Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Elektrisk E-klass med S-klass-teknik

Fem meter långa Mercedes EQE är klar till sommaren 2022.

Av / 2021-09-06 - 14:27
Elektrisk E-klass med S-klass-teknik

Många har nog väntat på att Mercedes ska lansera en elektrisk E-klass. Då tänker vi inte bara på taxibranschen, som har all anledning att se fram emot den angivna räckvidden på 660 km (EQE 350), utan också på de som letar efter ett alternativ till exempelvis Tesla Model S. Som är en elbil i samma storlek och prisklass.

Läs också Tesla Model S P85 Tesla Model S visar på ett överlägset sätt hur framtidens smarta bil kan se ut.

Men tillbaka till EQE. Den kommande elektriska E-klass är baserad på en kortare version av EVA 2-plattformen som EQS är byggd på, och EQE får också många av de tekniska innovationerna i EQS.

Bland annat finns den nästan heltäckande MBUX-skärmen – som heter Hyperscreen – som tillval till EQE, som verkar vara en hel del rymligare inuti än nuvarande E-klass med förbränningsmotor.

Axelavståndet är förlängt till 312 cm, vilket ger extra mycket benutrymme bak och förarsätet är framskjutet i kupén. Den totala längden på EQE 350 är 4,95 m, så det är ingen liten bil det handlar om. Ändå har Mercedes bara lyckats åstadkomma en bagagevolym på måttliga 430 liter. Vilket jag antar att taxibranschen inte direkt kommer att jubla över.

qe4 qe3
<
>

Stort batteri

Mercedes säger att EQE 350 – som blir lanseringsmodellen – får ett 90 kWh-batteri som ger en räckvidd på upp till 660 km. Förbrukningen uppges vara 15,7–19,3 kWh per 100 km och en 215 kW-elmotor (292 hk, 530 Nm) driver bakhjulen på EQE 350.

Den inbyggda laddaren stöder 11 kW, men bilen går också att beställa med 22 kW-kapacitet, medan snabbladdning uppges vara 170 kW. Enligt Mercedes kan man ladda upp till 250 km räckvidd på bara en kvart.

qe6 qe7
<
>

EQE finns naturligtvis två elmotorer och 4Matic-fyrhjulsdrift samt högre effekt – i första vändan upp till 500 kW (680 hk). Och med momentfördelare (Torque Shift) som är snabbare och mer energieffektiv än mekanisk kraftöverföring till fram- och bakaxlarna.

Priserna är inte klara, men EQE förväntas bli billigare än EQS.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen