit att ”Tesla-ifiera” bilarna och flytta information och kontroller till en centralt placerad pekskärm.

Läs också Nyhet: Här är Volkswagen ID.7 Äntligen avtäckt! ID.7 blir en rymlig sedan, där räckvidd förmodligen är det största ledordet.

Olyckligtvis hade biltillverkaren glömt att fråga den viktigaste gruppen, nämligen bilköparna, om detta var något de ville ha. Det ville de inte. Dels är det mycket enklare att känna en fysisk knapp med fingret, och om man lyckats trycka in den eller inte, jämfört med en pekskärm. Dels är det direkt trafikfarligt att behöva ta ögonen från vägen och börja leta i skärmmenyer efter värmereglaget.

Läs också TEST: Volkswagen ID. Buzz Pro Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.

En storm av protester har därför drabbat Volkswagen, som har tvingats backa. De säger nu att de från och med ID.2all Concept kommer att ta ett steg tillbaka. Konceptbilen har nu en rad med bakbelysta knappar ovanför pekskärmen, och det kommer att rulla ut till andra modeller efter det.

Läs också Nyhet: Har du köpt en ny Tesla Model 3, S eller X? Snart kan du få tillbaka blinkersspaken. Den nya Tesla-ratten utan blinkersspak är en riktig plåga. Snart kommer lösningen. Men inte från Tesla.
Annons
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Har du räckviddsångest? Ett nytt världsrekord borde lugna dig!

Kompakt el-SUV med upp till 530 kilometers räckvidd

AI-system gör biluthyrning till ett dyrt nöje

Kolla in den elektriska superbilen!

Hyundai Ioniq 9: Priset överraskar

Vanmoof återuppstår från de döda med nya elcyklar

Ny vätgas-SUV från BMW – är de galna?

Första intrycket: Så blir NIO:s nya digitala arsenal

Viktiga framsteg för Nissan Leaf

Tesla kör själv genom Rom

När kommer kraftmonstret från Lucid till Sverige?

Videoappar kommer till Android Auto