TEST AV T+A DAC 8 DSD

Digital perfektion

Glöm allt du hört om digitalomvandlare, den hÀr Àr allt annat Àn trÄkig

Ljud & Bild tycker:
EnastÄende frisk dynamik, kristallklar klang och enormt djup. Flexibelt med DAC och förförstÀrkare. Relativt lÄgt pris.
FjÀrrkontrollen hÄller inte samma klass som DACen, en enda optisk ingÄng Àr snÄlt och en volymratt Àr bÀttre Àn tryckknappar. Stöder inte MQA.

NÀr befintliga anlÀggningar ska uppgraderas mÄste man alltid fundera pÄ var det Àr smartast att börja. Ska man byta ut allt eller ta det steg för steg sÄ Àr behoven olika.

Om man inte behöver analoga ingÄngar och bara har digitala ljudkÀllor Àr en förstÀrkare med uteslutande digitala ingÄngar att föredra. Alternativet Àr en digitalomvandlare (DAC).

Digitalomvandlaren frÄn tyska T+A, lilla DAC 8, ser sÄ oansenlig ut att den Àr lÀtt att missa. Den lÄga vikten och de kompakta mÄtten kan lura vem som helst. Men inuti det oerhört vÀlgjorda skalet bor en digitalomvandlare och en förförstÀrkare. En ganska grym sÄdan, som bland annat som stöder uppspelning av DSD-filer. För övrigt samma format som SACD-skivor bygger pÄ.

DAC 8 kan ersĂ€tta en förförstĂ€rkare och anvĂ€ndas som DAC för upp till Ă„tta digitala ljudkĂ€llor. TvĂ„ par analoga utgĂ„ngar – balanserade och obalanserade – kan kopplas till en effektförstĂ€rkare. Eller ett par aktiva högtalare. Till exempel T+A:s smĂ„ CM Active. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan den lilla lĂ„dan vara centrum i en stor eller liten anlĂ€ggning.

Den kan ocksĂ„ anvĂ€ndas som en vanlig DAC, kopplad till en befintlig analog förstĂ€rkare. DĂ„ stĂ€ller man bara in de analoga utgĂ„ngarna till ”Fixed” sĂ„ fĂ„r man fast utnivĂ„ ur utgĂ„ngarna och den digitala volymkontrollen kopplas ur.

LÀgg förresten mÀrke till att DAC 8 DSD har ett hörlursuttag, det styr volymkontrollen Àven om volymknapparna pÄ fronten Àr urkopplade.

Det finns ocksÄ en effektförstÀrkare i samma serie, med samma design och fysiska mÄtt, som passar till DAC 8. Den heter kort och gott AMP 8 och Àr en stereoförstÀrkare med 80 watts effekt per kanal.

En avspelare finns ocksÄ: nÀtverksspelaren MP 8, som Àven Àr en CD-spelare, fast med wifi, FM/DAB-radio och digitalingÄngar.

T+A DAC 8 debuterade redan 2012, men Àr nu uppgraderad med bland annat stöd för DSD-filer. Den stöder inte, Ànnu sÄ lÀnge, MQA-filer som man bland annat hittar i Tidals Masters-katalog.

Foto: T+A

 

Spelar DSD

Men den stöder allt annat, det vanligaste Àr ju trots allt PCM, upp till 24 bit/192 kHz-signaler i alla ingÄngar. Utom den ena optiska, som stannar vid 24 bit/96 kHz.

USB-porten pÄ baksidan stöder PCM upp till 32 bit/384 kHz och DSD upp till DSD512.

T+A-boxen Ă€r enkel att installera, det Ă€r lĂ€tt att komma Ă„t anslutningarna pĂ„ den 27 cm breda lĂ„dan och allt Ă€r i sedvanlig tysk ordning. Även nĂ€r man vĂ€ljer funktioner, som det finns en del av. Bland annat fyra olika filterinstĂ€llningar som gör mycket med hur man uppfattar ljudet.

 

Avancerade filter

De fyra filterinstÀllningarna börjar med ett slags normal filtrering med neutral frekvensrespons. Filter nummer tvÄ dÀmpar de allra högsta frekvenserna lite grand och kompenserar med snabbare transientrespons.

Filter nummer tre Àr ganska sÄ annorlunda, hÀr har T+A försökt skapa en mer analog klangkaraktÀr. Den fjÀrde och sista instÀllningen ska ge lyssnaren en 100 procent korrekt Ätergivning av signalen som kommer in.

De tvÄ senare Àr sÄ kallade Bézier-filter, och de tvÄ som ger den mest hörbara förÀndringen av klangkaraktÀren. Vilket man föredrar beror lite pÄ smak, hur anlÀggningen lÄter i övrigt och lite pÄ signalen som man matar DAC 8 med.

Den lilla plastfjÀrrkontrollen, som inte riktigt har samma byggkvalitet som omvandlaren, har knappar dÀr man kan vÀlja filter och lyssna sig fram till ett man föredrar.

Det finns en knapp mÀrkt Wide Mode ocksÄ. Den aktiverar ett annat filter som rullar av överst i diskanten för att dÀmpa högfrekvent brus frÄn DSD-signaler. I Clean-lÀge lÀggs filtreringen pÄ 60 kHz och Wide har 120 kHz-filter. Observera att Wide inte Àr kompatibelt med DSD64 (2,8 MHz).

Foto: T+A

 

Som ÄrgÄngschampagne

Det Àr inte första gÄngen vi testar nÄgot frÄn T+A. Sedan början av 2000-talet har vi haft sporadiska tester av dem. Lilla DAC 8 pÄminde mig om att det var onödigt lÀnge sedan sist, för det hÀr lÄter sagolikt.

T+A brukar stÄ för neutral ljudbalans, med bra upplösning, gnistrande dynamik och bra fokus. Det hÀr Àr inget undantag.

Genom att leda alla digitala ljudkÀllor via DAC 8 Àr jag ganska sÀker pÄ att de flesta anlÀggningar kommer att uppleva den som en frisk flÀkt. De flesta digitalomvandlare jag kan komma pÄ lÄter lika spÀnnande som ett glas ljummet vatten, men den frÄn T+A pÄminner mer om en ÄrgÄngschampagne.

Det har lager efter lager av intressanta egenskaper, som en enastÄende förmÄga att skapa djup i musiken. Ur den synvinkeln pÄminner den mycket om den tre gÄnger dyrare Ayre QX-5. Det hÀnger inte direkt ihop med filterinstÀllningarna, Àven om den Àndrar musikens klangkaraktÀr. Ibland markant. I den komplexa house/techno-lÄten Somewhere Out There med Orbital Àr det lÀtt att höra skillnad pÄ filtren. HÀr föredrog jag filter 1, eftersom det dÀmpade hÄrdheten i diskanten, som kan vara lite enerverande i just den hÀr lÄten.

Annars föredrog jag filter 3 och 4 den mesta tiden. Till exempel i Belle & Sebastians Sweet Dew Lee, men ocksÄ i Van Morrisons Broken Record, dÀr instrumenten och mellanregistret framtrÀdde bÀttre i ljudbilden.

Det finns ingen glasaktig hÄrdhet hÀr, som det gör i en del varianter av Benchmarks digitalomvandlare.

Radka Toneffs Fairytales i MQA-kvalitet (Tidal Masters) lĂ€t bĂ€st med filter 4. DĂ„ fick jag en perfekt tonal balans, enormt djup i ljudbilden och en kolossalt fin klang. Även om DAC 8 inte stöder MQA-formatet i dagslĂ€get sĂ„ mĂ€rker man stor skillnad pĂ„ hur mycket djup det finns i klangfĂ€rgerna och tonerna i MQA jĂ€mfört med normal PCM-kvalitet.

Det finns mer luft och detaljer och bÀttre mikrodynamik att fÄ fram. SÄdant som T+A DAC 8 DSD, trivs utmÀrkt med. Den dynamiska kontrasten Àr enastÄende, Àven i basen dÀr man fÄr en kÀnsla av att digitalomvandlaren kan göra en subwoofer överflödig.

 

Digitalcentral

T+A DAC 8 DSD lÄter snarare som en trÄkig diagnos, men Àr en digital vitamininjektion i alla anlÀggningar. Den kombinerar en flexibel digitalomvandlare med förförstÀrkare och hörlursuttag, allt inpackat i förtroendeingivande kvalitet. Att fjÀrrkontrollen ser ut som om den kommer frÄn en barnleksak kan vi ha överseende med, men vi hoppas pÄ stöd för MQA. DÄ blir DAC 8 helt perfekt.

 

Fakta & Betyg:
  • Digital förförstĂ€rkare

    32 bit/384 kHz Sigma Delta DAC

    4 koaxiala digitalingÄngar, optisk, BNC, AES/EBU och USB, upp till 16/24 bit/192 kHz

    Koaxial digitalutgÄng

    Balanserade och obalanserade utgÄngar

    Format: DSD64 till DSD512, DXD 352,8 kHz och DXD 384kHz, 16/24/32 bit, 44,1–384 kHz PCM

    MĂ„tt/vikt: 27 x 27 x 8 cm/4 kg

    Webb: audioconcept.se

     

    Pris: 27,600,-
    Les ogsÄ
    TEST: Denon DL-103R

    JÀttelyft för ljudet

    Denon-pickupen Àr en dark horse som kan fÄ dina öron att glöda av förtjusning.

    TEST: Audio-Technica AT-OC9/III

    Betydande uppgradering

    Byt den gamla pickupen mot den hÀr frÄn Audio-Technica om du vill höra mer av musiken pÄ LP-skivorna.

    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×