Den enklaste metoden att få bra ljud när man streamar musik är att köpa en liten streamingbox från exempelvis Wiim, Argon eller iEast. Då får man bättre ljud än från Bluetooth när man spelar musik från Spotify eller Tidal.
Kopplar man in boxen i nätverket hemma kan alla i huset streama vad de vill på anläggningen i vardagsrummet. Då är musiken inte längre bort än vad mobiltelefonen är, och nätradio och poddar är enkla att spela upp från en smidig app som styr streamingboxen.
Det är det enklaste och billigaste sättet att få trådlös ljudkvalitet.
En annan metod innebär en uppgradering av anläggningen. Den är lite mer elegant eftersom man kan integrera streaming och alla anslutningar man vill i en och samma enhet: den integrerade förstärkaren. Med inbyggd streaming.
Sådana börjar det finnas många av. En av de bästa är Marantz Model 40n. En härlig integrerad förstärkare med alla ingångar man behöver. Inklusive ingång för skivspelare – och givetvis streaming över nätverket.
Mitt i samma startfält i premiumklassen hittar vi Roksan Attessa Streaming Amplifier som kostar ungefär lika mycket. Den är lite mer slimmad, men lika välutrustad med flera analoga och digitala ingångar, skivspelaringång för MM-pickup och, som namnet antyder, streaming. Den har lite färre analoga anslutningar – men fler digitala – och saknar HDMI-kontakten för TV-ljud som Marantz Model 40n har på baksidan.
Persiska prinsessor och annat
Den ursprungliga historien bakom namnet Roksan har ingenting med The Police-låten Roxanne att göra. Enligt de nya ägarna av Roksan – högtalartillverkaren Monitor Audio – är bakgrunden att grundarna Tufan Hashemi och Touraj Moghaddam ville ha ett namn från den persiska kulturen. Valet föll på Roksana, som var dotter till kung Dareios den Förste.
Det senare är knappast sant. Den mest kända Roksana av persisk adel var dotter till en adelsman, inte en kung, och hon är känd för att hon gifte sig med Alexander den store.
Grundarna av hifi-märket hade kanske inte full koll på den persiska adeln, men de visste ändå vad de sysslade med. Xerxes, som faktiskt var en ättling till kung Darius, visste dock inte att hans namn skulle pryda skivspelaren som Moghaddam visade upp 1985. Roksan Xerxes blev den första ljudprodukten med ett persiskt namn, och den speciella skivspelarens konstruktion skulle så småningom följas av förstärkare och CD-spelare.
Attessa
Den nya serien som den integrerade Attessa Streaming Amplifier är en del av består i övrigt av en integrerad Attessa-förstärkare utan streaming, annars helt identisk med Attessa Streaming Amplifier, och en CD-transport utan analogdel. Och så klart en Attessa-skivspelare.
Som alltid är namnet hämtat från den persiska kulturen, Attessa-serien är uppkallad efter Atossa, som var gift med kung Darius och mor till Xerxes.
BluOS
Den kanske saknar HDMI-ingång, men det är ungefär det enda vi saknar i Attessa Streaming Amplifier. Den inbyggda digitalomvandlaren har två koaxiala och två optiska ingångar som stöder 24 bit/192 kHz-filer. DACen stöder de allra flesta digitala musikformaten. Även MQA-filer som man hittar på Tidal.
Det finns naturligtvis en app också. Faktiskt två stycken. MaestroUnite kopplar man upp förstärkarens trådlösa modul med och styr det grundläggande. Här kan man även byta namn på ingångarna, justera känsligheten på skivspelaringången och anpassa hörlursuttaget efter hörlurarnas motstånd i ohm.
Sedan finns det en app för BluOS, en streaming-app vi känner igen väl från bland annat DALI, NAD och Bluesound.
I appen kan man styra andra enheter med BluOS – i flera rum och zoner – och spela musik från streamingtjänster som Spotify Connect, Tidal Connect, QoBuz, med flera. Där finns också internetradio.
Fjärrkontroll, som tur är
Som man ser på bilderna finns även en anslutning av subwoofer på baksidan. En extra förstärkare går också att koppla in och på framsidan sitter ett 3,5 mm-uttag för hörlurar.
Förstärkaren levereras med en fjärrkontroll som styr alla vitala funktioner när man inte orkar använda mobiltelefonen. Annars är det ont om knappar på fronten. Tre små knappar styr avspelningen och volymkontrollen fungerar även som ingångsväljare. Man trycker och vrider för att byta ingång. Det är lättare sagt än gjort, eftersom motståndet är för stort. Första gången jag provade flyttade sig hela den mer än 10 kilo tunga förstärkaren på glasplattan den stod på.
Bortsett från detta är styrningen – även i appen – föredömlig.
Fyllig och behaglig ljudbild
Första gången man ställer in förstärkaren måste man koppla in wifi-dongeln till en av USB-portarna på baksidan, eller koppla den till nätverket med en ethernet-kabel. Resten går av sig själv. Man följer bara instruktionerna i appen, så är allt uppkopplat och online efter bara ett par minuter och man kan börja streama musik.
Vårt testexemplar debuterade på de färska KEF R7 Meta, som vi har haft inne för test i ett par veckor. Det visade sig vara en mycket bra kombination. Tillsammans med KEF-högtalarna skapade Roksan-förstärkaren en stor, öppen och fyllig ljudbild. Den hade bra kontroll över basen i George Bensons fantastiska version av Billie’s Bounce och den hade inte det minsta emot att spela högt på de golvstående R7 Meta.
Det lät inte heller speciellt obehagligt att spela så högt. Snarare tvärtom. Roksan-förstärkaren levererar nämligen en mycket behaglig ljudbild, men inte så laidback att det blir tråkigt. Den dynamiska kontrasten är inte riktigt på samma nivå som den betydligt dyrare och kraftigare Hegel H190, men jämfört med ovan nämnda Marantz Model 40n levererar Roksan-förstärkaren bastoner med samma tyngd och kontroll. Marantz-förstärkaren har en något mer finmaskig detaljåtergivning, särskilt från ljudkällor som är inkopplade med kabel (till exempel CD-spelare), men streamingkvaliteten är nästan identisk.
Keith Jarretts liveinspelning Up for It svänger fint med Roksan och KEF, och den varma ljudbilden passar akustisk jazz helt perfekt. Jag saknar lite mer snärt i cymbalerna och lite bättre fokus på detaljer, till exempel i ljudet från trumvisparna på en virveltrumma, men det går inte att klaga på klangen från Roksan-förstärkaren.
Tillsammans med de små och mer tungdrivna Dynaudio Special Forty låter Roheys sångröst i A Million Things precis så varm och levande som man kan önska sig. Pianoklangen i Jarretts Kölnkonsert, men även på Leif Ove Andsnes album Horizons, har en härlig tyngd, med en klangfyllighet som får det stora instrumentets skala att vida överträffa de små högtalarnas beskedliga fotavtryck.
Slutsats
Bortsett från den motsträviga volymkontrollfunktionen som ingångsväljare finns det lite att klaga på. Roksan Attessa Streaming Amplifier ser supermodern ut, är väldigt förtroendeingivande byggd och är utrustad med det mesta man kan behöva. Dessutom låter den vackert med all slags musik och tack vare integrerat BluOS är den komplett som streaming-förstärkare. Jämfört med Roksan Attessa utan streaming kan den verka i dyraste laget. Men en separat streamingbox som Bluesound Node äter upp mellanskillnaden och då hamnar man plötsligt på samma pris som en komplett Roksan Attessa Streaming Amplifier, som är att föredra av både praktiska och ljudmässiga skäl.
Marantz Model 40n
Effektförstärkare från översta hyllan
Allt du behöver är den här förstärkaren och ett par feta högtalare så har du en sagolikt bra anläggning.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser