TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

Av / 2022-01-31 - 09:00
Polestar 2 Performance Engineered

Home tycker

  • Kvick respons och starkt drag förhöjer körupplevelsen och gör omkörningar till en barnlek.
  • Kostsam uppgradering. Manuell dämparjustering.

En Polestar 2 är redan en fest att köra. Speciellt Performance-versionen som har Brembo-bromsar och justerbara Ohlins-dämpare och känns sportigare än de flesta elbilarna i premiumklassen.

Den praktiska Polestar-bilen med gott om plats för fyra, kombilucka, ”frunk” och en räckvidd – i praktiken – strax under 40 mil i solsken och plusgrader, ger mycket körglädje för pengarna. Den sportiga fjädringen går att ställa in manuellt i många steg, från relativt bekvämt till racingstyvt.

Sådant underlättar för körupplevelsen, men som vi har påpekat tidigare går inte bilen snabbare bara för att den har racingbromsar och sportdämpare.

Men nu gör den det. Det vill säga om du laddar ner Performance Software Upgrade. En mjukvaruuppdatering som höjer effekten från 408 till 476 hästkrafter (300 till 350 kW), och vridmomentet från 660 till 680 Nm.

Uppgraderingen är gratis och gäller bara för versioner med två elmotorer och fyrhjulsdrift – Long Range Dual Motor – och finns under Polestar Extras i webbutiken. Den kostar obeskedliga 1 000 euro (ungefär 10 000 kronor) och laddas ner trådlöst till bilen. Då får man också ett litet emblem på posten som sätts i grillen fram, samt nya dörrskyltar med den nya motoreffekten.

Annons

Den här artikeln är för övrigt inget test av Polestar 2, utan en provkörning av bilen med Performance Engineered-uppdateringen. Vårt test av själva bilen läser du här:

Läs också Skandinavisk körglädje Polestar 2 har allt som behövs för att bli en succé, inklusive en välljudande anläggning från Harman Kardon

Snabbare och sportigare

Högre effekt ger naturligtvis högre prestanda. Noll till hundra sänks från 4,7 till 4,4 sekunder. Inte jordens förbättring, men ihop med en piggare gaspedal, förlåt strömpedal, känns bilen snabbare och lättare i praktiken.

Men det är i mellanhastigheter som effekten märks mest. Blinkar man till vänster och byter fil i 70 km/h och trampar på pedalen så studsar bilen framåt som en skållad råtta och accelerationen är omedelbar och kraftfull. Polestar hävdar att uppgraderingen drar av en halv sekund från 80 till 120 km/h (ner till 2,2 sekunder) och även om det kanske bara är av akademiskt intresse för många så gör det faktiskt bilen mer sportig.

För att inte tala om roligare att köra.

P2 white
Uppgraderingen gör Polestar 2 till en körglad maskin. Foto. Lasse Svendsen

Den känns inte bara snabbare och mer direkt. Responsen från båda pedalerna är omedelbar och stark, och de större Brembo-bromsarna sänker hastigheten snabbt och resolut utan att bilen spårar eller kränger. I vår testbil var dämpningen inställd på läge 12 (av max 22) både fram och bak, vilket ger ett måttligt styvt chassi som passar utmärkt för vinterförhållanden. Ett läge på mellan 4 och 8 skulle ha gjort bilen mycket styvare och minskat komforten men höjt sportigheten.

P2 forsete P2 screen P2 harman P2 back P2 harman dash
<
>
Bilen har vissa inställningar som påverkar körupplevelsen, men val av stötdämpning måste man göra för hand. Det är manuellt. Foto: Lasse Svendsen

En lägre siffra för dämpningen ger alltså en styvare bil, och 1 eller 2 är avsett för banracing, där man struntar i komforten. Man kan justera Öhlins-dämparna själv hemma i garaget. Den sitter små justerskruvar som är enklast att komma åt om man har tillgång till domkraft, men Polestar justerar även dämpningen gratis första året för alla som har Performance-paketet.

P2 Brembo
Ventilerade Brembo-bromsar ger en märkbar förbättring av bromskraften. Foto. Lasse Svendsen

Håller räckvidden

Enligt Polestar påverkar inte effektökningen räckvidden. Just detta har vi inte testat, vi misstänker ändå att de som vill ha en kraftfullare Performance-version kan leva med det i så fall. Så är det med andra elbilar också.

En Tesla Model 3 Performance sänker räckvidden avsevärt för att få bättre prestanda jämfört med en Model 3 Long Range, men har fortfarande längre räckvidd och ännu bättre prestanda än en Polestar 2 med Performance Engineered-uppgraderingen.

Glöm inte att säga till

Till uppgraderingen ingår också lite trassel. Eftersom den inte är fabriksmonterad utan ändrad efter registreringen måste effekthöjningen godkännas av Vägverket. Bilen ska visas upp på Svensk Bilprovning för en registreringsbesiktning och även försäkringsbolaget ska informeras om effektbytet på bilen. Som tur är kostar det inget annat än tid. Effektökningen förändrar inte utsläppsnivåer eller förbrukning och påverkar därför inte fordonsskatten.

P2 side
Foto. Lasse Svendsen

Slutsats

Det ligger säkert många timmars jobb bakom uppgraderingen som ger Polestar 2 mer kraft och högre prestanda. Somliga tycker säkert att 1 000 euro är dyrt för 68 hästkrafter extra och för det som på papperet ser ut som en marginell prestandaförbättring. Men för de som har köpt en maxad Polestar 2 – Performance, Plus och Pilot – och är mer än genomsnittligt intresserade av bilar, är uppgraderingen värd pengarna. Den förvandlar inte bilen helt, men ger den vassare prestanda och en sportigare känsla, som man kan njuta av varje gång man svänger ut på vägen och trampar på kul-pedalen.

P2 forsete
Vi gillar inredningen i Polestar 2, men mittkonsolen stjäl mycket utrymme. Foto: Lasse Svendsen
Karakter
Polestar 2 Performance Engineered
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 reaktion på ”Polestar 2 Performance Engineered”

  1. Blev nog lite fel i texten. Uppgraderingen kan ju inte vara gratis om det kostar 1000 EUR?

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild