TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

TEST: Sonus faber Lumina II

När mindre är mer

Sonus faber Lumina II visar att små högtalare kan ge bättre ljud för pengarna.

Karakter
Sonus faber Lumina II
Ljud & Bild tycker
+Kompakt och potent, i vackert trä och med en ljudkvalitet man inte förväntar sig av en så liten högtalare.
-Begränsad djupbas.
Specifikationer
  • Typ: Tvåvägs stativhögtalare
  • Bas: 15 cm med membran av cellulosa/fiber
  • Diskant: 29 mm DAD-silkesdome
  • Känslighet/impedans: 86 dB/4 ohm
  • Frekvensomfång: 55–25 000 Hz
  • Delningsfrekvens: 1 800 Hz
  • Rekommenderad effekt: 30–150 watt
  • Mått: 30,4 x 18 x 26,3 cm
  • Färg: Svart konstläder, valnöt, wenge
  • Webb: septon.se
Riktpris: 10 000

Jag har ofta sagt att man får mer för pengarna om man köper en liten högtalare. Sällan har det varit lika sant som 2020 när vi testade lilla Lumina I från Sonus faber.

Den lilla stativhögtalaren gjorde det omöjliga möjligt, men fortsatte egentligen bara Sonus fabers tradition att bygga fantastiskt bra kompakthögtalare. Finsmakare med gott minne kommer ihåg Minuetto, Minima och Electa som några av de bästa man kan stoppa in i bokhyllan.

Eller helst ställa på stativ.

Lumina-högtalarna byggs för hand i Italien.

De här passar däremot lika bra i en hylla som på ett par stativ. Lumina II adresserar vårt enda klagomål med Lumina I, utan att kabinettet har blivit mycket större.

Som alla vet har små högtalare begränsat ljudtryck och liten eller ingen djupbas. Ändå lyckades Sonus faber klämma fram häpnadsväckande baskvaliteter från det lilla 12-centimeters baselementet på Lumina I. Den något större Lumina II har ett 15 centimeter stort baselement, något större invändig volym samt och 2 decibel bättre känslighet.

Wenge, valnöt eller svart lack.

Baselementet har samma typ av membran av cellulosafiber, som spelar ihop med en 29-millimeters diskant med ett membran av vävt silke. Den har Sonus fabers DAD, Damped Apex Dome, som ska göra diskantregistret så linjärt som möjligt.

Tittar man noga på bilderna så ser man en liten skåra längst ner på högtalarens framsida, det är en basreflexport. Den gör det enklare att ställa högtalarna i en hylla, mot väggen, utan att basen förstärks onödigt mycket. Hade porten suttit på baksidan så hade basfrekvenserna blivit överdrivet förstärkta av bakväggen.

Lägg märke till att basreflexporten sitter på framsidan, vilket gör högtalaren lättare att placera.

Skön klang och fetare bas

Precis som de andra högtalarna i Lumina-serien är denna byggd i Italien, där Sonus faber även bygger sina dyrare modeller, i stort sett för hand hela vägen från montering av kabinett och komponenter till polering av träutförandet.

Lumina II är klädda i en läderimitation och finns i svart lack, wenge eller valnöt, med heltäckande grillar som hålls på plats av osynliga magneter. Liksom alla högtalare i Lumina-serien har de bi-wire-terminaler för dubbla uppsättningar kablar.

Eftersom Lumina II är lite lättare att driva än Lumina I behöver man inget förstärkarkraftverk för att få fart på dem. En liten Rega IO, NAD Amp 1 eller Hegel H95 har mer än tillräckligt med kraft för att driva högtalarna på respektabla ljudvolymer.

De har samma ljudkaraktär som de mindre Lumina 1, men man märker tydligt att de har större baselement i större kabinett.

Knappa 24 cm på djupet gör att de passar i alla bokhyllor.

Så fort basen och trummorna kom in i Keith Jarrett trios Someday My Prince Will Come, från Up For, märkte jag att kontrabasen lät större och kraftfullare. Högtalarna går djupare och får fram mer av de lägsta tonerna, och det märks även på trummorna. Som låter fylligare och har mer kropp och substans, så att basdynamiken känns bättre i kroppen.

Den gör något med andra instrument också. Den extra fylligheten i lägre frekvenser ger sångröster mer klangdjup och de lägre oktaverna i en flygel får mer tyngd och närvaro.

Sång låter underbart, ett vackert fokus målas upp skarpt och tydligt i ljudbilden. Observera att vissa inspelningar kan låta lite vassa i diskanten, det är inte högtalarnas fel eftersom det upprepas med samma inspelningar när man lyssnar på andra högtalare.

Lumina-serien, med Lumina II som nummer två från vänster.

Konkurrenter

Det finns andra fina högtalare i samma prisklass som Lumina II. En av dem är DALI Menuet, som har ett vackert mellanregister i nästan samma klass som legendariska Rogers LS3/5A, men inte samma fyllighet och tyngd i basen som Lumina II. Bowers & Wilkins 707 S2 är ett annat alternativ, men lite tyngre att driva. Audiovector QR1 är kanske den mest spännande rivalen, och den första vi skulle sätta upp mot Lumina II i en duell.

Slutsats

Även om Lumina II inte är så mycket större än Lumina I så spelar den med mer pondus. Ljudbilden växer med Lumina II, vilket också ger lyssnaren både fetare och hårdare bas. Även om den inte går avgrundsdjupt så räcker det mer än väl för att den ska låta som en mycket större högtalare än den egentligen är, och just storleken på ljudet var egentligen det enda vi saknade hos lillebror. Sonus faber Lumina II är en mer komplett och användbar högtalare, som vi tycker låter så bra för pengarna att den får vår oreserverade rekommendation.

 

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.

Lämna en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.