TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Kommentar

IAA mobility 2021

Den amputerade bilmässan kan ha varit den viktigaste någonsin.

forfatter
Publicerad 2021-09-13 - 18:22
Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Den kritiserades för att den var så stor att det var svårt att få överblick. IAA-mässan var spridd över flera olika platser i München, och den saknade bland annat Tesla och alla japanska tillverkare, men trots det var IAA Mobility 2021 kanske den viktigaste bilmässan på länge, kanske någonsin.

Man skulle kunna tro att frånvaron av många kända biltillverkare skulle ha dämpat intresset, men enligt arrangörerna var det hela 400 000 besökare under de sex dagar mässan varade.

Även miljörörelsen i Tyskland var entusiastisk över bilmässan (något de inte brukar vara) eftersom den hade en ganska tydlig, grön profil.

Naturligtvis var det elbilarna som fick mest uppmärksamhet. Miljömedvetenheten är stark i Tyskland, och de tyska biltillverkarna har varit ganska tydliga med att de kommer att delta i Det gröna skiftet, och alla var i stort sett närvarande (utom Opel).

Det var åtminstone elbilarna som fick mest uppmärksamhet. Både de många har beställt och de som de väntar på, men bilutställningen visade också varför elbilar inte är som vanliga bilar. Flera av de (744) utställarna var inte ens biltillverkare, många av dem var faktiskt cykeltillverkare.

Naturligtvis fanns det mycket självkörande teknik och avancerade uppkopplingar, nya haptiska gester, och bilutställningen visade vägen till en framtid med digitalisering av rörlighet på ett sätt som vi inte riktigt har sett omfattningen av tidigare. Det råder ingen tvekan om att om du inte är grön, får du kämpa för att få uppmärksamhet även på en bilmässa.

Polestars paviljong på IAA 2021.

Mässan förra veckan var historiens första bilmässa med så stort fokus på miljövänlig rörlighet, och bland över 100 premiärer på mässan var det (nuvarande) och kommande elbilar – och elbilskoncept, som visade varför IAA 2021 kan vara den viktigaste bilmässan någonsin.

Man ska inte lägga för mycket i det, men det rapporteras att över 67 procent av dem som besökte IAA 2021 var under 40 år. Kanske kan man hoppas att det är elbilarna, som säkerställer det stora bilintresset bland dem som ännu inte fått gråa hår.

Impressionen-2163-989x658 PK-BMW-7745-989x659 PK-INTIS_GmbH-7799-989x659 Impressionen-3830-989x659 PK-Mercedes_Benz_AG-0370-989x658 Eröffnungsveranstaltung-9784-989x659
<
>

 

 

 

 

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend