En Polestar 2 är redan en fest att köra. Speciellt Performance-versionen som har Brembo-bromsar och justerbara Ohlins-dämpare och känns sportigare än de flesta elbilarna i premiumklassen.
Den praktiska Polestar-bilen med gott om plats för fyra, kombilucka, ”frunk” och en räckvidd – i praktiken – strax under 40 mil i solsken och plusgrader, ger mycket körglädje för pengarna. Den sportiga fjädringen går att ställa in manuellt i många steg, från relativt bekvämt till racingstyvt.
Sådant underlättar för körupplevelsen, men som vi har påpekat tidigare går inte bilen snabbare bara för att den har racingbromsar och sportdämpare.
Men nu gör den det. Det vill säga om du laddar ner Performance Software Upgrade. En mjukvaruuppdatering som höjer effekten från 408 till 476 hästkrafter (300 till 350 kW), och vridmomentet från 660 till 680 Nm.
Uppgraderingen är gratis och gäller bara för versioner med två elmotorer och fyrhjulsdrift – Long Range Dual Motor – och finns under Polestar Extras i webbutiken. Den kostar obeskedliga 1 000 euro (ungefär 10 000 kronor) och laddas ner trådlöst till bilen. Då får man också ett litet emblem på posten som sätts i grillen fram, samt nya dörrskyltar med den nya motoreffekten.
Den här artikeln är för övrigt inget test av Polestar 2, utan en provkörning av bilen med Performance Engineered-uppdateringen. Vårt test av själva bilen läser du här:
Snabbare och sportigare
Högre effekt ger naturligtvis högre prestanda. Noll till hundra sänks från 4,7 till 4,4 sekunder. Inte jordens förbättring, men ihop med en piggare gaspedal, förlåt strömpedal, känns bilen snabbare och lättare i praktiken.
Men det är i mellanhastigheter som effekten märks mest. Blinkar man till vänster och byter fil i 70 km/h och trampar på pedalen så studsar bilen framåt som en skållad råtta och accelerationen är omedelbar och kraftfull. Polestar hävdar att uppgraderingen drar av en halv sekund från 80 till 120 km/h (ner till 2,2 sekunder) och även om det kanske bara är av akademiskt intresse för många så gör det faktiskt bilen mer sportig.
För att inte tala om roligare att köra.
Den känns inte bara snabbare och mer direkt. Responsen från båda pedalerna är omedelbar och stark, och de större Brembo-bromsarna sänker hastigheten snabbt och resolut utan att bilen spårar eller kränger. I vår testbil var dämpningen inställd på läge 12 (av max 22) både fram och bak, vilket ger ett måttligt styvt chassi som passar utmärkt för vinterförhållanden. Ett läge på mellan 4 och 8 skulle ha gjort bilen mycket styvare och minskat komforten men höjt sportigheten.
En lägre siffra för dämpningen ger alltså en styvare bil, och 1 eller 2 är avsett för banracing, där man struntar i komforten. Man kan justera Öhlins-dämparna själv hemma i garaget. Den sitter små justerskruvar som är enklast att komma åt om man har tillgång till domkraft, men Polestar justerar även dämpningen gratis första året för alla som har Performance-paketet.
Håller räckvidden
Enligt Polestar påverkar inte effektökningen räckvidden. Just detta har vi inte testat, vi misstänker ändå att de som vill ha en kraftfullare Performance-version kan leva med det i så fall. Så är det med andra elbilar också.
En Tesla Model 3 Performance sänker räckvidden avsevärt för att få bättre prestanda jämfört med en Model 3 Long Range, men har fortfarande längre räckvidd och ännu bättre prestanda än en Polestar 2 med Performance Engineered-uppgraderingen.
Glöm inte att säga till
Till uppgraderingen ingår också lite trassel. Eftersom den inte är fabriksmonterad utan ändrad efter registreringen måste effekthöjningen godkännas av Vägverket. Bilen ska visas upp på Svensk Bilprovning för en registreringsbesiktning och även försäkringsbolaget ska informeras om effektbytet på bilen. Som tur är kostar det inget annat än tid. Effektökningen förändrar inte utsläppsnivåer eller förbrukning och påverkar därför inte fordonsskatten.
Slutsats
Det ligger säkert många timmars jobb bakom uppgraderingen som ger Polestar 2 mer kraft och högre prestanda. Somliga tycker säkert att 1 000 euro är dyrt för 68 hästkrafter extra och för det som på papperet ser ut som en marginell prestandaförbättring. Men för de som har köpt en maxad Polestar 2 – Performance, Plus och Pilot – och är mer än genomsnittligt intresserade av bilar, är uppgraderingen värd pengarna. Den förvandlar inte bilen helt, men ger den vassare prestanda och en sportigare känsla, som man kan njuta av varje gång man svänger ut på vägen och trampar på kul-pedalen.
1 reaktion på ”Polestar 2 Performance Engineered”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Blev nog lite fel i texten. Uppgraderingen kan ju inte vara gratis om det kostar 1000 EUR?