Mr Marantz

Ken Ishiwata behöver ingen titel för att svÀnga sin trollstav över Marantz bÀsta produkter.

NÀr man köper en hifi-komponent tÀnker man sÀllan pÄ vem som har konstruerat den. De flesta elektroniska produkter Àr resultat av ett team anonyma ingenjörer. Men sedan finns det ett fÄtal konstruktörer vars konstruktioner lyfter sig över den breda massan. StjÀrnor vars namn pÄ fronten av en apparat vittnar om att det finns nÄgot speciellt pÄ insidan.

En av de superstjÀrnorna pÄ hifi-himlen Àr Ken Ishiwata. I mer Àn tre Ärtionden har han satt sin personliga prÀgel pÄ Marantz ljudprodukter. Alla Marantz-modeller, oavsett prislapp, Àr testade och provlyssnade av Ken Ishiwata personligen. Först nÀr de har fÄtt hans godkÀnnande stÀmpel fÄr de lov att skickas ut pÄ marknaden.

Skyddslingar
Marantz-produkterna med det mest lovande ljudet tar Ken Ishiwata med sig in i sitt laboratorium och ger dem en specialbehandling. DĂ€r fintrimmas ljudet med utvalda komponenter för att ge ljudet ett extra lyft. Efter behandlingen lĂ€ggs bokstĂ€verna ”KI” till i signaturprodukternas modellbeteckningar. SjĂ€lv kallar han KI-modellerna för sina ”protegĂ©er”.

Lyssningsrum som en konsertsal
NĂ€r Ken Ishiwata testlyssnar pĂ„ nĂ„got sĂ„ gör han det inte i ett helt vanligt rum. I kĂ€llaren under Marantz europeiska huvudkontor i Eindhoven i Holland har han byggt ett lyssningsrum som enligt ryktena sĂ€gs vara nĂ„got utöver det vanliga. SĂ„ nĂ€r vi fick ett erbjudande om att komma till Holland och vara med pĂ„ lanseringen av Marantz senaste referensserie – och det ingick ett besök i ”Kens heliga rum” – tackade vi naturligtvis ja direkt!

Under demonstrationen spelades pÄ Marantz nya referenskombinatione, SA-10 och PM-10. Notera diffusorerna pÄ bakvÀggen. Foto: John Alex Hvidlykke

IklĂ€dd i en lĂ„ng, grön sidenkimonoskjorta vĂ€rdig en Bond-skurk tar Ken Ishiwata emot oss med ett leende i sitt lyssningsrum, dĂ€r upp till ett halvdussin personer kan sitta bekvĂ€mt och lyssna samtidigt. Medan de flesta andra försöker dĂ€mpa reflektioner och stĂ„ende vĂ„gor har Marantz-legenden gĂ„tt radikalt annorlunda tillvĂ€ga. HĂ€r finns bara lite dĂ€mpning i form av en matta, och det finns inga ”basfĂ€llor” i hörnen för att absorbera rumsresonanser. DĂ€remot har det gjorts mycket för att styra ljudreflektionerna i rummet, sĂ„ att de problem som alla vi andra försöker dĂ€mpa aldrig uppstĂ„r frĂ„n början.

För det första finns det inga större parallella ytor. SidovÀggarna Àr vÀlvda som insidan av skrovet pÄ en bÄt: smalare vid de tvÄ kortsidorna. PÄ sÄ sÀtt kan det inte bildas stÄende vÄgor mellan vÀggarna. Och alla rummets vÀggar Àr tÀckta med ett invecklat mönster av plankor och trÀklotsar som ska sprida ljudet. Golvet och taket ser normala ut vid första anblicken, men Ken Ishiwata berÀttar att ovanför de akustiskt transparenta takplattorna sitter det ocksÄ diffusorer.

I kÀllaren utanför Ishiwatas lyssningsrum hittar man Marantz museum. PÄ hyllorna stÄr alla de klassiska modellerna. Foto: John Alex Hvidlykke

Rummet struktur och arrangemanget av diffusorer pÄminner om hur man inreder en konsertsal. NÀr man hör ljudet frÄn orkestern i en konsertsal Àr det mesta av ljudet som nÄr örat reflektioner frÄn vÀggar och tak. Hur mycket det reflekterade ljudet betyder Àr uppenbart om man hör samma orkester spela under bar himmel: all vÀrme och allt liv försvinner.

Men en konsert med levande musiker i en konsertsal Àr sak, hur lÄter en hifi-anlÀggning med samma förutsÀttningar?

VÀggarna försvinner
Under demon stĂ„r Marantz splitter nya referensanlĂ€ggning uppstĂ€lld, som bestĂ„r av SACD-spelare/digitalomvandlaren SA-10 och den integrerade förstĂ€rkaren PM-10. Vi testar naturligtvis bĂ„da dessa komponenter – SA-10 redan i detta nummer. SignalkĂ€llan Ă€r Ken Ishiwatas MacBook, Ă€r inkopplad till SA-10 med USB-kabel. Högtalarna Ă€r helt nya Q Acoustics Concept 500, som du ocksĂ„ kan lĂ€sa om i detta nummer. Dem har Ishiwata valt att stĂ€lla med mycket ”toe-in” sĂ„ att de pekar inĂ„t mot lyssnaren med nĂ€stan 45 graders vinkel.

Foto: John Alex Hvidlykke

Med sÄ mÄnga reflekterande ytor skulle man kunna förvÀnta sig en diffus ljudbild, men i sjÀlva verket Àr det tvÀrtom. Instrument placeras knivskarpt och fritt ute i rummet och bakom högtalarna. Rummet tycks faktiskt försvinna och det lÄter som om vi befinner oss pÄ inspelningsplatsen. AnlÀggningen klarar allt frÄn kÀnslig solosÄng till Aphex Twin med tyngd och tillsynes outtömliga kraftresurser.

Att det finns muskler i den 2 x 400 watt potenta PM-10-förstÀrkaren Àr ingen överraskning, men att de förhÄllandevis billiga Q Acoustics-högtalarna hÀnger med hela vÀgen Àr desto mer förvÄnande. Det Àr priset ocksÄ. Det handlar om en anlÀggning som definitivt Àr highend men som Àr relativt överkomlig. Totalpriset Àr mindre Àn 250 000, inklusive laptopen. Det kommer man inte sÄ lÄngt med i highend-sammanhang, dÀr alla prislappar helst ska vara sexsiffriga för att tas pÄ allvar.

Foto: John Alex Hvidlykke

Den magiska extraingrediensen rummet har dĂ€remot kostat en dryg miljon att bygga. Men i slutĂ€ndan Ă€r det kanske billigt, eftersom Ken Ishiwata har fĂ„tt ett arbetsrum dĂ€r elektroniken visar sig frĂ„n sin bĂ€sta sida och dĂ€r varje detalj framtrĂ€der – utan inblandning frĂ„n ett dĂ„ligt rum.

Museum
I kÀllaren utanför Ishiwatas lyssningsrum hittar man Marantz museum. PÄ hyllorna stÄr bland annat de klassiska modellerna som konstruerades av grundaren Saul Marantz och som gav mÀrket sitt goda rykte pÄ 1970-talet. Bland dem finns ST 8, som enligt Ken Ishiwata fortfarande Àr vÀrldens bÀsta FM-radio.

Den dÀr Ken Ishiwata
Ken Ishiwata Àr sÄ berömd i hifi-kretsar att han inte behöver nÄgon titel. Han Àr varken chefskonstruktör eller chefsdesigner. Han Àr bara Ken Ishiwata. Den dÀr Ken Ishiwata. Sedan 1990 har han dock haft titeln Ambassadör för Marantz-varumÀrket. Philips, som Àgde Marantz pÄ den tiden, kunde nÀmligen inte acceptera att det gick omkring personal som inte hade nÄgon jobbtitel.

En utmaning
Ken Ishiwata har representerat Marantz i fem decennier. Under den tiden har företaget haft tre olika Àgare: Först japanska Superscope, som tog över företaget frÄn den amerikanska grundaren. FrÄn 1980 var det hollÀndska Philips som Àgde Marantz och 2002 gick den japanska delen av Marantz ihop med Denon i ett gemensamt bolag, som i dag ocksÄ Àger högtalarmÀrket Boston Acoustics. Philips drog sig ur helt 2008.

Foto: John Alex Hvidlykke

Att göra sitt jobb under olika Ă€gare med rötter pĂ„ tre olika kontinenter – och med ett fokus som har vĂ€xlat mellan konsumentelektronik och highend – har inte varit helt okomplicerat, medger Ken Ishiwata.

”Det har varit … en utmaning”, konstaterar han lugnt.

Les ogsÄ
McIntoshs nya SACD/CD-transport

McIntoshs nya SACD/CD-transport

MCT500 spelar det mesta, men behöver en riktigt bra DAC.
Roon slÀpper egna musikservrar

Roon slÀpper egna musikservrar

Roons populÀra strömning kommer nu till fysiska, flÀktfria apparater frÄn samma företag. HÀr Àr Roon Nucleus och Nucleus+.
600 watt muskler frÄn McIntosh

600 watt muskler frÄn McIntosh

Om du behöver ett kraftverk till högtalarna kan McIntosh MC611 vara mitt i prick.
Gryphon för skivspelare

Ett vÀlbyggt och vÀlljudande grammofonsteg kan lyfta LP-ljudet till nya höjder.
Massiv motorkraft

Reloop slÀpper en direktdriven skivspelare som bokstavligt talat bygger pÄ ett vÀlbekant recept.
Chord vill sÀtta en ny standard för smÄ DACar

Om du gillar Hugo 2 men inte behöver hörlursittag eller batteridrift sÄ ta en titt pÄ lilla stationÀra Qutest.
Spotify försvinner frÄn flera produkter

Har du en ljudprodukt med inbyggt stöd för Spotify sÄ kan du vara drabbad.
Audio Research i ny version

Med nya radiorör Àr det enkelt att förbÀttra ljudet pÄ en rörförstÀrkare, till exempel Audio Research VT80SE.
Brutal McIntosh-förstÀrkare

Om du behöver Àndlöst med kraft sÄ Àr det kanske den hÀr förstÀrkaren du ska skaffa dig. 1200 watt, tack sÄ mycket!
Årets bĂ€sta förstĂ€rkare

Bra ljud behöver bra förstÀrkare

Det rÀcker inte med flÀskiga högtalare om inte förstÀrkaren hÄller mÄttet. HÀr Àr de bÀsta förstÀrkarna vi har testat under Äret som gÄtt.
Årets bĂ€sta ljudkĂ€llor

Bra upplevelser börjar hÀr

Med vÄra rekommendationer Àr det ingen tvekan om varifrÄn ljudet ska komma.
Din allra sista CD-spelare

Pioneer utlovar ljud i guldklass med sin nya CD-spelare PD-70AE. Den Ă€r dessutom en DAC – och spelar SACD.
Support Prenumeration

VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

MĂ„ndag- Fredag

0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

Support Tlf: 08-411 49 90
Support: prenumeration@ljudochbild.se
×