Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

test: Framtidsbilen som kör själv

Av / 2017-03-09 - 10:44
Framtidsbilen som kör själv
Geir Gråbein Nordby

Världens coolaste SUV är elektrisk. Fyrhjulsdrift med separat motor fram och bak. Mer än 50 mils räckvidd på en laddning. Måsvingedörrar bak är pricken över i för ”coolness”. Lägg därtill att värstingversionen gör noll till hundra på 3,1 sekunder, så är väl habegäret maxat. Och då har vi inte nämnt det tuffaste än: den kan köra själv.

Kör själv

I framtiden behöver du inte fundera på att kolla döda vinkeln, läsa av trafikrytmen eller leta efter parkeringsplats. Morgondagens bil hittar nämligen vägen på egen hand du behöver inte ens sitta bakom ratten. Det låter kanske avlägset, men den här framtidsvisionen ligger förmodligen närmare än du tror.

Vi har redan kommit en bra bit på väg. Bilar har elektroniska assistenter som panikbromsar om någonting är i vägen. Samma elektronik övervakar den så kallade adaptiva farthållaren som ser till att bilen automatiskt håller avstånd till bilen framför. Volvo har en ”älgradar” som gör att bilen tvärstannar om ett stort djur rusar ut på vägen – även om det är kolmörkt eller vägen går genom tät skog. Mercedes E-klass med Pre-Safe Brake förhindrar olyckor under 60 km/h.

Helt självkörande bilar har testats av Google på amerikanska vägar i flera år och Nissan har börjat göra samma sak i Europa.

I framtiden kör bilarna själva, ratten används bara i nödfall.

Testa har allt

Vad du kanske inte känner till är att nya bilar från Tesla redan har fått all nödvändig utrustning för förarlös aktivitet. 2104 kom först Autopilot med automatisk rattstyrning som följer vägen, byter fil och stannar. Sedan kom parkering och ”summon”-funktion där bilen på kommando kör ut från parkeringsplatsen och låter dig kliva in bekvämt och ta över ratten.

Vad ännu färre känner till är att från och med nu är alla Tesla-bilar som rullar ut från fabriken försedda med en möjlighet för fullständigt självkörande egenskaper. Ja, du läste rätt. Alla. Självkörande. Det betyder att bilen kan komma och hämta dig efter en blöt kväll på stan och köra hem dig tryggt. Och enligt Tesla ska det bli minst tio gånger säkrare än att åka med en genomsnittlig mänsklig chaufför.

Visst är Model X en vinterbil!

Naturlig förlängning av hemmet

Tesla har alltså marknadens första massproducerade bil med fullständigt autonoma egenskaper. Den är en förlängning av det smarta hemmet.

Tänkt dig att du tittar på TV-reklam för ett par fräcka högtalare. Du beställer dem på nätet och får välja mellan att betala för frakt och vänta ett par dagar på leveransen, och att hämta dem själv. Du bestämmer dig att hämta dem.

Ett meddelande tickar in på din mobil. Det är din Tesla som frågar: ”Ska jag åka iväg och hämta på adressen för senaste registrerade köpet?” Du klickar på ”Ja”. Garageporten öppnar sig och din Tesla kör ut och försvinner bort mot horisonten. En timma senare kommer den tillbaka, lastad med dina nya högtalare.

Om det blir precis så här återstår att se, men möjligheten finns.

När bilen kör själv kan man fraktas runt vart man vill. Man kan ta en tripp från Stockholm till Göteborg och ta en tupplur med sätet helt nedfällt. Nykter eller på pickalurven spelar ingen roll. Med en självkörande bilpark behövs det dessutom att betydligt färre äger sin egen bil. Man kan köpa månadskort för transporten, precis som när man köper tågbiljett. Och boka en tur med en app, sedan kommer bilen och kör dig till jobbet eller vart du ska, varpå den åker vidare för att plocka upp nästa passagerare. Detta är särskilt praktiskt i storstäder, då behöver man nästan inga parkeringsplatser alls.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Lagändring krävs

I princip kan Tesla aktivera förarlös funktionalitet när som helst med hjälp av en programvaruuppdatering genom luften. Alla kameror och sensorer och all nödvändig datorkraft är färdiginstallerad. Och till och med nu, innan funktionen rullas ut, lär sig bilarna trafiken och körmönstret under tiden de används, så att de blir ännu smartare trafikanter när Tesla aktiverar funktionen.

Men riktigt så enkelt är det inte. Det behövs en lagändring. I Sverige och de allra flesta länder på jorden är det fortfarande så att alla bilar behöver ha en mänsklig förare med körkort, och det är han eller hon som är ansvarig i trafiken. Den här lagen måste skrivas om så att bilen, eller rättare sagt datorn, blir föraren och att trafikansvaret flyttas till företaget som tillverkar och underhåller den.

Tesla har sakta men säkert börja rulla ut delar av den nya Autopilot-versionen som ska göra bilarna självkörande. Det gäller automatisk parkering, framkörning från parkerat läge och en mer avancerad autostyrning där bilen i ännu högre grad styr ratten även om vägmarkeringen är dålig. Tills vidare gäller detta enbart för hastigheter under 80 km/h.

Geir Gråbein redo för avfärd!

Habegär

Undertecknad fick låna en Tesla Model X i en vecka. Det nya autopilotsystemet var dock inte aktiverat. Och eftersom det nya systemet kräver helt ny utrustning och maskinvara så var det trist att konstatera att bilen hade det gamla systemet. Det innebär att bilen jag fick testa helt saknade automatiska köregenskaper – inte ens adaptiv farthållare hade den, vilket idag är standard i väldigt många mellanklassbilar. Den här artikeln handlar därför om Model X som teknisk pryl, fast utan det allra roligaste. Den goda nyheten är att även demoexemplaret kommer att kunna få autonoma egenskaper med en programvaruuppdatering.

Trots manuella köregenskaper är det fortfarande så mycket som är tufft med Model X att den triggar köpsuget.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Måsvingar

Ta bara måsvingedörrarna – som heter Falcon Wings på engelska. På utsidan är de det tuffaste med hela bilen. Dörrarna öppnas med ett klick, varpå de reser sig elegant. De är omgivna av sensorer som om de upptäcker ett hinder, till exempel ett lågt tak eller en stolpe, vägrar att öppna sig helt och hållet. Bilen kommer med andra ord aldrig att smälla upp dörrarna i något – inklusive en människa.

Detta kan innebära viss irritation, i det gemensamma garaget jag använder till vardags upplevde jag att dörrarna inte alltid gick ända upp, även om det var fritt fram. Per telefon berättade Tesla att systemet kommer ihåg hinder till nästa gång och inte tar några chanser, utan hindrar dörrarna från att öppnas helt. De litar med andra ord inte på sina egna sensorer. För att öppna dem helt och hållet måste man överstyra dem manuellt, till nästa gång kommer bilen då ihåg att dörrarna går att hela vägen upp – så länge inte sensorerna ännu en gång ser att något är i vägen.

Framdörrarna öppnas på vanligt sätt, men de stannar också om det är något i vägen. Tryck på bromspedalen för att markera att du är redo att köra, och smäller dörrarna igen av sig själva.

En stor S

Bilen ser ut som en högre version av Model S. Anledningen till att Tesla inte gjort den som en BMW X7 eller Lexus RX 450 är aerodynamik. Model X har nämligen ett luftmotstånd som är bland det lägsta av någon SUV. Det anges till 0,24, ungefär samma som Modell S, och lägre än Nissan Leaf! Det behövs för att få maximal räckvidd och dessutom maximal acceleration. P-versionen av Model X gör 0–100 km/h på 3,1 sekunder! Den jag testade var 90D-standardversionen som tar 5 sekunder på sig för samma acceleration. Det är fortfarande i värstingklassen!

Räckvidd

90D har en räckvidd som anges till 489 km enligt europeisk NEDC-standard. Jag testade bilen i vinterväder och har i princip blandat stads- och landsvägskörning och då kommit upp i ungefär 350 km räckvidd. För en bil på 2,5 ton måste det fortfarande anses vara klart godkänt.

Lägger man in en rutt på GPS-kartan (Google Maps) så letar systemet efter Supercharger­-laddstationer på sträckan. Detta är Teslas laddsystem som är utplacerat på strategiska platser överallt (20 stycken i Sverige), vilket i praktiken innebär att man kan åka långa sträckor utan att få slut på ström. Det fungerar hur bra som helst, på en av våra långresor fick vi reda på att vi skulle nå nästa laddstation med 2 procent kvar i batteriet. På vägen dit instruerades vi att hålla hastigheten under 110 km/h för att nå fram till målet, vilket sänktes till 100 km/h efter en stund. Det var lite trist att ligga i 100 km/h på en 110-väg i en Tesla Model X, men vi kom åtminstone fram säkert till Superchargern. På laddstationen stod flera Tesla-bilar på rad och vi fick många nickningar från Model S-ägare som vi antog var lite avundsjuka och uppenbarligen tyckte att vi hade valt rätt modell.

Supercharger-laddning är för övrigt gratis för all framtid för alla bilar som beställdes före 15 januari 2017. Bilar köpta efter detta kan ladda 400 kWh per år gratis (ungefär 1 600 km), sedan får de betala en avgift för varje laddning, men Tesla hävdar att den blir lägre än att fylla en motsvarande tank bensin.

En stor 17-tums pekskärm tar hand om de flesta funktionerna i Model X.

En dator på hjul

När man sitter inuti Model X är det verkligen som en dator på hjul. Instrumentpanelen är härligt futuristisk, inte minst tack vare den enorma pekskärmen på högersidan som styr allt det tekniska. Skärmen påminner om den vi såg i Model S och där kan du öppna dörrar, höja eller sänka bilen efter terrängen du kör i, du kan välja rattens tröghet, om bilen ska regenerera batteriet mycket eller lite när du släpper gaspedalen (mycket betyder kraftigare motorbroms och ryckigare körning). Du styr även baksätena (gäller inte den 5-sitsiga versionen, där de sitter fast) och du kan spara rutter och titta på dess energiförbrukning så att du kan lära dig att köra mer ekonomiskt.

Det er stor plass i kupeen. Foto: Tesla

Det är lätt att man blir sittande och pillar med skärmen eftersom det finns så mycket roligt att trycka på. Men så länge det fortfarande är du som är föraren så gäller det att hålla ögonen på vägen!

På instrumentpanelen ser du hur både du och bilarna framför dig ligger på vägen. Bilen håller ständigt koll på trafiken närheten och varnar om någon kommer för nära. Inget speciellt med det, men i autonomt tillstånd kommer bilen att kunna ta över ratten och vara mycket bättre än du på att upptäcka farliga situationer. Nästan innan de inträffar!

App-styrning

Med en mobil-app kan du låsa upp och öppna bilen från andra sidan jordklotet, köra utan nyckel, sätta på kupévärmaren på utvalda tider på dygnet samt starta och stoppa laddningen.

Stereons ljudkvalitet

Model X är naturligtvis utrustad med en stereo och testexemplaret hade ljudsystem från Dolby – som är extrautrustning. Dolby Surround-funktionen ger en surroundkänsla på ett annat sätt än stereofunktionen. Det fungerar bättre på vissa låtar än andra, jag lyssnade i stort sett i stereo. Ljudet är väldigt bra, särskilt när man står stilla eller rör sig långsamt i tät trafik är brusnivån skönt låg. Detta betyder att musiken låter upplöst och bra, och man behöver inte spela högt. På högre hastigheter är läget ett annat, eftersom kupén gott kunde ha varit bättre isolerad från vägbuller. På det området är en del andra lyxbilar bättre än Tesla.

Model X är utrustad med FM-, DAB och internetradio. 4G-mobiluppkopplingen är det Tesla som betalar för, det gäller även om du strömmar musik från Spotify. Som också finns inbyggt.

Köregenskaper

Som en pryl på fyra hjul är Tesla Model X är ett mästerverk. ”Måste ha”-faktorn är enorm, detta är något av det roligaste jag har testat. När det gäller körbarheten så är den också värdig lyxklassen. Bilen känns väldigt stabil, det finns inget glapp någonstans, allting är genomtänkt. Och en sådan acceleration!

När vi testade Model S var det med bakhjulsdrift, och den viftade friskt på svansen på vintervägarna. Även med ESP. Model X är fyrhjulsdriven och ligger på vägen på ett helt annat sätt. Somliga kanske tycker att den är lite stel, men det måste den nästan vara för att klara av de enorma krafterna som den belastar hjulaxlarna med.

Men hur skön Tesla-bilen än är att köra så får man förmodligen en ganska så mycket lyxigare känsla av att köra motsvarande SUV från BMW, Lexus eller Land Rover, så Model X kan kanske känns lite väl dyr. Men den är absolut en lika bra bil, och när det gäller ”coolness” så är det kanske ingen som slår den.

Här finns gott om plats för passagerare eller packning. Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Batteridrivna Tesla Model X har brutalt med kraft, en otroligt generös räckvidd och tack vare fyrhjulsdrift har den mycket acceptabla köregenskaper även på vintern.

Det är en teknisk pryl av sällan skådat slag, vilket är skälet till att vi bestämde oss för att testa den i Ljud & Bild trots att vi inte är någon biltidning. App-styrning är tufft och det finns massor av funktioner att leka med på den stora pekskärmen. Ljudanläggningen är av högsta klass för att vara en förinstallerad bilstereo.

Med lite extrautrustning hamnar Model på gott och väl över miljonen. För de pengarna finns det mycket annat bra att välja på. Range Rover, Lexus och BMW har stadsjeepar i samma prisklass, vilket ger Teslan en hel del att mäta sig med när det gäller körkänsla. Men det är bara Tesla som är Tesla, och Model X är något av det coolaste som rullar i trafiken just nu.

Så småningom kommer Tesla att rulla ut fullständigt förarlösa egenskaper. Förhoppningsvis utan att bilen förvandlas till Stephen Kings ”Christine”. Du vet, den där läckra 1958 års Plymouth Fury som löper amok på förarlös mordturné …

Home tycker

Helt enkelt den roligaste bilen vi har kört. En pryl på fyra hjul! När de självkörande funktionerna släpps blir det här en drömbil! Hörbart vägljud. Det finns nog andra lyxbilar som har ännu bättre körkomfort.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Ljud & Bild
Rulla till toppen