annons
annons
annons
annons

Ljud, ljud på väggen där

Varför ska du behöva leva med medelmåttigt ljud bara för att du inte vill ha stora, pråliga högtalare i vardagsrummet?

Man kan säga många bra saker om soundbar-högtalare. De är kompakta, glider in obemärkt i miljön runt TV:n och de bästa ger en bra känsla med filmer och TV-program. Med simulering av surroundljud och allt möjligt.

Vad en soundbar däremot inte klarar av är musik med riktigt hifi-ljud. Visst kan man lyssna på musik genom en soundbar, och de bästa av dem ger helt okej upplevelser. Men du får aldrig samma distinkta ljudbild som med ett par ordentliga högtalare.

Så varje gång någon berättar för mig att de har sålt sin stereo för att flytta ihop med sin bättre hälft och behöver en soundbar för att fylla tomrummet, så rekommenderar jag gladeligen ett par alternativ men reserverar mig för att de aldrig ge samma ljudkvalitet som den gamla anläggningen.

Bästa möjliga ljud

Så varför inte tänka lite annorlunda? Okej, de tunga dammsamlarna till golvhögtalare ska alltså bort. Men det betyder inte att du måste kasta ut barnet med badvattnet. I stället för att lägga beslag på första bästa soundbar med grön eller orange rea-prislapp så ta ett djupt andetag och tänk dig för. Vill du ha bästa möjliga ljud även när du lyssnar på musik? Vill du ha något som ser snyggt ut i vardagsrummet?

Och när det gäller film så ska du inte underskatta vad ett par ordentliga stereohögtalare kan åstadkomma. Så du kanske ska strunta i allt det där med låtsas-suround och satsa på riktigt ljud i stället?

Den perfekta lösningen kan vara ett par vägghögtalare. Behåll din gamla förstärkare eller köp en ny. Under alla omständigheter blir resultatet mycket bättre än med någon soundbar. Det är ett som är säkert. Du får visserligen inte lika djup bas, men å andra sidan får du bättre bas än med de allra flesta soundbar-högtalare. Visst, det kostar lite extra, men du kommer inte att ångra dig. Och det går ju alltid att köpa till en subwoofer efteråt och få äkta djupbas!

Vi har testat sju par vägghögtalare för ungefär 10 000 till 20 000 kronor. Och allihop ger bättre ljud än nästan vilken soundbar som helst. Det är bara att välja och vraka.

Vi testar sju vägghögtalare. Fotokollage: Geir Gråbein Nordby

Produkter i testet
Liten och läcker

Audiovector QR Wall är bland de minsta i klassen, det märks i basen. Men det finns andra skäl att överväga dem.

QR är Audiovectors senaste och billigaste högtalarserie. Jag tyckte mycket om golvhögtalaren QR3 och jag älskade stativhögtalaren QR1. En synnerligen frisk, pigg och upplöst kompakthögtalare som är relativt enkel att driva och som låter väldigt bra med de flesta förstärkare.

QR Wall marknadsförs främst som bakhögtalare, även om den har likadan bestyckning som QR1. Det enda som tycks skilja dem är att kabinettet är lite mindre än hälften så tjockt och aningen lägre. Mindre kabinettvolym påverkar naturligtvis förmågan att spela djupbas, så Audiovector rekommenderar att man använder QR Wall med en subwoofer om man vill sätta ihop ett stereosystem.

QR Wall är testets mest kompakta och hängs upp på en enda skruv, som ska sitta väl förankrad i väggen. Känsligheten anges vara 86 dB, samma som Audioform Jern w8000 men jag tycker att Audiovector-högtalaren känns snäppet känsligare, särskilt i övertonregistret.

Så låter QR Wall

Vad som slår mig är hur rent ljudet är som kommer ur högtalarna. Särskilt diskanten är vacker och distinkt, med kvinnoröster som framträder väl mot bakgrunden. Jazzartisten Esperanza Spalding sjunger otroligt fint i låten Unconditional Love och QR Wall får fram trycket i stämbanden och luftigheten i konsonanterna. Hon spelar dessutom bas. Och även om basgitarrens övertoner är bra så är det i basregionen som svagheterna hörs. QR Wall är tunnare i basen än de övriga, och basgitarren låter lite ojämn. Den saknar kropp och vissa toner hörs tydligare än andra. Bastrumman känns också lite ihålig.

Du får en bra soundbar inklusive subwoofer för mindre pengar än QR Wall. Och soundbar-högtalaren har fördelen av mer bas. Men den har inte skuggan av en chans i resten av tonregistret, som trots allt är det viktigaste. Dialoger i film är mycket renare med QR Wall och även med en förstärkare utan simulering av surroundljud får du en mycket öppnare ljudbild.

Akustiska instrument avslöjar en lite ojämn och tunn bas, men jag tycker att elektronisk musik som har lite extra fetma i basen fungerar. Ariana Grandes Break Up With Your Girlfriend funkar fint, den låter både taktfast och tillräckligt fyllig.

Slutsats

Vi håller med Audiovector om att QR Wall fungerar bäst med en subwoofer. Men betrakta den inte som en bakhögtalare, den funkar fint som stereohögtalare. QR Wall och Audioform Jern w8000 är på sätt och vis motpoler rent kvalitetsmässigt. Jern-högtalarna har mer fyllighet och värme, QR Wall har bättre upplösning och dynamik i tonerna längre upp i registret. Vilket man föredrar är upp till var och en.

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Bring the beat!

Om du vill dundra på med fet och häftig bas och kunna spela högt även med måttlig effekt så kan du sluta leta.

FR-1 är Lyngdorfs toppmodell bland vägghängda högtalare. Den är högre men smalare än DALI Opticon LCR, och aningen tunnare. Storleken är fullvuxen, men inte överdriven eller vulgär. Lyngdorf har berett plats åt tre högtalarelement: diskant, mellanregister och ett stort 8-tums slavelement som gör samma jobb som en basreflexport. Alltså utjämnar för över- och undertryck inuti kabinettet som uppstår när baselementet rör sig inåt och utåt. Fast utan den förvrängning man associerar med basreflex.

FR-1 monteras genom att man skruvar upp en litet platt fäste på väggen med fyra skruvar. Högtalaren har en liknande platta på baksidan, som man sedan bara hakar fast.

Slagkraftigt ljud

Ett par rytmer är allt som behövs med Lyngdorf FR-1, sedan sitter jag bara och flinar. Ett sådant basmonster! Ariana Grandes Break Up With Your Girlfriend har saftiga rytmer som känns i kroppen. Det är inte äkta djupbas, men krutet i mellanbasen gör att man inte saknar en subwoofer. Jag bara ler när jag funderar på om en soundbar skulle kunna göra det här. Det låter så tufft att det är löjligt! Och känsligheten är så pass hög att man får alltihop med en måttligt stark förstärkare.

Detta manifesterar sig även med jazz, Esperanza Spaldings basgitarr har en fyllighet och ett groove få andra klarar av. Bastrumman har dessutom lite extra fetma som klär den väl.

FR-1 låter fint längre upp i diskanten, fast utan samma dynamik som i basen. Esperanzas röst kommer inte riktigt ut. Samma sak händer med Norah Jones röst i Robert Glasper Experiments Let It Ride, och hi-haten hade gärna fått vara lite krispigare. Jag tycker också att all musik nästan låter som om den är inspelad och mixad i samma studio.

Lyngdorf FR-1 har bättre dynamik än Audioform Jern w8000 och är mer öppen än Audio Physic Classic On Wall, som är något mörkare. FR-1 är nämligen inte mörk, bara lite tam i toppregistret jämfört med exempelvis DALI Opticon LCR och Audiovector QR Wall. Lyngdorfs egna förstärkare med avancerad rumskorrigering fixar förmodligen detta, men de kostar från ungefär 30 000 kronor.

Slutsats

Med Lyngdorf FR-1 har man aldrig tråkigt. Basrytmerna är så saftiga och bestämda att man inte kan låta bli att flina. Speciellt elektronisk musik och hiphop låter stenhårt. Högtalarna är allätare och funkar fint med akustisk musik, men de sparkar inte ifrån sig riktigt lika mycket längre upp i tonregistret. Sångröster och instrument kommer inte ut tillräckligt långt i rummet.

Allround-egenskaper finns det gott om och det är extra praktiskt att högtalarna är lätta att driva även med en måttlig förstärkare.

picture3 picture1
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Stor, tuff och luftig

DALIs välvuxna Opticon LCR har ett kraftfullt ljud, rikt på bas och en härlig upplösning. Vad mer kan man vilja ha?

Även om det finns små, piffiga DALI-högtalare är märket mest förtjust i stora. Jag minns mycket väl vad chefskonstruktör Lars Worre en gång sade till mig: ”Det enda som är bättre än en stor högtalare är en ännu större högtalare.”

Och för att vara en vägghögtalare är Opticon LCR stor. Tumstocken slutar på nästan halvmetern på höjden och 30 cm på bredden. Och ungefär ett CD-fodral på djupet (12,8 cm). Men kabinettet är smakfullt utformat, med slipade kanter och snygg högglanslack. På papperet verkar basen tunn (rullar av vid 72 Hz), men när den är monterad på väggen får den draghjälp av rummet så att den gräver djupare.

Högtalaren har två diskanter: en domediskant som tar hand om hela övertonregistret och en banddiskant som bara jobbar med de allra ljusaste frekvenserna. Ett koncept som DALI har haft stor framgång med. LCR står för övrigt för Left Center Right, eftersom den är tänkt att kunna fungera i ett hemmabiosystem med många identiska högtalare. Därför säljs den även styckvis.

Stort ljud

Opticon LCR visar sig vara allt annat än en tunnis basen. Lyssna bara på de feta rytmerna i Please Me med Cardi B. Basgången är häftig, trummorna slår hårt och fysiskt, det här är riktigt underhållande att lyssna på! Den höga känsligheten (90,5 dB) får verkligen fram mycket kul från en måttlig förstärkare som Bluesound Powernode 2i. Visst, det finns testdeltagare som har ännu mer krut längre ner i basregistret (50 Hz) men DALI balanserar ljudet väl. Texten kommer fram klockrent, med Cardi i mitten, ackompanjerad av Bruno Mars soulröst. Och även om jag tycker att DALI inte alltid brukar ha mellanregistret som behövs för att följa upp basen och övertonerna så är det både stort och rent i Opticon LCR.

Diskanten är mer distinkt och luftig än med Audioform-järnhögtalarna, och det finns rent allmänt mer liv. Acappella-körsång återges med mer luft och dynamik. På det här området är DALI också bättre än både Lyngdorf FR-1 och Audio Physics Classic On Wall.

Slutsats

De stora fysiska måtten innebär att DALI Opticon LCR tar upp en del plats på väggen, men vi tycker att de är läckra att titta på. Den kan också användas som en centerhögtalare, om du vill montera den liggande så går det att vrida diskantelementet 90 grader.

Ljudet är helt enkelt imponerande häftigt, med hård och kraftfull bas på samma gång som ljudet har bra sammanhållning. Diskanten är luftig, det skiner om sångröster och instrument. Det här är riktigt bra, framför allt när man tar med priset i beräkningen. Bravo, DALI!

picture2 picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Varmt och milt ljud

Från Audio Physic får vi högtalare i vackert glas och ett ljud som smälter på tungan.

Classic On-Wall 2 är smala, avlånga högtalare klädda med glas. Vårt par är svart, men de finns i vitt också. I svart är de en frisk fläkt och får fram glasfinishen extra bra. Riktigt snyggt.

Högtalarna är lika höga som en 65-tums TV och ser bra ut i TV-rummet. Observera att diskantelementet sitter 27 cm lägre än väggfästet, det måste du tänka på när du ska sätta fast skruven i väggen. Det är diskanten som ska vara i öronhöjd, inte skruven.

Baselementet är litet, men med hjälp av väggen går högtalarna ändå ner till 50 Hz. Känsligheten är däremot måttliga 86 dB, vilket gör att man behöver mer förstärkareffekt än till någon av de andra testdeltagarna.

Fylligt ljud

Audio Physic låter varmare än genomsnittet. Jazzartisten Esperanza Spaldings basgitarr har fin värme och låter fett. Bastrumman har också en fin fyllighet som är lätt att gilla. Hennes röst är å andra sidan inte lika framträdande och tydlig som med Elac eller DALI. Audio Physic har en något v-formad frekvenskurva, med ett mer dämpat mellanregister än genomsnittet.

Det svänger skönt i basen med popartister som Ariana Grande och Cardi B, och trots att baselementet är litet tycker jag inte att jag behöver någon subwoofer. Men fylligheten går ut över dynamiken, det saknas en smula attack.

Klapprytmer låter lite mörkare än med Elac, DALI och AVshop KEF, och musiken trycker inte till lika mycket längst upp i tonregistret. Det känns i mjukaste laget. Även jämfört med Lyngdorf. Ur den synvinkeln påminner Audio Physic mer om Audioform Jern w8000, fast lite mer upplöst i de högre tonerna. Det skulle bara fattas annat, för mer än dubbla priset.

En acappella-kör låter fint, man får ett bra intryck av rymd. Men rösterna är inte tillräckligt energiska och på grund av den låga känsligheten måste en förstärkare som Bluesound Powernode 2i vridas upp på max för att det ska bli tillräckligt högt. Eftersom inspelningen är så dynamisk att den allmänna ljudnivån är ganska så låg. Därför kan du bara glömma Sonos Amp, som helt enkelt inte orkar spela tillräckligt högt.

Slutsats

Audio Physic Classic On-Wall 2 har ett vackert utförande, klädda i glas. De är vackra på väggen och det är också väldigt lätt att tycka om hur de låter.

Ljudet är av det fylligare slaget, med en mild värme som målar allt rosa. Basen är också fylligare än man skulle tro från de små elementen, och vi saknar egentligen ingen subwoofer.

Nackdelen är att alla inspelningar får samma värme, som dessutom går ut över dynamiken. Den låga känsligheten kräver en del förstärkareffekt, vilket snabbt kan höja totalpriset.

picture2 picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Fantastisk!

Elac levererar ett ljud som är lika luftigt som det är rytmiskt och tungt.

Elac är framför allt kända för sina högtalare med så kallad JET-diskant, vilket är deras version av Heil-banddiskanten. Vägghögtalarna WS 1665 är inget undantag. Här handlar det om tysk precision och man kan räkna med en finslipad ljudbild.

WS 1665 är ganska kompakta, ungefär lika höga som en 43-tums TV. De ser väldigt bra ut på väggen och sticker ut mindre än 10 cm.

Konstruktionen är en 2,5-vägs där två 4,5-tums baselement sitter ovanför och under banddiskanten. Detta har fördelen att den horisontella spridningen blir mycket bra.

Fantastiskt ljud

Elac har ett oerhört balanserat ljud. Bas, mellanregister och diskant – allt hänger ihop nästan helt perfekt. Körsång breder ut sig i bredden som med DALI Opticon LCR, men Elac avslöjar ytterligare några lager längre bak i ljudbilden. Basen känns stramare. Det är bara AVShop KEF som har lika tight bas, och dessutom ännu starkare och djupare, så Elac är inte den största storsläggan. Men i mina öron har WS 1665 så det räcker, både Rap och R&B funkar perfekt. Röster framträder väldigt tydligt, musiken låter stramt och angenämt.

Melody Gardots nylonsträngade gitarr klingar vackert, med fin botten. Melodys röst är otroligt klar och har ”ett lager gas” runt sig som bara dyra högtalare kan åstadkomma. Cymbalers är luftiga och lätta, och stråken som myser mot cellosträngarna gör det med ännu fler klanglager än både DALI och AVShop KEF.

Let it Ride med jazzprojektet Robert Glasper Experiment är upplöst och har snabbheten som behövs för att det ska vara spännande att lyssna. Bastrumman är torr, men utan att bli tunn som hos Audiovector.

Metall av det ”snabba och svåra” slaget, som Eternal Rains Will Come med Opeth, kunde ha haft ännu mer tyngd i basen för att balansera övertonerna. Men visst funkar det bra ändå, och känsligheten är tillräcklig för att få fart på ljudet även med måttlig förstärkareffekt. Klassisk musik låter oerhört bra, med gott om plats runt instrumenten. Och på film är dialogen naturligtvis i samma liga. Röster är klara och har fin fyllighet i bröstklangen. Det är omöjligt att inte gilla det här.

Slutsats

Elac WS 1665 är en vägghögtalare som på ett utsökt sätt balanserar en rytmisk bas med gnistrande luftiga övertoner. Den låter tufft när den ska och basen går tillräckligt djupt för att man inte ska behöva en subwoofer för att underhållas.

Akustiska instrument låter vackert, här finns både rymd och upplösning. Och dynamik!

Lägg därtill att den är en vacker prydnad på väggen, så får Elac våra varmaste rekommendationer.

picture1 picture2
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)
Fulingen med bästa rösten

De specialbyggda AVshop-högtalarna är stora och utanpå väggen är de inte särskilt vackra. Men jösses vad de låter!

AVshop håller på med hemmabio, inte designhögtalare. Det syns på den här högtalaren. Elementet är en koaxialt mellanregisterbas och diskant från KEF, främst gjort för infällning i tak. AVshop har monterat elementet i en stor låda, där funktion har gått före utseende. Utanpå väggen är högtalarna inte snygga alls, men bygger du en baffelvägg och fäller in dem så blir det riktigt elegant.

Förbered dig på viss montering. Dämpskum finns färdigt tillklippt och ska bara stoppas in i kabinetten. En speciell Speakon-kontakt sitter i kabinettet, därifrån dras en kort kabelstump till elementet. Du måste själv köpa två Speakon-hankontakter och sätta fast dem i änden av var sin högtalarkabel.

Vägg- och takfästen ingår, samt kabellister för väggmontering.

Ljudet säger allt

Designen är funktionell och passar väl bättre i en mörk hemmabio eller gillestuga än i finrummet. Med andra ord kanske inte ett direkt alternativ till en soundbar. Å andra sidan kan detta vara ett platsbesparande alternativ till högtalare på stativ.

Att högtalarna är THX Ultra2-certifierade för hemmabio betyder inte att de inte funkar med musik. Tvärtom! Please Me med Cardi B har en superstram bas. Inte fullt lika saftig som med Lyngdorf FR-1 men djupare och mer bergfast. Det finns dessutom hinkvis med energi och kraft. Basen är den stramaste, helt enkelt den bästa av alla i detta test! Och längre upp avslöjas ett klockrent röstregister och ytterst distinkta cymbaler.

Nordic noir-balladen Inside a Car med Iris har knappt låtit bättre, Iris röst kommer ut ur högtalarna och ljudbilden svävar övertygande mellan högtalarna. Och med en läcker, syntetisk bastrumma som pumpar försiktigt längst ned.

TV och film tjänar på en oerhört homogen klangbalans. Även utanför sweetspot, vilket gör att högtalarna är som skapta för objektbaserat ljud som Dolby Atmos när många högtalare ska placeras runtom i rummet och i taket och man ska ha samma klangbalans från samtliga.

Slutsats

Det här är de bästa vägghögtalarna vi har hört när det gäller bergfast ljud och gnistrande dynamik i hela frekvensregistret. De fungerar perfekt med all slags musik – och naturligtvis hemmabio – och är lätta att driva. Det finns högtalare med lite mer luftiga och silkeslena övertoner, men sammantaget är de här bland de bästa vägghögtalarna vi hört utan subwoofer!

AVshop-högtalarna är dock för särskilt intresserade. De kräver viss montering och den industriella designen gör sig inte speciellt bra i ett vanligt vardagsrum. Om du inte fäller dem i väggen.

picture2 picture3
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Jern överraskar i basen

Audioforms järnhögtalare har fylligare bas än vi trodde.

Audioform Jern w8000 är kompakta vägghögtalare, men var och en väger ändå ganska så häftiga 8 kilo. Kabinetten är nämligen gjorda av tungt gjutjärn! Använd därför en väldimensionerad skruv eller molly i väggen.

Som min kollega John Hvidlykke skrev när han testade högtalarna förra året så ser w8000 ut som ett par svarta kakburkar på väggen, eftersom de är helt täckta av svart tyg. Vitt utförande finns också.

De 32 cm stora kabinetten rymmer var sitt 5,25-tums baselement och en ganska så ordinär diskant, båda från Wavecor. Det finns ingen basreflexport här, vilket betyder mindre förvrängning i basen och att basresponsen rullar av sakta. Men också att känsligheten är relativt låg: 86 dB.

Så låter Jern

Det som är bra med järnkabinett med hög densitet är att de ger ytterst lite resonanser och ”missfärgningar”. Jern w8000 har ett trovärdigt ljud med sångröster, utan irriterande svulstigheter eller maskeringar i några delar av tonregistret. Man tror på vad man hör. Detta tjänar man naturligtvis på även när man ska titta på film och TV, där dialogen är fyllig men ändå klar.

Ljudbilden är stor, och det finns bannemej mer bas här än jag trodde. Jag hade förväntat mig tunn bas från så kompakta högtalare, i stället har w8000 en mild men fyllig återgivning av bastonerna i Ariana Grands Break Up With Your Girlfriend. Det låter häftigt och taktfullt och aldrig vasst. Lite på den mörka sidan av neutralt, för den som gillar sådant.

Iris fina elektroniska ballad From Inside a Car är typisk ”nordisk noir”, med luftiga synthlandskap, och låter väldigt inbjudande genom järnhögtalarna. Återigen är basen fyllig och skön.

Känsligheten är inte kolossal och du behöver något starkare än en 60-wattare för att få riktigt tryck i ljudet. Jag märker också att ljudbilden är en smula diffus. För även om jag håller med min kollega John om att ”orkesterverk fyller hela väggen” så lyckas jag inte placera varje instrument i orkestern med lika hög precision som med DALI Opticon LCR eller Audiovector QR Wall. Det finns mindre luft och rymd mellan varje instrument när jag lyssnar på körverk.

Slutsats

Med kabinett av gjutjärn är Audioform Jern w8000 ett par högtalare som är förförande fria från irriterande resonanser. Musiken låter fyllig och inbjudande, med mer bas än man skulle kunna tro.

Högtalarna kräver lite mer förstärkareffekt än de övriga i startfältet, riktigt kul blir det inte med mindre än 100 watt. Och även om ljudbilden är stor så kunde instrumentens placering ha varit ännu mer precis.

picture2 picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)

    Läs också

    Bättre sjunkbomb

    Bättre sjunkbomb

    Logitech-ägda UE har gjort sin vattentäta minihögtalare ännu tåligare och utlovar mer bas. Lägg till som favorit
    Naim Mu-so 2

    Naim Mu-so 2

    Glöm alla andra. Naim Mu-so 2 sätter standarden för ljudkvalitet.

    Lägg till som favorit
    Vackert svenskt ljud

    Vackert svenskt ljud

    Vi har lyssnat på Marten Oscar och blivit förförda.Lägg till som favorit
    Ny högtalarserie från Audiovector

    Ny högtalarserie från Audiovector

    Nya R-serien är nära släkt med highend-modellerna.Lägg till som favorit
    Kompakt streaming-högtalare

    Kompakt streaming-högtalare

    Trådlös Technics-högtalare med multiroom.Lägg till som favorit
    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One är ett basmonster. På ett dåligt sätt.

    Lägg till som favorit
    Pannkaksplatt soundbar med allt, tack

    Pannkaksplatt soundbar med allt, tack

    DALI lanserar trådlös soundbar på München-mässan.Lägg till som favorit
    Dynaudio Confidence har fått prislapp

    Dynaudio Confidence har fått prislapp

    Ett år efter lanseringen vet vi vad Confidence-högtalarna kostar. Lägg till som favorit
    annons
    Stäng meny