Nyhet

Så här tänker sig BMW att vi ska förflytta oss i stan

BMW i Vision AMBY är en elcykel, fast mycket snabbare.
forfatter

På IAA Mobility 2021 i München visade BMW upp de redan presenterade elbilarna i4 och iX, plus en vätgasversion av X5. Men det var i deras i Vision-program som det mest spännande fanns.

Om vi ​​bortser från konceptbilen i Vision Circular, som kan byggas med hållbarhet och noll CO2 som mål, var det elcykeln lade märke till.

Foto: BMW

Futuristiska i Vision AMBY är lite mer än en elcykel och BMW tänker sig att hastighetsbegränsningen på 25 km/h ska kunna ”upphävas” om föraren har rätt sorts körkort och försäkring. Om man behöver åka snabbare på vägar utanför stadskärnor så kan hastigheten vara upp till 60 km/h.

Eller så kan man välja Motorrad Vision AMBY-modellen, som är en lätt motorcykel där man inte behöver trampa på pedalerna för att hålla farten.

i Vision AMBY and Motorrad Vision AMBY
i Vision AMBY, och Motorrad Vision AMBY. Foto: BMW

Cykeln kan använda geofencing för att begränsa maxhastigheten, på så sätt kan man sudda ut skillnaden mellan elcykel och elektrisk skoter efter behov.

Konceptcykeln är utrustad med ett 2 kWh-batteri som ska räcka för 300 km i upp till 25 km/h innan det måste laddas. Och allting styrs naturligtvis med en app på mobilen.

Foto: BMW

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.