annonse
annonse

På Ktêma-demo hos Akkelis

Franco Serblin är onekligen ett välkänt namn inom hifi. På det tidiga åttiotalet konstruerade han en märklig högtalare vid namn Snail, det var två små satellithögtalare som var fästa vid en subwoofer med ett par långa armar av trä. Den är mindre i verkligheten än den ser ut på bild.

Snail var själva grundstenen till Sonus Faber, en högtalarfirma som under snart 30 år lyckats slå sitt namn fast med sjutumsspik bland världens högtalare. På Sonus Faber följde Serblin sin designfilosofi om att högtalaren är ett instrument, därför sökte han idéer i bland annat den klassiska italienska violintillverkningen. Och då violinernas högborg Cremona inte ligger långt från Serblins hemort Vicensa, har det under åren varit många kontakter och utbyte av erfarenheter. Det kan också fysiskt ses i bland annat träarbetet på Serblins  konstruktioner.

På det hela taget är typen av trä viktigt för Franco Serblin. Trä är ett levande material och olika träslag har olika egenskaper, så han har uner årens lopp lagt ner mycket arbete på denna punkt.

2007 sålde han Sonus Faber och förberedde sig på ett liv som pensionär. I varje fall utåt. Men Franco Serblin hade flera nya idéer och tankar han ville utveckla, och bara ett par år senare kunde han så presentera sitt hjärtebarn Ktêma. Trots ett yttre som finishmässigt mycket väl kunde varit en dyr Sonus Faber, är Ktêma en helt annan konstruktion som använder sig av helt andra principer än Sonus Faber.


Ktêma i korthet
Ktêma är en fyrvägshögtalare – med fem element. Elementen är för övrigt framtagna i starkt samarbete med norrmannen Ragnar Lian. Det står att han är dansk i Ktêmas dokumentation, men initerade kretsar framhäver att han är norsk. De tre element som syns är en 28 mm soft dome och två fyrtums mellanregisterelement med hjärtformat utstrålningsmönster för att på bästa sätt agera tillsammans med kabinettets form för att optimera perspektivåtergivningen. Dessa tre pekar rakt fram och sitter bakom en trådfront a la Sonus Faber.

De två 9-tums baselementen med metallmembran sitter inuti kabinettet i en kompressionskammare och spelar ut genom spalter på sidorna längst bak, detta för att skapa ännu större kontroll över basen. Allt internkablage kommer i övrigt från Serblin själv och hans kabelmärke Yter.

Kabinettet är i princip triangulärt med spetsen framåt och med konkava sidor. Bakplattan, som alltså är en del av kompressionskammaren, är däremot konvex. Topp och botten är handpolerade aluminiumplattor. Ingen möda har sparats, allt är av mer än utsökt kvalitet och hela högtalaren är närmast en ren skulptur.

Demo hos Akkelis
Vi var på besök hos Akkelis Audio i Göteborg för att närvara vid en demo av Ktêma. Vi var många som var nyfikna, så det var ett ordentligt uppbåd av folk som strömmade genom lokalerna och lyssningsrummet under dagens lopp. Importören Robert Grubstad från AudioConcept i Stockholm hade trimmat in högtalarna nere i bankvalvet, ett ljudmässigt lite knepigt rum som Matts från Svanå Miljöteknik gjort det bästa möjliga akustiskt sett av.

Det var kanske inte helt idealiskt för att få ut det allra sista av Ktêma, men eftersom en demo för mig alltid går ut på att försöka höra potentialen på det vi hör, var det ett par mycket spännande lyssningsstunder vi fick oss till livs. Kringutrustning var ett drivverk från McIntosh, DAC från Weiss, förförstärkare från MBL och slutsteg från Chapter.


Det första man lägger märke till är en rasande fin kontroll i basområdet. Ktêma har fullt styr på det hela och spelar en bas med den svåra kombinationen av kraft, detaljer och substans.

Detaljeringsnivån är genomgående fin, men jag har en känsla av att det inte är det som Serblin fokuserat på under konstruktionsarbetet. Snarare handlar det om den musikaliska helheten, känslan av närvaro och engagemang. Jag hittade en plats i rummet där det till min förvåning hängde ihop bäst, och det var nästan vid bakväggen lite till höger om soffan – en normalt sett långt ifrån idealisk plats, men här var det faktiskt lättare att höra de kvaliteter som onekligen finns förborgade i Ktêma.

Inte så att det inte lät bra, men man satt hela tiden med en känsla – nej, säg hellre en vetskap – om att högtalaren bara väntade på att verkligen få blomma ut och visa sina färdigheter i ett större rum med kanske framför allt högre i tak. Slutsatsen blir att jag är helt säker på att högtalaren kan prestera ”next level” i ett annat rum. Läs för guds skull nu detta rätt – Ktêma är en rasande kompetent högtalare, det ska inte råda några som helt tvivel om det. En ”normal” högtalare skulle ge sin högra arm bara för att nå upp i knähöjd med Ktêma vad ljud angår.

Och vi fick också några ljudmässiga pärlor från Ktêma under sessionerna. Bland annat var den norske bluesrocktrubaduren – kan man säga så? – Odd Børresen en härlig liveupplevelse med all den känsla som behövdes för att man genast skulle bli fokuserad och spänt följa med i hans berättelser – tid och rum försvinner och man är bara med där det händer. Mycket fint – och en absolut rekommenderbar artist.

Pris: 249 000 kr

audioconcept.se

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-