annonse
annonse

test: McIntosh MA9000

November 2017McIntosh MA9000

Ljud av världsklass

McIntoshs integrerade förstärkare kan vara den sista du någonsin behöver köpa.

Sublim ljudkvalitet, oansträngd dynamik och bergfast ljudbild som är proppfull av detaljer och klangfärger. Mycket flexibel med många ingångar och utbytbar DAC-modul.
Storleken, vikten och priset.

De stora McIntosh-förstärkarna tillhör våra absoluta favoriter. Massiva, blytunga, välgjorda och ytterst välljudande. De är bland de bästa vi har hört, och driver i stort sett det mesta vi kopplar in i högtalarväg.

Det varma ljudet och den stora och öppna ljudbilden känns rätt varje gång vi sjunker ner i soffan och vrider upp volymen.

Det är något visst med den oansträngda dynamiken och den varma klangen. Musiken låter mer naturlig, vilket får håren på armarna att resa sig.

Därför har vi alltid stora förväntningar på nya förstärkare från Binghamton, New York. Speciellt de stora. Som MA9000. McIntoshs nya integrerade flaggskepp. Ett förstärkarmonster med 300 watts effekt i varje kanal, kopplad till McIntoshs stora transformatorer, så kallade Autoformers. Som gör förstärkaren nästan immun mot varierande högtalarlaster.

Den nästan 50 kilo tunga McIntosh-förstärkaren är den tredje i raden av stora integrerade förstärkare som började 2008 med MA7000.

Men den här versionen har mer gemensamt med MA8000 som vi testade 2014 och som omedelbart blev en stor favorit, inte bara hos oss utan också hos många highend-entusiaster.

Precis som MA9000 har den massiva 300 watts effekt, många ingångar – bland annat skivspelaringång – samt inbyggd digitalomvandlare.

Med andra ord: en förstärkare som passar olika behov, och driver de allra flesta högtalare. Den ställer upp i samma klass som Mark Levinson No.585 och vår favorit Gryphon Diablo 300. Två av de absolut bästa integrerade förstärkare vi har testat. Någonsin.

DAC-modul

Nya MA9000 bygger på föregångaren och har några få men inte oväsentliga uppdateringar. Den allra viktigaste lägger man inte märke till förrän man tittar på förstärkarens baksida. Där hittar man långa rader analoga ingångar, 10 par faktiskt, ingång för skivspelare med MC- eller MM-pickup samt en utbytbar digitalomvandlare.

 

Foto: McIntosh

Den utbytbara DAC-modulen gör förstärkaren nästan framtidssäker. Modulen kan bytas ut mot bättre DAC-moduler, eller något annat om utvecklingen ger oss det, så att man slipper byta ut hela förstärkaren för att få en bättre DAC.

MA9000 levereras med DA1, som den heter, förinstallerad. Den har en åttakanalig 32-bitars DAC som stöder högupplösta 24 bit/192 kHz-ljudfiler, DSD- och DXD-filer samt 32 bit/384 kHz PCM-ljud via USB-ingången.

Det lär täcka de flesta tillgängliga och smått otillgängliga ljudformat för musik.

Förutom USB-ingången, som stöder avspelning upp till DSD256- och DXD 384 kHz-filer, finns det två optiska och två koaxiala digitala ingångar, men ingen 110-ohm AES/EBU-kontakt.

Modulen har däremot en ingång som är märkt MCT. Det är en DIN-multikontakt som man kan använda om man har ett McIntosh SACD/CD-drivverk. Till exempel MCT450 eller MCT80. De kan spela DSD-filerna på SACD genom digitalomvandlaren i MA9000 för att få bättre ljud.

Precis som de flesta nyare McIntosh-förstärkare finns det ett hörlursuttag som orkar driva tämligen tungdrivna hörlurar. Den har HXD (Headphone Crossfeed Director) inbyggt, en funktion som återskapar känslan av att lyssna på högtalare i ett rum, även om man har på sig hörlurar.

Det finns också en utgång till andra ljudkällor, separata effektförstärkare och det går att koppla in en hemmabioanläggning.

Vinylfrälsta kan glädja sig åt skivspelaringångar där man kan anpassa last och impedans efter pickupen man har.

Referensklang

Den stora McIntosh-förstärkaren har genomgått ett par uppgraderingar i kretsarna, med nyare och bättre komponenter för att ge bättre ljud, plus en kosmetisk uppgradering med Mc-loggan formad i kylflänsarna på sidorna.

De fyra kabelterminalerna på baksidan är märkta med minus, 2, 4 och 8 ohm, och tanken är att högtalarna kopplas till de kontakter som har samma ohm-värde som högtalarna. Då kommer Autoformer-kretsarna till sin rätt – och då har vi märkt att förstärkaren låter optimalt.

Fler ord än ”optimalt” krävs dock för att beskriva hur förstärkaren låter. Det första jag märkte var att digitala ljudkällor låter öppnare, fräschare och mer dynamiskt, men att även ljudet från analoga ljudkällor upplevs som bättre fokuserat och har större detaljrikedom än med föregångaren MA8000.

Med ett brett urval av signalkällor och högtalare till förfogande var det förbaskat roligt att lyssna på den stora McIntosh-förstärkaren.

Den klarade alla utmaningar på rak arm, och fick även små högtalare som Dynaudio Special Forty att växa i rummet. En av utmaningarna var Herbie Hancocks Dis Is Da Drum från 1994. Albumet är en mäktig demonstration av hur man kan korsa stilar med akustiska, elektroniska och samplade instrument, varvat med scratching, massor av perkussion och både trä- och bleckblås.

Det kan tvinga ner den mest självsäkra förstärkaren på knä, bara man spelar tillräckligt högt. Men på MA9000 blinkade inte ens lamporna som markerar att Power Guard-kretsarna aktiveras för att skydda förstärkaren.

McIntosh-loggan är infälld i kylflänsarna. Foto: McIntosh

 

Förstärkaren hade stålkontroll på trummor, basgången i Call It 95 hamrade som en kulspruta och de turkosa VU-mätarna betedde sig som vindrutetorkare i ösregn.

Det var gräsligt roligt, och extra kul att ljudet var kristallklart och dundrande högt på samma gång.

Det finns inte bara muskler och ingen finess här. Förstärkaren bredde ut en stor och djup ljudbild med Mozarts klarinettkonsert i A-dur, KV 622 med Academy of St Martin-in-the-Fields under ledning av Sir Neville Marriner.

Stråkarnas klang är varm och fokuserad, Jack Brymers klarinett är som mjuk balsam för öronen och det finns en slående detaljrikedom i den gamla inspelningen från 1971.

Samma sak kan sägas om Chet Bakers Chet Baker Sings, som är en ännu äldre inspelning. Här låter det förbluffande fräscht och modernt, med massor av luft och en gedigen rumskänsla. Jag upplever också att förstärkaren lyckas hålla masken även i diskanten när man spelar högt. Ljudet är lika mjukt, men välfokuserat och det känns som om nyanserna och klangen i diskanten inte ändras när man vrider upp volymen.

Robert Plant senaste album låter praktfullt, eftersom förstärkaren presenterar musiken med en glödande fyllighet som gör både röster och instrument större och mer mänskliga. Man hör mer än bara gitarrsträngar, mer än bara trummor, det följer med massor av klang ut i rummet, vilket skapar mer realism än man kan förvänta sig att hitta på andra ställen. Äkta highend behövs.

Världsklass

McIntosh MA9000 är en av de tre bästa integrerade förstärkarna vi har testat. Det verkar som om det finns ändlöst med kraft, den har oändligt med anslutningar och kan driva även stora, tungdrivna högtalare utan ansträngning. Den är också en av de finaste musikförmedlarna vi har hört i den här klassen, och fördelen med utbytbar DAC gör den till en betydligt mer mångsidig förstärkare än många andra i samma klass. Den här kan man köpa och ha i många år utan att känna sig tvungen att byta till något annat.

 

picture2
<
>
Tillräckligt med ingångar för det mesta, plus utbytbar DAC-modul som gör McIntosh MA9000 extra praktisk.

De stora McIntosh-förstärkarna tillhör våra absoluta favoriter. Massiva, blytunga, välgjorda och ytterst välljudande. De är bland de bästa vi har hört, och driver i stort sett det mesta vi kopplar in i högtalarväg. Det varma ljudet och den stora och öppna ljudbilden känns rätt varje gång vi sjunker ner i soffan och vrider upp volymen. Det är något visst med den oansträngda dynamiken och den varma klangen. Musiken låter mer naturlig, vilket får håren på armarna att resa sig. Därför har vi alltid stora förväntningar på nya förstärkare från Binghamton, New York. Speciellt de stora. Som MA9000. McIntoshs nya integrerade flaggskepp. Ett förstärkarmonster med 300 watts effekt i varje kanal, kopplad till McIntoshs stora transformatorer, så kallade Autoformers. Som gör förstärkaren nästan immun mot varierande högtalarlaster. Den nästan 50 kilo tunga McIntosh-förstärkaren är den tredje i raden av stora integrerade förstärkare som började 2008 med MA7000. Men den här versionen har mer gemensamt med MA8000 som vi testade 2014 och som omedelbart blev en stor favorit, inte bara hos oss utan också hos många highend-entusiaster. Precis som MA9000 har den massiva 300 watts effekt, många ingångar – bland annat skivspelaringång – samt inbyggd digitalomvandlare. Med andra ord: en förstärkare som passar olika behov, och driver de allra flesta högtalare. Den ställer upp i samma klass som Mark Levinson No.585 och vår favorit Gryphon Diablo 300. Två av de absolut bästa integrerade förstärkare vi har testat. Någonsin. DAC-modul Nya MA9000 bygger på föregångaren och har några få men inte oväsentliga uppdateringar. Den allra viktigaste lägger man inte märke till förrän man tittar på förstärkarens baksida. Där hittar man långa rader analoga ingångar, 10 par faktiskt, ingång för skivspelare med MC- eller MM-pickup samt en utbytbar digitalomvandlare.   [caption id="attachment_68583" align="alignnone" width="460"] Foto: McIntosh[/caption] Den utbytbara DAC-modulen gör förstärkaren nästan framtidssäker. Modulen kan bytas ut mot bättre DAC-moduler, eller något annat om utvecklingen ger oss det, så att man slipper byta ut hela förstärkaren för att få en bättre DAC. MA9000 levereras med DA1, som den heter, förinstallerad. Den har en åttakanalig 32-bitars DAC som stöder högupplösta 24 bit/192 kHz-ljudfiler, DSD- och DXD-filer samt 32 bit/384 kHz PCM-ljud via USB-ingången. Det lär täcka de flesta tillgängliga och smått otillgängliga ljudformat för musik. Förutom USB-ingången, som stöder avspelning upp till DSD256- och DXD 384 kHz-filer, finns det två optiska och två koaxiala digitala ingångar, men ingen 110-ohm AES/EBU-kontakt. Modulen har däremot en ingång som är märkt MCT. Det är en DIN-multikontakt som man kan använda om man har ett McIntosh SACD/CD-drivverk. Till exempel MCT450 eller MCT80. De kan spela DSD-filerna på SACD genom digitalomvandlaren i MA9000 för att få bättre ljud. Precis som de flesta nyare McIntosh-förstärkare finns det ett hörlursuttag som orkar driva tämligen tungdrivna hörlurar. Den har HXD (Headphone Crossfeed Director) inbyggt, en funktion som återskapar känslan av att lyssna på högtalare i ett rum, även om man har på sig hörlurar. Det finns också en utgång till andra ljudkällor, separata effektförstärkare och det går att koppla in en hemmabioanläggning. Vinylfrälsta kan glädja sig åt skivspelaringångar där man kan anpassa last och impedans efter pickupen man har. Referensklang Den stora McIntosh-förstärkaren har genomgått ett par uppgraderingar i kretsarna, med nyare och bättre komponenter för att ge bättre ljud, plus en kosmetisk uppgradering med Mc-loggan formad i kylflänsarna på sidorna. De fyra kabelterminalerna på baksidan är märkta med minus, 2, 4 och 8 ohm, och tanken är att högtalarna kopplas till de kontakter som har samma ohm-värde som högtalarna. Då kommer Autoformer-kretsarna till sin rätt – och då har vi märkt att förstärkaren låter optimalt. Fler ord än ”optimalt” krävs dock för att beskriva hur förstärkaren låter. Det första jag märkte var att digitala ljudkällor låter öppnare, fräschare och mer dynamiskt, men att även ljudet från analoga ljudkällor upplevs som bättre fokuserat och har större detaljrikedom än med föregångaren MA8000. Med ett brett urval av signalkällor och högtalare till förfogande var det förbaskat roligt att lyssna på den stora McIntosh-förstärkaren. Den klarade alla utmaningar på rak arm, och fick även små högtalare som Dynaudio Special Forty att växa i rummet. En av utmaningarna var Herbie Hancocks Dis Is Da Drum från 1994. Albumet är en mäktig demonstration av hur man kan korsa stilar med akustiska, elektroniska och samplade instrument, varvat med scratching, massor av perkussion och både trä- och bleckblås. Det kan tvinga ner den mest självsäkra förstärkaren på knä, bara man spelar tillräckligt högt. Men på MA9000 blinkade inte ens lamporna som markerar att Power Guard-kretsarna aktiveras för att skydda förstärkaren. [caption id="attachment_68584" align="alignnone" width="460"] McIntosh-loggan är infälld i kylflänsarna. Foto: McIntosh[/caption]   Förstärkaren hade stålkontroll på trummor, basgången i Call It 95 hamrade som en kulspruta och de turkosa VU-mätarna betedde sig som vindrutetorkare i ösregn. Det var gräsligt roligt, och extra kul att ljudet var kristallklart och dundrande högt på samma gång. Det finns inte bara muskler och ingen finess här. Förstärkaren bredde ut en stor och djup ljudbild med Mozarts klarinettkonsert i A-dur, KV 622 med Academy of St Martin-in-the-Fields under ledning av Sir Neville Marriner. Stråkarnas klang är varm och fokuserad, Jack Brymers klarinett är som mjuk balsam för öronen och det finns en slående detaljrikedom i den gamla inspelningen från 1971. Samma sak kan sägas om Chet Bakers Chet Baker Sings, som är en ännu äldre inspelning. Här låter det förbluffande fräscht och modernt, med massor av luft och en gedigen rumskänsla. Jag upplever också att förstärkaren lyckas hålla masken även i diskanten när man spelar högt. Ljudet är lika mjukt, men välfokuserat och det känns som om nyanserna och klangen i diskanten inte ändras när man vrider upp volymen. Robert Plant senaste album låter praktfullt, eftersom förstärkaren presenterar musiken med en glödande fyllighet som gör både röster och instrument större och mer mänskliga. Man hör mer än bara gitarrsträngar, mer än bara trummor, det följer med massor av klang ut i rummet, vilket skapar mer realism än man kan förvänta sig att hitta på andra ställen. Äkta highend behövs. Världsklass McIntosh MA9000 är en av de tre bästa integrerade förstärkarna vi har testat. Det verkar som om det finns ändlöst med kraft, den har oändligt med anslutningar och kan driva även stora, tungdrivna högtalare utan ansträngning. Den är också en av de finaste musikförmedlarna vi har hört i den här klassen, och fördelen med utbytbar DAC gör den till en betydligt mer mångsidig förstärkare än många andra i samma klass. Den här kan man köpa och ha i många år utan att känna sig tvungen att byta till något annat.
 
[gallery ids="68581,68582,68583,68585"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

McIntosh MA9000
Integrerad förstärkare
2 x 300 watt
Balanserad dual mono-konstruktion
2 balanserade ingångar
6 obalanserade ingångar
Skivspelaringång (MM och MC)
Hörlursuttag med HXD
8-bands equalizer
DA-1 DAC-modul: 32 bit/384 kHz USB
DSD64, DSD128, DSD256, DXD 352,8 kHz och DXD 384 kHz
32 bit/192 kHz, 2 optiska, 2 koaxiala, McIntosh MCT digitala ingångar
22,5 x 24 x 55,88 cm/45,8 kg

Pris: 135000,-

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-