TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

: Test av JVC DLA-X7

Stora 3D-upplevelser

Den som är sugen på en projektor måste överväga en 3D-projektor. En helt egen 3D-bio är nämligen inget att förakta.

forfatter
Publicerad 2011-02-17 - 14:21
Ljud & Bild tycker
Mycket bra kontrast. Bra färgåtergivning. Ytterst omfattande justeringsmöjligheter. Motorstyrd fokus och zoom.
Bör kalibreras. 120 Hz i 3D. Glasögon och sändare är tillbehör.
Specifikationer
• 3 x 0,7-tums D-ILA paneler • 1920 x 1080 HD-upplösning • Max 70.000:1 kontrast

Det är många som blivit imponerade av Avatar i 3D på bio. Den tredimensionella effekten gör filmen ännu bättre när man tittar på den med en digital HD-projektor i hemmabion. För då kan bilden bli ännu skarpare och 3D-effekten ännu tydligare. För de flesta är detta inte aktuellt, de klarar sig fint med en 3DTV. Men för alla hemmabiofrälsta är det en projektor som gäller. Och allra helst en med 3D.

Bilderna som visas för varje öga – de som skapar den stereoskopiska effekten – är halvbilder som når ögonen med hjälp av polariserande glasögon. Glasögonen blir man nämligen inte av med. En 3D-projektor ser med andra ord ut som en vanlig projektor, och modellerna i JVC:s nya DLA-X-serie ser ut som sina 2D-syskon, fast på insidan är mycket förändrat för att kunna visa 3D-film så bra som möjligt.

Mellanmodellen heter X7 och kan jämföras med den prisvinnande HD990, som också har 70 000:1 i kontrast, men innehåller alltså en rad förbättringar och visar alltså full 3D-effekt på en uppemot 200 tum stor filmduk.
Man behöver en sändare till 3D-glasögonen, som är extrutrustning. Den kostar 800 kronor och styr glasögonen med 120 Hz – vilket innebär att varje öga har en bildfrekvens på 60 Hz, som kan innebära en del hackningar i snabba actionscener. Det behövs ingen speciell filmduk eller någon annan extrautrustning, annat än en Blu-ray-spelare med 3D. Eller som i vårt fall, en Sony PlayStation 3 som visar både film och spel i 3D.

Fler förbättringar
JVC har inte fallit för frestelsen att bara lägga till bearbetning av 3D-signaler. De har behållit det bästa från föregående generationer och lagt till flera förbättringar. Som ska ge en bättre bild, oberoende av om man tittar i 2D eller 3D. Ljusstyrkan är höjd till 1 300 ANSI Lumen – ett teoretiskt värde som alltid ändrar sig efter vilken kalibrering, rumsplacering och typ av filmduk man har. Men siffran anger att det finns mer ljus i X7 än det gör i 2D-föregångaren. Vilket faktiskt behövs, framför allt i 3D.

Bland X7:s förbättringar finns en förbättrad Clear Motion Drive (även kallad Creative Frame Interpolation) som lägger till extra bildramar enligt ett mönster som kallas interpolation. Det ger en jämnare videovisning och mindre hackiga rörelser när film visas med 24, 25 eller 30 bildramar i sekunden.
Projektorn stöder valfri färgrymd – Adobe, sRGB eller DCI – så att man kan använda den som ger trovärdigast färger, till exempel när man ska visa stillbilder från en spegelreflexkamera. Den har också något relativt sällsynt, nämligen inställningar för att anpassa bilden till filmduken. Man anger vilken typ av duk man har i en lista, varpå projektorn ställer in ljusstyrka och kontrast – åtminstone någorlunda – så att bildkvaliteten blir helt optimal för den valda filmduken.

Precis som i andra JVC-modeller är det THX-inställningarna som fungerar bäst av de förprogrammerade parametrarna. Packar man upp X7 ur kartongen och kopplar in den direkt så bör man hålla sig till THX-läget tills man gör en riktig kalibrering. För även om bilden ser strålande ut med blotta ögat när lampan nått arbetstemperatur och man har trimmat färgmättnad, ljus och kontrast en smula, så finns det precis som vanligt mycket att hämta på att göra en riktig kalibrering.

Kalibrering
Även om X7 har en hög bildkvalitet utan kalibrering så tänder den inte på alla cylindrar förrän den får en grundlig kalibrering.

Att kalibrera en projektor kostar ett par tusenlappar. Och är värt varenda krona. Då får man en komplett fintrim ning av gråskalan, färgtemperaturen och kontrasten. Vilket betyder en mycket högre bildkvalitet från komplexa projektorer som DLA-X7.

Vår samarbetspartner Avforum bistod med professionell kalibrering av JVC-projektorn, vilket illustreras av bilderna som tagits före och efter justering.

Efter kalibrering är avvikelserna oerhört små och färgrymden nästan helt optimal, och med fullständig tillgång till projektorns färgkontroller (Color Management System) hade det gått att få ännu mindre avvikelser. X7-projektorerna som säljs i butikerna nu har aktiverad CMS, vilket innebär att kalibreringen får ännu bättre resultat.


Det röda visar hur nära JVC-projektorn kommer den idealiska färgrymden efter kalibrering. Idealet är den heldragna vita linjen.
Färgrymden och avvikelsen efter kalibrering visas av den streckade linjen bredvid idealvärdet som är den heldragna linjen i trekanten.


Den röda, gröna och blå linjen visar att gråskalan utan kalibrering är långtifrån optimal, med markanta avvikelser från 10 till 50 procent ljus i alla tre komplementfärgerna.
 
Efter kalibrering av gråskalan faller allting på plats. Resultatet är ytterst små avvikelser som absolut ryms inom marginalerna.
 

Videokvalitet
Eftersom X7 har motorstyrt objektiv kan man göra allt från fjärrkontrollen. Från att sätta på projektorn – så att det motorstyrda objektivskyddet dras åt sidan – till att ställa in zoom och fokus. X7 har ingen autofokus, utan en särskild skärmbild som används för att ställa in fokus exakt från soffan. Att ställa in fokus är enklare än att rätta till konvergensfel. Projektorn förskjuter konvergensen (förhållandet mellan pixelprecisionen i färgerna röd, grön och blå) ungefär en halv pixel horisontellt, men det är dessvärre inte möjligt att få 100-procentig konvergensprecision. Problemet är inte stort, man ser det tydligast om man står alldeles framför duken. Fyra meter bort är det knappt synlig.

Objektivet har 2x zoom och en 16-stegs bländare (iris) samt ett läge för extra brett 2,35:1-format som är avsett att användas med en så kallad anamorfisk lins som man monterar framför objektivet för att få den superbreda biobild som detta format har. Objektivet är väldigt skarpt och har marginella ljusförluster ut mot hörnen, så spridningen av ljuset på duken är mycket jämn.

Ett problem som kan uppstå i 3D är crosstalk. De två delbilderna – en för varje öga – som skapar den tredimensionella effekten – passar inte ihop helt perfekt, så att det dyker upp en tunn extrakant runt konturer. Det ser ut som om två bilder ligger på varandra och inte är helt centrerade. De flesta 3D-produkter lider mer eller mindre av crosstalk, X7 också även om fenomenet aldrig känns plågsamt. X7 är faktiskt en av de bättre vi har sett på just detta område.

Då är det lite värre med bildfrekvensen 60 Hz till varje öga. Den orsakar nämligen ett svagt flimmer i bilden, som syns tydligare ju mer action och ju fler rörelser som visas på duken. Djupverkan som 3D skapar fungerar väldigt bra i Avatar. I scenen när hjälten plockar de spiralformade blommorna känns det som om man sitter mitt bland dem. Skärpan och djupet är enastående. När han angrips av det svarta fyrbenta odjuret och det händer mycket på en gång lägger man dock märke till att rörelserna inte är helt sömlösa.

Polariserande 3D-glasögon fungerar som filter. Det betyder att man tappar ljus så fort glasögonen parkeras på näsan. Effekten går inte att ta fel på. Lyft på glasögonen så ser du snabbt skillnaden. Men glasögonen som tillhör X-serien är långtifrån dåliga, även om de medför en viss ljusförlust – fast det är förhållandevis lite och påverkar inte stämningen i filmen. Projektorn har dessutom ett särskilt 3D-läge som kompenserar för problemet genom att öka ljusstyrkan på filmduken. Animerade 3D-filmer som Det regnar köttbullar fungerar inte lika bra som Avatar eftersom många av scenerna blir för mörka. Höjer man ljuset i projektorn försvinner lite av 3D-effekten eftersom kontrasten dämpas och djupverkan till viss del är beroende av kontrast även i ljusa partier för att 3D-effekten ska vara optimal.
 

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Farväl, Onkyo! Kommentar: Ett av de stora gamla träden i hi-fi-skogen har fallit. Utan ett ljud.
Kolla in Sonys nya 4K-projektorer Erbjuder bland annat laserljus till ett helt nytt pris!
Utlovar saftig bas utan separat sub Kompakta Denon DHT-S217 har Dolby Atmos – och inbyggd subwoofer!
Ta med dig bilden vart som helst! Samsung The Freestyle är en praktisk projektor när du behöver snabb och enkel videounderhållning i stort format – men den har sina begränsningar.
McIntosh uppdaterar MX100 med Control4 Nu kan du integrera processorn i ditt smarta hem.
Ny Blu-ray-spelare från Reavon Nykomlingen UBR-X110 har uppgraderats med möjligheten att spela SACD.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend