De flesta av oss kan bara drömma om så här fantastiskt ljud. Priset sätter stopp för det.
Man är inte riktigt klok om man bränner sina pengar på så dyr hifi – fast det är helt okej att svetta bort kilona på en sjukilos racercykel för 100 000. Smaken är som baken.
De som är så förtjusta i musik att de lägger lönen på hifi – för att inte tala om highend-hifi – blir måhända inte smalare. Men kanske lyckligare.
Det finns något som berör djupt när musiken låter bättre än på en konsert och man känner att allting går upp i en högre enhet. Favoritmusikens synergieffekt, genom en riktig anläggning – med fantastiskt ljud – kan skapa magiska ögonblick som etsar sig fast i själen och suddar bort minnet av beloppet på kvittot.
Det kan låta så rörande (!) vackert att man blir märkt för livet. Till exempel med den här:
Audio Researchs förstärkarkombination i nya Foundation-serien. Som består av en förförstärkare, en digitalomvandlare, en skivspelarförstärkare och en effektförstärkare.
Allihop med radiorör.
Bakom Livio Cucuzzas moderna design döljer sig urgammal teknik. Som kan få en gråsten att få gåshud. Ta till exempel förförstärkaren LS28. En helt analog förstärkare med fyra små rör som i hög grad bidrar till magin som bra rörförstärkare kan skapa.
Den har ingen inbyggd DAC, och inte heller någon skivspelaringång. Det mest moderna med den är fjärrkontrollen. En förstärkare från en annan tidsålder, men med en ljudkvalitet som definitivt hör hemma i den översta sfären.
Samma sak kan sägas om effektförstärkaren VT80, som med hjälp av fyra KT120-rör levererar 75 watts effekt till varje kanal.
Tillsammans utgör paret en förstärkarkombination som inte bara kan driva allt från Klipsch- till Martin Logan-högtalare utan låter som en modern transistorförstärkare.
Fast med en touch av magi.
Foundation
Audio Research har genomgått en lyckosam transformation de senaste åren. Företaget som började verksamheten i Plymouth, Minnesota, 1970 av William Johnson, fick en renässans under Fine Sounds Groups ägarskap. Som nu heter McIntosh Group.
Allt byggs fortfarande i Minnesota, där det också utvecklas, medan designen görs av Livio Cucuzzas team hos Sonus faber i Italien.
Foundation-serien är Audio Researchs kärnprodukter och ligger under de mer påkostade Reference- och Galileo-serierna i pris. En uppsättning LS28 och VT80 kostar mindre än 200 000 kronor och ligger på samma nivå som exempelvis McIntosh, Ayre och Burmester. Med andra ord: definitiv highend.
Ren analogförstärkare
En rörförstärkare som inte har DAC, saknar USB-ingång och inte ens har någon skivspelaringång låter verkligen som en anakronism.
En analog rörförstärkare för enbart analoga ljudkällor har sina uppenbara begränsningar. En skivspelare behöver ett RIAA-steg och väljer man Audio Research PH9 i Foundation-serien så får man punga ut med samma belopp som för förförstärkaren.
Samma sak gäller digitalomvandlaren DAC9 i samma serie.
Kan man leva med det så får man i alla fall tillräckligt med ingångar. Fyra balanserade och fyra obalanserade. Det finns tre utgångar också, samt kontakter för att koppla ihop flera komponenter så att fjärrkontrollen sätter på dem allihop när man trycker på Power-knappen.
Förstärkaren är uppbyggd kring fyra utvalda 6H30-rör. Under utvecklingen av LS28 har otaliga timmar ägnats åt att lyssna på olika rör, komponenter och kretsar. Tills Audio Researchs chefs-öron, Warren Gehl, gett tummen upp.
Sublima kvaliteter
Man kan konfigurera enkla saker som balans, namn på ingångar och läsa av hur många timmar rören har varit använda. Bland annat. Man kan också ställa in hur länge förstärkaren ska vara påslagen innan den stänger av sig för att spara rören.
Inte för att jag personligen ser någon poäng med det, för timmarna flyger när man är i sällskap med Audio Research-setet.
Foundation-kombinationen var det mest använda setet hemma hos mig under de månader jag hade dem för test. Då spelade de på små och stora högtalare från Klipsch, Dynaudio och Piega. Högtalare med delvis olika egenskaper, klangkaraktär och känslighet.
Att säga att det gick helt perfekt vore inte att avslöja för mycket.
Kombinationen med LS28 och VT80 är inte fullt lika mäktig som Gryphon Diablo 300, där de massiva krafterna den besitter fullständigt tar kommandot över de mest motspänstiga högtalarna. Det finns inte heller samma varma klang som ger fyllighet åt ljudet från en McIntosh-kombination. Och ett set från Ayre kan vara ännu bättre fokuserat.
Men det finns ett par andra, sublima kvaliteter.
Audio Research-klangen känns som att stryka fingertopparna lätt över tätt spunnet silke, att sticka ner tungan i en sked vaniljkräm eller smutta på ett glas årgångschampagne.
Det finns en lättnad, en oansträngd klarhet som inte finns hos många andra förstärkare jag har testat. Men det betyder inte att det inte finns kraft bakom dynamiken, för här är det en lyckad blandning av finess och energi.
På en Rega Planar 8 återges Pat Methenys LP från 80-talet, 80/81, med mer djup och tyngd än jag hade vågat hoppas på. Det finns faktiskt djupbas, som både är kontrollerad och lekfull. Kanske inte lika fyllig och mäktig som genom Diablo 300, men ett byte till opera var till Audio Research-kombinationens fördel. 80/81-albumet lät varmt och angenämt avrundat med både Diablo 300 och LS28/VT80, men sopraner och stråkar ljöd mer raffinerat, med finare detaljer, genom rörförstärkarna.
Det är klart att man inte kan driva alla högtalare med samma öronbedövande volym och alltid ha lika god kontroll som med en Ayre Twenty-kombination eller med Audio Researchs för- och slutsteg i Galileo-serien, men för egen del hade jag kunnat leva lycklig länge med den här kombon.
En resa tillbaka i tiden till Dire Straits Making Movies gav mig gåshud med Romeo och Julia, för Audio Research-förstärkarna lyckades få gitarrerna ännu mer fokuserade med gnistrande dynamisk kontrast. Jag formligen studsade till i soffan.
Styrkan ligger i en hög grad av transparens, superbt fokus och livlig dynamik med felfri kontrast. Instrumenten i de lägre oktaverna kunde kanske haft mer fyllighet, men det saknas vare sig bas eller grundtoner.
Vackert samspel
Audio Research-förstärkarna spelar himmelskt vackert, med sublim återgivning av speciellt röster, stråkar, piano och instrument som är svåra att återge. De levererar dessutom blixtrande dynamik och låter så ofärgat och rent att det nästan blir för mycket av det goda.
LS28 är utrustad med åtta ingångar, men ingen skivspelaringång. Det är ett minus i kanten för somliga, men tillsammans med den oerhört potenta och välbalanserade VT80 är detta en av de mest välljudande förstärkarkombinationerna jag har testat.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser