TEST: Pro-Ject X1

Ett av de bästa köpen just nu

Pro-Ject lyckas fullständigt med en skivspelare som på allvar tar upp kampen med referensen i prisklassen.
Karakter
Pro-Ject X1
Ljud & Bild tycker
Öppen ljudbild med fyllig klang och dynamisk bas. Styv arm med höjdjustering, inte särskilt känslig för vibrationer. Löstagbar kabel, elektronisk hastighetsväxlare.
Antiskating-justeringen.
Specifikationer
  • Typ: Remdriven skivspelare
  • Tonarm: 8,6-tums Evo, kolfilter/aluminium
  • Pickup: Pro-Ject Pick It S2 MM
  • Skivtallrik: 20 mm akryl
  • Anslutning: Phono
  • RIAA/DAC: Nej/nej
  • Övrigt: Dammlock, RCA-kablar
  • Färg: Svart, vit, valnöt
  • Mått/vikt: 41,5 x 12,5 x 33,5 cm/7 kg
  • Webb: ljudtema.se
forfatter

Om man letar bland skivspelarna i de rimliga prisklasserna brukar man stöta på två märken, nästan oberoende av var man planerar att handla: Rega och Pro-Ject. De dominerar hifi-marknaden, framför allt i prisintervallet under 10 000 kronor. Och det finns många skäl till det.

Ett av dem är att de helt enkelt gör bra skivspelare. Som både ser bra ut, låter bra och är enkla att använda. Fråga bara någon som har en Rega Planar eller en Pro-Ject Debut.

Eftersom LP-marknaden inte tycks försvinna i första taget, snarare tvärtom faktiskt, fortsätter de att utveckla nya skivspelare hela tiden. Senaste i raden är Pro-Jects nya X-serie som befinner sig i en sansad prisklass. Pro-Ject X1 är den billigaste av två nästan identiska modeller. I X2 får man en kraftigare plint, tjockare och tyngre skivtallrik av akryl, lite längre tonarm och dyrare pickup.

Designen och funktionen är densamma på båda, som finns i valnöt och svart eller vit lack.

Planar 3 är Regas närmaste konkurrent till X1. De två kostar lika mycket, men medan Rega-spelaren har en mycket lätt plint med skivtallrik av glas och en rak tonarm av aluminium så har Pro-Ject valt en tjockare MDF-platta, akryltallrik och aluminiumarm som är överdragen med kolfiber.

Annons

Man kan göra på flera olika sätt, men grundprincipen är densamma.

MM-pickupen har Pro-Ject klokt nog beställt från Ortofon.

Ortofon MM-pickup

X1 är faktiskt lite bättre utrustad än Planar 3. Här får man en löstagbar signalkabel – med jord – och en elektronisk hastighetsväljare (man slipper ta upp skivtallriken och flytta drivremmen) samt justerbara fötter. Båda modellerna finns i lackfärger, men Pro-Ject-spelaren kan alltså även köpas med faner av valnöt.

Pickupen är en Moving Magnet – Pro-Ject Pick It S2 – som passar i de flesta förstärkare och receivrar. Den är tillverkad hos Ortofon, efter Pro-Jects specifikationer för att få ljudet de vill ha från spelaren. Den är monterad i en 8,6-tums, rak tonarm med kolfiber utanpå ett rör av aluminium. Tonarmen har höjdjustering och azimut-justering, vilket är ganska ovanligt i den här prisklassen. Inte något som de flesta behöver, men om man vill uppgradera till en annan pickup kan det vara guld värt med en sådan justeringsmöjlighet för att få optimalt ljud.

Renare ljud

Förr hade Rega- och Pro-Ject-spelare helt olika ljudsignaturer. En Planar 3 är lätt på foten, dynamiken är relativt direkt, den är väl fokuserad och har en hög stampa takten-faktor. Som jämförelse brukar Pro-Ject-spelare i samma prisklass ha en fylligare ljudbild med ett lite mer diffust fokus. Behagligt på alla sätt och vis, men det sprudlar inte av dynamik.

Detta har förändrats avsevärt med X1, som har mycket bättre dynamik, mycket stramare bas och mycket bättre fokus. Lyckligtvis utan att göra avkall på den tilltalande, fylliga klangen vi känner igen.

Annons
Remdriven skivtallrik av akryl, elektronisk hastighetsomkopplare, kolfiberarm med höjdjustering – och väldigt bra ljud.

Gitarren i Dire Straits Love Over Gold är förmodligen ännu bättre fokuserad med en Planar 3, men X1 har mer djup i klangen och fetare bas. Det märks även med Keith Jarrett Trio, Still Live låter större och kontrabasen är varmare. Pianoklangen är kanske mer dämpad med X1, men trummorna har flyttat längre fram i ljudbilden. Det klär musiken väl.

Pro-Jects grundare Heinz Lichtenegger har nyligen släppt ett live-album med österrikiska jazzmusiker. Albumet heter Jazzy Zoetrope och är inspelat med bandet Triple Ace och en sångare som kallar sig 7Ray. Och detta är ett bra exempel på hur bra ljud man kan få med enkla medel. En analog 8-spårs Otari, och längre fram en 2-spårs Studer-rullbandspelare, några gamla Neumann-mikrofoner och en Cadac Studio-konsol.

Ljudet är varmt, klangerna framträder väl och det finns mycket dynamik i inspelningen, som är mastrad för 180-grams vinyl och rullband.

På X1 fungerar det väldigt bra, vilket inte kommer som någon överraskning. Även om musiken ibland kan framstå som aningen lätt igenkännlig och rutinmässig när det gäller urval och framförande så får man en väldigt tilltalande livekänsla med Pro-Ject-spelaren.

Och detta är en av X1:s styrkor. Den låter inte lika exakt som en Technics SL-1000R eller en Rega P10, men den spelar musik på ett mycket mer tilltalande och attraktivt sätt än vad som är normalt för spelare i den här prisklassen.

Annons

Pro-Ject X1 är det bästa alternativet till en Rega, och eftersom den har en lite annorlunda ljudsignatur är det förmodligen den som många föredrar.

Slutsats

Pro-Ject skivspelare behöver inte hamna i skuggan av någon. Inte Regas utmärkta spelare i samma prisklass heller. Nya X1 är en solklar rival till motsvarande modeller från Rega, Reloop, Thorens och TEAC, och låter så bra att den kommer att vara mångas förstahandsval. Tack vare elektronisk hastighetsomkopplare är det enkelt att byta till 45- och 78-skivor, och för de som vågar experimentera lite är höjdjusteringen guld värd. För de allra flesta låter dock X1 så bra att det knappast behövs någon uppgradering i första taget.

Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också