TESTSony VPL-VW890ES

Fantastisk hemmabio

Om du vill tappa hakan i hemmabiogrottan så ska du ta en titt på Sony VPL-VW890ES!
Sony VPL-VW890ES SPREAD
Karakter
Sony VPL-VW890ES
Ljud & Bild tycker
Sagolik bildkvalitet. Knivskarpa detaljer, lysande HDR-effekt och bra tryck i högdagrar. Här är det inte mycket vi saknar!
Hur bra svärtan än är så tycker vi att den hade kunnat vara ännu djupare.
Specifikationer
  • Teknik: SXRD (LCoS)/laser
  • Upplösning: 4096 x 2160, 60 Hz
  • Panelkontrast: ingen uppgift
  • Dynamisk kontrast: ∞:1
  • Ljusstyrka: 2 200 ANSI Lumen
  • Högtalare/ljudutgång: Nej/nej
  • Lampans brinntid: 20 000 h
  • HDR: HDR10, HLG
  • Avstånd till 100 tum 16:9: 2,81–6,04 m (1,27–2,71:1)
  • Webb: sony.com
  •  sony.no
forfatter

Svindyra Sony VPL-VW890ES är en laserprojektor som kan det där med att ge fenomenala hemmabioupplevelser …

Sony VPL-VW890ES
Sony VPL-VW890ES. Foto: Geir Gråbein Nordby

Förutom JVC är Sony den enda tillverkaren som har hemmabioprojektorer med äkta 4K-upplösning. Det betyder att de inte behöver ta till knep med ett optiskt linselement som oscillerar mellan två eller fyra tillstånd (pixelförskjutning) för att rita upp fler pixlar än vad som faktiskt finns på panelen. En uppenbar fördel med riktig 4K-panel är att alla pixlar träffar skärmen samtidigt, så att man slipper rörelsebrus och eftersläpningar i bilden. Dessutom kan man utnyttja hela dynamiken från mörkaste mörkt till ljusaste ljust i hela färgrymden – när som helst.

Processkraft

Nackdelen är att en 4K-panel är kostsam och kräver mer processorkraft – vilket i sin tur höjer priset ytterligare och även ställer högre krav på kylning. Detta ökar storleken på projektorn avsevärt. Men det är kostnaden som är det största skälet till att inte fler tillverkar projektorer med äkta 4K-paneler.

Makalös biokänsla Bättre än så här blir det helt enkelt inte. På med filmen!
sony vpl-vw590es SPREAD

Sony VPL-VW890ES

Sony har äkta 4K-projektorer ner till 55 000 kronor (VPL-VW290ES) och upp till en miljon (VPL-GTZ380)!

Nya VPL-VW890ES lägger sig någonstans mittemellan, men för nästan 300 000 kronor kan man lugnt säga att du bör vara över genomsnittet intresserad av hemmabio för att köpa en. Du får antingen ta ett banklån eller ha turen att ha en ekonomi som gör det möjligt att betala kontant.

W890 är den näst billigaste Sony-projektorn som använder laser som ljuskälla, och den billigaste med Sonys mest avancerade optik. Eftersom lasern genererar mycket värme är skalet ännu större än på de mindre modellerna VW590 och VW290. Fläktljud är däremot inget problem: du hör bara att projektorn står och andas, i stället för att virvla runt luft på hög växel.

Sony blue laser
Sony använder avancerad teknik för att dela upp en blå laser i primärfärgerna röd, grön och blå. Illustration: Sony

Blå laser

Sony kallar lasern för Z-Phosphor, som är ett blått laserljus. När det lyser genom ett färgfilter delas ljuset upp i de tre primärfärgerna röd, grön och blå. Det är en betydligt effektivare ljuskälla än en vanlig lampa, vilket ger mer tryck i ljuset, och färgbalansen håller sig dessutom stabil oberoende av ljusstyrkan.

En vanlig projektor med lampa tar lång tid på sig att starta, för att lampan ska nå en stabil arbetstemperatur, men laserprojektorer sätts ofta på ungefär lika snabbt som en TV. VW890 är däremot inte en av de snabbaste laserprojektorerna, man får vänta lite innan bilden kommer. Visserligen inte lika länge som med en vanlig lampprojektor, men vi har definitivt sett kvickare laserprojektorer än den här.

En annan fördel med laser är en betydligt längre livslängd: du får ungefär 5 000 timmars brinntid med en vanlig lampa men en laserprojektor håller vanligtvis i 20 000 timmar innan den börjar försämras synbart. Om du använder projektorn fyra timmar varje dag så håller den ändå i mer än tretton år! Nackdelen är att lasermekaniken inte går att byta ut när den väl dör.

Sony ARC-F lens
ARC-F-objektivet har 18 glaselement i 15 grupper. Det är utbytbart och kan bytas ut mot exempelvis ett kortdistansobjektiv. Illustration: Sony

Avancerad optik

VW890 kan dessutom skryta med Sonys bästa optik. ARC-F-objektivet, som är utbytbart och kan bytas ut mot exempelvis ett kortdistansobjektiv, har 18 glaselement i 15 grupper. Det motsvarar de mest avancerade zoomobjektiven till fullformatkameror, allt för att ge en superskarp detaljering på filmduken. Varje pixel på panelen är nämligen bara 4 mikrometer stor, så det krävs en hel del för att den ska bli helt skarp i andra änden av rummet. I vårt fall ska bilden från en panel på 1,9 centimeter blåsas upp på en 3 meter bred duk (140 tum diagonalt 2,35:1). Det innebär att varje pixel ska förstoras nästan 160 gånger, och det kräver mycket av optiken.

Projektorn har en ljusstyrka på 2200 lumen, vilket i kombination med en dynamisk iris ska ge en nästan oändlig kontrast, hävdar Sony. Med andra ord är det rummet som bestämmer den reella kontrastnivån. Naturligtvis har projektorn automatisk linsjustering med linsminne, så att du kan lagra inställningar för bildförhållandena 16:9 och 2,35:1. Vilket är en nödvändighet om du har en bred duk. Du kan också beskära kanterna på bilden (blanking), för att garantera att inget av innehållet hamnar utanför duken.

Dynamic HDR Enhancer
Dynamisk tonmappning ger extra tryck i HDR-effekterna. Illustration: Sony

Dynamisk tonmappning

En stor fördel med 4K jämfört med Full HD (1080p) är förutom det högre antalet pixlar att man även får ett större dynamiskt omfång i ljus och färg. HDR ger större skillnad mellan ljus och mörker och därmed mer tryck i solljus, eldslågor och lampor på skärmen – och dessutom fler detaljer i skuggorna. Den större färgrymden DCI-P3 ger också betydligt mer djup och liv i färgerna.

På TV-apparater kräver HDR dynamisk bakgrundsbelysning, så att TV:n när som helst kan koncentrera energin där den behövs i bilden. Projektorer har inte något sådant, så tidiga HDR-projektorer fick i stället dämpa det allmänna ljuset i bilden så de hade ett överskott över till de starkaste ljuseffekterna. Resultatet var en lite dunkel bild och inte speciellt levande upplevelser.

Dagens projektorer löser i stället detta med så kallad tone mapping. Det betyder att man ökar bildens totala ljusstyrka, samtidigt som man reducerar HDR-effekten. Då blir HDR-effekterna inte lika spektakulära, men man får åtminstone tillbaka detaljerna – och projektorn kan dessutom utnyttja den stora färgrymden (DCI-P3) som följer med HDR.

Sony VPL-VW890ES top-standard-width-3840px-gigapixel
Foto: Sony

X1-processor

Men Sonys X1-bildprocessor går ett steg till. Den har studerat en bildbank med många, många tusen olika scenarier och använder maskininlärning för att förstå hur den ska bearbeta HDR-informationen vid varje givet tillfälle. Ett slags dynamisk tonmappning som ska ge häftigare HDR-effekter, på samma gång som ljusstyrkan och även den upplevda svärtan bevaras i bilden.

Reality Creation

En annan nyhet som kommer med X1-processorn är en mer avancerad version av vad Sony kallar Reality Creation. Återigen kommer den gigantiska bildbanken till sin rätt, när projektorn tar en HD-bild och skalar upp den till 4K. Sony använder maskininlärning för att känna igen mönster i föremål från bildbanken och överför dem till bilden som ska skalas upp. Resultatet är högre upplösning än med vanlig uppskalning, och dessutom färre artefakter.

VW890 Another Life
Sony VPL-VW890ES har en exceptionell bildkvalitet. Här med ”Another Life” i 4K HDR – stillbilden gör inte bilden rättvisa. Foto: Geir Gråbein Nordby

Sagolik bild

Jag minns väl den vackra bildkvaliteten VW590 hade. Den modellen har också X1-processorn och använder all teknik som finns i VW890, till en bråkdel av priset (även om den också är en kostsam projektor). Faktum är att vi inte saknade särskilt mycket under vårt test av VW590, bortsett från att den kunde ha haft ännu mer ljusstyrka än de 1800 lumen som finns tillgängliga. VW890 har 2200 lumen, vilket bör ge mycket av trycket i ljuset som saknades. Men även den här projektorn kräver du sitter i ett mörkt rum för att utnyttja svärtan fullt ut.

Bilden från VW890 är ännu skarpare än från VW590, tack vare den avancerade optiken. Speciellt med 4K-innehåll får man verkligen en knivskarp bild. Oavsett om det är från 4K Blu-ray eller de skarpaste streamingtjänsterna så är bilden realistisk till tusen!

VPL-VW890ES
Foto: Sony

Another Life på Netflix i 4K HDR är en science fiction-serie vars handling till stor del utspelas på rymdskeppet Salvare. Här finns många scener med ett kolsvart universum i bakgrunden, med stjärnor och planeter som lyser. Detaljerna från VW890 är påtagliga och jag har knappt sett maken till skärpa. Oavsett om det är pulsarer, svarta hål eller ansiktena på besättningen ombord som är i bild så är det en fantastiskt realistisk syn.

Om du är intresserad av mjuka rörelser kan du använda något av MotionFlow-lägena som ger mjukare rörelser nästan helt utan synliga artefakter. Dessa fungerar även med Ultra HD-innehåll upp till 3840 x 2160, men inte med 4096 x 2160-video.

Själv föredrar jag att se innehållet så som det är gjort från början, och med MotionFlow-läget True Cinema bevaras bildfrekvensen som den är, plus att varje bildruta korrigeras till rätt tid, om det skulle vara något fel med tidskoden i källmaterialet. Själv har jag aldrig upplevt eller tänkt på någon sådan artefakt, men det är naturligtvis skönt att vara på den säkra sidan.

Sony VPL-VW890ES lifestyle
Foto: Sony

Uppskalning

Oavsett bildmaterial är skärpan sagolik. RealityCreation gör ett strålande jobb med att skala upp HD-material till Ultra HD, men jag sänker Resolution (upplösning) från 50 till 10 eftersom jag tycker att skärpan ser lite konstlad ut annars. Å andra sidan föredrar jag självklart 4K-material. Och oavsett om det är Formel 1-dokumentären Drive to Survive, maffiafilmen The Irishman eller finanskrisen i The Big Short som rullar över filmduken så är det ett fängslande skådespel.

VW890 Another Life(4)
Svärtan är väldigt bra. Men den kunde ha varit ännu bättre! Foto: Geir Gråbein Nordby

Svärta

Det finns en sak som måste påpekas i en annan snudd på perfekt bild. Svärtan. Jo, den är både mörk och detaljerad. Men den är inte kolsvart. Inte så som vi har sett med ärkerivalen JVC:s projektorer. Jag har ännu inte haft någon möjlighet att titta på deras senaste projektorer, men baserat på tidigare generationer är det ändå uppenbart att Sony har en del att hämta in. En ännu svartare svärta skulle få bilden att poppa ut ännu mer, speciellt HDR-ljuseffekterna skulle bli ännu mer spektakulära. Detta ryktas också vara ännu bättre med de senaste och dyraste JVC-projektorerna. Det hade varit väldigt intressant att se VW890 uppställd mot JVC DLA-NZ9 med både laser, 3000 lumen och 8K e-shift, men ännu så länge har vi inte lyckats få tag i någon sån.

Du måste verkligen ha det mörkt i rummet för att få ut något av en ännu mörkare svärta än från Sony VPL-VW890ES, men vi utgår från att kunder som är ute efter en projektor för 300 000 kronor har koll på biorummet.

VW890 Another Life(2) VW890 Another Life(3) VW890 The Irishman(2) VW890 The Irishman VW890 The Big Short VW890 F1 Drive to Survive
<
>
Sony VPL-VW890ES. Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Det finns bra projektorer och det finns utmärkta projektorer. Och så finns det fantastiska projektorer. Sony VPL-VW890ES tillhör utan tvekan den senare kategorin. Den målar upp en mer levande bild än nästan allt annat vi har sett, med full kontroll över ljus och färger. Och ansikten sticker ut med fler detaljer än vi knappt sett maken till förut, vilket inte minst beror på ett fenomenalt objektiv.

4K-innehåll med HDR ser ut som just det, och även HD-material skalas upp på ett imponerande sätt. Rörelserna är jämna och bra, allt är fulländat.

Svartnivån är mörk, men inte kolsvart. Vilket kanske är skäl nog att tänka sig för innan man pungar ut med 290 000 kronor. Det kan nämligen hända att du bli lika nöjd med VW590 som kostar en fjärdedel så mycket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.