Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Epson EH-TW5500

Epson EH-TW5500

Av / 2010-03-30 - 06:00
Epson EH-TW5500
Marius

Riktig hemmabio får man först om man har en stor bild på filmduk. Med allt högre kvalitet till allt lägre priser kan en bra HD-projektor vara ett lockande alternativ för alla som egentligen funderar på en stor platt-TV. Den senaste generationen digitala projektorer som visar full-HD på upp till 300-tumsdukar har blivit så bra att bilden känns skarpare, mer kontrastrik och detaljerad än på bio. Med en HD-projektor kan vem som helst få bättre filmkvalitet hemma än man får på många biografer.
Nya EH-TW5500 är Epsons hemmabiotoppmodell med 1080p-upplösning, och när den är korrekt kalibrerad kan man få en bildkvalitet som är snudd på fullt i klass med dubbelt så dyra projektorer. TW5500 kostar 33 000 kronor och har en rekordkontrast bland LCD-modellerna. Den teoretiska kontrasten är hela 200 000:1, vilket är mycket mer än föregångarens 75 000:1, och allt kommer från tre LCD-bildpaneler – en för varje primärfärg i RGB och med full 1920 x 1080p-upplösning i 16:9-bredformat.
I praktiken är det ju knappt möjligt att få så hög kontrast, men när specifikationen säger 200 000:1 så finns det en hel del att gå på när projektorn installeras hemma. Precis som föregångaren TW5000 har den också ett extra brett filmläge med 2,35:1-format – som på bio – när den kopplas ihop med en separat anamorfisk lins som sätts framför projektorns 2,1x-zoomobjektiv.
Både TW5000 och nya TW5500 har en HQV Reon VX-bildprocessor från välrenommerade Silicon Optix, och har alla inställningar som behövs i menysystemet för att använda ISF-godkända (Image Science Foundation) kalibreringsparametrar. Vilket är en stor fördel eftersom man då har vad som behövs för att lyckas klämma ur projektorn en enastående bild.

Inställning
Projektorn väger 7,5 kilo och är tillräckligt liten för att man ska kunna hänga den i taket med ett standardfäste. Fläkten blåser ut på framsidan, så den kan ställas i en hylla. TW5000:s blanksvarta yta är utbytt mot en mattsvart, som orsakar snudd på noll reflexer i rummet. I övrigt är de två modellerna tämligen lika, de har två HDMI-ingångar (och det ingår en kabellucka som kan skruvas på för att dölja kablar när projektorn sitter i taket) samt en fjärrkontroll med upplysta knappar.
Någon autofokus finns inte. Man måste fokusera manuellt, zooma manuellt och anpassa objektivförskjutning med två manuella rattar – som dessvärre inte är några precisionsinstrument. Vrider man på ratten för vertikal justering av bilden på duken så ändrar sig den horisontella en aning, och vice versa.
När projektorn sitter på plats och Fujinon-objektivet är korrekt inställt går det utmärkt att använda den med Epsons förinställda Natural-läge. Fast då är bilden inte i närheten av så bra som den kan bli.

Bildkvalitet
Vid första anblicken verkar bildkvaliteten vara fantastisk. Rena och mättade färger skapar ett överväldigande intryck, i kombination med svärtan och kontrasten som TW5500 har i grundinställningarna. Men vit snö, moln eller vita föremål har ett synligt varmt färgstick som gör att bilden inte är helt naturlig och neutral. Vilket också syns i scener med mycket hudtoner i dagsljus. Och vart tog detaljerna i skuggor vägen? Jämfört med den dubbelt så dyra JVC D-ILA HD950 saknar TW5500 både kontrastgraderingarna och färgspektrat som gör bilden så levande och trovärdig att man måste nypa sig i armen.
Epson har satt in en ny dynamisk bländare (iris) som justerar kontrast – och ljus – automatiskt, i antingen normalt eller extra snabbt läge. Den är tystare än i föregångaren men väsnas mer än bländarlamellerna i Sonys HD-projektorer med dynamisk iris. Epson-projektorn har faktiskt en välfungerande Frame Interpolation-funktion (FI) som interpolerar fram fyra gånger så många bildramar per sekund, vilket höjer bildfrekvensen från filmformatets 24 bilder per sekund till 96. FI-funktionen kan ställas in i tre steg eller stängas av helt. Low-läget fungerade allra bäst, då hade bilden knappt synliga artefakter och mycket mjuka och flimmerfria bildövergångar. Man märker knappt att FI är påslagen, samtidigt som det klassiska flimret man får med 24 bildramar per sekund är som bortblåst.
Lika bra är inte Epsons Super Resolution-funktion som kan ge en märkbar uppskärpning av bilden i tre steg. På första steget kan man få en viss förbättring av uppskalningen av DVD-filmer, men funktionen är helt poänglös med Blu-ray-filmer och bör användas med försiktighet och aldrig på högsta läget, då introduceras mer störningar.
När man har värmt upp projektorlampan och laddat in den första filmen bör man åtminstone justera kontrast och ljusstyrka så att man får en viss balans mellan ljuset i rummet och ljuset från projektorn. Välj gärna Natural-läget, men vår erfarenhet är att det kan löna sig att prova sig fram med inställningen av irisen, och väljer man Eco-inställningen så tjänar man på lägre fläktljud men förlorar ljus. I ett mörkt rum är det inte så kritiskt men kom ihåg att färgbalansen och kontrasten ändrar sig betydligt när man väljer Eco-läget, så man måste justera färger, gamma, kontrast och ljusstyrka igen.
TW5500 har en så stor potential att jag rekommenderar alla att fundera på att låta ett proffs kalibrera den. Efter grundinställningen kan bilden verka suverän, men det är först efter omfattande fintrimning som man får en sådan optimal färgåtergivning, kontrast och färgtemperatur att man verkligen får valuta för pengarna med Epson-projektorn.
Bahamas-scenen från Bond-filmen ”Casino Royale” på Blu-ray är en hård nöt att knäcka för projektorer som med hjälp av Frame Interpolation ska ta bort småhackningar i snabba panoreringar, till exempel när sjöflygplanet landar. Men TW5500 lyckas med konststycket att skapa mjuka rörelser utan hackningar när man har valt Low-läget. Med maximal FI-inställning blir bilden nästan för verklighetstrogen. Och ser ut som en knivskarp hemvideo i full-HD och filmad med 50 bildramar i sekunden. Det filmiska intrycket med det svaga 24-bildersflimret försvinner fullständigt. Medium- eller Low-inställningen fungerar alltså bra med FI-funktionen, sedan får puritanerna drabbas av rysningar längs ryggraden hur mycket de vill.
Efter kalibrering går färgåtergivningen från varm till i det närmaste neutral. A/B-test med en grovt inställd och en proffskalibrerad TW5500 visar hur mycket man kan tjäna på kalibrering. Färgsticket gick från marginellt till helt neutraliserat på den kalibrerade projektorn. Efter att ha dämpat ljusstyrkan ytterligare fick projektorn en svärta som kunde mäta sig med den allra bästa vi har sett i prisklassen. Även om varken svärtan eller kontrastomfånget i praktiken aldrig var på samma nivå som med JVC HD950, var bilden så bra att det är svårt att begära mer för pengarna.

Upplösning
1920 x 1080p

Panel
3 x C2 Fine LCD

Bildstorlek
30–300 tum, 16:9

Objektiv
2,1x zoom, manuell

Maximal ljusstyrka
1600 ANSI Lumen

Maximal kontrast
200 000:1

Fläktljud
22 dB

Ljuskälla
200-watts UHE (4 000 h)

Vikt
7,5 kg

Mått
36 x 45 x 14 cm

Ljud & Bild tycker

Enastående kontrast Bra färgåtergivning efter kalibrering. Välfungerande interpolering. Relativt bra ljusutbyte. Behöver omfattande kalibrering. Låg blånivå. Nya irisen hörs tydligt. Högt pris.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Nu får du Google TV på alla skärmar

Ta med dig bilden vart som helst!

Helt galet hemmabioljud

Gnistrande hemmabio med svindyr projektor

Sony HT-A9: Vilket surroundljud!

Ljud & Bild
Rulla till toppen