Canon Ixus 1000HS

Bara nästan

Efter 10 år med Ixus släpper Canon en kamera som både gläder och irriterar oss.
Mycket hög bildkvalitet. Skarp 1080-HD-video. Ont om brus.
Eländig batteritid. Saknar vidvinkel. Högt pris.
10 megapixlar 10x zoom, 36–360 mm 1080-video 3,0-tums LCD, 230 000 punkter 3 900 kr

Ixus 1000HS heter den. En strömlinjeformad kompaktmodell med 10 megapixlar och 10x zoom. Precis vad många letar efter. Men Canon-kameran är långtifrån perfekt, även om den ser lockande ut på papperet. 1000HS har samma bildsensor som Ixus 300HS, som tar utmärkta bilder. Men det nya zoomobjektivet sträcker sig från 36 till 360 mm och saknar alltså vidvinkel helt och hållet. Ett märkligt val, tycker vi, man får vara väldigt intresserad av kraftfull tele i en kompaktkamera för att tycka att nackdelarna uppvägs av fördelarna.
1000HS kan dock ett par trick som ingen annan kan. Förutom HD-video med 1080-upplösning och stereoljud kan den filma slowmotion-sekvenser med uppemot 240 bilder per sekund. Visserligen med lägre upplösning, men långsam film kan vara både praktiskt och roligt. Stillbilder tas med en hastighet av 3,7 bilder i sekunden, fast kameran saknar hel- eller halvautomatisk exponeringskontroll. Man förfogar bara över exponeringskompensation.

Användning
Kameran känns glatt i handen efter ett tag och tummen ligger farligt nära videoknappen. Skärmen har bredformat och är lite lägre än konventionella 3-tumsskärmar, men är anpassad för 16:9-videoformat. Menysystemet är inte särskilt komplicerat och man hittar snabbt funktionerna man letar efter. Det är inte mycket man kan aktivera med knapparna eftersom det finns få sådana på Ixus-kameran.

Bildkvalitet
1000HS tar ypperliga bilder i de flesta situationer. Objektivet har lite problem med skärpan i hörnen, men är rent allmänt väldigt bra och har bara måttlig linjeförvrängning. Lite färgbrytningar får man räkna med, och för övrigt är färgbalansen lite väl ivrig. Bruset är mycket välkontrollerat. Marginellt kornbrus vid ISO 800 ökar till synligt vid ISO 1600, men jämfört med de övriga i testet klarar sig kameran väldigt väl. Vid ISO 3200 syns grova störningar och förlust av färgmättnad och detaljer. Men ingenting av detta är något större bekymmer, för i bra ljus är det inget fel på bildkvaliteten.
Inte videokvaliteten heller. Filmer i HD-upplösning är skarpa och tydliga. Lite orenheter får man räkna med, men detaljer syns väl och ljudkvaliteten är godkänd.

Nikon Coolpix P7000

Superstark utmanare