TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR

TEST Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

forfatter
Publicerad 2022-01-31 - 09:00
Karakter
Polestar 2 Performance Engineered
L&B tycker
Kvick respons och starkt drag förhöjer körupplevelsen och gör omkörningar till en barnlek.
Kostsam uppgradering. Manuell dämparjustering.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Pilot, Plus, Performance
  • Räckvidd: 443 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 78 kWh
  • Laddkapacitet: 150 kW
  • Energiförbrukning: 19,5 kWh/100 km
  • Effekt: 350 kW/476 hk
  • 0-100 km/h: 4,4 s
  • Vikt: 2198 kg
  • Antal högtalarelement: 12
  • Förstärkare: ingen uppgift
  • Övrigt: Pekskärm, EQ, streaming
  • Webb: polestar.se
Riktpris: 490 000Pr. 2022-01-31 Produktsida

En Polestar 2 är redan en fest att köra. Speciellt Performance-versionen som har Brembo-bromsar och justerbara Ohlins-dämpare och känns sportigare än de flesta elbilarna i premiumklassen.

Den praktiska Polestar-bilen med gott om plats för fyra, kombilucka, ”frunk” och en räckvidd – i praktiken – strax under 40 mil i solsken och plusgrader, ger mycket körglädje för pengarna. Den sportiga fjädringen går att ställa in manuellt i många steg, från relativt bekvämt till racingstyvt.

Sådant underlättar för körupplevelsen, men som vi har påpekat tidigare går inte bilen snabbare bara för att den har racingbromsar och sportdämpare.

Men nu gör den det. Det vill säga om du laddar ner Performance Software Upgrade. En mjukvaruuppdatering som höjer effekten från 408 till 476 hästkrafter (300 till 350 kW), och vridmomentet från 660 till 680 Nm.

Uppgraderingen är gratis och gäller bara för versioner med två elmotorer och fyrhjulsdrift – Long Range Dual Motor – och finns under Polestar Extras i webbutiken. Den kostar obeskedliga 1 000 euro (ungefär 10 000 kronor) och laddas ner trådlöst till bilen. Då får man också ett litet emblem på posten som sätts i grillen fram, samt nya dörrskyltar med den nya motoreffekten.

Den här artikeln är för övrigt inget test av Polestar 2, utan en provkörning av bilen med Performance Engineered-uppdateringen. Vårt test av själva bilen läser du här:

Läs också Skandinavisk körglädje Polestar 2 har allt som behövs för att bli en succé, inklusive en välljudande anläggning från Harman Kardon

Snabbare och sportigare

Högre effekt ger naturligtvis högre prestanda. Noll till hundra sänks från 4,7 till 4,4 sekunder. Inte jordens förbättring, men ihop med en piggare gaspedal, förlåt strömpedal, känns bilen snabbare och lättare i praktiken.

Men det är i mellanhastigheter som effekten märks mest. Blinkar man till vänster och byter fil i 70 km/h och trampar på pedalen så studsar bilen framåt som en skållad råtta och accelerationen är omedelbar och kraftfull. Polestar hävdar att uppgraderingen drar av en halv sekund från 80 till 120 km/h (ner till 2,2 sekunder) och även om det kanske bara är av akademiskt intresse för många så gör det faktiskt bilen mer sportig.

För att inte tala om roligare att köra.

P2 white
Uppgraderingen gör Polestar 2 till en körglad maskin. Foto. Lasse Svendsen

Den känns inte bara snabbare och mer direkt. Responsen från båda pedalerna är omedelbar och stark, och de större Brembo-bromsarna sänker hastigheten snabbt och resolut utan att bilen spårar eller kränger. I vår testbil var dämpningen inställd på läge 12 (av max 22) både fram och bak, vilket ger ett måttligt styvt chassi som passar utmärkt för vinterförhållanden. Ett läge på mellan 4 och 8 skulle ha gjort bilen mycket styvare och minskat komforten men höjt sportigheten.

P2 forsete P2 screen P2 harman P2 back P2 harman dash
<
>
Bilen har vissa inställningar som påverkar körupplevelsen, men val av stötdämpning måste man göra för hand. Det är manuellt. Foto: Lasse Svendsen

En lägre siffra för dämpningen ger alltså en styvare bil, och 1 eller 2 är avsett för banracing, där man struntar i komforten. Man kan justera Öhlins-dämparna själv hemma i garaget. Den sitter små justerskruvar som är enklast att komma åt om man har tillgång till domkraft, men Polestar justerar även dämpningen gratis första året för alla som har Performance-paketet.

P2 Brembo
Ventilerade Brembo-bromsar ger en märkbar förbättring av bromskraften. Foto. Lasse Svendsen

Håller räckvidden

Enligt Polestar påverkar inte effektökningen räckvidden. Just detta har vi inte testat, vi misstänker ändå att de som vill ha en kraftfullare Performance-version kan leva med det i så fall. Så är det med andra elbilar också.

En Tesla Model 3 Performance sänker räckvidden avsevärt för att få bättre prestanda jämfört med en Model 3 Long Range, men har fortfarande längre räckvidd och ännu bättre prestanda än en Polestar 2 med Performance Engineered-uppgraderingen.

Glöm inte att säga till

Till uppgraderingen ingår också lite trassel. Eftersom den inte är fabriksmonterad utan ändrad efter registreringen måste effekthöjningen godkännas av Vägverket. Bilen ska visas upp på Svensk Bilprovning för en registreringsbesiktning och även försäkringsbolaget ska informeras om effektbytet på bilen. Som tur är kostar det inget annat än tid. Effektökningen förändrar inte utsläppsnivåer eller förbrukning och påverkar därför inte fordonsskatten.

P2 side
Foto. Lasse Svendsen

Slutsats

Det ligger säkert många timmars jobb bakom uppgraderingen som ger Polestar 2 mer kraft och högre prestanda. Somliga tycker säkert att 1 000 euro är dyrt för 68 hästkrafter extra och för det som på papperet ser ut som en marginell prestandaförbättring. Men för de som har köpt en maxad Polestar 2 – Performance, Plus och Pilot – och är mer än genomsnittligt intresserade av bilar, är uppgraderingen värd pengarna. Den förvandlar inte bilen helt, men ger den vassare prestanda och en sportigare känsla, som man kan njuta av varje gång man svänger ut på vägen och trampar på kul-pedalen.

P2 forsete
Vi gillar inredningen i Polestar 2, men mittkonsolen stjäl mycket utrymme. Foto: Lasse Svendsen

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

5 veckor 5 kr
(Erbjudande, ingen bindingstid.)
12 Månader 900 kr
(du sparar 288 kr)
12 Månader 1198 kr
(med tidningen)
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 svar på ”Polestar 2 Performance Engineered”

Lämna en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Kommer på vägen 2024 Mercedes-Benz bekräftar att den elektriska Geländewagen kan väntas i slutet av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 här Håll ögonen öppna när vi får se Polestar 3 den 12 oktober.
Mer kraft och längre räckvidd Uppdaterar DS 3 Crossback och Peugeot e-208.
Xpeng P9: På väg till Sverige Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: tämligen ordinära På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.
Ferrari med 715 hk och 1420 watt Burmester-anläggning Massiva krafter både under huven och i kupén.
Följ Ljud & Bild