grupptestElac WS 1665

Fantastisk!

Elac levererar ett ljud som är lika luftigt som det är rytmiskt och tungt.
Karakter
Elac WS 1665
Ljud & Bild tycker
Man skulle inte kunna tro att så små högtalarelement kunde få fram så bestämd bas. Övertonerna är bäst i klassen.
Allt har sina begränsningar, större högtalare har ännu mer slagkraft.
Specifikationer
  • Princip: 2,5-vägs basreflex
  • Diskant: JET-banddiskant (AMT)
  • Bas: 2 x 115 mm
  • Rekommenderad förstärkare: 20–200 W
  • Frekvensomfång: 48–50 000 Hz (63 dB)
  • Känslighet: 89,5 dB
  • Impedans: 5 ohm
  • Mått: 22 x 65 x 9,8 cm
  • Färg: Svart satin, vit
  • Vikt: 7,8 kg
  • Webb: septon.se
forfatter

Elac är framför allt kända för sina högtalare med så kallad JET-diskant, vilket är deras version av Heil-banddiskanten. Vägghögtalarna WS 1665 är inget undantag. Här handlar det om tysk precision och man kan räkna med en finslipad ljudbild.

WS 1665 är ganska kompakta, ungefär lika höga som en 43-tums TV. De ser väldigt bra ut på väggen och sticker ut mindre än 10 cm.

Konstruktionen är en 2,5-vägs där två 4,5-tums baselement sitter ovanför och under banddiskanten. Detta har fördelen att den horisontella spridningen blir mycket bra.

Fantastiskt ljud

Elac har ett oerhört balanserat ljud. Bas, mellanregister och diskant – allt hänger ihop nästan helt perfekt. Körsång breder ut sig i bredden som med DALI Opticon LCR, men Elac avslöjar ytterligare några lager längre bak i ljudbilden. Basen känns stramare. Det är bara AVShop KEF som har lika tight bas, och dessutom ännu starkare och djupare, så Elac är inte den största storsläggan. Men i mina öron har WS 1665 så det räcker, både Rap och R&B funkar perfekt. Röster framträder väldigt tydligt, musiken låter stramt och angenämt.

Melody Gardots nylonsträngade gitarr klingar vackert, med fin botten. Melodys röst är otroligt klar och har ”ett lager gas” runt sig som bara dyra högtalare kan åstadkomma. Cymbalers är luftiga och lätta, och stråken som myser mot cellosträngarna gör det med ännu fler klanglager än både DALI och AVShop KEF.

Let it Ride med jazzprojektet Robert Glasper Experiment är upplöst och har snabbheten som behövs för att det ska vara spännande att lyssna. Bastrumman är torr, men utan att bli tunn som hos Audiovector.

Metall av det ”snabba och svåra” slaget, som Eternal Rains Will Come med Opeth, kunde ha haft ännu mer tyngd i basen för att balansera övertonerna. Men visst funkar det bra ändå, och känsligheten är tillräcklig för att få fart på ljudet även med måttlig förstärkareffekt. Klassisk musik låter oerhört bra, med gott om plats runt instrumenten. Och på film är dialogen naturligtvis i samma liga. Röster är klara och har fin fyllighet i bröstklangen. Det är omöjligt att inte gilla det här.

Slutsats

Elac WS 1665 är en vägghögtalare som på ett utsökt sätt balanserar en rytmisk bas med gnistrande luftiga övertoner. Den låter tufft när den ska och basen går tillräckligt djupt för att man inte ska behöva en subwoofer för att underhållas.

Akustiska instrument låter vackert, här finns både rymd och upplösning. Och dynamik!

Lägg därtill att den är en vacker prydnad på väggen, så får Elac våra varmaste rekommendationer.

picture1 picture2
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Audioform Jern w8000

Jern överraskar i basen

Audioforms järnhögtalare har fylligare bas än vi trodde.

De kompakta måtten hindrar inte att basen är fyllig. Kabinetten är härligt befriade från resonanser.
Det saknas lite attack och dynamik. Aningen diffus ljudbild.

AVshop KEF CI 200RR-THX Ultra2

Fulingen med bästa rösten

De specialbyggda AVshop-högtalarna är stora och utanpå väggen är de inte särskilt vackra. Men jösses vad de låter!

Ljudtryck går hand i hand med briljant sammanhållning i ljudbilden. Även utanför sweetspot. Fantastiskt ljud från väggen!
Lite extra montering krävs och kabinetten är ganska så vulgära för ett vanligt vardagsrum.

Audio Physic Classic On-Wall 2

Varmt och milt ljud

Från Audio Physic får vi högtalare i vackert glas och ett ljud som smälter på tungan.

Det varma, rosenskimrande ljudet är lätt att tycka om och basen är fylligare än man skulle kunna tro. Vackra att titta på!
Vi saknar energi i övertonregistret och dynamiken hade kunnat vara bättre. Låter lite platt. Behöver en starkare förstärkare än de andra.

DALI Opticon LCR

Stor, tuff och luftig

DALIs välvuxna Opticon LCR har ett kraftfullt ljud, rikt på bas och en härlig upplösning. Vad mer kan man vilja ha?

Trots stora mått är Opticon LCR en vacker syn på väggen. Ljudet slår hårt och är luftigt, med mycket bra sammanhållning.
Komplicerade musikstycken kan låta lite ostädade emellanåt.

Lyngdorf FR-1

Bring the beat!

Om du vill dundra på med fet och häftig bas och kunna spela högt även med måttlig effekt så kan du sluta leta.

Hög känslighet och en väldigt fysisk ljudbild gör detta till rena underhållningsmaskinen. Framför allt basen är häftiga saker. Låter runt och skönt.
Längre upp i tonregistret kommer musiken inte riktigt ur sitt skal. Vi vill ha mer attack i gitarrer och röster.

Audiovector QR Wall

Liten och läcker

Audiovector QR Wall är bland de minsta i klassen, det märks i basen. Men det finns andra skäl att överväga dem.

Sångröster, särskilt kvinnliga, framträder klockrent i musiken. Instrument är luftiga och detaljerade, och ljudbilden är stor och ”gasaktig”.
Basen är tunn och känns lite obalanserad. QR Wall bör paras ihop med en subwoofer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.